Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:14

[***] schreef:
Ja maar dat vind ik juist zo lastig..... is de behoefte er omdat ze "ergens" pijn/last van hebben? Dan vind ik het sneu om ze niet te laten zuigen.
Als het alleen aangeleerd gedrag is, dan is het goed om het te voorkomen zodat ze het op een bepaald moment vergeten zijn.

Zolang ik het niet zeker weet, mag ze van mij luchtzuigen waar ze wil.

Nou dat dus... hier mag ze alle hooinetten slopen.. maar ik zou ze graag van de behoefte om te zuigen afhelpen... liever niet op palen hier luchtzuigen, als ik zie hoeveel splinters daar af komen heb ik die liever niet in haar maag, dus overal schrikdraad op gedaan. Heb wel wat wilgentakken in haar stal gelegd, daar knabbelt ze ook graag aan

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:34

Splinters wil je inderdaad niet. Ik heb in de paddock op alle palen van die metalen plaatjes geplakt.

Wilgentakken kijkt mijn paard niet naar....

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:38

Metaal zoog ze ook aan, we hadden een metalen balk in de stal Voorheen, alles hebben we zoveel mogelijk weggehaald omdat haar tanden zo enorm afsleten. Ook werd de vorige staleigenaar een beetje geïrriteerd dat alle palen telkens vervangen moesten worden. Dus vandaar zelf de isolatoren bovenop bevestigd. De hooinetten zijn van onszelf en dat ze die kapot maakt vind ik niet zo erg. Aan touw zuigen kan geen kwaad. Ik zag ooit ergens dat iemand een touwtje in de stal Had opgehangen zodat haar paard daaraan kon Luchtzuigen.

In de manege hadden ze vroeger de staldeuren met rubber bekleed. Beter voor de tanden én voor het hout. Dat vond ik ook best slim.

Wilgentakken liet ze het eerste jaar ook liggen maar nu ze lekkerder in haar vel zit en beduidend minder luchtzuigt zit ze er opeens wel aan te knabbelen. Geen idee waarom nu wel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:03

Zidore, inderdaad halstertouw in/aan stal hangen ook eerder gezien om te luchtzuigen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 06:57

Mijne doet het ook op metaal, maar zo voorkom ik dat ze houtsplinters naar binnen krijgt. Ik heb voor de ingangen van de paddock metalen hekken en daar doet ze het ook op. Of op de stam van een boom die naast de paddock staat.

Rubber zou nog een idee zijn en een halstertouw heb ik nog niet gezien. Vraag me af of ze het daarop gaat doen. ik heb contact gezocht met een gedragstherapeut en als het allemaal lukt maken we binnenkort een afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:19

PetraZ schreef:
dit vond ik op het internet:
Sinds kort is er een nieuwe test op de markt: Succeed. Deze test kan met behulp van een beetje verse mest van uw paard aantonen of er maagzweren en/of darmzweren aanwezig zijn. De test reageert op de aanwezigheid van zeer kleine hoeveelheden rode bloedcellen (niet met het oog te zien) om daarmee de aanwezigheid van maagzweren aan te tonen. Het mooie van deze test is dat ook de aanwezigheid van eventuele darmzweren kan worden aangetoond.
Dit gebeurt door middel van aantonen van de aanwezigheid van het eiwit albumine.


Wauw! ik ben hier erg benieuwd naar, ik ga dit aan mijn DA vragen binnenkort![/quote]
Heb je hier al iets over gehoord? Ben erg benieuwd.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:39

Heb mijn eigen dierenarts even gebeld vanmorgen met de vraag over de Succeed test, maar volgens hen is deze test onbetrouwbaar.

cupido1996
Berichten: 443
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:46

Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de succeed test.
Heb je toevallig ook naar de kosten gevraagd?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:10

Hmm zou jammer zijn als dat onbetrouwbaar is, klinkt wel geweldig! Zo'n scopie is helemaal vervelend.

