Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:08

Hoe is het management? Krijgt hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer? Komt hij veel buiten met soortgenoten?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:50

Libbylove schreef:
Het gekke is, de omstandigheden zijn eigenlijk beter geworden sinds zijn verhuizing. Daarom snap ik het niet zo goed. Nu 4 weken lang een volle spuit gastrogard gegeven en moet nog 4 weken gaan afbouwen nu, maar vraag me af of dit de oplossing gaat zijn. Hij schijnt het als veulen gedaan te hebben, maar bij de oude eigenaren heeft hij dit gedrag blijkbaar 1,5 jaar niet laten zien. Ik weet ook niet of het de moeite is om hem nog helemaal te laten doorlichten.. Al blijft het aan mij knagen dat er een oorzaak onder ligt


Dan is de verhuizing misschien weer de trigger geweest. Zie je verbetering in de overige zaken, reageert hij gevoelig, eet hij goed, merk je ander gedrag? Kans is groot dat het een gewoonte is geworden en dat het tijd nodig heeft.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:58

henshem schreef:
Hoe is het management? Krijgt hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer? Komt hij veel buiten met soortgenoten?



Hij krijgt onbeperkt onverpakt ruwvoer van eigen land. Op de wei dmv grote overdekte hooiruif en op stal gewoon op de grond. Hij staat in een kudde op een groot stuk land met 10-12 andere paarden en komt van 8u tot 16u buiten. Wat mij betreft niet ideaal maar niet beter te vinden dicht in de buurt helaas.. Op zijn oude stal kwam hij soms maar 3 uurtjes buiten in de winter en deed hij het dus niet.....

Heeft inderdaad tijd nodig gehad om te wennen dus verhuizing zal een trigger geweest zijn. Daarna een tijdje goed gegaan op alleen luzerne bijvoeren, toen een handje brok gaan geven en binnen 2 dagen helemaal mis.

Nu dus 4 weken volop medicatie gehad. In het begin erg slecht, veel luchtzuigen en afgevallen. Nu sinds 2 weken een stuk beter. Goed aangekomen, speelt veel op de wei met zijn vriendjes en is blij. Echter sinds 3 dagen wordt het luchtzuigen weer erger..... en dat terwijl ik nu zou moeten afbouwen in de medicatie..... Ik maak me zoveel zorgen om hem en weet echt niet wat ik moet. Enige optie die ik nog zie is om hem 24/7 buiten te zetten maar dan moet hij dus weer verhuizen

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:01

Wat geef je voor brok? Dat lijkt dan de trigger te zijn.

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:01

En al iets natuurlijks geprobeerd zoals mastichorse en qua brok gastro+ van havens?

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:28

Omdat de brok de trigger was inderdaad meteen van de brok af gehaald en die komt er ook niet meer in.. Hij heeft eerst weer een tijdje alleen ruwvoer gehad en nu krijgt hij soms Fibrebeet om op gewicht te blijven en Pavo Ease and Excel om wat bij te zetten voor zn groei.. Dit samen met sucralfaat en pronutrin..

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:28


sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:42

Even laten checken op darmonsteking (of is dat al vastgesteld omdat hij sucralfaat krijgt) /glutenallergie. Dat zou nog weleens willen helpen. Ease en excel vind ik zelf een vrij zwaar voer voor een jong paard wat neem ik aan geen zware arbeid verricht. Ik zou eerder iets graanvrij pakken en aanvullen met luzerne of ander eiwit of olie. Fibrebeet is ook fijn idd.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:47

Hoe checken ze darmontsteking? Hij is dmv scopie gediagnosticeerd met maagzweren en verder alleen mestonderzoek laten doen. Opname van voer is wel goed gezien hij zo snel aankomt.. Wellicht handig om hem nu dan even alleen fibrebeet bij te geven

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:48

Normaalgezien checken ze dat via een echo van de buik, dan is de Darmwand verdikt, heb ik me laten vertellen :j

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:06

Mocht daar aanleiding voor geweest zijn dan hadden ze dat in de kliniek vast wel gecheckt toch?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:28

Nee, dit is niet altijd zo omdat er meestal aan maagzweren wordt gedacht en symptomen redelijk gelijk kunnen zijn. Het is vaak iets wat pas later wordt meegepakt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:12

Libbylove schreef:
henshem schreef:
Hoe is het management? Krijgt hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer? Komt hij veel buiten met soortgenoten?


