Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:04

Ja een shet. Hij kreeg altijd vitamine korrel en handje van iets lekkers erbij anders vreet hij z'n supplementen niet :D

Heb net toch de Höveler Pur Gastro brok besteld. Ga ik dat als handje voer erbij geven, in ieder geval luzernevrij en suiker/ zetmeel 13% dus dat is prima voor de mijne. En is het in ieder geval goed voor z'n maag. Hij beweegt ook genoeg dus zetmeel wordt wel verbruikt.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 06:48

Oh ja, die supplementen is ook een gedoe bij die van mij. Ik doe eigenlijk alles in een voerspuit met water.

Pur Gastro ziet er goed uit!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:40

Ik heb uiteindelijk meeste supplementen in brokvorm kunnen vinden die goed genoeg waren. Eet hij soms wel, soms niet zo op. Dus dan maar het iets lekkers erbij, dan gaat het gewoon goed. En hij staat vrij ver weg (50 auto minuten enkele reis) dus ik ga niet elke dag maar wil wel dat hij het binnen krijgt dus zo ook makkelijk voor stal eigenaresse.

Anyway, ik vind het ergens zelfs beetje zonde dat er in de pur.gastro geen luzerne zit omdat ik ergens wel denk dat luzerne an sich (in brok geperst) goed kan zijn voor paarden met maag problemen maar de havens gastro plus vind ik niet geschikt vanwege hoge suiker/ zetmeel, zelfs niet voor maar een handje.
We gaan het zien!
Ik hoop dat jouw paardje zich snel beter gaat voelen!

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:46

Ik ga hem juist onthouden. We hebben er hier 2 staan die jeuken op luzerne. Daar is bijna geen voer meer zonder te vinden (alleen pure feed). Een luzernebrok toevoegen is goed te doen. En een stuk goedkoper dan dit voer (Arie blok luzernebrok is 13.50/25kg).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:48

Mizora, Agrobs heeft ook veel zonder luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:21

IngridM schreef:
Ik heb uiteindelijk meeste supplementen in brokvorm kunnen vinden die goed genoeg waren. Eet hij soms wel, soms niet zo op. Dus dan maar het iets lekkers erbij, dan gaat het gewoon goed. En hij staat vrij ver weg (50 auto minuten enkele reis) dus ik ga niet elke dag maar wil wel dat hij het binnen krijgt dus zo ook makkelijk voor stal eigenaresse.

Anyway, ik vind het ergens zelfs beetje zonde dat er in de pur.gastro geen luzerne zit omdat ik ergens wel denk dat luzerne an sich (in brok geperst) goed kan zijn voor paarden met maag problemen maar de havens gastro plus vind ik niet geschikt vanwege hoge suiker/ zetmeel, zelfs niet voor maar een handje.
We gaan het zien!
Ik hoop dat jouw paardje zich snel beter gaat voelen!


Oh dat is inderdaad niet naast de deur. Begrijp heel goed dat het dan beter is om het met iets lekkers te geven. Ik heb ze aan huis, dus kan eigenlijk altijd. Mijn merrie is ook nog eens super kieskeurig en het is mij al een aantal maal gebeurt dat ik van alles weg moet gooien omdat mevrouw er zo in gaat zitten roeren als er iets tussen zit wat haar niet aanstaat, dat ik het nu gewoon allemaal in de voerspuit mik :j .

De supplementen zijn vaak al duur genoeg.

Het is toch eigenlijk best vreemd dat er in de Havens Gastro zoveel suiker/zetmeel zit? Het is juist bedoelt voor paarden die niet te veel suiker/zetmeel kunnen verdragen?!

Mijn merrie heeft vandaag 2e portie Mastic horse gekregen. Ze lijkt het overigens niet heel erg vies te vinden, want daarna neemt gelukkig snel een stukje wortel van mij aan. Met andere supplementen of een wormenkuur kan ik dat gewoon vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:11

Hoi!

Mijn paard heeft erge maagzweren gehad. Door middel van medicatie en rantsoen aanpassing is ze gelukkig genezen. Ze krijgt onbeperkt hooi en geen krachtvoer meer. Gebruiken jullie ook iets extra's zoals kruiden of poeders als extra bescherming? Zoals Matricaria chamomilla (Echte kamille), Zingiber officinale (Gember), Angelica archangelica (Grote engelwortel), Taraxacum (Paardenbloem), Mentha Piperita (Pepermuntblad), Cetraria islandica (IJslandsmos)? Of Magnesiumcitraat of calciumcarbonaat?

Of iets als Ekygard?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:34

Dat is zó zonde als je elke keer voer weg moet doen omdat onze kieskeurtjes het niet blieven:D Ohoh...

Eens over de zetmeel, is toch juist niet zo goed voor maag patiënten? Volgens mij was het onder het mom dat het voor sport paarden was en daarom wel zetmeel komen gebruiken. Maar mijn idee kan dat ook op andere manieren maar vooruit.

AmoorM: ik geef momenteel maagsupport, dat zijn ook kruiden. En zodra de zak binnen is ga ik Höveler Pur Gastro brok voeren.