Mijn pur gastro van Höveler is binnen. Ik kan niet net als bij muesli zeggen dat het er lekker uit ziet want ja het zijn brokken :-)

Ik was gisteren super blij, na een weekje maagsupport heeft mijn pony zijn eten weer vrijwillig op!
Denk dat het goed is voor hem om dit voer nu te gaan geven zodat hij minder snel last ervan zal hebben.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:12

[***] schreef:
Heb mijn eigen dierenarts even gebeld vanmorgen met de vraag over de Succeed test, maar volgens hen is deze test onbetrouwbaar.


Ik ga het tzt ook even navragen bij de Raaphorst en de Visdonk ('mijn' 2 klinieken)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:25

[***] schreef:
Heb mijn eigen dierenarts even gebeld vanmorgen met de vraag over de Succeed test, maar volgens hen is deze test onbetrouwbaar.


Wat ik heb begrepen is hij niet zo zeer onbetrouwbaar, alleen wanneer een maagzweer er langer zit komt er niet altijd hemoglobune meer uit komt. Dit is waarop de test werkt. Voor de darmzweren schijnt dit wel te werken omdat er daar op albumin wordt getest. Test is 35 euro trouwens. Het programma van succeed is ook interessant en van wat ik nu heb gelezen ook een goede overweging (resultaten vergelijkbaar met omeprazol) . Ik overweeg hiermee te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:43

sorbetje schreef:
[***] schreef:
Heb mijn eigen dierenarts even gebeld vanmorgen met de vraag over de Succeed test, maar volgens hen is deze test onbetrouwbaar.


Wat ik heb begrepen is hij niet zo zeer onbetrouwbaar, alleen wanneer een maagzweer er langer zit komt er niet altijd hemoglobune meer uit komt. Dit is waarop de test werkt. Voor de darmzweren schijnt dit wel te werken omdat er daar op albumin wordt getest. Test is 35 euro trouwens. Het programma van succeed is ook interessant en van wat ik nu heb gelezen ook een goede overweging (resultaten vergelijkbaar met omeprazol) . Ik overweeg hiermee te starten.

Maar dan is de test (of in ieder geval de uitslag) toch onbetrouwbaar? Als je paard een maagzweer heeft die er al een tijd zit, dan zou de test aangeven dat er geen zweer zit, terwijl dit wel het geval is.

Het programma van Succeed heb ik nog niet bekeken. Ga ik nog even doen.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:22

Wat ik bedoel is dat het iets genuanceerder ligt dan niet betrouwbaar ;), positief is wel degelijk positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:36

sorbetje schreef:
Wat ik bedoel is dat het iets genuanceerder ligt dan niet betrouwbaar ;), positief is wel degelijk positief.

Het woord "onbetrouwbaar" klinkt inderdaad niet zo prettig, mijn dierenarts geeft echter ook aan dat als er bloed in de test wordt aangetoond, dit niet persé van een maagzweer hoeft te komen.

Dit kan ook vanuit andere plaatsen uit het lichaam zijn. Dus om zeker te zijn van een maagzweer gebruiken zij deze test niet.

Ik heb nog 2 andere dierenartsen gebeld en beiden geven aan, dat de uitslag niet betrouwbaar is.

Jouw dierenarts denkt er waarschijnlijk anders over en dat kan natuurlijk.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:33

Dat heb ik ook vaker gelezen over de succeed test. Dat het bloed dat wordt aangetoond overal vandaan kan komen.

Betreft luchtzuigen kwam ik laatst hele interessante lezingen tegen over studies van de hersenen van luchtzuigers, zal ze even op zoeken!

Als ik het goed begrijp:
De luchtzuigers die ze onderzocht hebben, hadden veel meer van twee bepaalde receptoren dan de andere paarden.

