[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:36

Iejoorr schreef:
Ik lees al een tijdje hier mee, maar ben benieuwd of iemand hier mij advies kan geven/ dit herkent.

Eind maart en begin april heeft mn pony 2 astma aanvallen gehad.
De eerste keer is de DA gekomen, ventipulmin ingespoten en daarna 10 dagen de ventipulmin siroop. Bij de 2e aanval telefonisch contact gehad met de DA, die adviseerde om die siroop weer te geven en even af te wachten. Pony is uiteindelijk rustiger geworden en de volgende dag heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echoscopie en longspoeling. (na de eerste aanval ben ik begonnen met vernevelen met de flexineb)
Uit beide onderzoeken is niks gekomen. Advies van de DA was om te stoppen met de flexineb, maar het hooi voorlopig nog wel te stomen/nat te maken.
Dit advies had ik mn twijfels bij, omdat ik geregeld de ademhaling van mn pony nog erg twijfelachtig vond. Destijds heb ik er niks mee gedaan en het aangekeken en tot op heden ging het eigenlijk gewoon erg goed.

Maar nu komt het (voor mij :+ ) vraagteken in het verhaal.
Afgelopen week ben ik een week met pony op vakantie geweest naar de veluwe. De stal waar hij stond was qua factoren nog 100x gunstiger dan mn eigen stal. Hij kwam de hele dag buiten, had de hoekbox die grensde aan buiten, stond op vlas (thuis op stro) en kreeg gewoon nat hooi. Echter heeft pony die week 3 aanvallen gehad. (gelukkig had ik nog vernevelbare ventipulmin)
Ik heb qua rijden niet meer van hem gevraagd dan gewoonlijk, heb geen heftige of mega lange ritten gemaakt en ik rij met hartslagmeter zodat ik alles kan monitoren.
We zijn nu bijna een week thuis en er lijkt niks meer aan de hand... Is er in het oosten van het land iets, wat we in het westen niet hebben? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben, voordat ik weer contact op neem met de DA :D

Paarden met astma doen het volgens mij altijd wel beter aan de kust vanwege het zeewater/zeewind

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:38

racinggirl schreef:
michelle933 schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die een paard hebben met (milde) astma maar waarvan er geen slijm aanwezig was? Op bronchoscopie was namelijk geen slijm te zien, alleen een geïrriteerde luchtpijp. Nu 10 dagen medicatie vernevelend en nu afwachten hoe dat zich ontwikkeld anders opnieuw aan medicatie



Die van mij ook geen slijm, al verschillende medicatie gehad van da op prednison na al veel geprobeerd..

Volgens da stofallergie maar ik geloof daar niet zo in… is na een booster van rhino begonnen maar daar had da nog nooit van gehoord..

Nu flixotide en vernevel nu een week met zoutoplossing en immonusan. Nog niet veel verandering. Geen snot of slijm te zien..

Nog even hier op terug tekomen. Heb je wel een bronchoscopie laten doen? Want geen slijm ophoesten betekend niet dat er geen slijm zit. Kan vaak taai zijn waardoor het blijft hangen

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:05

Iejoorr schreef:
Ik lees al een tijdje hier mee, maar ben benieuwd of iemand hier mij advies kan geven/ dit herkent.

Eind maart en begin april heeft mn pony 2 astma aanvallen gehad.
De eerste keer is de DA gekomen, ventipulmin ingespoten en daarna 10 dagen de ventipulmin siroop. Bij de 2e aanval telefonisch contact gehad met de DA, die adviseerde om die siroop weer te geven en even af te wachten. Pony is uiteindelijk rustiger geworden en de volgende dag heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echoscopie en longspoeling. (na de eerste aanval ben ik begonnen met vernevelen met de flexineb)
Uit beide onderzoeken is niks gekomen. Advies van de DA was om te stoppen met de flexineb, maar het hooi voorlopig nog wel te stomen/nat te maken.
Dit advies had ik mn twijfels bij, omdat ik geregeld de ademhaling van mn pony nog erg twijfelachtig vond. Destijds heb ik er niks mee gedaan en het aangekeken en tot op heden ging het eigenlijk gewoon erg goed.

Maar nu komt het (voor mij :+ ) vraagteken in het verhaal.
Afgelopen week ben ik een week met pony op vakantie geweest naar de veluwe. De stal waar hij stond was qua factoren nog 100x gunstiger dan mn eigen stal. Hij kwam de hele dag buiten, had de hoekbox die grensde aan buiten, stond op vlas (thuis op stro) en kreeg gewoon nat hooi. Echter heeft pony die week 3 aanvallen gehad. (gelukkig had ik nog vernevelbare ventipulmin)
Ik heb qua rijden niet meer van hem gevraagd dan gewoonlijk, heb geen heftige of mega lange ritten gemaakt en ik rij met hartslagmeter zodat ik alles kan monitoren.
We zijn nu bijna een week thuis en er lijkt niks meer aan de hand... Is er in het oosten van het land iets, wat we in het westen niet hebben? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben, voordat ik weer contact op neem met de DA :D


