Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:35

Ja die stress voorkomen blijft echt een ding. En je kan het ook niet altijd voorkomen. Als ze allemaal het land op gaan, weer switchen naar paddock, op de trailer, wedstrijd, nieuwe paarden op stal of in de wei...... ik geef altijd dan een schepje of 2 extra. Tot nu toe werkt dat redelijk.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:37

Stress kun je nooit uitsluiten en al helemaal niet wanneer je een paard gebruikt voor de sport. Dan heb je toch vaak met 'stress' te maken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:39

Daarom, maar je kan wel proberen te voorkomen om het gelijk tot zweren te laten ontwikkelen. Met de Ekygard werkt dat bij mij in ieder geval echt top (en hij is wel al in spannende situaties geweest)

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:45

Is dat echt nodig om extra bij te voeren of doe je dat uit voorzorg?

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:04

Mijn hengst geeuwt vaak een paar keer voor hij gaat liggen (maar ik denk alleen als ie net gewerkt heeft, heb het hem in de wei nog niet zien doen denk ik, enkel in de piste). Nu, hij heeft sowieso wel bekkenproblemen (is ook niet meer van de jongste), maar vroeg me af of dit geeuwen voor het rollen ook een symptoom van maagzweren is.

Ik wou voor de zekerheid preventief behandelen, maar een (dubbele) kuur kost +300 euro, en ben net 7 maand werkloos (ik werkte deeltijds, dus uitkering is maar iets van 600 euro) dus ik kijk het nog even aan (ik start gelukkig volgende maand op een nieuwe job), heeft geen andere symptomen behalve dat geeuwen, integendeel, ik vind hem er hoe langer hoe beter uitzien. Tijdens de hittegolf ging hij eventjes achteruit, maar toen zat ie 's nachts buiten en minder binnen, en hij houdt niet van buiten slapen, gaat dan ijsberen en "vergeet" dan te grazen, en dan vliegen de kilootjes eraf. Maar nu hij weer zijn gewone routine heeft (overdag buiten, 's nachts binnen met hooinet en wat los hooi), is hij super braaf, staat sinds kort ook lichtjes in het werk (om de dag eventjes gymnastiserend longeren) en doet het heel graag en goed, heeft meer weg van een schoothondje dan van een hengst momenteel.

Ik merk echter dat hij - behalve voor het rollen - bijna uitsluitend geeuwt als hij bijv. aangebonden staat om te poetsen, of als ik iets moeilijks vraag, dus dat geeuwen weet ik niet zeker dat dit met maag te maken heeft, in vrijheid zie ik het hem zelden doen.

Vandaag zag ik ook dat hij een distel opat, had hem dat nog nooit zien doen. Normaal wijst dit op leverproblemen toch? Of hangt dit toch wat samen met de maag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:13

PSvanLot schreef:
Is dat echt nodig om extra bij te voeren of doe je dat uit voorzorg?

Hij is nu sinds juni weer thuis, en we hebben al een paar flinke spanningsmomenten gehad. Zeker toen hij niet meer kon eten door de tandarts en metacam krijgt. Hij krijgt dan direct volle dosering.

Voor de eerste x lessen weer (vreemd terrein) raadde Bodegraven me aan 2 dagen van te voren 1 extra schepje per dag te geven, dag zelf 2 schepjes. Ging dat oké dan dag zelf ook 1 schepje. Daarna op spannende momenten gewoon een schepje extra per dag.

Als onderhoud krijgt hij een half schepje smorgens half schepje savonds. Daar heb ik heel voorzichtig naar afgebouwd en doet hij het top op. Op advies van Bodegraven hou ik dat voorlopig nog zo. Zij geven aan dat er op andere supplementen te veel wisselende resultaten zijn en zij dit echt als enige aanraden.



De zweren zijn bij hem vermoedelijk (!) ontstaan na 1x vasten ivm koliek. Dat zou kwa beeld kloppen en de zweren waren even oud als in die week koliek. Omdat de maag gevoelig blijft heb ik van hun echt nadrukkelijk meegekregen hem daarin voorlopig te blijven ondersteunen.
Hij stond al op vrijwel onbeperkt hooi en nu dus altijd echt veel hooi zodat het gewoon nooit op kan zijn. Beide op hun advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:15

hwn schreef:
Mijn hengst geeuwt vaak een paar keer voor hij gaat liggen (maar ik denk alleen als ie net gewerkt heeft, heb het hem in de wei nog niet zien doen denk ik, enkel in de piste). Nu, hij heeft sowieso wel bekkenproblemen (is ook niet meer van de jongste), maar vroeg me af of dit geeuwen voor het rollen ook een symptoom van maagzweren is.