Als paarden bijvoorbeeld iets lekkers eten, komen er endorfines vrij. Luchtzuigende paarden hebben meer receptoren waar de endorfines aan kunnnen binden dan andere paarden. Daardoor komt er meer dopamine vrij. En ze hebben ook meer receptoren waar de dopamine aan kan binden. En al die gebonden dopamine zorgt voor hyperactiviteit/stereotypisch gedrag.

Hij geeft aan dat in andere diersoorten, dit soort veranderingen in receptoren, altijd door stress komen.

En die veranderingen door stress zou ook weer genetisch kunnen zijn, maar daar is nog geen onderzoek naar gedaan bij paarden.

De luchtzuigende paarden blijken ook slimmer te zijn. Ze leren sneller maar afleren is ook moeilijker.

https://m.youtube.com/watch?v=GiTbEMDQy ... e=youtu.be

Ik ga er zeker meer over op zoeken want dit is nog vrij onduidelijk voor mij!

In deze podcast vertelt hij dat het luchtzuigen voor een fijner meer ontspannen gevoel zorgt.


https://youtu.be/arDGLoOrHDs

Hoe dat dan zit als je het vergelijkt met dat eten is het juist andersom volgens mij? Ik heb alleen een klein stukje hiervan gehoord dus moet het nog even goed naar luisteren.

Als iemand anders het interessant vindt en goed engels kan, hoor ik graag een samenvatting in het nederlands van deze twee filmpjes! :')

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:31

Interessant Geryon +:)+ .

De gedragstherapeut die ik heb gesproken sprak ook over stress in relatie tot luchtzuigen. Ze noemde ook dat er inderdaad onderzoeken zijn die dit aantonen. Ik ga de filmpjes beluisteren. Dank voor de info.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:12

Ik begin in ieder geval te denken dat luchtzuigen niet altijd een gevolg is van maagklachten, maar dat het ook beide op zichzelf staande gevolgen kunnen zijn. Van het lang zonder hooi staan bijvoorbeeld.

Omdat het luchtzuigen door een verandering in de hersenenen komt (in het systeem dat zorgt voor het 'belonings' gevoel) en het niet lijkt terug te kunnen veranderen, is het ook niet gek dat een paard blijft luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:42

Geryon schreef:
Ik begin in ieder geval te denken dat luchtzuigen niet altijd een gevolg is van maagklachten, maar dat het ook beide op zichzelf staande gevolgen kunnen zijn. Van het lang zonder hooi staan bijvoorbeeld.

Omdat het luchtzuigen door een verandering in de hersenenen komt (in het systeem dat zorgt voor het 'belonings' gevoel) en het niet lijkt terug te kunnen veranderen, is het ook niet gek dat een paard blijft luchtzuigen.

Mijn paard heeft buiten het "luchtzuigen" verder geen enkel symptoom van maag/darmklachten.

Ik ga mij echt even goed inlezen in deze onderzoeken. Mooi dat er dergelijke onderzoeken gedaan worden, zo wordt er in ieder geval steeds meer duidelijk.

Uit het eerste filmpje begrijp ik dat je paard dat luchtzuigt, GEEN lekkere, smaakvolle voeding zou moeten geven, heb ik dat goed begrepen? Mijn Engels is niet meer wat het geweest is :o

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:59

Even een maagzweer-mogelijke-discussie, waarom lijkt de UK en de US zoveel verder te staan in het diagnostiseren van maagzweren? Waarom zijn daar verschillende soorten (glandular/gastric/pyloric) en word dat hier vaak genegeerd en word er dan omeprazole ingegooid terwijl de Omeprazole het vaak erger maakt bij glandular en pyloric ulcers? Ik weet niet of dit in NL hetzelfde is, maar in België doen ze blijkbaar zelfs amper aan de graad van zweren vaststellen. In Duitsland weet ik dat de graad vermeld moet worden.