Ligt eraan waardoor de astma getriggerd wordt. DA vertelde over een geval, alles uitgesloten, kwamen er maar niet uit, bleken het de zwaluwen... Bij mijn paard zijn er 12 allergieen vastgesteld, sommigen binnen (schimmels uit hooi e.d.)_ sommigen buiten (brandnetel, italiaans raaigras e.d. - dan is het dus heel moeilijk te voorspellen waarop hij op een andere plek reageert.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 04:23

Ik meld mij ook hier, Ben ten einde raad met mijn pony...

februari 2022 zijn we verhuisd naar de huidige stal van mijn pony, tegen de zomer begon hij daar te hoesten. Dit begon met af en toe een kuchje tot periodes regelmatiger. Ik heb er toen een DA bij gehaald en meerdere keren een kuur ventipulmin gekregen. dit hielp niets. foenegriek... hielp niks. Het hooi werd geweekt. Over de herfst leek het een periode te verminderen dus een aantal maanden zo gelaten, maar toch begon het hoesten weer in november/december. Hij kreeg ondersteunende kruidenkuur voor zijn luchtwegen, maar ook dit hielp niet. nog een ventipulminkuur. Af en aan was hij meer of minder aan het hoesten, en stond soms benauwd. ook begon hij dit winter kreupel te lopen, ook dit verbeterde niet na een periode van 'rust'(24/7 buiten pony in kleine kudde waar hij de baas is).
maart 2023 zijn we naar de kliniek (lingehoeve) geweest voor kreupelheidsonderzoek en voor het hoesten. Enkele weken hiervoor heb ik de flexineb gekocht en gestart met zout vernevelen en acetylcisteine. (geen slijm, geen snot er kwam NIKS los)

Op de kliniek... Je raad het al... Pony geen stap kreupel en geen 1x gehoest, ook niet tijdens of na het longeren. helemaal niks... :+ De artsen lachten ons nog net niet uit waarom we met onze luxe grasmaaier (shetje) op de kliniek stonden, tot we de filmpjes showden van hoe hij de week daarvoor thuis nog was.

Longen zijn naar geluisterd -> Conclusie, duidelijk afwijking te horen en stempel astma gekregen. Advies Balsamic Air gaan vernevelen. Indien dit niet zou werken moest hij over op cortisone...
foto's voor kreupelheid gemaakt en pony is per direct op pensioen gegaan zodat we nog zo lang mogelijk van hem kunnen genieten (is 9 jaar).

Nu zijn we weer enkele maanden verder, het hoesten leek een tijd beter te gaan maar laatste 1,5 maand verslechterde hij weer. Dus bijna 2 weken terug de beslissing genomen en acuut met flixotide (cortisone) en atrovent gestart.
2x daags vernevelen, hij staat niet vlakbij huis maar alles voor mijn kleine vriendje.
Dit leek na een paar dagen te verbeteren, maar de laatste 3/4e week vind ik hem continu benauwd staan, ondanks 2x daags medicatie.
We hebben een bloedtest afgenomen en een allergietest gedaan. Deze uitslag viel mij eigenlijk alles mee.
Allergisch voor de Beuk en Schapenzuring. en een mogelijke allergie voor Thimotee gras, handjesgras en een of andere schimmel.
(jaren geleden heeft hij de stempel ZomerEczeem gekregen, dit kwam niet uit deze test).

Nu zitten we dus nog midden in de kuur van flixotide en atrovent maar hij staat dus de gehele dag benauwd. van smorgens vroeg wanneer we hem aantreffen tot savonds de laatste controle |( Ook het hoesten neemt weer enorm toe.
De afgelopen week heb ik bijna dagelijks contact met een van de 2 klinieken waarvan we hulp krijgen.

Het besluit om te verhuizen is genomen, we hebben geen andere keus meer denk ik. De stal waar hij staat is fantastisch en we hadden graag daar willen blijven. Maar zoals het er nu naar uitziet kan dat niet -O- De enige uitweg die we zien is hem weghalen uit zijn omgeving en kijken wat dat voor hem doet... Wat als dat niet helpt? Betekent dat dan het einde? |(

Ik weet het echt niet meer, mijn kleine vriendje zo zien lijden doet enorm pijn. We zijn er kapot van dat we de oorzaak niet kunnen vinden en nog geen manier/ritme gevonden hebben om hem te kunnen verlichten. Zouden we hem ooit nog kunnen helpen?

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:13

sunny43 schreef:
Iejoorr schreef:
Ik lees al een tijdje hier mee, maar ben benieuwd of iemand hier mij advies kan geven/ dit herkent.

Eind maart en begin april heeft mn pony 2 astma aanvallen gehad.
De eerste keer is de DA gekomen, ventipulmin ingespoten en daarna 10 dagen de ventipulmin siroop. Bij de 2e aanval telefonisch contact gehad met de DA, die adviseerde om die siroop weer te geven en even af te wachten. Pony is uiteindelijk rustiger geworden en de volgende dag heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echoscopie en longspoeling. (na de eerste aanval ben ik begonnen met vernevelen met de flexineb)
Uit beide onderzoeken is niks gekomen. Advies van de DA was om te stoppen met de flexineb, maar het hooi voorlopig nog wel te stomen/nat te maken.
Dit advies had ik mn twijfels bij, omdat ik geregeld de ademhaling van mn pony nog erg twijfelachtig vond. Destijds heb ik er niks mee gedaan en het aangekeken en tot op heden ging het eigenlijk gewoon erg goed.

