[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:42

Ook ik kom mij hier melden. Ik heb een ijslandse pony die van de winter ineens flink begon te hoesten.
Dierenarts erbij gehaald, die kon niet bij hem in de buurt komen (want trauma), dus heeft hem zo op afstand met astma gediagnosticeerd. Ik was nogal overdonderend, kreeg een berg medicatie die ik hem overigens niet heb gegeven. Ben eerst zelf op onderzoek uit gegaan.
Het was in de winter, pony staat 24/7 buiten. Heeft droog ontstoft hooi. Toeval wilde dat ik net 2 weken geleden van hooi was gewisseld.
Eerst terug ander hooi gevonden. Hem ook een kuur van dit gegeven
https://www.ruitershopdiscounter.nl/pro ... gen-700gr/
Dat hielp goed en hij was er vanaf. Zo heel af en toe hoest hij nog een keer. Dan geef ik hem weer een kuurtje en gaat het een tijd goed.
Pony deed verder al niks (want trauma) behalve een beetje in de bossen rondstruinen. Hij heeft ook eczeem en ik begreep dat astma en eczeem vaak samen gaan.
De medicatie is retour gegaan. Hopen dat het zo blijft. Heel veel onderzoek of naar de kliniek of zo een puf apparaat gaat allemaal niet bij hem werken vanwege zijn angsten.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:00

Hier heeft mijn paard inmiddels al aantal dagen niet meer gehoest na een hele waslijst te zijn afgegaan en te hebben geprobeerd (Medicatie tot aan vernevelen). Inmiddels 2 weken bezig met de Phytonics respi comp. Merkte er niet veel verbetering mee. Nu sinds vorige week begonnen met lijnzaad olie in combi met de respi comp en het hoesten is gestopt :+

Nu blijkt dus dat omega 3 ook goed schijnt te zijn voor de luchtwegen. Er zijn zeker wel wat artikelen over te vinden op internet en facebook.
Ik geloof dat ik even helemaal gek wordt :+ :+
Afbeelding

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:20

Interessant!!

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:31

Zerena schreef:
Interessant!!

Jaaaaa :')

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:52

Ik heb effektri omega wel een tijdje gegeven. Maar kan 't nu niet meer voor nl verkoop vinden.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:08

Tancreda4 schreef:
Ik heb effektri omega wel een tijdje gegeven. Maar kan 't nu niet meer voor nl verkoop vinden.

Is nu balanstri geworden. Na wat Google werk

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:38

Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).

De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen).
Edit: En inmiddels dus een studie gevonden naar omega 3 bij paarden die nog wel op hooi stonden. Dan had omega geen effect. Dus belangrijk detail als je dit wil proberen.

"In addition, horses were fed hay throughout the study period, and thus they were continuously exposed to a dusty environment which would likely diminish any potential benefit provided by PUFA supplementation"


En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 11-07-23 08:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:42

Odysseus schreef:
Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).

De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen), het is onduidelijk of omega dan wat doet. (Ik hoop op een nieuw onderzoek, dit onderzoek is namelijk al 8 jaar oud).

En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.

Klopt verhouding 3 en 6 moet geloof ik 3:1 zijn. Maar als t goed is heeft de lijnzaad die ik heb alleen omega 3

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:44

Ik moest bij stoppen met medicatie (vier weken - ivm huidallergietest) vitamine C en 100 ml Lijnzaadolie bijvoeren, paard 24/7 buiten en alleen gestoomd hooi en gras.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:33

michelle933 schreef:
Odysseus schreef:
Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).

De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen), het is onduidelijk of omega dan wat doet. (Ik hoop op een nieuw onderzoek, dit onderzoek is namelijk al 8 jaar oud).

En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.

Klopt verhouding 3 en 6 moet geloof ik 3:1 zijn. Maar als t goed is heeft de lijnzaad die ik heb alleen omega 3

En dus zonder hooi of voordroog. Anders heeft het geen zin.

Ik ken de onderzoeken ook en inderdaad ook gehoord alleen dan op gras/geweekt voer. Gestoomd zou wellicht nog kunnen daar is geen onderzoek naar.

Maar naast droog hooi en voordroog heeft het geen enkel effect behalve het placebo effect :)

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:47

Hmm ja geen idee ik heb ook helemaal geen lijnzaad olie gekocht voor zijn hoest klachten :') Kijk astma is astma en dat zal nooit weg gaan. Maar omdat lijnzaadolie goedkoop is, is het zeker wel aan te raden om uit teproberen voor paarden met luchtwegklachten.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:48

Ik ben even wat dieper op onderzoek uitgegaan.

