Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:59

Ik ben in oktober van stal gewisseld en toen begon daarna de ellende dus dat wil ik wel gezegd hebben.

Hij kreeg daar tot voor kort 3x 3/4 pavo sport brok (de bulk versie).

Voorheen kreeg hij 1.5 kilo mijten musli dit omdat ik toen maar 1 x p dag kon voeren en dus niet meer in 1 x kon geven. De mijten kreeg ie al bij zn vorige eigenaresse dus dat heb ik toen aangehouden.


En bedankt voor het meedenken!

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:59

zodiacje schreef:
Heeft hier iemand ervaring of tips mbt rijden in de sport en wel maag vriendelijk voeren?

Ik rij op dit moment M eventing met doel klasse hoger en ben druk in training.
Ik heb een voer scan laten doen bij horse complete en daar kwam uit 2 kilo fibra Premium of 1.7 kilo cavalor fibre force.
Nu denk ik dat ik vooral mentaal zelf even moet wennen hoor maar ze zien er beiden uit alsof ik mega gezond lucerne aan het voeren ben maar paard moet ook echt wel gewoon power genoeg hebben om te kunnen sporten...

Wat is jullie ervaring dan wel mening hierbij?


Het is inderdaad even omdenken. Suikers is een snelle energie leverancier, maar slecht voor de maag. Vetten zijn ook energie leveranciers, maar komen niet zo snel vrij. Je zou het kunnen proberen om onderstaande bij te voeren.

https://petsplace.nl/subli-omega-mix-36 ... gJqlvD_BwE

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:10

manubres schreef:
zodiacje schreef:
Heeft hier iemand ervaring of tips mbt rijden in de sport en wel maag vriendelijk voeren?

Ik rij op dit moment M eventing met doel klasse hoger en ben druk in training.
Ik heb een voer scan laten doen bij horse complete en daar kwam uit 2 kilo fibra Premium of 1.7 kilo cavalor fibre force.
Nu denk ik dat ik vooral mentaal zelf even moet wennen hoor maar ze zien er beiden uit alsof ik mega gezond lucerne aan het voeren ben maar paard moet ook echt wel gewoon power genoeg hebben om te kunnen sporten...

Wat is jullie ervaring dan wel mening hierbij?


Het is inderdaad even omdenken. Suikers is een snelle energie leverancier, maar slecht voor de maag. Vetten zijn ook energie leveranciers, maar komen niet zo snel vrij. Je zou het kunnen proberen om onderstaande bij te voeren.

https://petsplace.nl/subli-omega-mix-36 ... gJqlvD_BwE


Lost dit op als een soort poeder als je het met slobber mengt? Ik heb interesse om dit te voeren alleen mijn paard mag/kan alleen vloeibaar krachtvoer hebben!

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:28

Gulpje...het zijn geen brokken, maar het is zacht korrelig. Als je het door een slobber heen mengt is het prima te doen denk ik...

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:35

manubres schreef:
Gulpje...het zijn geen brokken, maar het is zacht korrelig. Als je het door een slobber heen mengt is het prima te doen denk ik...



thanks :)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:30

Pfffff ik heb afgelopen maandag helaas mijn pony moeten laten inslapen door hoefbevangenheid..... ;(

Nu is mijn merrie daar waarschijnlijk behoorlijk gestrest van en staat ineens als een malle lucht te zuigen |( |( . En het ging zo goed.
Ik ga nu maar Mastic Horse proberen voor haar. Hoop dat het snel weer onder controle is. Heb het net besteld en hoop dat het morgen in huis is. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen over gelezen.

Omega 3-6-9 werd door mijn vorige paard met smaak gegeten. Deed het gewoon droog over haar muesli.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:51

[***] schreef:
Pfffff ik heb afgelopen maandag helaas mijn pony moeten laten inslapen door hoefbevangenheid..... ;(

Nu is mijn merrie daar waarschijnlijk behoorlijk gestrest van en staat ineens als een malle lucht te zuigen |( |( . En het ging zo goed.
Ik ga nu maar Mastic Horse proberen voor haar. Hoop dat het snel weer onder controle is. Heb het net besteld en hoop dat het morgen in huis is. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen over gelezen.

Omega 3-6-9 werd door mijn vorige paard met smaak gegeten. Deed het gewoon droog over haar muesli.


Och jee, wat heftig allemaal...
Je moet even kijken welk maatlepeltje erbij zit. Ik heb bij de eerste keer een plat lepeltje gekregen, maar dat is echt geen 3 gram. Als je een bol lepeltje krijgt dan is dat wel 3 gram. Anders twee volle platte lepels is 3 gram.
Sterkte!! En ik hoop dat het werkt. Al kan het natuurlijk geen stress wegnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:06

Ja het is een heftige week op deze manier....

