Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:50

Darkcrystal ik voer maagsupport alleen bij wat ik weet wat stress is voor mijn pony en als ik merk dat hij weer een beetje last begint te krijgen.

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:14

Ik heb heb goede ervaring met Mastic Horse en Baking Soda. Geen idee welke het positieve effect heeft opgeleverd, maar ik heb een totaal ander paard gekregen. Al vanaf dat ze bij me kwam was het een heel zuur paard bij aanraking. Ik heb echt van alles geprobeerd, omdat we eerst dachten dat het ergens anders vandaan kwam. Maar uiteindelijk toch maar begonnen met Mastic Horse en Baking Soda om te kijken of dat zou helpen. Eerste week geen effect en vanaf de tweede week veranderde mijn paard enorm. Niet meer boos bij aanraken/borstelen en haar hele lichaam ging van strak naar ontspannen. Mijn oude voer heb ik de deur gewezen, geen melasse en granen meer want dat verhoogt de zuurgraad. Voer nu vitamekorrel, grasbrok en luzernebrok (gewone luzerne zou volgens onderzoek de zweren verergeren door hun harde stekelige structuur).

Ik heb Mastic Horse wel 28 dagen in de hoogste dosering gegeven (staat anders op het potje) en Baking Soda (zuurverlager) eetlepel per dag. Dat mag volgens mij max. 2 eetlepels per dag. Ik heb het met nat voer gemengd en even laten staan. Baking Soda kan namelijk gasvorming veroorzaken, maar ik heb er geen last van gehad. Paarden aten het door nat voer ook beter.

Mijn paard reageerde, voor de behandeling, zoals het laatste paard op het filmpje.
https://youtu.be/wPHfW4dp5zk

Toen mijn shet ineens hoefbevangen werd en zo slecht was dat ik haar in wilde laten slapen. Kwam er iets in mij boven om het haar ook te gaan geven. En warempel 2 dagen later liep ze weer en het gaat elke dag beter, loopt bijna weer normaal. Wonderspul...haha..

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:25

Willen ze dat een beetje makkelijk eten @Manubres? Dat Mastic Horse?

MarjanB

Berichten: 16500
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:34

Die van mij vind de mastichorse lekker terwijl ze echt kieskeurig is.

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:18

Sassieja schreef:
Willen ze dat een beetje makkelijk eten @Manubres? Dat Mastic Horse?


De mijne is een hele kieskeurige eter, maar at het prima. Het is ook maar een heel klein beetje...Daarom wel handig om het in een beetje nat voer te doen, anders blaas je het zo weg. Je moet het ook 10 minuten geven voordat je de rest van het voer geeft. Maar omdat ik dat te lastig vond heb ik het gewoon gegeven met handje voer (nat) en daarna gelijk naar buiten. En kreeg ze in de avond een iets groter portie voer (dan met Baking Soda).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:09

manubres schreef:
Sassieja schreef:
Willen ze dat een beetje makkelijk eten @Manubres? Dat Mastic Horse?


De mijne is een hele kieskeurige eter, maar at het prima. Het is ook maar een heel klein beetje...Daarom wel handig om het in een beetje nat voer te doen, anders blaas je het zo weg. Je moet het ook 10 minuten geven voordat je de rest van het voer geeft. Maar omdat ik dat te lastig vond heb ik het gewoon gegeven met handje voer (nat) en daarna gelijk naar buiten. En kreeg ze in de avond een iets groter portie voer (dan met Baking Soda).


Mag ik vragen hoeveel baking soda je geeft?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70648
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:57

Moderatoropmerking:
Na verder onderzoek blijkt dat medicatie dat hier te koop werd aangeboden illegaal is verklaard door de NVWA. Aangezien we op safe willen spelen is besloten dat we verkoop en aankoop hiervan via bokt niet toe willen gaan staan. Berichten hierover zijn daarom net verwijderd, toekomstige berichten zullen ook verwijderd worden.

