Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:09

Wat vervelend dat de NVWA bij jullie is geweest, appel en rockefeller…..

Vooralsnog is het bij mij altijd goed gegaan (gelukkig). Voor zover het er nu naar uitziet heb ik niets meer nodig van Abler.

Ik ben wel erg benieuwd hoe eea af loopt, willen jullie dit delen?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:51

Stille meelezers meld zich.
Ook hier bezoek gehad van de NVWA nadat in februari een levering is tegen gehouden.
Even slikken en hopelijk is de boete niet al te hoog. :(

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:28

Maar ik neem toch aan dat jullie wel op de hoogte waren hiervan? Hier waarschuwt men al tijden voor.. Ze willen medicatie illegaal in buitenland kopen inderdaad tegengaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:50

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik hier niet van op de hoogte was. Misschien heel naïef, maar ik bestel het al jaren en dat gaat al jaren perfect.

Naar aanleiding van berichten in dit topic ben ik even gaan googlen en het mag dus niet :o . Bestaat er eigenlijk iets van een lijst met medicatie die je niet in het buitenland mag bestellen? Of is de regel: als het medicijn recept plichtig is, het dan per definitie niet mag?

En zit er nog verschil in medicatie voor dieren/vee en humaan?

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:34

Ik wist het inderdaad ook niet.. Dacht dat ik misschien invoerrechten ofzo moest betalen wanneer het werd tegengehouden.

Echt heel zuur, was de eerste keer dat ik hier bestelde en meteen de laatste.

Ik zal laten weten hoe dit verder afloopt

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:13

Is er misschien iemand die mij kan helpen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb sinds paar dagen mijn merrie op de abgard spuiten staan omdat ik een maagzweer vermoedde. Nu knapt ze duidelijk op dus dat werkt alvast. Echter blijft ze extreem gevoelig op de rechterkant van haar flank ( laatste rib die kant op ). Nu las ik dat ze dus vaak maag en darm zweren gecombineerd hebben. Ben bang bij mijn merrie ook. Kan ik iets voor die darm geven en kijken of ze daar van opknapt? Zo ja, wat dan precies. En mag dat in combinatie met Omeprazole? Met andere woorden, wie kan mij vertellen wat ik het beste zou kunnen geven?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:35

Ik ben met spoed op zoek naar de absulcrafate. Is er misschien nog iemand die iets voor mij heeft liggen?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:26

Hallo allen, ik was opgelucht om te lezen dat er een mooi algemeen topic was waarin iedereen zijn ervaringen deelt rondom maagproblemen van paarden. Ik vermoed dat mijn paard ook een maagzweer heeft. Ik heb hem nu 6 weken en daar heeft hij best veel stress van gehad. Hij is 6 jaar maar nooit van zijn stal geweest waar hij eerst stond. Nooit verplaatst etc. en nu kwam hij op een stal met 53 pensionpaarden. Ondanks dat hij inmiddels wel redelijk zijn rust gevonden heb merk ik dat hij soms toch nog gestrest kan zijn. Nu merkte ik sinds afgelopen week dat hij anders begon te doen. Hij laat wat hooi weg (eet het nog wel voldoende maar sleept het door z'n stal) en ook met rijden merk ik dat hij gestrest is terwijl dat helemaal niet het geval is. Hij loopt verder zuiver. Ook doet hij meer aan kribbenbijten. Nu werd mij verteld om Pronutrin te gaan geven om te kijken of er verbetering optreed. Echter las ik op de beschrijving dat het wordt aanbevolen om het 2 maal daags te geven. Ik vroeg mij af of dit echt verplicht is of dat je het wellicht ook 1 maal daags kan geven tijdens zijn voer. Ik ga het proberen natuurlijk maar weet niet of dit te regelen is met de stal, plus het is een enorme piezekerd dus weet ik niet of hij het op eet. Waardoor ik er zelf graag bij wil zijn. Alvast heel erg bedankt!

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:39

Dyonne schreef:
Enkele berichten zijn verwijderd. Graag alleen inhoudelijk reageren op dit onderwerp. Medicatie die niet legaal naar Nederland komt mag hier ook niet besproken worden.