Ik wou voor de zekerheid preventief behandelen, maar een (dubbele) kuur kost +300 euro, en ben net 7 maand werkloos (ik werkte deeltijds, dus uitkering is maar iets van 600 euro) dus ik kijk het nog even aan (ik start gelukkig volgende maand op een nieuwe job), heeft geen andere symptomen behalve dat geeuwen, integendeel, ik vind hem er hoe langer hoe beter uitzien. Tijdens de hittegolf ging hij eventjes achteruit, maar toen zat ie 's nachts buiten en minder binnen, en hij houdt niet van buiten slapen, gaat dan ijsberen en "vergeet" dan te grazen, en dan vliegen de kilootjes eraf. Maar nu hij weer zijn gewone routine heeft (overdag buiten, 's nachts binnen met hooinet en wat los hooi), is hij super braaf, staat sinds kort ook lichtjes in het werk (om de dag eventjes gymnastiserend longeren) en doet het heel graag en goed, heeft meer weg van een schoothondje dan van een hengst momenteel.

Ik merk echter dat hij - behalve voor het rollen - bijna uitsluitend geeuwt als hij bijv. aangebonden staat om te poetsen, of als ik iets moeilijks vraag, dus dat geeuwen weet ik niet zeker dat dit met maag te maken heeft, in vrijheid zie ik het hem zelden doen.

Vandaag zag ik ook dat hij een distel opat, had hem dat nog nooit zien doen. Normaal wijst dit op leverproblemen toch? Of hangt dit toch wat samen met de maag?


Geeuwen kan zo veel betekenen. Ik hoorde zelfs op de kliniek dat het ook aangeleerd gedrag kan zijn en je je niet direct zorgen mag maken erom. Het kan wel zeker in combinatie met maagproblemen zijn, het is vaak (maar zeker niet altijd) een uiting van pijn.

Die van mij geeuwt elke avond wel een paar keer op stal. Of ik nu wel of niet gereden heb. Overdag vrijwel nooit. Hij staat niet in de wei te gapen oid.

Hij geeuwde wel veel meer met gaskoliek en toen hij zweren bleek te hebben.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:27

Ik was nog vergeten vermelden dat ie bij het geeuwen dan heel fel zijn hoofd omhoog gooit. Ik kan hem zelfs niet vastzetten met een trailerlijn of een kort touw omdat ie dan zo'n harde ruk aan zijn halster krijgt. In het begin dacht ik nog: hij zal het wel afleren en zijn hoofd minder achterover gooien, maar nee. Vandaar dat het er alles behalve ontspannen uit ziet.

Binnen 10 dagen komt de chiropractor die ook DA is van opleiding, zij denkt dat ze aan zijn buik wel zou kunnen voelen als hij behoorlijke zweren heeft (ze doet ook accupunctuur, dus kent wel de punten)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 02:27

Mijn merrie geeuwt niet meer sinds nexium. Is echt een binnenvetter, geeuwen is in mijn optiek geen goed teken tov maagzweren

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 05:34

hwn schreef:
Mijn hengst geeuwt vaak een paar keer voor hij gaat liggen (maar ik denk alleen als ie net gewerkt heeft, heb het hem in de wei nog niet zien doen denk ik, enkel in de piste). Nu, hij heeft sowieso wel bekkenproblemen (is ook niet meer van de jongste), maar vroeg me af of dit geeuwen voor het rollen ook een symptoom van maagzweren is.