Bedankt voor je tip aangaande het lepeltje. Hoop dat het werkt. De stress zal nog wel even blijven, ze hinnikt naar alles wat beweegt (hartverscheurend om te zien en te horen), terwijl mijn andere paard er gewoon bij staat zoals altijd. Ik hoop dat de Mastic iets voor haar doet. Om er nu meteen maar een kuur omeprazol te geven vind ik ook weer zo'n ding.

Ik kijk het een paar weken aan met de Mastic en anders ga ik de dierenarts maar weer bellen. Qua management kan ik op dit moment niet veel veranderen. Ze staat 24/7 op een ruime paddock(44x18 mtr), onbeperkt hooi, beperkt stro, takken, speelgoed, een vriend en 2 ruime schuilstallen met een dikke laag vlas. Het enige dat er nu nog aan ontbreekt is weidegang, maar dat zal ook nog wel een aantal weken duren voordat dat weer kan.

Vind het ook zo lastig om te bepalen of ze lucht zuigt door de stress of omdat ze last heeft van haar maag (door de stress?) en door de maagpijn uiteraard ook weer stress krijgt.

Weet iemand hoe snel een maagzweer ontstaat of kan ontstaan?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:07

Wat sneu [***]! Heftig voor jullie!
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag hoe snel het kan gaan.

Mijn pony staat ondertussen ook weer op de maagsupport omdat hij sinds klein weekje weer slecht eet. Zo begint het altijd bij hem. Nu zat ik me af te vragen; ik was sinds een paar weekjes over op Pavo Care4life, voor hem echt mooi voer en hij vindt het heerlijk. Het viel me wel op dat de luzerne die erin zit erg hard en stekelig is.
Maar als hij daar nu opeens last van zou hebben, zou hij al zweren gehad moeten hebben lijkt mij....en dat geloof ik niet.

Maar ook..... er zitten kruiden in, deze:Marjoraan, Rozemarijn, Dragon, Goudsbloem, Peterselie, Paardenbloem, Echinazea, Brandnetel, Salie, Venkelzaad, Koriander.

Zouden daar kruiden tussen zitten waar zijn maag op reageert? Weet iemand dat misschien?

Andere optie is de onrust van 2 nieuwe paarden in de kudde. Hij houdt zich compleet afzijdig van dat gedoe maar is een mega binnenvetter......

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:18

IngridM schreef:
Wat sneu [***]! Heftig voor jullie!
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag hoe snel het kan gaan.

Mijn pony staat ondertussen ook weer op de maagsupport omdat hij sinds klein weekje weer slecht eet. Zo begint het altijd bij hem. Nu zat ik me af te vragen; ik was sinds een paar weekjes over op Pavo Care4life, voor hem echt mooi voer en hij vindt het heerlijk. Het viel me wel op dat de luzerne die erin zit erg hard en stekelig is.
Maar als hij daar nu opeens last van zou hebben, zou hij al zweren gehad moeten hebben lijkt mij....en dat geloof ik niet.

Maar ook..... er zitten kruiden in, deze:Marjoraan, Rozemarijn, Dragon, Goudsbloem, Peterselie, Paardenbloem, Echinazea, Brandnetel, Salie, Venkelzaad, Koriander.

Zouden daar kruiden tussen zitten waar zijn maag op reageert? Weet iemand dat misschien?

Andere optie is de onrust van 2 nieuwe paarden in de kudde. Hij houdt zich compleet afzijdig van dat gedoe maar is een mega binnenvetter......


Misschien m heel even terugzetten op zn oude voer, en als de rust er weer is in de kudde op care4life weer proberen? Als ie iig goed op t oude reageerde :x

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:51

[***] schreef:
Ja het is een heftige week op deze manier....

Bedankt voor je tip aangaande het lepeltje. Hoop dat het werkt. De stress zal nog wel even blijven, ze hinnikt naar alles wat beweegt (hartverscheurend om te zien en te horen), terwijl mijn andere paard er gewoon bij staat zoals altijd. Ik hoop dat de Mastic iets voor haar doet. Om er nu meteen maar een kuur omeprazol te geven vind ik ook weer zo'n ding.

Ik kijk het een paar weken aan met de Mastic en anders ga ik de dierenarts maar weer bellen. Qua management kan ik op dit moment niet veel veranderen. Ze staat 24/7 op een ruime paddock(44x18 mtr), onbeperkt hooi, beperkt stro, takken, speelgoed, een vriend en 2 ruime schuilstallen met een dikke laag vlas. Het enige dat er nu nog aan ontbreekt is weidegang, maar dat zal ook nog wel een aantal weken duren voordat dat weer kan.