Deze moderatoropmerking werd enkele pagina`s geleden geplaatst, maar het gaat al snel weer fout helaas.. ;)

petraaken

Berichten: 44237
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:45

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om het niet meer te praten/schrijven over het verkrijgen van illegale medicijnen naar Nederland.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:08

Vraagje: heeft iemand van jullie wel eens allergische reacties op omeprazol gezien?

En dan doel ik met name op huid reacties op het hoofd, oedeem en vochtvorming?


Ik vraag me even af of het de omeprazol is of een van de andere medicijnen die hij krijgt vandaag.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:11

Toen mijn merrie op pure omeprazole stond kreeg ze wel zo van die harde, platte bulten op haar buik. Maar dat had ze voordien ook met maanden tussen soms, dus geen idee of het gewoon een soort gevoeligheid is die versterkt wordt...

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:59

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaringen hebben met Pronutrin. Ik geef het nu sinds dinsdag en merk dat mijn paard sinds die tijd behoorlijk wat energie heeft gekregen. Hij is echt een stuk vrolijke misschien ook wel maar in ieder geval heel veel energie en ook alerter.

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:08

oliebol. Durf nu geen PrazolePlus meer te bestellen, paard deed het er super op. Wat nu? Iemand al een goed ander middel?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:32

Mijn paard heeft op vermoeden van een maagzweer medicatie (Ulcer Gold) gekregen voor 7 dagen om te kijken of het verlichting geeft. Ik heb de medicatie ontvangen met bijsluiter, echter weet ik niet zeker hoe zwaar mijn paard is (ik vermoed rond de 600 KG). Ik heb de dierenarts ook al geprobeerd te bereiken uiteraard maar wellicht is hier ook voldoende ervaring aanwezig aangezien ik vandaag wil beginnen met de kuur. Kan ik beter ruim doseren (gehele spuit = 700KG) omdat ik het gewicht niet weet of voorzichtig zijn met doseren? Maakt het nog uit op welk moment van de dag je de medicatie geeft? Ook dat haal ik niet uit de omschrijving.

SteffiiY

Berichten: 22547
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:36

biancaaaa schreef:
Mijn paard heeft op vermoeden van een maagzweer medicatie (Ulcer Gold) gekregen voor 7 dagen om te kijken of het verlichting geeft. Ik heb de medicatie ontvangen met bijsluiter, echter weet ik niet zeker hoe zwaar mijn paard is (ik vermoed rond de 600 KG). Ik heb de dierenarts ook al geprobeerd te bereiken uiteraard maar wellicht is hier ook voldoende ervaring aanwezig aangezien ik vandaag wil beginnen met de kuur. Kan ik beter ruim doseren (gehele spuit = 700KG) omdat ik het gewicht niet weet of voorzichtig zijn met doseren? Maakt het nog uit op welk moment van de dag je de medicatie geeft? Ook dat haal ik niet uit de omschrijving.

Heb je een foto van je paard en hoe groot is je paard? Je kan beter te ruim doseren dan te weinig. Tijdstip is niet persee belangrijk maar ik zou het niet vlakbij je voerbeurt (brok geven).

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:40

En iedere dag rond dezelfde tijd.

Uurtje verschil is geen drama, maar niet de ene dag s'ochtends vroeg en de andere dag smiddags ofzo .

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:56

Afbeelding

Paard is 1,73

Bedankt voor alle info! Dan geef ik gewoon de hele spuit rond de middag.

SteffiiY

Berichten: 22547
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:58

biancaaaa schreef:
[ [url=m/ZiJY0T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard is 1,73

Bedankt voor alle info! Dan geef ik gewoon de hele spuit rond de middag.

Zou gewoon voor de volle 700 kg gaan inderdaad :)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:38

Ok, ik heb wel een beetje alles geprobeerd, mensen nog tips om de korrels te geven?

Sinds ik weer abprazole plus geef wil hij het niet eten, en heb natuurlijk nog 3 zakken liggen....
Vla, appelmoes, appelstroop, honing, op een broodje, in vla, door muesli en brok, in een appel/banaan...

Wie is er nog creatiever?