Hij krijgt onbeperkt onverpakt ruwvoer van eigen land. Op de wei dmv grote overdekte hooiruif en op stal gewoon op de grond. Hij staat in een kudde op een groot stuk land met 10-12 andere paarden en komt van 8u tot 16u buiten. Wat mij betreft niet ideaal maar niet beter te vinden dicht in de buurt helaas.. Op zijn oude stal kwam hij soms maar 3 uurtjes buiten in de winter en deed hij het dus niet.....

Heeft inderdaad tijd nodig gehad om te wennen dus verhuizing zal een trigger geweest zijn. Daarna een tijdje goed gegaan op alleen luzerne bijvoeren, toen een handje brok gaan geven en binnen 2 dagen helemaal mis.

Nu dus 4 weken volop medicatie gehad. In het begin erg slecht, veel luchtzuigen en afgevallen. Nu sinds 2 weken een stuk beter. Goed aangekomen, speelt veel op de wei met zijn vriendjes en is blij. Echter sinds 3 dagen wordt het luchtzuigen weer erger..... en dat terwijl ik nu zou moeten afbouwen in de medicatie..... Ik maak me zoveel zorgen om hem en weet echt niet wat ik moet. Enige optie die ik nog zie is om hem 24/7 buiten te zetten maar dan moet hij dus weer verhuizen



Ik reageer even op deze post maar het is eigenlijk een reactie op meerdere berichten die ik hier lees waarbij paarden klachten houden of terug krijgen na een kuur omeprazole of wat anders.
Ik neem aan dat de meesten hier weten dat management nummer 1 is en dat al het andere symptoombestrijding is... ook het 'genezen' van bestaande maagzweren is nog steeds symptoombestrijding en neemt het ontstaan van maagzweren niet weg.

Wat veel mensen echter niet weten of zich misschien niet realiseren is dat het veranderen van management ook niet per definitie het ontstaan van maagzweren weg neemt!
Aanpassen van management is cruciaal maar langdurig fout management (en dat is een veel breder begrip dan 'voldoende ruwvoer en een maatje', mentaal welzijn is vaak nog belangrijker dan fysieke factoren!) kan al zoveel onbalans veroorzaken dat je dit met alleen aanpassen niet meer vanzelf om keert. Daar moet je dan echt actief nog bij helpen. Zeker bij mentale oorzaken als stress gaat dit op.
Ik zie dit echt zó vaak in mijn prakijk, in 90% van de gevallen dat ik bij fysieke klachten kom zit daar een mentale ondergrond onder die soms nog bestaat maar ook regelmatig eigenlijk al weggenomen is, maar de gevolgen er van gaan dan niet per definitie 'vanzelf' over. Hoe dat kan is een behoorlijk uitgebreide uitleg die ik nu niet ga neertypen, maar het is echt een van de belangrijkste redenen waarom dit soort klachten (en trouwens ook héél veel andere klachten) zo lang bestaan en waarom het 'managen' met supplementen geen échte oplossing bied (dan zou je nl. met je supplement kunnen stoppen na een poosje).

In bovenstaande geval is verhuizing vrij waarschijnlijk een factor geweest in het ontstaan van klachten, het betreft waarschijnlijk ook een behoorlijk sensibel paard. Dan is 'de tijd geven' in veel gevallen niet genoeg. Een verhoogd cortisolgehalte kan zichzelf nl. in stand houden, zelfs als daar geen nieuwe stressfactoren bij komen.
Door een verhuizing bijvoorbeeld homeopathisch te begeleiden - of in dit geval achteraf te behandelen - voorkom je dat het een issue wordt. Ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden geven, maar waar het om gaat is dat ik hier best vaak gevallen lees waarbij ik denk dat de oplossing op een ander vlak ligt dan waar op 'behandeld' wordt. Er wordt een supplement gevoerd om de klacht te 'managen' maar ik lees te weinig over échte oplossingen en dat vind ik zó jammer want dat zijn ook de gevallen die naar mijn ervaring vaak goed te behandelen en op te lossen zijn, als je maar de échte oorzaak behandelt en weg neemt (en dan op de juiste manier en ik weet dat dat met homeopathie - door een homeopaat, geen zelf-gepruts - héél goed kan).

Ik ga daar verder geen 'discussie' over voeren (er zullen nu vast en zeker wat anti-homeopathie opmerkingen volgen), het is iets voor je of niet en dat vind ik beide prima, ik wilde het toch alleen een keer genoemd hebben voor degenen die wel graag iets verder willen kijken. Wil je meer uitleg dan geef ik die met liefde, stuur dan maar even een privé bericht want ik kom zelden nog op Bokt.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:22

Geryon schreef:
Waar heb je dat gevonden van die 12 uur? Ik lees juist overal 24 uur en dat kwam ook uit de tweede studie.