Vind het ook zo lastig om te bepalen of ze lucht zuigt door de stress of omdat ze last heeft van haar maag (door de stress?) en door de maagpijn uiteraard ook weer stress krijgt.

Weet iemand hoe snel een maagzweer ontstaat of kan ontstaan?


Vreselijk [***]! Je kan misschien nog iets als fiberbeet of speedibeet proberen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:06

IngridM schreef:
Wat sneu [***]! Heftig voor jullie!
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag hoe snel het kan gaan.

Mijn pony staat ondertussen ook weer op de maagsupport omdat hij sinds klein weekje weer slecht eet. Zo begint het altijd bij hem. Nu zat ik me af te vragen; ik was sinds een paar weekjes over op Pavo Care4life, voor hem echt mooi voer en hij vindt het heerlijk. Het viel me wel op dat de luzerne die erin zit erg hard en stekelig is.
Maar als hij daar nu opeens last van zou hebben, zou hij al zweren gehad moeten hebben lijkt mij....en dat geloof ik niet.

Maar ook..... er zitten kruiden in, deze:Marjoraan, Rozemarijn, Dragon, Goudsbloem, Peterselie, Paardenbloem, Echinazea, Brandnetel, Salie, Venkelzaad, Koriander.

Zouden daar kruiden tussen zitten waar zijn maag op reageert? Weet iemand dat misschien?

Andere optie is de onrust van 2 nieuwe paarden in de kudde. Hij houdt zich compleet afzijdig van dat gedoe maar is een mega binnenvetter......

Mijn paard krijgt last van zijn maag als ik iets met echinacea voer.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:37

Serieus Niello, hoe ben je daar achter gekomen? Ook bij hele kleine hoeveelheden? Weet jij of dat vaker voorkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:49

Chesss schreef:
[***] schreef:
Ja het is een heftige week op deze manier....

Bedankt voor je tip aangaande het lepeltje. Hoop dat het werkt. De stress zal nog wel even blijven, ze hinnikt naar alles wat beweegt (hartverscheurend om te zien en te horen), terwijl mijn andere paard er gewoon bij staat zoals altijd. Ik hoop dat de Mastic iets voor haar doet. Om er nu meteen maar een kuur omeprazol te geven vind ik ook weer zo'n ding.

Ik kijk het een paar weken aan met de Mastic en anders ga ik de dierenarts maar weer bellen. Qua management kan ik op dit moment niet veel veranderen. Ze staat 24/7 op een ruime paddock(44x18 mtr), onbeperkt hooi, beperkt stro, takken, speelgoed, een vriend en 2 ruime schuilstallen met een dikke laag vlas. Het enige dat er nu nog aan ontbreekt is weidegang, maar dat zal ook nog wel een aantal weken duren voordat dat weer kan.

Vind het ook zo lastig om te bepalen of ze lucht zuigt door de stress of omdat ze last heeft van haar maag (door de stress?) en door de maagpijn uiteraard ook weer stress krijgt.

Weet iemand hoe snel een maagzweer ontstaat of kan ontstaan?


Vreselijk [***]! Je kan misschien nog iets als fiberbeet of speedibeet proberen?

Dankje voor je tip, speedibeet krijgt ze al.... als het goed is krijg ik morgen de Mastic binnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:50

IngridM schreef:
Serieus Niello, hoe ben je daar achter gekomen? Ook bij hele kleine hoeveelheden? Weet jij of dat vaker voorkomt?

Lucerne kan mijn merrie ook niet tegen.....
Echinea weet ik niet, maar weet wel dat ze soms op kleine hoeveelheden van iets kunnen reageren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:39

[***], krijgt ze last van de maag door luzerne? Omdat het te stekelig is denk je?

P.s: ik bedoel hierbij echt jouw paard, dis niet in het algemeen :-) (want over het algemeen zal het inderdaad over het stekelige gaan maar misschien bij jouw paard niet)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-02-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:52


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:58

Ja dat weet ik inderdaad maar dan zou je paard dus al zweren moeten hebben. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Of..... kan het ook irriteren als er geen zweren zijn? Ik dacht dus alleen als er al zweren zijn.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:10

Mijn paard krijgt ook irritatie als ze geen zweren heeft. Heb de lucerne destijds ook geweekt, maar dat maakt niets uit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:37

Hmmm goed om te weten!
Zou maagsupport niets voor je paard zijn [***]? Werkt prima bij mijn pony. Of had je dat andere al besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:54

Maagsupport heb ik geprobeerd, doet helaas niets..... Het is gewoon jammer, want het ging eigenlijk heel erg goed en vanaf gisteren staat ze ineens als een idioot lucht te zuigen. Zo veel en vaak heb ik het haar nog nooit zien doen. Zelfs toen ze echt maagzweren had niet.
Mogelijk toch echt stress vanwege het missen van de pony.
Ik ga vanmiddag een paar dozen Hay Chunks van Pavo halen en dan verstoppen in het hooi e.d., kijken of dat haar een beetje afleid.

