Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cupido1996
Berichten: 445
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:26

Vandaag de Mastic horse binnen gekregen. Dus vanavond daar mee starten.
Het ziet er wel anders uit dan verwacht. Ik dacht dat het 'pareltjes' waren, maar het is gewoon poeder.
Verder vind ik het erg jammer dat er geen maatschepje in zit. Nu moet ik eerst nog even iets zoeken om de juiste hoeveelheid mee af te meten. Er zit namelijk een hele simpele plastic lepel in.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:11

Ik heb ook een kleine en een grote plastic lepel. Heb ergens gelezen dat de grote afgestreken 3 gram is en de kleine met een bult er op 3 gram. Ik heb mijn paard de eerste 5 dagen 2 afgestreken grote lepels gegeven en daarna 1 afgestreken grote lepel. Hij is nu aan zijn tweede potje en doet het er erg goed op! Ik ben er blij mee! Singelnijd is erg verbeterd! Ik doe het door een hand vitalbix luzerne, gaat ook erg makkelijk.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:17

Hoi, ik heb een aantal zakjes over.
20x Absacralfate
9x abprazole

Mocht iemand interesse hebben stuur mij gerust een PB.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:20

Dyonne schreef:
Enkele berichten zijn verwijderd. Graag alleen inhoudelijk reageren op dit onderwerp. Medicatie die niet legaal naar Nederland komt mag hier ook niet besproken worden.

Je mag dit hier niet bespreken DianXx

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:52

Ik heb het afgemeten (Mastic) met zo'n postweegschaaltje en een redelijk volle (kleine) lepel lijkt inderdaad (krap) drie gram te zijn.

Paard is deze week wel redelijk goed te pas (na een week op Mastic Horse Treatment).
Nog eventjes afwachten of het inderdaad doorzet of dat ze toevallig in een goede bui is :p

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:03

marijkiiii schreef:
Ik heb het afgemeten (Mastic) met zo'n postweegschaaltje en een redelijk volle (kleine) lepel lijkt inderdaad (krap) drie gram te zijn.

Paard is deze week wel redelijk goed te pas (na een week op Mastic Horse Treatment).
Nog eventjes afwachten of het inderdaad doorzet of dat ze toevallig in een goede bui is :p
hoe lang ga je het geven?

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:11

Zidore schreef:
marijkiiii schreef:
Ik heb het afgemeten (Mastic) met zo'n postweegschaaltje en een redelijk volle (kleine) lepel lijkt inderdaad (krap) drie gram te zijn.

Paard is deze week wel redelijk goed te pas (na een week op Mastic Horse Treatment).
Nog eventjes afwachten of het inderdaad doorzet of dat ze toevallig in een goede bui is :p
hoe lang ga je het geven?


In ieder geval een maand. Afhankelijk van het effect en situatie (stress) qua westrijden enzo blijf ik het langer doorvoeren. Mocht het fijn werken bij m'n merrie ben ik van plan het vast bij te gaan voeren in de winterperiode.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:05

Morgen maar is kijken dan of een redelijk volle kleine lepel hetzelfde is als wat ik nu geef. Heb het verder niet afgewogen. Ben wel benieuwd wat er gebeurd als we weer stoppen.
Ik dacht na een week ook dat het misschien toeval was maar het zette toch door.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:40

Mijn paard eet de Mastic nu trouwens zo op met een handje brok. Eerste twee dagen ging het nog niet van harte, maar eenmaal gewend is het geen probleem.
Ze kan nog wel eens moeilijk doen over "nieuwe" smaken.

