Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:02

Femke_Tweety schreef:
Bij het voeren is wel zinvol, juist omdat krachtvoer vaak wat reactie geeft.

Dus juist die momenten baking soda meegeven kan wat helpen.

(Is ook precies wat havens doet met zijn gastro+. Ietwat aangepast krachtvoer qua suiker/zetmeel met wat bicarbonaat toegevoegd)


Ik voer geen krachtvoer meer.

Voor mijn paard zou, zo at random een schep bicarbonaat per dag weinig uithalen.

Nadeel van Gastro+ vind ik dat je altijd bicarbonaat bijvoert. Als je zelf baking soda toevoegt hoef je het alleen te doen als het nodig is. Mijn paard heeft in sommige perioden wat last van een gevoelige maag. Het is alleen ter ondersteuning en geneest natuurlijk geen maagzweren. Op pit-pit.com is het niet duur en dus veel goedkoper dan Gastro+.

Suusje101
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:32

Gekke is dus dat mijn paard er zo enorm goed uit ziet. Eet goed, blinkt
Ja, rustig afbouwen is wel belangrijk. Mijn merrie ziet er ook perfect uit. Heb van alles gedaan en geprobeerd. Het beste resultaat heb ik behaald met sucralfaat. Ik heb het idee dat het bij mijn paard in de darmen niet helemaal 100% is.

Ga nu de hierboven genoemde Darmbalans maar eens proberen.[/quote]

Ik heb een vraagje over het gebruik van sucralfaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit positief effect heeft.
Hoeveel voer je ervan per dag? En hoe vaak? En bestel je dit bij je dierenarts of via Abler?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:43

Ik ga sucralfaat bijgeven. Waarschijnlijk heeft die van mij geen maagzweren; ik zie geen enkele verandering na 10 dagen volle dosis (en zelfs een beetje meer) gastrogard.
Het lijkt toch in de darmen te zitten. Hopelijk kom ik verder met sucralfaat en gastro +.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:02

Maagsupport van de paardendrogist helpt bij mijn merrie wel in het onderhoud. Als ik paar dagen niet voer, dan zie ik dat in haar rugbespiering en merk ik het in het werk. Merrie heeft vorig jaar kuur met omazeprol gehad. Ze glimt altijd, maar ik kan het zien aan spieren naast wervelkolom.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:34

Meiden, is er iemand die wel eens heeft moeten tekenen voor een Abler bestelling? Ik nog nooit, en met alle meldingen hier over boetes ben ik wel een beetje huiverig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:19

Citaat:
Suusje101 schreef:
Ik heb een vraagje over het gebruik van sucralfaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit positief effect heeft.
Hoeveel voer je ervan per dag? En hoe vaak? En bestel je dit bij je dierenarts of via Abler?

Is afhankelijk van het gewicht van je paard. Volgens mij 2 x per dag. Op Abler is wel te vinden hoeveel je moet geven per 100 kg lichaamsgewicht.
Sassieja schreef:
Meiden, is er iemand die wel eens heeft moeten tekenen voor een Abler bestelling? Ik nog nooit, en met alle meldingen hier over boetes ben ik wel een beetje huiverig....

Waar en wat moet je tekenen?

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:47

Sassieja schreef:
Meiden, is er iemand die wel eens heeft moeten tekenen voor een Abler bestelling? Ik nog nooit, en met alle meldingen hier over boetes ben ik wel een beetje huiverig....

Waar en op welke manier moet je tekenen?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:03

Is er ook een supplement dat ook klein beetje onstekingsremnend werkt? :)

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:20

SteffiiY schreef:
Sassieja schreef:
Meiden, is er iemand die wel eens heeft moeten tekenen voor een Abler bestelling? Ik nog nooit, en met alle meldingen hier over boetes ben ik wel een beetje huiverig....

Waar en op welke manier moet je tekenen?


Moet voor DHL pakketje gaan tekenen...

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:24

Omdat hij is afgegeven bij een ander punt of hoe bedoel je precies?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:41

Kan het zijn dat je gewoon nog douane/importkosten moet betalen?

Moest ik laatst ook voor een pakketje uit Amerika.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:16

Mastic horse treatment hoor ik goede dingen over.

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:07

@Eleeke, ik heb ook na vele verhalen gehoord te hebben ook gekozen voor Mastic Horse.. Nu gebruik ik het in onderhoudsdosis en ben zeer tevreden en mijn paard ook. Ze hebben grotere formaten op hun website, handig voor langere gebruik.

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:09

HorseTimeXL schreef:
Is er ook een supplement dat ook klein beetje onstekingsremnend werkt? :)


Mastic Horse in onderhoudsdosis! zie informatie op hun website.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:10

Wat betalen jullie bij de dierenarts voor de omeprazol? Ik heb toch nog wat nodig, maar ik durf het niet meer online te bestellen.

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:14

cindyy_1993 schreef:
Ik heb een vraagje :)
Mijn paard zit momenteel in de afbouw fase na het diagnostisch behandelen met Abprazole.
Nu vroeg ik mij af welk supplement evt aangeraden wordt om te geven om de maag te blijven ondersteunen zodra we gestopt zijn met de abprazole, elke ook nog een beetje leuk blijft in de portemonnee? iemand nog tips?


Hi Cindy, ik zou de treatment van Mastic Horse aanbevelen, om in onderhoudsdosis te blijven geven. Een natuurproduct dat al niet te duur is en goed voor je paard.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:15

O bedankt! En is het verder niet schadelijk, stel hij mocht het toch niet hebben? Ziet er interessant uit. En de prijs valt mij alles mee.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:19

Thanks voor de reacties tot nu toe!
Ik ga alles even rustig bekijken en uitzoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:23

mirriejj schreef:
Wat betalen jullie bij de dierenarts voor de omeprazol? Ik heb toch nog wat nodig, maar ik durf het niet meer online te bestellen.


