Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:25

Joman, 1 tip, ik heb er 10 jaar over gedaan om de perfecte plek voor m'n paard te vinden maar nu uiteindelijk gevonden en heb een paar wat gezond en blij is. Een paar keer per dag hooi is gewoon niet voldoende is mijn mening. Sinds hij onbeperkt op goed hooi staat gaat het pas goed met hem. De oplossingen als probiotica, stro e.d. gaan gewoon niet helpen. Uiteraard hoort een paard onbeperkt water te krijgen, dat is echt belachelijk en zou voor mij een grote no-go zijn. Succes met het zoeken naar een goede plek voor je paard, dat lijkt mij nu prioriteit nummer 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:41

Zidore schreef:
Joman, 1 tip, ik heb er 10 jaar over gedaan om de perfecte plek voor m'n paard te vinden maar nu uiteindelijk gevonden en heb een paar wat gezond en blij is. Een paar keer per dag hooi is gewoon niet voldoende is mijn mening. Sinds hij onbeperkt op goed hooi staat gaat het pas goed met hem. De oplossingen als probiotica, stro e.d. gaan gewoon niet helpen. Uiteraard hoort een paard onbeperkt water te krijgen, dat is echt belachelijk en zou voor mij een grote no-go zijn. Succes met het zoeken naar een goede plek voor je paard, dat lijkt mij nu prioriteit nummer 1.


Daar ben ik het 100% mee eens. Maar heb inmiddels zo’n 15 stallen bezocht en krijg het niet gevonden. Overal wel iets; weinig tot geen weide, enkel voordroog, geen water buiten, verplichte (slechte) instructie etcetc. Maar ik zoek stug door :)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:06

Welke omgeving ben je op zoek naar een stal Joman? Ik heb ook lang gezocht naar de perfecte stal in mijn regio (en om die reden een lange tij 45 min enkele reis naar mijn paard gereisd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:27

SteffiiY schreef:
Welke omgeving ben je op zoek naar een stal Joman? Ik heb ook lang gezocht naar de perfecte stal in mijn regio (en om die reden een lange tij 45 min enkele reis naar mijn paard gereisd).


In de buurt van Helmond/Eindhoven/den bosch is nu mijn zoekgebied :)
Ik vind het prima om een half uur te rijden enkele reis, als ik daarmee mijn zorgen kan laten varen. Dan hoef ik niet meer iedere dag te controleren of hij wel te eten krijgt en of het voldoende is etc.

Vraag voor mij blijft wel of dit eventueel symptomen zouden kunnen zijn van een maagzweer? Daar moet ik dan, naast dat ik hem ga verhuizen, wellicht ook iets mee?

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:58

Een vriendinnetje van mij staat in de buurt van Helmond op een stal (weet even niet welke precies, kan het wel navragen) en staat daar al super lang met een fijn rantsoen en fijne accomodatie.

Als het maagzweren blijken en je hebt sterk vermoeden moet je daar inderdaad wel wat mee. Zeker met een verhuizing kunnen de klachten/maagzweren erger worden.

Femke_Tweety

Berichten: 12005
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:22

Ik heb Tweet inderdaad ook op ongeveer 40 a 45 minuten afstand staan.

Is voor het fijne te ver weg, maar de omstandigheden voor Tweet zijn hier echt bijna optimaal.
Beter voor hém is zowat niet haalbaar in Nederland.

Dus dan maar verder rijden.


Bij Tweet is zijn volledige stalmanagement en manier van houden op hem aangepast.

Ik heb echt gruwelijk mazzel dat ik dit gevonden heb, met een staleigenaresse die er ook écht serieus mee omgaat.


Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat foto's kan maken van hoe we het met Tweet doen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:29

Nieuwe stal lijk ik nu te hebben gevonden. Morgen hak ik definitief de knoop door en verhuis dan al snel.
Hij had vandaag best een opgezette buik, vooral pijn in de linkerflank en staartje beetje scheef.
Is dit iets dat bij een zweer past?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:52

Joman schreef:
Nieuwe stal lijk ik nu te hebben gevonden. Morgen hak ik definitief de knoop door en verhuis dan al snel.
Hij had vandaag best een opgezette buik, vooral pijn in de linkerflank en staartje beetje scheef.
Is dit iets dat bij een zweer past?


Mijn merrie heeft beetje dezelfde klachten. Alleen is ze extreem gevoelig op haar rechterflank, links minder heftig maar wel wat gevoelig. Ze blijkt naast een maagzweer ook zweren in haar darm te hebben(overigens door gebruik can Bute |( ) Je kunt googlen op hindgut ulcers, misschien dat je als je er wat over leest er dingen in herkent? Mijn merrie staat sinds vandaag op de sulcrafate, hopelijk helpt dit. Anders moet ze ( op aanraden van mn DA) volldig van het hooi af en op een ruwvoervervanger om de darm rust te geven . Echter ben ik daar zelf huiverig voor omdat die van mij chronisch hoefbevangen is. Succes in ieder geval met jouw paardje!