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:53

Ik gaf 1 (afgeplatte) eetlepel per dag, bij het avondvoer. Ik heb ergens gelezen dat een paard max. 2 eetlepels per dag mag.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:22

Iemand hier ervaring met pavo gut health?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:12

Ik geef 3 x per dag een halve theelepel baking soda.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 07:58

De NVWA zouden beter wat kunnen doen aan t alleen recht van de omeprozol business voor paarden, waardoor de prijzen enorm op kunnen lopen.. dat is er ook geen illegale handel. Want Albler is voorderest gewoon een prima product.

Disconto_AF

Berichten: 48
Geregistreerd: 04-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:04


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:08

Hmmm en mijn pony eet ook weer slecht. Handje met iets wat hij lekker vindt gaat er nog goed in maar rest niet meer. Zo begint het meestal. Er zijn 2 nieuwe paarden in de kudde waardoor er wat onrust is. Ik merk aan hem niets verder maar ja, meneertje binnenvetter heeft stiekem misschien toch weer last.

Gelijk weer de maagsupport gegeven, via spuitje in mond. Misschien maar eens overwegen om altijd een maagsupplement te geven maar hij krijgt al zoveel zooi....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:10

Disconto_AF schreef:
Er is nu ook van Höveler een gastro brok, luzerne vrij. Dit is misschien iets voor paarden die schuren van de luzerne.
https://www.hoveler.nl/product/pur-gastro/


Interessant maar staat niet bij hoeveel ze ervan moeten en hoeveel suiker/ zetmeel erin zit...

Nef1985

Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:21

@IngridM ik heb net even gauw opgezocht ... suiker 2,9% en zetmeel 10,2% . Hoeveel je ervan moet geven ligt aan de arbeid die het paard verricht.
Maar beginnend vanaf 200gram per 100 kilo lichaamsgewicht... ik had wat screenshots gemaakt maar krijg ze niet geplaatst

Disconto_AF

Berichten: 48
Geregistreerd: 04-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:30

https://www.hoeveler.com/shop/produkte/ ... pur.gastro

Zusammensetzung:
Leinsamenschalen, Sonnenblumenschalen, Chicoréepülpe, Leinsaat, Wiesen Lieschgras, Erbsenflocken, Leinkuchen, Apfeltrester, Calciumcarbonat, Monocalciumposphat, Natriumchlorid, Traubenkernmehl, Magnesiumoxid, Bèta-Glukane.

Stärkegehalt: 10,2 %
Zuckergehalt: 2,9 %

Inhaltsstoffe und Verdaulichkeit
DE/kg TM 9,75 MJ
ME/kg TM 8,30 MJ

Rohprotein: 10,9 %
Rohfaser: 24,9 %
Rohasche: 9,7 %
Rohfett: 6,8 %
Calcium: 1,2 %
Phosphor: 0,5 %
Natrium: 0,4 %
Magnesium: 0,4 %

Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe je kg
Vitamin A (3a672a): 10.000 IE
Vitamin D3 (3a671): 1.500 IE
Vitamin E als all rac-alpha-Tocopherylacetat (3a700): 350mg
Vitamin B1 (3a821): 3 mg
Vitamin B2: 5 mg
Vitamin B6 als Pyridoxin (3a831): 2,5 mg
Vitamin B12 Cyanocobalamin: 270 μg
Niacin Niacinamide (3a315): 20,5 mg
Folsäure (3a316): 2,5 mg
Biotin (3a880): 950 μg
Calcium-D-Pantothenat (3a841): 9 mg
Cholinchlorid (3a890): 150 mg
Eisen aus Eisen-(II)-Sulfat Monohydrat (3b103): 25 mg
Kobalt aus gecoatete Kobalt-(II)-Carbonat (3b304): 0,5 mg
Mangan aus Mangan-(II)-Oxid (3b502): 60 mg
Kupfer aus Kupfer-(II)-Sulfat Pentahydrat (3b405): 15 mg
Kupfer aus Kupfer-Glycin-Chalthydrat (3b413): 15 mg
Zink aus Zinkoxid (3b603): 45 mg
Zink aus Zink-Glycin-Chelathydrat (3b607): 80 mg
Jod aus Calciumjodat wasserfrei (3b202): 1,5 mg
Selen aus Natriumselenit (3b801): 0,2 mg
Selen aus Selenomethionin CNCM I-3399 (3b812): 0,2 mg