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:42

Probeer eens bietenpulp, geweekt, met stukjes appel en en klodder appelmoes.


Korrels pas toevoegen nét voor je het geeft, anders wordt het bitter. (En verliest bovendien werking doordat de coating oplost, en dat mag pas in de darmen, voorbij de maag)

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:47

Sassieja schreef:
Ok, ik heb wel een beetje alles geprobeerd, mensen nog tips om de korrels te geven?

Sinds ik weer abprazole plus geef wil hij het niet eten, en heb natuurlijk nog 3 zakken liggen....
Vla, appelmoes, appelstroop, honing, op een broodje, in vla, door muesli en brok, in een appel/banaan...

Wie is er nog creatiever?


Die van mij at het ook niet.dikke ellende..toen cornsirup gehaald bij de toko (zoals geadviseerd op de website) gemengd met muslie en dat ging erin als zoete koek.

SteffiiY

Berichten: 22547
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:21

Sassieja schreef:
Ok, ik heb wel een beetje alles geprobeerd, mensen nog tips om de korrels te geven?

Sinds ik weer abprazole plus geef wil hij het niet eten, en heb natuurlijk nog 3 zakken liggen....
Vla, appelmoes, appelstroop, honing, op een broodje, in vla, door muesli en brok, in een appel/banaan...

Wie is er nog creatiever?

Grote spuit kopen en het gat groter maken. Appelmoes met korrels in de spuit en dan als spuit in de keel spuiten.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:32

Ik ga de cornsirup eens proberen, rest wil ook niet, hij spuugt het gewoon uit.

Met de normale abprazole geen moeite, maar de plus is drama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:05

Heb een gedeelte van het topic doorgelezen. Hoewel jullie geen dierenartsen zijn, vraag ik toch even jullie voorzichtige mening.
Paard heeft in de periode van juli tot november 2018 op een vrij kaal weiland gestaan (van 8 tot 16u ongeveer?. Kreeg in de ochtend en avond voordroog en stond op vlas. Vrij grote gedeelten van de dag dus te weinig ruwvoer. Kreeg hier op een gegeven moment dunne mest wat niet overging. Dierenarts erbij: mestonderzoek wees niets uit. Probiotica erin, kreeg hooi i.p.v. voordroog en wat stro bij om mest dikker te maken. Ging niet over. Verhuisd naar een andere stal: stro in de stal en voordroog op de paddock. Mest bleef dun. Andere dierenarts erbij: mest en bloedonderzoek, niets te vinden. Zij wijdde het aan voordroog. Hij moest hooi krijgen. Was op die stal geen mogelijkheid. Dus veel stro bij gekregen, weinig voordroog omdat dat de dunne mest veroorzaakte. Drama dus. Mest werd langzamerhand wel wat beter. Hij werd echt te dun, omdat hij gewoon te weinig binnenkreeg. Dus verzoek op in de avond onbeperkt voordroog aan te bieden. Op een gegeven moment mooie ballen maar wel wat mestwater. Na veel vijven en zessen toch op hooi i.p.v. voordroog, zo’n 2 weken nu. Hij heeft nu mooie mest, geen water meer. Nu draagt hij echter zijn staart sommige dagen wat scheef, is al 2 maanden in de rui en er nog niet doorheen, zwiept tijdens het rijden met de staart en sinds 3 dagen lijkt hij pijn te hebben onder de buik vlakbij de koker/bij de flank als ik het gebied daar aanraak. Daarnaast plast hij sinds een week ineens meteen na het rijden als hij weer op stal staat. Saillant detail: hij krijgt op de paddock geen water. Dus pas bij binnenkomst, rond 15u in de zomer, kan hij drinken. Ik kom rond 17u rijden (ja, deze pensionstal slaat nergens op, ik ga verhuizen). Hij krijgt zo’n beetje onbeperkt hooi (heeft ook veel discussie veroorzaakt alvorens dat tot de mogelijkheden behoorde), en slechts een halve schep brok per dag, verdeeld over twee voerbeurten. Na het rijden krijgt hij slobber. Hij eet goed en komt goed aan. Zou dit desondanks een maagzweer kunnen zijn?