Ik zie nog geen mega verandering, paard heeft in ieder geval genoeg looplust en lijkt iets minder nukkig. Lastig te zeggen met het rare weer op het moment of dat door de Mastic komt

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:57

De enige symptomen bij mijn paard was het bijten in zijn borst met aansingelen en dat was na een week echt veel beter en ook zo gebleven. Ik geef het vanaf 1 februari. Hij eet het zo op met een handje luzerne maar hij eet eigenlijk alles. Zelf vind ik het wel stinken.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:09

Wat een goede ervaringen met Mastic.. Ik zat nog te twijfelen maar ga het toch maar bestellen. Ik geef nu maagcompositum van groene os, darm balans, speedibeet en zo min mogelijk krachtvoer.

Mijn paard heeft al 3 jr last van maagzweren en het onduidelijk wat de oorzaak is. Zijn karakter zit hem erg in de weg en door de vele medicatie was zijn darmflora er slecht aan toe.

Wat ik in onze zoektocht weer heb gevonden... ons paard eet niet na het rijden maar staat uit te rusten. Door het rijden is er veel voer verteerd en als hij daarna niet start met eten is zijn maag lange tijd leeg. De speedibeet krijgt hij direct na het werken en eet hij op. Hierdoor is zijn maag weer gevuld.

cindyy_1993

Berichten: 438
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:07

Hoi! Ik kom hier even binnenvallen! Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen (dat is nogal veel), maar ik ben wel even benieuwd naar jullie mening/advies/ervaringen.
Mijn paard wordt dus verdacht van maagzweren... Er zijn meerdere signalen waarom we hem verdenken; Hij reageert heel nukkig tijdens poetsen/aanraken achter zn elleboog (op de singelplek).. Bijten, zwiepen met de staart, lijf samentrekken. Hij gaapt veel, wordt toch altijd moeilijk dik.. Daarbij heeft hij veel stress ervaren in de afgelopen jaren door omstandigheden, wat hem dus waarschijnlijk ook gevoeliger maakt hiervoor? Tevens doet hij op stressvolle momenten af en toe luchtzuigen..
Het enige probleem is dus dat ik niet met de trailer weg kan omdat hij daar op het moment écht niet in gaat. Dit is ook niet binnen korte tijd opgelost. Dus een gastroscopie maken op een kliniek is voor ons al geen optie... Dus wat kan ik hier dan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:28

cindyy_1993 schreef:
Hoi! Ik kom hier even binnenvallen! Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen (dat is nogal veel), maar ik ben wel even benieuwd naar jullie mening/advies/ervaringen.
Mijn paard wordt dus verdacht van maagzweren... Er zijn meerdere signalen waarom we hem verdenken; Hij reageert heel nukkig tijdens poetsen/aanraken achter zn elleboog (op de singelplek).. Bijten, zwiepen met de staart, lijf samentrekken. Hij gaapt veel, wordt toch altijd moeilijk dik.. Daarbij heeft hij veel stress ervaren in de afgelopen jaren door omstandigheden, wat hem dus waarschijnlijk ook gevoeliger maakt hiervoor? Tevens doet hij op stressvolle momenten af en toe luchtzuigen..
Het enige probleem is dus dat ik niet met de trailer weg kan omdat hij daar op het moment écht niet in gaat. Dit is ook niet binnen korte tijd opgelost. Dus een gastroscopie maken op een kliniek is voor ons al geen optie... Dus wat kan ik hier dan mee?

Lasti cindyy, dat hij niet te vervoeren is. Ik lees in je andere topic dat hij lucerne krijgt. Ik weet natuurlijk niet of het bij jouw paard het geval is, maar mijn paard dat gevoelig is op haar maag, krijgt meer last als ze lucerne eet. Dit prikt teveel in haar geval.

Ik weet dat lucerne vaak geadviseerd wordt bij maagproblemen, maar er zijn ook paarden die er niet zo goed tegen kunnen.