Van nexium kan ik ook enkel de tabletten vinden. Deze tabletten kan je ook in een glas water oplossen (staat in de bijsluiter). Het zijn allemaal kleine korrels samengeperst in een tablet. Als je die korrels zelf open bijt, dan werkt het niet meer. Maar die zijn zo klein dat dat alleen gebeurt als je het helemaal fijn kauwt. Zal een paard niet snel doen denk ik.


Ik heb dat hier: https://www.apotheek.nl/medicijnen/esomeprazol gevonden.

Ik ben wel heel benieuwd of je al iets over de werking ervan kan zeggen bij jouw paard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:53

Apart! Gelukkig werkt nexium 24 uur en is dat ook bij de paarden studie aangetoond.

Die van mij ga ik pas over een tijdje behandelen. Hij heeft nu veel dierenarts bezoeken en krijgt 1 of 2 operaties dus nu behandelen heeft geen zin, het komt dan door die stress mentaal en lichamelijk, waarschijnlijk weer terug.

Door onbeperkt ruwvoer is hij gelukkig al enorm verbeterd, hij valt aan op krachtvoer ipv dat hij het niet at. Utrecht zei gister zelfs dat het genoeg kan zijn, gewoon dit mangement voor langere tijd. Maar ik ga alsnog wel behandelen met nexium en abler.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:22

Francis, ik denk dat je echt een goed punt hebt!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:29

@francis, goed punt! Mijn vorige DA opperde dat 'er toch 60 procent van paarden maagzweren hebben' dus ik me daarover geen zorgen moest maken en dat het desnoods met omeprazole opgelost raakt.

Niet dus, want het zijn glandulaire zweren. Die los je niet op met omeprazole... En het feit dat ik erop hamerde dat die zweren een echte oorzaak moeten hebben verstond ze niet. Want zweren komen toch 'zomaar' volgens haar.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:12

Nee, die komen natuurlijk niet zomaar en dat is ook echt wel bekend en aangetoond met diverse onderzoeken.
Het feit dat wel 60% van de paarden maagzweren heeft is iets om je dus JUIST zorgen te maken en ondersteunt mijn verhaal van hier boven... Eigenlijk is het nog verbazingwekkend dat het 'maar' 60% is al je na gaat dat het overgrote deel van alle paarden niet 'soort specifiek' gehouden wordt en op een of andere manier vaak een verhoogd stresslevel heeft. Dat hoef je 'aan de buitenkant' lang niet altijd te merken maar dat neemt niet weg dat dat in het lichaam wel effecten gaat hebben op langere of kortere termijn. Vanuit de homeopathische/holistische manier van kijken naar ziek zijn en beter worden ook volledig te verklaren allemaal, maar zo leren reguliere dierenartsen niet kijken.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:06

Mijn paard, dat uiteindelijk is overleden aan hartproblemen, had chronisch maag- en darmzweren en ik durf te zeggen dat ik zo ongeveer alle soorten reguliere en niet reguliere artsen en therapeuten in de loop der jaren bij hem heb gehad. Mijn leven stond 13 jaar in het teken van zijn ziekte en nu lees ik dat ik de oplossing toch heb gemist.
Sorry, ik word hier een beetje cynisch van.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:50

Ik vind het ook moeilijk.. Iedere discipline zegt verbetering te kunnen bieden, iedere keer vestig je je hoop erop en uiteindelijk kom je geen stap verder. Ik heb er al duizenden euro’s in gestoken, probeer alles wat in mijn macht ligt en heb er zo veel zorgen en stress van. Ben goed medisch onderlegd en kan zelf ook het een en ander verklaren etc maar een oplossing is er helaas niet..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 04:48