Het stomme weer en niet zoveel kunnen trainen spelen haar misschien ook parten. Ik woon aan de noordwest kust en we hebben hier vandaag weer windkracht 8, met windstoten kracht 10 -O- -O- -O- .

Daarbij moet nu het andere paard even alleen blijven als ik wil gaan rijden en dat veroorzaakt ook nog wel een beetje stress. Bij mijn merrie en bij de ruin die achterblijft. Ik ben heel voorzichtig aan het opbouwen, als in: 1 voor 1 de paarden uit de paddock halen, op het erf een rondje stappen, zodat ze wel in het zicht van de ander blijven en dan weer terug zetten. Dit gaf dinsdag nog veel gehinnik, heen en weer geren, paniek, maar dat gaat nu al een stuk beter.

Vraag me echt af of ze wel last heeft van haar maag of dat er iets anders aan de hand is. Nou ja, ik moet even door de zure appel heen, denk ik dan maar. Als ik internet mag geloven, is de Mastic een natuurproduct en zou het geen kwaad moeten kunnen als ik het geef terwijl ze geen maagzweren heeft.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:15

Oh zo lastig he, snap het helemaal!
Ik vermoed, je verhaal lezende, dat het ook puur een stress reactie is op het missen van je pony die is overleden.
Maar ja, is niet zo goed voor haar maag inderdaad om te doen, dat lucht zuigen.....

Die wind wordt je inderdaad gek van, mijn pony staat ook al zee, in Ouddorp. Was ook weer heftig vandaag daar.

Jammer van de maagsupport. Zijn kruiden waarvan ik dan inderdaad ook denk 'zal wel niet veel kwaad kunnen'.

Lastig dat die pony nu inderdaad ook even alleen achter moet blijven. Snap dat dat in dit stadium ook nog heel moeilijk is.

Sterkte met alles!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:14

Twijfel tussen voer gaan geven wat goed is voor maag (pür gastro, gastro plus) of supplement geven als hij straks weer opgeknapt is.

Het is een shet dus volledige hoeveelheid gastro plus of pur gastro vind ik dan zoveel voer. Iemand ervaring met minder geven en werking dan ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:55

IngridM schreef:
Oh zo lastig he, snap het helemaal!
Ik vermoed, je verhaal lezende, dat het ook puur een stress reactie is op het missen van je pony die is overleden.
Maar ja, is niet zo goed voor haar maag inderdaad om te doen, dat lucht zuigen.....

Die wind wordt je inderdaad gek van, mijn pony staat ook al zee, in Ouddorp. Was ook weer heftig vandaag daar.

Jammer van de maagsupport. Zijn kruiden waarvan ik dan inderdaad ook denk 'zal wel niet veel kwaad kunnen'.

Lastig dat die pony nu inderdaad ook even alleen achter moet blijven. Snap dat dat in dit stadium ook nog heel moeilijk is.

Sterkte met alles!

Dank voor je medeleven. Ik ben vandaag begonnen met de Mastic. Ga eerst 5 dgn een dubbele dosering geven en daarna nog 28 dgn de normale dosering. Hopelijk doet het iets, maar mijn ervaring met dergelijke supplementen is over het algemeen niet positief, dus ik wacht het rustig af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:59

IngridM schreef:
Twijfel tussen voer gaan geven wat goed is voor maag (pür gastro, gastro plus) of supplement geven als hij straks weer opgeknapt is.

Het is een shet dus volledige hoeveelheid gastro plus of pur gastro vind ik dan zoveel voer. Iemand ervaring met minder geven en werking dan ervan?

Ik ben compleet gestopt met het geven van krachtvoer. Ook de Gastro geef ik niet meer. Ik heb 2 paarden (KWPN-ers van beide 1.70 mtr) en had 1 pony ;( . Ze krijgen onbeperkt goed hooi en Pavo Vital. Straks weer lekker op het gras. Dat doet vooral mijn merrie (de luchtzuiger) erg goed. Zolang ze op het gras staat zie ik haar zelden luchtzuigen.

Ik begrijp dat je een pony hebt? Dan zou ik ook helemaal geen krachtvoer geven, maar gewoon een vit-min korrel.