Verder zou je kunnen beginnen met een supplement zoals maagsupport, Mastic of iets anders dat de maag ondersteunt. Krijgt je paard krachtvoer en zo ja, hoeveel? Mogelijk kun je dat helemaal vervangen door een goede vit/min korrel en iets van bietenpulp? En daarnaast is onbeperkt ruwvoer ontzettend belangrijk.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:22

Ik ga me hier toch ook even melden. Sinds november zit mijn paard eigenlijk helemaal niet lekker meer in zijn vel. Hij had last van tetanie (niet te verwarren met tetanus; hij heeft calcium te kort in zijn bloed door een te kort aan vitamine D waardoor hij begon te hikken) sinds hij niet meer naar buiten mocht. Dit is nu het eerste jaar dat mijn paard de gehele winter binnen stond. Dit ging eigenlijk al snel gepaard met plots meer singelnijd en zuur doen tijdens dat ik zijn deken op leg.
Voor tetanie heeft hij redelijk snel medicatie gekregen, dit ging een hele tijd beter tot 2-3 weken terug. Terug last van tetanie, plots weer veel meer singelnijd en het rijden ging ook helemaal bergaf (stijfheid, lastig op hoofd en bit, pletten tegen de kant, oren achteruit elke keer ik benen geef...) Gisteren was hij dan ook enorm aan het gapen toen ik hem een koekje had gegeven, maar verder is hij eerder te dik dan te mager, eet goed en staat mooi in zijn vacht. Dierenarts wist er maar moeilijk raad mee en dus heb ik contact gelegd met de dierenkliniek. Morgenvroeg rijden we naar daar voor een second opinion en een gastroscopie, als daar niets te vinden valt vraag ik om ook zijn hoofd/nek/rug op de foto te zetten.
Op hoop van zegen...
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 13-03-19 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:25

Ineens volledig binnen in combi met deze klachten, ik denk dat de verdenking op maagzweer wel eens correct kan zijn.

Sterkte met de onderzoeken.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:29

Femke_Tweety schreef:
Ineens volledig binnen in combi met deze klachten, ik denk dat de verdenking op maagzweer wel eens correct kan zijn.

Sterkte met de onderzoeken.

Ja, ik heb mijn vermoedens al heel lang, maar de dierenarts had er haar twijfels bij aangezien hij dus fysiek er wel heel goed uit ziet.
Verder vind ik het persoonlijk heel moeilijk; heb al enkele horror verhalen gehoord en wil me niet inbeelden dat mijn paard slachtoffer is van iets waar ik te lang mee gewacht heb.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:38

Wacht het onderzoek maar even af.
En áls het dan idd de maag blijkt te zijn, gewoon echt góed de behandeling in.


Niet iedere dierenarts is even goed op de hoogte van de diversiteit aan klachten die bij maagproblemen kunnen horen.

Net zoals sommige dierenartsen erg goed op de hoogte zijn van medicijnen rondom maagproblemen en andere wat minder.

Veel gemaakte fouten zijn te kórt op volledige dosering medicatie, en te snél afbouwen.

Maar dat is van later zorg.

Eerst maar eens zien of er daadwerkelijk zweren zijn.
Bij veel wat betere klinieken kun je de beelden op vragen, op cd-rom, via mail of USB. Ook dat weet lang niet iedereen.


Dus mócht je inderdaad de diagnose maagproblemen krijgen, verwijt jezelf niet teveel, ga inlezen en ga dan voor echt goede behandeling.

Stalmanagement en medicatie kunnen beide beide zeer, zéér belangrijk zijn bij maagproblemen. Sterker nog één van de twee wel en de ander niet aanpakken geeft echt veel minder resultaat.

Dit topic zit vól met mensen die veel ervaring hebben met deze problematiek.

En meestal is het een heel open topic waar in alle openheid gepraat wordt over behandeling, wat haalbaar is, wat niet. En waarbij mensen elkaar -meestal op prettige wijze- helpen met tips.



Ik hoop voor je dat je in ieder geval een diagnose krijgt waar je wat mee kunt.