Lijnzaadolie is relatief "arm" aan DHA (en rijk aan EPA) en dat wat er in zit is moeilijk opneembaar door het lichaam (de stof die juist tegen astma werkt in de studie). Het verhoogt de hoeveelheid DHA in het bloed niet, een belangrijk teken dat er dus heel weinig vanuit de darm in je paard terecht komt.
Beter zou dus zijn het apart te supplementeren zoals in de studie gedaan is. D.m.v. visolie supplement of algensupplement. En dan goed opletten dat je aan minimaal 1500 mg DHA zit.

Bijv. drie capsules van deze per dag:
https://www.innervitamins.nl/algae-oil.html

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:56

Odysseus schreef:
Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).

De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen).
Edit: En inmiddels dus een studie gevonden naar omega 3 bij paarden die nog wel op hooi stonden. Dan had omega geen effect. Dus belangrijk detail als je dit wil proberen.

"In addition, horses were fed hay throughout the study period, and thus they were continuously exposed to a dusty environment which would likely diminish any potential benefit provided by PUFA supplementation"


En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.

Dit zit in de hoveler pur gastro wat ik voer.
Lijnzaad schillen, zonnebloem schillen, cichoreipulp, lijnzaad, liesgras, erwtenvlokken, lijnzaadkoek, appelpulp, calciumcarbonaat, monocalciumfosfaat, natriumchloride, druivenpitmeel, magnesiumoxide, Bèta-glucanen.

Valt zonnebloem schillen ook onder omega6?
Ook bij toegevoegde stoffen kan ik geen omega variant vinden

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:17

Citaat:
Odysseus schreef:
Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).

De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen), het is onduidelijk of omega dan wat doet. (Ik hoop op een nieuw onderzoek, dit onderzoek is namelijk al 8 jaar oud).

En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.


En dus zonder hooi of voordroog. Anders heeft het geen zin.

Ik ken de onderzoeken ook en inderdaad ook gehoord alleen dan op gras/geweekt voer. Gestoomd zou wellicht nog kunnen daar is geen onderzoek naar.

Maar naast droog hooi en voordroog heeft het geen enkel effect behalve het placebo effect :)


De vraag is hoe zou het paard reageren zonder hooi en zonder omega 3? Stel en paard met stofallergie, hoest door het hooi. Als je stopt met hooi geven, en je geeft geen omega 3 bij. Neemt het hoesten dan ook niet af? De trigger is in dat geval toch al weg.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:39

Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:05

michelle933 schreef:
Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha

Maar dus wel naast alleen geweekt voer.

Voor je beeldvorming mijn astma patient krijgt al jaren omega 3 :)

Doet niks voor de astma :P

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:52

michelle933 schreef:
Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha



Lijnzaadolie is dus niet het proberen waard. Te weinig DHA en daarnaast zul je sowieso stofvrij moeten houden (dus ook een ruwvoervervanger in de vorm van grasbrok of slobber) voor het effect.

Als je het effect wil van de studie uit de screenshot die jij deelt zul je dus minimaal 1500 mg DHA moeten voeren per dag via visolie/algenolie of via die olie van Effektri/Balanstri (en dan moet je goed opletten dat je genoeg geeft voor die minimale dosis van 1500 mg).

Ook hier al jaren lijnzaadolie (50-150 ml per dag) en toch milde equine asthma.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:59

Spenk schreef:
michelle933 schreef:
Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha

Maar dus wel naast alleen geweekt voer.

Voor je beeldvorming mijn astma patient krijgt al jaren omega 3 :)

Doet niks voor de astma :P

Nee dat snap ik. Zou wel heel fijn zijn als lijnzaad HET wondermiddel is voor astma. Geen medicaties meer nodig dan haha. Neee maar voor veel dingen is het goed en voor ons werkt het tot nu toe super voor zijn luchtwegklachten. Waar ik het in eerste instantie helemaal niet voor gekocht had :') :+

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:34

Maar je zegt nu de lijnzaad helpt voor zn luchtwegklachten maar dat is toch gewoon niet waar? Dat weet je toch helemaal niet? Zeker omdat het veel te weinig omega 3 bevat.

Dat is toevallig hetgeen wat je toegevoegd hebt. Maar 1 + 1 = niet altijd 2 he.

Mijn paard stopt deze periode altijd met triggeren op pollen bijvoorbeeld. Was ik dan toevallig iets nieuws gaan voeren had ik ook gedacht oh dat helpt dus.

Ik vind het nog wel wat om dit nu te prediken als dit is het. Terwijl lijnzaadolie bewezen veel te weinig omega 3 bevat om ook maar iets te kunnen doen.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:24

Spenk schreef:
Maar je zegt nu de lijnzaad helpt voor zn luchtwegklachten maar dat is toch gewoon niet waar? Dat weet je toch helemaal niet? Zeker omdat het veel te weinig omega 3 bevat.