Edit, ik vind jou klachten dus meer klinken als een darmzweer dan een maagzweer. Echter heeft een groot gedeelte van de paarden die een darmzweer hebben ook een (beginnende) maagzweer.

Femke_Tweety

Berichten: 12005
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:19

Ik vind van het hooi af best een griezelig advies.

Ik zou dan echt eerder gaan voor arm, desnóóds geweekt, relatief zacht hooi.
(Dus niet dat grove stevige hooi, maar wat zachter)

Want niet voldoende kunnen kauwen en eten levert alleen maar extra sores op.

En dat geldt voor zowel maag als darmzweer.

Maar de veearts heeft jouw paard 'live' gezien, dus wellicht heeft hij nog extra redenen om dit advies te geven.

Maar ik schrik er wat van, zeg maar.



Pectine, bietenpulp, sucralfaat en omeprazol als combi, met continue of toch tenmínste iedere 2 uur kunnen eten. Arm hooi maar niet te scherp.
Of gras, maar bij bevanenheid is dat natuurlijk extra groot risico.
Dat lijkt mij logischer dan volledig op ruwvoer vervanger.

Maar goed, ik ben dus geen veearts, én ik ken het betreffende paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:59

Hier inmiddels op onbeperkt hooi. Heeft wat voeten en aarde gehad en inmiddels ruzie met de pensionhouder omdat zij daar de noodzaak absoluut niet van inzien. Heel kinderachtig, ik moest iedere dag controleren of hij wel fatsoenlijk te eten kreeg. Ene dag een berg hooi , andere dag niks. Blijkbaar liep hij een gedeelte door zijn stal heen (volgens mij niet te voorkomen) en was de conclusie van de pensionhouder dus dat hij het niet lekker vond. Kreeg dus ineens niks meer en moest die liflafjes maar opeten die verdeeld lagen in zijn stal. Zo vervelend als je een pensionhouder hebt die niet wil meedenken en denkt dat stro prima als ruwvoer kan dienen.

Volgende week komt de dierenarts nog een keer. Laat opnieuw bloed en mest checken. Hoe diagnosticeren een maag en of darmzweer?

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:43

Zweren kunnen voor zover ik weet enkel met een scopie worden vastgesteld.

Femke_Tweety

Berichten: 12005
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:50

Maagzweren met scopie.
Darmzweren zijn niet met zekerheid vast te stellen. De scoop komt daar niet.

(Inwendige camera, via de voorkant. Is lang genoeg om bij de maag te komen, maar niet bij de darmen)


Het maagzweer onderzoek is redelijk heftig voor paarden, en er wordt dus ook wel voor gekozen om te behandelen alsóf er inderdaad zweten zijn, en dan te kijken of er een goede vooruitgang is binnen een dag of 5.
Als dat zo is gaat men ervanuit dat er inderdaad zweren zijn.


Darmzweren, ik las vandaag dat er een simpel, niet volledig betrouwbaar testje is, nl de pH van de mest meten.
Dit is beslist géén 100% test, maar kan wel een extra reden zijn om te kunnen stellen dat er waarschijnlijk darmzweren zijn.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:01

Ik sluit mij helemaal aan bij FemkeTweety. Ik heb ook weleens gelezen dat ze kunnen testen of er "occult bloed" in de mest zit en indien dat het geval is zou het kunnen duiden op een darmzweer.


Joman fijn dat je paard nu voldoende hooi krijgt. En ontzettend naar dat er zulke pensionhouders bestaan!

Ik heb mijn merrie behandeld bij het vermoeden van een maagzweer. Een scopie vond en vind ik veel te belastend voor haar. Ik heb eerst een volledige kuur omeprazole gegeven en zeer langzaam afgebouwd. Enige tijd daarna heb ik nog een kuur sucralfaat gegeven. De sucralfaat heeft tot nu toe het beste resultaat gegeven.
Ik heb mijn paarden aan huis, staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi en beperkt gras. Mijn merrie is een echte binnenvetter en ik heb het idee dat haar verhuizing op 4 jarige leeftijd van de fokker naar mij toe haar ontzettend veel stress heeft opgeleverd. Op het moment gaat het erg goed met haar. Ik probeer de stressmomenten tot een minimum te beperken.

Veel sterkte met je paard.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:53

Je kan een groot slowfeedernet in je stal ophangen Joman. Dan kan je paardje de hele dag door knabbelen en is je stalhouder niet teleurgesteld dat het hooi door de stal heen gaat. Ik had zelf destijds in de stal twee netten van de action hangen, daar past ongeveer een baal in. Paard eet sowieso makkelijk 12 kilo per dag. Nu paardje in schuilstal staat kan hij uit een grote palletbox onbeperkt eten, de bak is nooit leeg :j :)

Femke_Tweety

Berichten: 12005
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:04

Ik heb de boel zo gemaakt dat ik, indien nodig, voor een dag of 3 ineens in het net kan gooien.
Scheelt een hoop tijd.