Disconto_AF

Berichten: 48
Geregistreerd: 04-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:36

Mizora schreef:
Ik ga hem juist onthouden. We hebben er hier 2 staan die jeuken op luzerne. Daar is bijna geen voer meer zonder te vinden (alleen pure feed). Een luzernebrok toevoegen is goed te doen. En een stuk goedkoper dan dit voer (Arie blok luzernebrok is 13.50/25kg).


Die van mij doet het voorlopig goed op de Höveler pur Gastro zonder luzerne.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:42

Hij wordt dus al vaker gevoerd! Brok nieuw voer geloof ik. Ik hoop mijn zak dinsdag binnen te krijgen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:57

Ik voer ook de Agrobs Alpen Grün Mash (graan- en melassevrije slobber) en vind dat super spul!
Geef sowieso ons maag-paard geen 'hard' krachtvoer meer, alleen nog maar slobber en dat maakt een wereld van verschil.

De Höveler Pur wilde ik ook graag proberen, maar is hier niet te verkrijgen/bezorgen helaas.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:01

Hoipiepeloi, je kunt het bos de site laten bezorgen!
Kost wel wat helaas maar ja.....

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:02

Ja buitensporig duur werd dat, nog bovenop het al wel prijzige voer. Voor meerdere paarden oké, maar voor eentje nogal zonde. De andere geef ik gewoon ander voer.

Disconto_AF

Berichten: 48
Geregistreerd: 04-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:09

Hoipiepeloii schreef:
Ik voer ook de Agrobs Alpen Grün Mash (graan- en melassevrije slobber) en vind dat super spul!
Geef sowieso ons maag-paard geen 'hard' krachtvoer meer, alleen nog maar slobber en dat maakt een wereld van verschil.

De Höveler Pur wilde ik ook graag proberen, maar is hier niet te verkrijgen/bezorgen helaas.


Als je contact opneemt met Höveler Nederland, kan je kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:00

Al gedaan en het antwoord was niks ;)
Maar geen zorgen want nu tevreden met ander voer.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 01:51

[***] schreef:
IngridM schreef:
Twijfel tussen voer gaan geven wat goed is voor maag (pür gastro, gastro plus) of supplement geven als hij straks weer opgeknapt is.

Het is een shet dus volledige hoeveelheid gastro plus of pur gastro vind ik dan zoveel voer. Iemand ervaring met minder geven en werking dan ervan?

Ik ben compleet gestopt met het geven van krachtvoer. Ook de Gastro geef ik niet meer. Ik heb 2 paarden (KWPN-ers van beide 1.70 mtr) en had 1 pony ;( . Ze krijgen onbeperkt goed hooi en Pavo Vital. Straks weer lekker op het gras. Dat doet vooral mijn merrie (de luchtzuiger) erg goed. Zolang ze op het gras staat zie ik haar zelden luchtzuigen.

Ik begrijp dat je een pony hebt? Dan zou ik ook helemaal geen krachtvoer geven, maar gewoon een vit-min korrel.


Hier ook op pavo vital en hooi, nu weer wat mariadistelzaad er bij omdat ze helaas (na 1 jaar lang het níet te hebben gedaan toch weer begonnen is met luchtzuigen) vooral de wisseling van de seizoenen (af en op de wei) gaf normaal reden maar nu midden in de winter einde seizoen snap ik het even niet meer...

Sowieso gaat er nu al 2 jaar lang geen ‘biks’ meer in, dat gaat al beter, maar dan nu toch weer zuigen.. waarschijnlijk komt het door de voordroog...
ik weet het even niet meer eerlijk gezegd... wordt er na 3 jaar een beetje moedeloos van..

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:40

Zidore, ik kan mij goed voorstellen dat je er moedeloos van wordt.....
Bij mijn merrie heb ik ook nog weleens gedacht aan iets hormonaals. Het valt mij op dat in de loop van de winter, richting het voorjaar het luchtzuigen erger wordt. Misschien de hengstigheid die opspeelt?!
Normaal gesproken lopen ze jaarrond overdag op het land en gaan ze in de avond op de paddock. Het is nu echter zo nat, dat ze al een aantal weken continu in de paddock staan. Daar verveelt ze zich, gok ik....
Hopelijk droogt het snel een beetje af, zodat ze weer kan grazen.
Soms denk ik ook dat het echt aangeleerd gedrag is, dat luchtzuigen. Ze vertoont verder nl totaal geen andere symptomen van het hebben van een maagzweer.

Lastig hoor.......

henshem
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:07

Mijn ervaring is dat de problemen meer opspelen als er onvoldoende gras gegraasd kan worden. Dus ook aan het einde van de zomer als de weides kaal zijn gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:26

henshem schreef:
Mijn ervaring is dat de problemen meer opspelen als er onvoldoende gras gegraasd kan worden. Dus ook aan het einde van de zomer als de weides kaal zijn gegeten.

Oh gelukkig is er bij ons over het algemeen meer dan genoeg gras.