Dat is toevallig hetgeen wat je toegevoegd hebt. Maar 1 + 1 = niet altijd 2 he.

Mijn paard stopt deze periode altijd met triggeren op pollen bijvoorbeeld. Was ik dan toevallig iets nieuws gaan voeren had ik ook gedacht oh dat helpt dus.

Ik vind het nog wel wat om dit nu te prediken als dit is het. Terwijl lijnzaadolie bewezen veel te weinig omega 3 bevat om ook maar iets te kunnen doen.

Wie zegt dat dat niet waar is?
Wat voor het ene paard wel werkt hoef voor een andere niet te werken natuurlijk. Ik ben blij met het resultaat en dat deel ik hier. Mijn paard staat al maanden te hoesten en nu ik lijnzaad voer is het weg. Heel toevallig dan

hagelslag
Berichten: 9150
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:31

Mocht er iemand in de buurt van bellingwolde wonen en nog belang hebben bij zoutoplossing.
Ik wil graag de laatste 11 liter die ik heb weg geven.
Eventueel ben ik dit weekend sochtends ook in sellingen (zondag ochtend) of smiddags in de buurt van losser.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:08

michelle933 schreef:
Spenk schreef:
Maar je zegt nu de lijnzaad helpt voor zn luchtwegklachten maar dat is toch gewoon niet waar? Dat weet je toch helemaal niet? Zeker omdat het veel te weinig omega 3 bevat.

Dat is toevallig hetgeen wat je toegevoegd hebt. Maar 1 + 1 = niet altijd 2 he.

Mijn paard stopt deze periode altijd met triggeren op pollen bijvoorbeeld. Was ik dan toevallig iets nieuws gaan voeren had ik ook gedacht oh dat helpt dus.

Ik vind het nog wel wat om dit nu te prediken als dit is het. Terwijl lijnzaadolie bewezen veel te weinig omega 3 bevat om ook maar iets te kunnen doen.

Wie zegt dat dat niet waar is?
Wat voor het ene paard wel werkt hoef voor een andere niet te werken natuurlijk. Ik ben blij met het resultaat en dat deel ik hier. Mijn paard staat al maanden te hoesten en nu ik lijnzaad voer is het weg. Heel toevallig dan

Je bent met nog iets begonnen toch? En de grootste verandering de afgelopen paar weken is dat het veel minder droog was en minder warm (op weekend na dan)

Allemaal factoren die meespelen. Je kunt niet zo stellig zeggen jahoor de lijnzaadolie! Dat is het.

De kansen op toeval zijn helaas nog altijd heel groot.

Ik heb al meermaals gedacht eureka! Dit is het. Ook al zeiden onderzoeken kan haast niet. En dan na een poosje oh nee toch niet inderdaad.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:39

Precies hier. Eerste jaar dacht ik ook, oh dat helpt. Top. Nou jaar erop hielp het helemaal niet, maar precies rond dezelfde tijd stopte ze met hoesten. Is ook zo afhankelijk van op wat voor pollen ze reageren en wanneer die groeien. De mijne reageert denk ik vooral op boompollen. Die is in maart april op z'n ergst.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:32

Ik heb ook de visolie gevoerd aan mijn astma paardje, in flinke hoeveelheid. Maar punt 1) mijn pony's vinden de smaak echt smerig punt 2) geen verbetering 3) ik had 5L gekocht, dat wordt gauw ranzig, dus heb vorige week de laatste liter weggegooid.
Tot nu toe heeft een supplement bij mijn pony's nog NOOIT geholpen, en ik heb zo'n beetje alles al wel een keer gehad in mijn kast door de jaren heen.
Enige die er bij geholpen was is de portemonnee van de fabrikant.

racinggirl
Berichten: 1292
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:13

Hoi allemaal,

Ik meld me ook weer!

Die van mij is gisteren geënt Rhino Influenza en omdat het hoest vorig jaar is begonnen na het enten en hij nog steeds 1a2 kuchen geeft bij beginnende inspanningen heb ik gisteren gelijk metacam gehad en ben gelijk begonnen weer met 2 x daags aan de flexineb.

Heel toevallig had ik silvaplex besteld met myconal om dit eens te proberen dus ook gister mee begonnen.

Nu net gestapt en heel licht gedraafd en hij had niet 1 keer een kuch gegeven…

Ik sta echt versteld al weet ik noet of het door de ontstekingsremmers gaat of het vernevelen met de nieuwe producten of een combi…

Wie heeft er ervaring met metacam/novacam voor longproblemen??

Want hij heeft iin principe nu een hele grote trigger de enting…..

Hij heeft op de prednison en flixotide met ventupulmin gestaan wat werkelijk niks deed en wel echt flink aantal kuren gedaan…

Ik probeer net als denk ik iedereen hier een link te krijgen..