Ik hoef het overigens niet zelf te vullen, dat doet de staleigenaresse.
Ben ik blij mee.

Het net is zo gemaakt dat de vulopening groot is.
Kruiwagen ernaast en vullen.

Tweet knoeit er niet heel veel mee in zijn stal, op deze manier.
En wel áltijd eten.


Nu heeft hij sowieso ook altijd vrij uitloop, betonplaat, dan zanpaddock, dan wei.

Het net:


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:45

Femke_Tweety, netjes net zeg! <3 Ik heb er ook zo'n paar, maar meestal bind ik ze dicht met die knoop die je op voederzakken ziet. Mijn merrie krijgt alles open :')

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:06

Als ik dat net in m’n vorige stal had opgehangen dan was de hele stalwand van de muur gekomen :D veel te zwaar en als bij ons het hooi op de grond kwam dan kwam er toch mest of viezigheid in, vandaar twee netten, kan net zoveel in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 06:33

Zidore schreef:
Je kan een groot slowfeedernet in je stal ophangen Joman. Dan kan je paardje de hele dag door knabbelen en is je stalhouder niet teleurgesteld dat het hooi door de stal heen gaat. Ik had zelf destijds in de stal twee netten van de action hangen, daar past ongeveer een baal in. Paard eet sowieso makkelijk 12 kilo per dag. Nu paardje in schuilstal staat kan hij uit een grote palletbox onbeperkt eten, de bak is nooit leeg :j :)


Na veel gedoe mocht dat ook en heeft hij nu een net waaruit hij de hele dag kan eten.
Ik denkt dat de meeste paarden op de pensionstal waar die van mij staan nog geen 4 kilo per dag krijgen. Sterker nog, als ze zometeen in een klein weitje met een beetje gras komen, van 9-14u per dag, krijgen ze daarnaast helemaal niks meer. Alleen brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 07:08

Joman schreef:
Zidore schreef:
Je kan een groot slowfeedernet in je stal ophangen Joman. Dan kan je paardje de hele dag door knabbelen en is je stalhouder niet teleurgesteld dat het hooi door de stal heen gaat. Ik had zelf destijds in de stal twee netten van de action hangen, daar past ongeveer een baal in. Paard eet sowieso makkelijk 12 kilo per dag. Nu paardje in schuilstal staat kan hij uit een grote palletbox onbeperkt eten, de bak is nooit leeg :j :)


Na veel gedoe mocht dat ook en heeft hij nu een net waaruit hij de hele dag kan eten.
Ik denkt dat de meeste paarden op de pensionstal waar die van mij staan nog geen 4 kilo per dag krijgen. Sterker nog, als ze zometeen in een klein weitje met een beetje gras komen, van 9-14u per dag, krijgen ze daarnaast helemaal niks meer. Alleen brok.

Hoe zien de paarden er uit op die stal???? Moeten allemaal graatmager zijn?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:18

Niet graatmager. Ze krijgen allemaal een berg stro die ze opeten. Verder bewegen ze weinig, want de paddocks zijn heel klein.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:21

Joman schreef:
Niet graatmager. Ze krijgen allemaal een berg stro die ze opeten. Verder bewegen ze weinig, want de paddocks zijn heel klein.

Klinkt als ideale huisvesting ;( %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:43

SteffiiY schreef:
Joman schreef:
Niet graatmager. Ze krijgen allemaal een berg stro die ze opeten. Verder bewegen ze weinig, want de paddocks zijn heel klein.

Klinkt als ideale huisvesting ;( %)


Verre van. Gelukkig kan ik al snel weg :)
Gekke is dat er toch een aantal paarden staan die het goed doen op dit regime.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:18

Vreselijk.. zo ouderwets daar allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:36

Joman schreef:
Niet graatmager. Ze krijgen allemaal een berg stro die ze opeten. Verder bewegen ze weinig, want de paddocks zijn heel klein.

Fijn dat jij snel weg kan!

Wordt er niet met de andere paarden gewerkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 00:41

[***] schreef:
Joman schreef:
Niet graatmager. Ze krijgen allemaal een berg stro die ze opeten. Verder bewegen ze weinig, want de paddocks zijn heel klein.

Fijn dat jij snel weg kan!

Wordt er niet met de andere paarden gewerkt?


Minimaal. Veel bange en onkundige ruiters. Overal wordt een hulpteugel aangehangen en zelfs ponyruiters die met stangetjes rijden. Beesten worden nooit buiten gereden, allemaal hutje mutje in een binnenbak.
Bang voor ongelukken, zowel ruiters als pensionhouder dus weinig spannends.