Ik wou voor de zekerheid preventief behandelen, maar een (dubbele) kuur kost +300 euro, en ben net 7 maand werkloos (ik werkte deeltijds, dus uitkering is maar iets van 600 euro) dus ik kijk het nog even aan (ik start gelukkig volgende maand op een nieuwe job), heeft geen andere symptomen behalve dat geeuwen, integendeel, ik vind hem er hoe langer hoe beter uitzien. Tijdens de hittegolf ging hij eventjes achteruit, maar toen zat ie 's nachts buiten en minder binnen, en hij houdt niet van buiten slapen, gaat dan ijsberen en "vergeet" dan te grazen, en dan vliegen de kilootjes eraf. Maar nu hij weer zijn gewone routine heeft (overdag buiten, 's nachts binnen met hooinet en wat los hooi), is hij super braaf, staat sinds kort ook lichtjes in het werk (om de dag eventjes gymnastiserend longeren) en doet het heel graag en goed, heeft meer weg van een schoothondje dan van een hengst momenteel.

Ik merk echter dat hij - behalve voor het rollen - bijna uitsluitend geeuwt als hij bijv. aangebonden staat om te poetsen, of als ik iets moeilijks vraag, dus dat geeuwen weet ik niet zeker dat dit met maag te maken heeft, in vrijheid zie ik het hem zelden doen.

Vandaag zag ik ook dat hij een distel opat, had hem dat nog nooit zien doen. Normaal wijst dit op leverproblemen toch? Of hangt dit toch wat samen met de maag?


Klinkt mij niet perse als zweer in de oren. Kan veel zijn. Klinkt eerder als discomfort van het hoofd bijvb last van de kiezen ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:37

hwn schreef:
Ik was nog vergeten vermelden dat ie bij het geeuwen dan heel fel zijn hoofd omhoog gooit. Ik kan hem zelfs niet vastzetten met een trailerlijn of een kort touw omdat ie dan zo'n harde ruk aan zijn halster krijgt. In het begin dacht ik nog: hij zal het wel afleren en zijn hoofd minder achterover gooien, maar nee. Vandaar dat het er alles behalve ontspannen uit ziet.

Binnen 10 dagen komt de chiropractor die ook DA is van opleiding, zij denkt dat ze aan zijn buik wel zou kunnen voelen als hij behoorlijke zweren heeft (ze doet ook accupunctuur, dus kent wel de punten)



Dat komt mij niet bekend voor. Mijne gooit niet met zijn hoofd en dit heb ik ook 2 andere maagpatienten niet zien doen... ik ga hierin mee in Sorbetje.

Overigens denk ik dat er 2 manieren zijn om zweren vast te leggen, een scopie of een kuur geven en kijken wat daar voor reactie uit komt. Als de klachten dan weg gaan weet je dat dat het geval is. Er kunnen nog zo veel andere dingen spelen in een maag (en ook het darmkanaal).

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:45

sorbetje schreef:
hwn schreef:
Klinkt mij niet perse als zweer in de oren. Kan veel zijn. Klinkt eerder als discomfort van het hoofd bijvb last van de kiezen ed.


Ja, laat ik ook nazien, laatste keer tandarts was eind oktober vorig jaar denk ik, dus mag stilaan weer. Laatste keer vloog er idd een grasprop uit zijn mond bij het geeuwen (hoeft natuurlijk niks te betekenen, hij kwam net uit een volle wei).

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:09

Wij zijn al ruim een half jaar bezig om ons paard van de maagzweren af te krijgen.
De zweren boven in de maag waren weg, er zat alleen nog een zeer lastig te behandelen zweer op de uitgang van de maag (dat gedeelte ligt continu onder zuur).
Nu krijgt hij (Prednisolon) Equsolon en we hebben ook injecteerbare Omeprosol uit Engeland geprobeerd.
Utrecht heeft gezegd dat als dit niet aanslaat het waarschijnlijk chronisch is en de verzekering de medicatie niet meer gaat betalen.
Hij krijgt onbeperkt hooi, overdag op het gras, geen bix maar Fibra en Ease and excel van Pavo, geweekte bietenpulp Speedy beet van Pavo, probiotica van Puur en Equine 74 Gastric. Staat op stro.
We zijn ten einde raad.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:57

Van de ease en Excel afhalen en overgaan op geheel graanvrij. Heeft Utrecht getest op glutenallergie? Probeer eens over te gaan op esomeprazol. Wat denkt Utrecht dat de oorzaak is van de maagzweren? Stress of allergie?

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:29

sorbetje schreef:
Van de ease en Excel afhalen en overgaan op geheel graanvrij. Heeft Utrecht getest op glutenallergie? Probeer eens over te gaan op esomeprazol. Wat denkt Utrecht dat de oorzaak is van de maagzweren? Stress of allergie?