Maar als ik zo naar mijn merrie kijk, kan ik het mij zeker voorstellen dat als er tekort gras staat er ook problemen zouden ontstaan

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:47

[***] schreef:
Zidore, ik kan mij goed voorstellen dat je er moedeloos van wordt.....
Bij mijn merrie heb ik ook nog weleens gedacht aan iets hormonaals. Het valt mij op dat in de loop van de winter, richting het voorjaar het luchtzuigen erger wordt. Misschien de hengstigheid die opspeelt?!
Normaal gesproken lopen ze jaarrond overdag op het land en gaan ze in de avond op de paddock. Het is nu echter zo nat, dat ze al een aantal weken continu in de paddock staan. Daar verveelt ze zich, gok ik....
Hopelijk droogt het snel een beetje af, zodat ze weer kan grazen.
Soms denk ik ook dat het echt aangeleerd gedrag is, dat luchtzuigen. Ze vertoont verder nl totaal geen andere symptomen van het hebben van een maagzweer.

Lastig hoor.......

Zou het een vitaminetekort kunnen zijn denk ik soms... ze heeft het inderdaad in het najaar als het gras korter wordt en einde winter.

Merk wel dat het onbeperkt hooi ook wel écht onbeperkt moet zijn, dus niet aankomen op stal en dan een leeg hooinet treffen.. dan is het raak. Nu inmidddels zoveel netten en die vullen we altijd allemaal sowieso voordat de nacht ingaat dat er sochtends nooit iets op is, dat scheelde al zoveel voor haar, maar nu toch..

Na al die jaren zal het wel aangeleerd zijn inderdaad. Hier ook verveling op de paddock. Op gras stopt het luchtzuigen gelijk. De combi van hooi en gras is vaak reden om het te doen..

Krijgt genoeg vitaminen binnen maar toch, misschien ergens een stofje of iets dergelijks wat onze paardjes tekort hebben.. zou mooi zijn als we de oplossing hiervoor konden vinden..

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:38

Vitamine tekort kan ook, maar ja, hoe kom je erachter welke vitamine? Of in welke combinatie met sporenelementen? Dat is zo'n lastige puzzel, dat daar hoogstwaarschijnlijk geen oplossing voor te vinden is.

Onbeperkt is bij mij ook echt onbeperkt. Zelfs tijdens het poetsen, trailerrit en opzadelen heeft ze continu hooi tot haar beschikking. Hooguit een uur tijdens het rijden dat ze geen hooi heeft...…

Soms denk ik dat ik mij er maar gewoon bij neer moet leggen dat ze het doet, maar ik zou zo graag willen weten of het alleen maar "gedrag" is of dat ze echt ergens last van heeft waardoor ze gaat luchtzuigen.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:06

Ik heb precies hetzelfde, konden ze maar praten hé.... Hier ook alles aangepast, iemand zei ooit dat je het moet zien als een verslaafde, dat je ze de behoefte juist moet wegnemen, in onze weide en stal zijn alle isolatoren bovenop bevestigd zodat ze daar niet aan kan knagen... maar nu doet ze het aan het hooinet... ze vinden altijd wel een plekje... als ik die behoefte toch eens weg kon nemen.. heb er de gouden tip voor over hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:32

Ja maar dat vind ik juist zo lastig..... is de behoefte er omdat ze "ergens" pijn/last van hebben? Dan vind ik het sneu om ze niet te laten zuigen.
Als het alleen aangeleerd gedrag is, dan is het goed om het te voorkomen zodat ze het op een bepaald moment vergeten zijn.

Zolang ik het niet zeker weet, mag ze van mij luchtzuigen waar ze wil.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:21

[***] schreef:
Vitamine tekort kan ook, maar ja, hoe kom je erachter welke vitamine? Of in welke combinatie met sporenelementen? Dat is zo'n lastige puzzel, dat daar hoogstwaarschijnlijk geen oplossing voor te vinden is.

Onbeperkt is bij mij ook echt onbeperkt. Zelfs tijdens het poetsen, trailerrit en opzadelen heeft ze continu hooi tot haar beschikking. Hooguit een uur tijdens het rijden dat ze geen hooi heeft...…

Soms denk ik dat ik mij er maar gewoon bij neer moet leggen dat ze het doet, maar ik zou zo graag willen weten of het alleen maar "gedrag" is of dat ze echt ergens last van heeft waardoor ze gaat luchtzuigen.


Kan je dan niet eens met een gedragstherapeut aan de slag?
Weet niet of het wat is, maar zag laatst een filmpje van Annemarie van der Toorn voorbij komen over singelnijd en of dit aangeleerd gedrag was of nog steeds ongemak. Na paar trainingssessies werd het duidelijk minder tot niet bestaand, dus waarschijnlijk aangeleerd door eerder ongemak. Geen idee of het met luchtzuigen toe te passen is natuurlijk, maar misschien eens vragen?
Zomaar een idee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:58

Ja, dat zou ook een idee zijn.
Ik ga eens kijken.