Je kunt Ulcer Gold zonder problemen bestellen op paardensportarts.nl
Daar zie je ook meteen de prijs. Gastrogard is iets duurder geloof ik (de spuiten hebben minder inhoud).

Suusje101
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:07

mirriejj schreef:
Wat betalen jullie bij de dierenarts voor de omeprazol? Ik heb toch nog wat nodig, maar ik durf het niet meer online te bestellen.

Via homeovet kan je met een voorschrift van je dierenarts ook Ulcergold bestellen.
Mijn dierenarts rekent €220. Online is het veel goedkoper.
was iets van €160,-

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:43

Nog tips om de mastic naar binnen te krijgen bij paard/pony? Mijn pony vind het niets dus ik spuit het nu elke dag met een spuit in zijn mond (gemengd met lijnzaadolie), alleen kom ik niet elke dag. Hij is er niet zo makkelijk mee dus ik vraag liever niemand anders het te doen.

Slobber mag hij niet. Door een beetje muesli of speedibeet eet hij het niet.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:57

Appelmoes?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:46

SteffiiY schreef:
Omdat hij is afgegeven bij een ander punt of hoe bedoel je precies?


Ok foutje, ging om een ander pakket.

Weet iemand waarom je precies een boete kan krijgen als je medicatie elders besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:55

Sassieja schreef:
SteffiiY schreef:
Omdat hij is afgegeven bij een ander punt of hoe bedoel je precies?


Ok foutje, ging om een ander pakket.

Weet iemand waarom je precies een boete kan krijgen als je medicatie elders besteld?

Zie dit topic:

[VN] Boetes geëist vanwege illegale handel in ontwormingsmiddelen

Volgens mij geldt voor omeprazole ook een receptplicht

In het buitenland kopen is dus eigenlijk gewoon illegaal :o

Volgens mij is abprazole niet geregistreerd in Europa, dat kan er ook nog mee te maken hebben, maar mijn juridische kennis reikt niet zo ver ;) .

Ik heb voorheen ook altijd gewoon besteld, zonder problemen. De laatste tijd is er veel controle en worden er dus ook boetes uitgedeeld.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:52

Er zijn een paar merken die hun registraties en toelatingen voor Nederland (Europa) voor elkaar hebben.

Ulcergold, gastroguard iig.

Daar betalen ze voor. Medicijnen worden onderzocht, gecontroleerd en hebben dus toestemming voor de Europese markt.


Merken die dat niet hebben, mag je niet kopen in Nederland. (Ik vermoed dat het gezien wordt als economisch delict, maar dat weet ik niet zeker)

Het nadeel van deze toelatingen/keuringen enzo, is dat er dus maar een paar merken zijn die mogen verkopen hier.
En dat merk je, want de prijs is schreeuwend duur.

In het geval van het artikel hierboven gaat het niet om 1 iemand die het voor zichzelf koopt, maar iemand die de zooi verhandelt. En daar kun je dus echt enorm winst op maken...


Bij omeprazol geldt dan ook nog dat het in Nederland receptplichtig is.

Je mag het sowieso niet kopen zonder dierenarts voorschrift.

(En ik snap dat wel enigszins, ik zie veel, ook in dit topic, dat omeprazol als soort supplementje gezien wordt. En gegeven wordt door mensen die er toch net te weinig van weten om dat echt met verstand te doen. En dat brengt echt wel risico's met zich mee)


Kortom, koop je omeprazol voor je paard online in het buitenland, van een merk dat niet toegelaten is voor de Europese markt, dan overtreedt je 2 wetten.

1 Je koopt niet toegelaten medicijnen.
2 Je geeft medicijnen zonder dierenarts voorschrift, die receptplichtig zijn.


De douane zit vooral op die eerste regel.
En houdt dus de niet toegestane medicijnen tegen.


-

Overigens is het niet gezegd dat die buitenlandse medicijnen dus slecht zijn...
Ze zijn alleen niet gekeurd voor de Europese markt.
In andere landen wel, en daar mogen ze gewoon volledig legaal gekocht worden.
Ook niet ieder land kent de receptplicht voor deze medicijnen.

Dus in bijvoorbeeld Amerika is het wel toegestaan om die medicijnen te kopen en te gebruiken.


Dat even als uitleg.

__

Het heel nare van dit systeem is dat tóch al dure medicijnen in Europa bijna onbetaalbaar zijn. (Of eigenlijk gewoon onbetaalbaar)

Een paard (600kg) een maand om volledige dosis omeprazol in Nederland kost érgens tussen de 800 en 1200 euro.

Met de buitenlandse versie kom je, afhankelijk van toedieningsvorm, wisselkoers en verzendkosten, op 180 tot 400 euro voor een maand volle dosis.

__
Een tweede nadeel vind ik dat er 'slimme' merken zijn die een supplement (dus géén geneesmiddel..., Géén omeprazol) zijn gaan verkopen in een verpakkingsvorm en onder een naam die enorm doet denken aan de echte medicijnen. (Denk bijvoorbeeld aan cavalor gastro aid, maar er zijn er meer)
Goedkoper dan de medicijnen natuurlijk.
Maar voor een supplement heel duur.
En dan is de verwarring echt compleet.
Want er zijn ook mensen die denken dat dat het echte spul is.
Niet dat die supplementen per se slecht zijn (geen idee, ik ken ze niet allemaal) maar níet de medicijnen die een paard met écht acute zweren nodig heeft...
Ondersteuning wellicht wel.




Hoop dat je wat met deze uitleg kan.