Stress, en hij had al veel littekens van vroeger. Wij hebben hem nu 1,5 jaar.
Glutenallergie hebben ze nog niet onderzocht.
Bedankt voor het meedenken.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:02

Wat is jullie ervaring met ekygard als onderhoud op stress momenten? zijn er bokkers die dit langdurig geven?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 00:57

beline1 schreef:
Wij zijn al ruim een half jaar bezig om ons paard van de maagzweren af te krijgen.
De zweren boven in de maag waren weg, er zat alleen nog een zeer lastig te behandelen zweer op de uitgang van de maag (dat gedeelte ligt continu onder zuur).
Nu krijgt hij (Prednisolon) Equsolon en we hebben ook injecteerbare Omeprosol uit Engeland geprobeerd.
Utrecht heeft gezegd dat als dit niet aanslaat het waarschijnlijk chronisch is en de verzekering de medicatie niet meer gaat betalen.
Hij krijgt onbeperkt hooi, overdag op het gras, geen bix maar Fibra en Ease and excel van Pavo, geweekte bietenpulp Speedy beet van Pavo, probiotica van Puur en Equine 74 Gastric. Staat op stro.
We zijn ten einde raad.



Tijd.
Management volledig om
Omeprazol langdurig grote dosering
Tijd.

En vertrouwen.

Mijn paard was nagenoeg opgegeven.
Dit zijn foto's (stills uit video) van een jaar of 7 a 8 terug.
Weinig uitleg nodig denk ik, een van de heftigste gevallen die ze toentertijd gezien hadden;



Bloedende zweer, uitgang maag richting darm:

Afbeelding

Andere type zweren, meer schaafwond achtig maar dan waar continu zuur in kont op de grens van het beschermde en niét beschermde stuk van de maag (ook zeer pijnlijk, hoewel het er minder dramatisch uitziet fan die hierboven)


Afbeelding


Afbeelding



Dit is goed gekomen...
Symptomen waren bij hem extreem.
De zweren ook.

Paard loopt inmiddels tegen de 27.
Blijft kwetsbaar op maag, ik moet voorzichtig blijven.
Management blijft 100% aangepast op zijn maag, en als er problemen zijn (recent serieuze kreupelheid en pijnstillers nodig) dan krijgt hij direct ook weer een rúime periode omeprazol bij.
Minimaal tot een week na de pijnstillers, en extreem langzaamaan afbouwen van de omeprazol (echt, minimaal 4x zo traag als standaardadvies. Dat advies deugt voor de meeste ernstige maagpatienten nl totaal niet...)


Maar als je bereid bent het een echte kans te geven, dan kán het goed komen.

Maar pak dan het advies van mensen die deze problematiek écht kennen, en niet de standaardprotocollen...
En wees bereid om héél veel om te gooien in je beleid.

(Ik heb bijna 100% switch moeten maken)


Ik zal binnenkort even een videootje posten van hoe mijnheer er nu blijloopt.
Bloed fanatiek nog en speels afven toe, op zijn oude dag.
Had níemand verwacht nog, de dierenartsen ook niet.
(In laten slapen is meermaals ter sprake gekomen toen, en dat was niet voor niets, hij was écht slecht. Verhaal is in dit topic nog wel terug te vinden)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:52

Heftig Femke, die onderste foto ziet er (helaas) erg bekend uit. Mag ik vragen hoe jouw management eruit ziet?

Wat balen Beline. Mijn paard heeft gelukkig heel goed gereageerd op de omeprazole prikken. Wel icm met pretnisolon. Maar heeft/had ook IBD.

Paard staat hier nu ruim een maand op de pret en is zoveel relaxter en blijer. Maar hij komt helaas niet genoeg aan.

Overigens volg ik nu 2 UK/US groepen op Facebook en daar komen toch weer andere behandelingen en supplementen voorbij. Wellicht ook interessant voor anderen om te volgen:

https://www.facebook.com/groups/horsesw ... ?ref=share

https://www.facebook.com/groups/2147030 ... ?ref=share

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:21

Acht jaar geleden had mijn paard ook last van maagzweren. niet zo extreem maar wel met een paar keer lichte koliek, mager blijven en heel sjacherijnig zijn.