Ik zeg niet dat iets (homeopathie of andere behandeling) altijd een oplossing kan bieden, was het maar zo'n feest! Net als bij hoefbevangenheid (iets waar ik met mijn pony's al bijna 2 jaar tegen aan't knokken ben) zijn er veel verschillende factoren die een rol kunnen spelen en dus zijn er ook veel verschillende manieren om iets aan te vliegen. En net als met alles is er geen universele oplossing, wat voor de een goed werkt kan voor de ander niks doen. Enig idee hoe frustrerend het is dat ik meerdere paarden met IR en HB weer goed en stabiel heb gekregen en m'n eigen paard vorig jaar moest laten gaan en m'n shet nog steeds knokt om beter te worden...
Het enige wat ik zeg is dat middelen om maagzweren te genezen nog steeds de oorzaak er van niet weg nemen (en daar zeg ik niks nieuws mee, dit weet elke dierenarts) en dat je om herhaling te voorkomen ook naar andere factoren moet kijken. Hoe en volgens welke methode is aan jezelf, ik noem alleen een extra optie waar veel mensen niet aan denken. En ja, soms zullen er factoren zijn die je niet of moeilijk kunt beïnvloeden, maar ik probeer aan te geven dat je met homeopathie ook de gevoeligheid voor stress bij je paard kunt beïnvloeden. Je kunt de stressfactor misschien niet weg nemen maar wel beïnvloeden hoe je paard het ervaart en er mee om gaat. Maar ook onderliggende fysieke factoren kunnen een rol spelen en als je die niet weet of niet kunt oplossen dan houdt het ook op.
Ik ga er altijd van uit dat mensen hun best doen en doen wat in hun mogelijkheden ligt, ik spreek niemand persoonlijk aan, jammer dat dat zo opgevat wordt.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:41

Nee maar dat is het punt.. Veel mensen denken een oplossing te kunnen bieden maar tot nu toe is het dat steeds niet.. Dus tot hoe ver ga je dan?
Ik ben me ervan bewust dat de medicatie alleen de maagzweer hersteld maar dat ik moet zorgen dat er geen nieuwe zweren ontstaan.

Wat ik daarvoor doe;
Paard 8 uur per dag buiten
Paard in een open stal zodat hij contact heeft met maatjes, stal is ruim en kan hij echt in rondlopen
Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit
Groot stuk land om op rond te crossen
Minimaal 10 vriendjes
Heeft 4 maanden niks hoeven doen dus naar mijn idee weinig tot niet blootgesteld aan stress.

Wat kan ik nu nog meer? Ik zal eens contact opnemen met een homeopaat in de buurt. Ik vat het niet persoonlijk op maar ben vooral ten einde raad, probeer alles maar niks lijkt te werken. Hij blijft luchtzuigen alleen verder zit hij top in zn vel lijkt het....

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:39

Mijn stresskip heeft een maand terug op de kliniek gestaan met maagzweren (redelijk heftig). Was in het voorjaar al behandeld maar stond toch weer slecht.

Hij is nu verplaatst naar een 24/7 buiten/groepsstal, wel kleinschalig. Daar had ik echt mijn twijfels over, heb er de eerste nachten van wakker gelegen - mijn wattige sportpaard dag en nacht buiten :') . Dacht echt dat we het al goed deden op de vorige stal (met al iedere dag minimaal 6 uur buiten in groot paddock met een vriendje, 6 maanden weidegang en op stal onbeperkt ruwvoer). Maar we moesten toch iets anders proberen.

Paard is in een maand tijd weer compleet omgeslagen. Super blij, aangekomen in gewicht en zijn maag was bij controle tegen alle verwachtingen in, helemaal hersteld!

Blijft een stresskip (vanochtend durfde hij niet langs 3 kraaien op de track) maar dit lijkt hem, zover ik nu in een maand kan beoordelen, goed te doen.

Ben benieuwd hoe andere mensen hun maagpatienten gezond houden qua management.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:45

Niet :')

24/7 buiten, laag zaagsel in de grote schuilstal om te dutten, track, 's winters hooi en 's zomers gras, maar wel met stripbegrazing. Alles al geprobeerd, wel graan, geen graan, supplementen, medicatie, meer binnen, meer buiten, meer dekens, minder dekens. Maar ze heeft dan naast de klassieke symptomen (gapen, aansingelnijd) ook helemaal niet de symptomen van maagzweren (ongelofelijk duidelijke buikkrampen, het ziet er gewoon vies uit) dus dinsdag komt er nog een dierenarts voor een echo van de buik... Maar biancaaaa, wat goed zeg dat hij het zo naar zijn zin heeft! :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:13

Bij mijn pony bleek stress de grote trigger voor zijn maag. Er zijn tijden geweest dat hij te vaak op de trailer moest wat hem toch stress geeft, naar diverse artsen, een MRI etc. Hij staat nu ook op een paddock paradise en het gaat super met zijn maag! Toen we er nog niet zo lang stonden kreeg hij weer last. Even terugdenken : tja, weer naar kliniek geweest, verhuizing en nog wat kleine dingen. Mijn pony is een onwijze binnenvetter waardoor je denkt dat hij nooit ergens last van heeft en alles maar mega braaf doet . Maar ondertussen........
Maar nu hij hier gewend is, stabiele groep heeft en veel eten gaat het heel goed.