Daarbij, waarom wordt niet elke gastroscopie gefilmd hier? Allemaal vragen die waarschijnlijk niemand zal kunnen beantwoorden, maar ik vind het toch echt, ja... Onnozel.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:58

Ik kom even binnen vallen.
Mijn merrie reageert erg narrig op aansingelen, aanraken thv het borstbeen en deken omdoen. Ze heeft de eerste 7 jaar van haar leven voornamelijk op stal gestaan(1 uur pd paddock) met goede kwaliteit maar weinig ruwvoer, at stro erbij en flink krachtvoer + lucerne.
Na haar gekocht te hebben ben ik het weiden gaan invoeren. 10 uur pd buiten is voor haar too much, na 4/5 uur stopt ze met eten en wordt onrustig.
Ze staat nu dus halve dagen op de wei(met hooi), heeft in haar stal onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en krijgt haar krachtvoer ( 3 scheppen bietenpulp, 1kg merriebrok + magesium en kruiden o.a venkel paardenbloem en brandnetel) verdeeld over 3 voerbeurten.
Ze loopt 4x pw ohz waarvan 2 zware trainingen en 2 lichte en 1x pw aan de longe.
Het narrige gedrag is minder als je afleiding heeft (voer of paard wat voorbij loopt)
Het afgelopen half jaar is ze 2x verhuisd en staat nu op een hele fijne stal en lijkt zich daar thuis te voelen.
De (voor mij nieuwe) DA die vandaag kwam om te enten heb ik gevraagd naar de opties ivm maagzweren.
Zij heeft voor 4 dagen ulcergold pasta achter gelaten en geeft aan dat ik na 4 dagen wat moet merken. Indien positief dan zetten we de behandeling voort, indien geen reactie dan is dat het dus niet.
Wat zijn hier de ervaringen, werken deze spuiten zo snel?
Ik verwacht niet dat het in 4 dagen over is natuurlijk maar, is er verschil te verwachten?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:12

Kirania; interessant dat ze daar stuk verder zijn maar dus jammer voor ons.

Wildgirl; bij mij duurde het wel iets langer voor ik effect merkte. Maar bij sommige paarden is het wel al super snel, dus zal afwachten zijn.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:26

Wildgirl, hangt af van de zweren. Als het "run off the mill" gastrische zweren zijn, dus die bovenaan in de maag waar het zuur kan opspatten, gaan vaak snel reageren op de ulcergold. Dan zou je na een paar dagen toch wel al wat rust moeten zien of toch verschil in gedrag, maar sommige paarden zitten er al lang mee en doen het zelfs zonder pijn soms uit automatisme (dit is bevestigd geweest door onderzoeken met scopieën die helemaal vrij waren van maagzweren en alsnog dit gedrag vertoonden nadat ze geheeld waren) dus die laten wat langer op zich wachten omdat ze de pijn verwachten.

IngridM, tja, da's een feit... Ik zit met een paard met zweren aan de uitgang van de maag, hele heftige. Omeprazole doet daar dus helemaal niets voor, en sucralfaat doet ook erg weinig. Spijtig genoeg willen veel dierenartsen dan ook gewoon niet meer meedenken.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:45

@kirania,ik weet dus niet of ze überhaupt zweren heeft en waar ze evt zitten omdat dit de test is zeg maar, een scopie zag ik nog niet zitten.

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:48

Ik gebruik nu 4 dagen Nexium bij mijn merrie en heb vandaag gekeken hoe ze reageerde op de singel, NIKS! Heel blij mee en een stuk goedkoper als omeprazol. Dit wil ik 40 dagen volhouden en dan rustig aan afbouwen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:09

tirzasarah10 schreef:
Ik gebruik nu 4 dagen Nexium bij mijn merrie en heb vandaag gekeken hoe ze reageerde op de singel, NIKS! Heel blij mee en een stuk goedkoper als omeprazol. Dit wil ik 40 dagen volhouden en dan rustig aan afbouwen.


Wauw super zeg! Hoeveel geef je?