En mocht dat inderdaad in de maag zitten, dan zien we je vanzelf vaker hier.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:31

Toch geen maagzweer... Nu even thuis, heb mijn paard voorlopig tot vanavond daar moeten laten. De gastroscopie ging goed, juist 1 plekje waar de buikwand iets rozer was maar geen reden om zo nijdig te zijn of überhaupt om medicatie te gaan geven. Dus nu gaan ze nog wat testjes doen, nieren en (bij)schildklier...

Eleeke

Berichten: 2061
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:13

Wel fijn dat je hebt kunnen uitsluiten ( al kan ik me voorstellen dat je erg graag wil weten wat het dan wel is) . Met verdenkingen dat ruim 50% van alle paarden een maagzweer hebben is het sowieso fijn om te weten dat de jouwe dat niet heeft. Hopelijk vinden ze iets en valt het mee.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:00

Helaas lijkt dit niet de oplossing voor mijn paard, daarom een bulk zakje Abler AbPrazole te koop voor €88. Iemand interesse?

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:37

Eleeke schreef:
Wel fijn dat je hebt kunnen uitsluiten ( al kan ik me voorstellen dat je erg graag wil weten wat het dan wel is) . Met verdenkingen dat ruim 50% van alle paarden een maagzweer hebben is het sowieso fijn om te weten dat de jouwe dat niet heeft. Hopelijk vinden ze iets en valt het mee.

Nog even laten weten: het zijn kissing spines en spondylose. Alles behalve een pretje, maar wel exact dezelfde symptomen als maagzweren.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:05

CalipsoLover schreef:
Eleeke schreef:
Wel fijn dat je hebt kunnen uitsluiten ( al kan ik me voorstellen dat je erg graag wil weten wat het dan wel is) . Met verdenkingen dat ruim 50% van alle paarden een maagzweer hebben is het sowieso fijn om te weten dat de jouwe dat niet heeft. Hopelijk vinden ze iets en valt het mee.

Nog even laten weten: het zijn kissing spines en spondylose. Alles behalve een pretje, maar wel exact dezelfde symptomen als maagzweren.


Kunnen we elkaar de hand schudden, ik heb er hier ook eentje staan. In eerste instantie laten scopen omdat ik ook dacht aan maagzweren, maar uiteindelijk is forse KS geconstateerd. Advies was inslapen. Dit paard loopt nu op internationaal niveau endurance :)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:05

Even voor mijn info; zijn er mensen die hun paard “standaard” op onderhoud dosering hebben staan? Bijv 2 x daag sucralfaat en 1 x daags omeprazole a 2mg/kg?

Ik zit te twijfelen wat handig is, of afbouwen en hopen dat het weer een tijd goed gaat, of hem toch op onderhoud laten staan. Hij heeft nml ook in nieuwe situaties (lees; ergens heen gaan met de trailer; bos/strand/les) snel stress en voorheen deed ik dan 1 dag voor de gebeurtenis omeprazol, de dag van de gebeurtenis en de dag erna. Maarja, is dat niet nadeliger dan een constante afgifte en productie van maagzuur?

henshem
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:27

Mijn vorige paard had chronische ontstekingen en afbouwen was vrijwel ondoenlijk dus hij heeft een tijd op een onderhoudsdosering gestaan. Er zijn echter ook nadelen aan omeprazol dus je moet daar wel goed over nadenken.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:07

Nog even een update over mijn ervaring met Mastic Horse Treatment na drie weken voeren:

Potje gaat er iets sneller doorheen dan op de verpakking staat, dus wellicht heb ik een wat hogere dosis gegeven dan standaard voorgeschreven. Of er zit gewoon minder in de pot.

Hoe dan ook, het resultaat is goed. M'n paard lijkt wat te zijn aangekomen en laat minder spanning zien in de flanken. Ook is ze in het algeheel wat vrolijker en rustiger met opzadelen.

Sassieja, misschien dat het standaard voeren van bijvoorbeeld Mastic een optie is?