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:47

Bedankt beiden!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:42

Iemand ervaring met Synovium Gastrosafe? Ik heb nu nog maagsupport maar ik zit eraan te denken danwel een voer als hierboven te gaan voeren danwel een supplement maar dan 'voor altijd' zodat hij misschien minder episodes krijgt waarin hij last krijgt. Voorkeur heeft dan wel een supplement in brokvorm waarvan je zo weinig mogelijk hoeft te geven.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:52

Mieke schreef:
Ik geef 3 x per dag een halve theelepel baking soda.

Als ik zie waar dit product verder nog voor wordt gebruikt vind ik het nogal “gek” om dat aan m’n paard te voeren... of ligt dat aan mij?

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:20

Zidore schreef:
Mieke schreef:
Ik geef 3 x per dag een halve theelepel baking soda.

Als ik zie waar dit product verder nog voor wordt gebruikt vind ik het nogal “gek” om dat aan m’n paard te voeren... of ligt dat aan mij?


Het product is inderdaad multi inzetbaar. Ik denk dat je erop doelt dat er ook mee schoongemaakt kan worden? Maar eigenlijk is Baking Soda om bij het bakken te gebruiken, dan eet je het ook op. De stof die in Baking Soda zit is Natriumbicarbonaat, dat wordt in de gezondheidszorg gebruikt bij mensen die heel ziek zijn en verzuren. Dan wordt het door het infuus gegeven. Het is een zuurverlager, dus als vervanger voor Omeprazol prima te gebruiken.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:22

Hoe lang kan/mag je dit gebruiken?

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:57

Zidore schreef:
Hoe lang kan/mag je dit gebruiken?


Geen idee...staat nergens beschreven zover ik weet. Ik geef het nu ongeveer een maand en ga binnenkort stoppen om te zien of klachten weg blijven.
Mastic Horse, wat ik erbij gebruik, mag je als onderhoudsdosering blijven gebruiken en dat ga ik eerst ook doen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:11

Oh ja natuurlijk en volgens mij zit het ook in Havens gastro plus verwerkt, dus dan zal het wel gaan. Geef je 1 eetlepel per dag?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:43

Heeft hier iemand ervaring of tips mbt rijden in de sport en wel maag vriendelijk voeren?

Ik rij op dit moment M eventing met doel klasse hoger en ben druk in training.
Ik heb een voer scan laten doen bij horse complete en daar kwam uit 2 kilo fibra Premium of 1.7 kilo cavalor fibre force.
Nu denk ik dat ik vooral mentaal zelf even moet wennen hoor maar ze zien er beiden uit alsof ik mega gezond lucerne aan het voeren ben maar paard moet ook echt wel gewoon power genoeg hebben om te kunnen sporten...

Wat is jullie ervaring dan wel mening hierbij?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:51

Zolang je maar genoeg calorieën en eiwitten voert, kan dat! Maagvriendelijk voeren betekent wel langzame energie en dan kunnen ze wel minder heet/druk zijn dan wanneer je ze veel suiker geeft, dat is namelijk meer explosieve energie. En dat explosievere kan in hogere klasses wel fijn zijn bij sommige paarden.

Het is echt een kwestie van aankijken maar de kans is klein dat je op dit niveau echt die suikers nodig hebt. Wat voer je nu? Je moet namelijk niet minder energie gaan voeren dan je nu doet. Wel andere (vetten en vezels ipv suiker en zetmeel).