Na jaren puzzelen het management gevonden waarbij mijn paard het goed doet en klachtenvrij is zonder medicatie. Het management betreft niet alleen voer maar gaat tot in de kleine details aan toe. Wat ik zo snel in hoofdlijn kan bedenken;

Voer:
- hooi geen voordroog
- geen granen (raakt ze spierbevangen)
- inmiddels niet meer onbeperkt omdat ze te dik is, maar destijds onbeperkt hooi.
- vitamine brokje met beetje bietenpulp
- vaste regelmaat en ritme in voermomenten.

Verblijf:
- zo veel mogelijk buiten, stal levert stress op. Daarbij is de wei meest ideale huisvesting met mogelijkheid tot schuilen.
- niet in een grote kudde, met één of twee (liefst rustige ruinen) vaart mijn merrie het best bij.
- regelmaat in alles, ook in rijmomenten en bij buitenritten. Liefst alleen naar buiten of met paarden waarmee ze goed klikt.

Voor momenten waarvan ik weet dat ze stress gaan opleveren (bv werkzaamheden in de wei, wisseling van weer, enz) geef ik nog wel uit voorzorg een klein beetje baking soda. Mocht er teveel maagzuur geproduceerd worden dan wordt dat gelijk geneutraliseerd.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:03

Pfoe ik word wel een beetje moedeloos als ik dat soort berichten lees. Wat heftig zeg! Hopelijk vinden jullie een oplossing.

Mijn merrie staat nu 6 dagen op de omeprazol en 5 dagen Ekygard. Die eet ze trouwens niet heel graag. Ze laat hier en daar wat brokjes liggen, in de zin dat de voerbak niet altijd schoon leeg is.

Ik heb wel het idee dat ze aan het opknappen is. Hoop toch zo dat het hier mee goed gaat en we snel weer fijn aan de slag kunnen. Ze barst van de energie, maar zie aan haar dat wat lichte beweging aan de longe voor nu nog even genoeg is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:22

Misschien een oplossing het door de slobber te doen?

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:06

@Weidebloem, interessante tip, die baking soda! Had ik ooit nog geweten, maar was ik inmiddels vergeten. Eentje om te onthouden voor na de kuur.

Had hier een tijdje geleden gepost dat mijn hengst veel geeuwde, en gevraagd of dat het enige symptoom kon zijn van maagzweren. Gisteren was de chiropractor hier (die ook DA is van opleiding), en toen ik haar hiervan sprak, gaf ze druk ter hoogte van de maag. Hij reageerde erg chagrijnig, is nochtans een paard dat op geen enkele aanraking vervelend reageert, dus toch maar de omeprazol besteld.

Pff, blij dat ik volgende maand weer aan de slag mag na 9 maand werkloosheid, kan ik weer wat sparen: dit jaar al nieuwe omheining, nieuwe stalramen, dus er is een hele hap uit mijn budget.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:16

Als je paard als énige klacht heeft dat hij af en toe gaapt, dan zou ik never ever aan de omeprazol beginnen.

Het is geen mild supplementje hè.
Het is een stevig geneesmiddel, mét nadelen.
En als je het geeft en later stopt zonder goed afbouwschema kan het zelfs maagzweren géven, als die er voorheen niet waren.

Ik vind dit -op basis van wat ik hier lees- écht héél onverstandig voor jouw paard.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:26

@Femke, ik baseer me niet enkel daarop, maar ook op het advies van de chiropractor (ook DA). Zij vond de reactie wel duidelijk op pijn wijzen, maar ik weet dat het een bikkel is met een hoge pijngrens (hoefzweer kan de hoefsmid zonder enige verdoving uitsnijden). Ik krijg sowieso een afbouwschema van de DA en zal daarna nog op natuurlijke basis ondersteunen. Mocht DA aandringen op gastroscopie, dan doe ik dat, maar dat lijkt me nog nodeloze stress/kost.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:00

Ook ik vind dat hier wel heel snel naar omeprazol wordt gegrepen. Heb ook een geeuwende merrie na werk en die boos wordt als ik flink op de buik duw. Die heeft echt geen zweer. Als ik die vergelijk met de patiënt hier is dat toch echt wel iets heel andere slag. Hoe lang moet je het geven?