Maar nu komt het (voor mij :+ ) vraagteken in het verhaal.
Afgelopen week ben ik een week met pony op vakantie geweest naar de veluwe. De stal waar hij stond was qua factoren nog 100x gunstiger dan mn eigen stal. Hij kwam de hele dag buiten, had de hoekbox die grensde aan buiten, stond op vlas (thuis op stro) en kreeg gewoon nat hooi. Echter heeft pony die week 3 aanvallen gehad. (gelukkig had ik nog vernevelbare ventipulmin)
Ik heb qua rijden niet meer van hem gevraagd dan gewoonlijk, heb geen heftige of mega lange ritten gemaakt en ik rij met hartslagmeter zodat ik alles kan monitoren.
We zijn nu bijna een week thuis en er lijkt niks meer aan de hand... Is er in het oosten van het land iets, wat we in het westen niet hebben? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben, voordat ik weer contact op neem met de DA :D


Ligt eraan waardoor de astma getriggerd wordt. DA vertelde over een geval, alles uitgesloten, kwamen er maar niet uit, bleken het de zwaluwen... Bij mijn paard zijn er 12 allergieen vastgesteld, sommigen binnen (schimmels uit hooi e.d.)_ sommigen buiten (brandnetel, italiaans raaigras e.d. - dan is het dus heel moeilijk te voorspellen waarop hij op een andere plek reageert.

Hoe zijn die allergieën vast gesteld bij jou? Door bloedonderzoek?

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:26

Iejoorr schreef:
sunny43 schreef:


Ligt eraan waardoor de astma getriggerd wordt. DA vertelde over een geval, alles uitgesloten, kwamen er maar niet uit, bleken het de zwaluwen... Bij mijn paard zijn er 12 allergieen vastgesteld, sommigen binnen (schimmels uit hooi e.d.)_ sommigen buiten (brandnetel, italiaans raaigras e.d. - dan is het dus heel moeilijk te voorspellen waarop hij op een andere plek reageert.

Hoe zijn die allergieën vast gesteld bij jou? Door bloedonderzoek?


Met huidonderzoek. Moeten ze 4 weken medicatievrij zijn en dan een dag in de kliniek.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:30

Odysseus schreef:
Ik heb je al uitgenodigd om de peer reviewed onderzoeken van deze Christina Fritz met ons te delen, daar blijft het vervolgens erg stil op.
Tot die tijd is een blogpost niets meer dan een mening en kan dit absoluut niet wedijveren met uitvoerig peer reviewed onderzoek.

En tot die tijd blijft namelijk ook haar idee over voeding en luchtwegziekten bij het paard slechts een hypothese. Dit poneren als een soort "cure all" en potentiele genezing voor equine astma / luchtwegklachten gaat dan wel enorm ver. En je schrijft dat je een enorm grote interesse hebt in wetenschap, dus ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat jouw eigen ervaring met haar behandeling ook valt onder N=1 equals N=geen.

Eigen ervaringen delen is prima, maar een mening als een feit verkondigen heeft niemand iets aan. Iedereen wil hier het beste voor zijn paard met luchtwegklachten / astma. Vandaar mijn waarschuwing over aan de slag gaan met hypertone zoutoplossing en het feit dat überhaupt zoutoplossing vernevelen nog heel erg "in de kinderschoenen" staat qua kennis.


Ik blijf niet stil hoor, maar soms roept de plicht.

Voorzover mij bekend is verzamelt zij vooral heel veel Internationale data en maakt deze toegankelijk voor een groter publiek (zoals een Remco Sikkel dat bijvoorbeeld ook doet).
Jij vindt het belangrijk dat er bewijs geleverd wordt, en het staat je vrij jezelf daarin te bedienen. Ik vind het niet belangrijk te overtuigen, ik vind het belangrijk openminded te blijven omdat dit een dier ten goede kan komen.

Het gros van de zaken die zij deelt zijn namelijk niet te patenteren... er is geen verdienmodel.
Het stelt de eigenaar van het paard in staat het dier weer naar homeostase te krijgen, zodat het niet meer overdreven reageert op allergenen.

Je hebt nu even heel snel een blog gescand, en vervolgens gezocht naar bewijzen om haar vooral niet serieus te hoeven nemen. En dat mag.
In humaan onderzoek vinden we nu aanwijzingen voor aandoeningen welke hun oorsprong lijken te vinden in een slecht darmmicrobioom: depressie,overgewicht en een hyperactief immuunsysteem bijvoorbeeld.
Voor paarden is daar helemaal geen funding voor.... wie zou dergelijk onderzoek op grote schaal financieren?
We moeten het dus soms doen met een summier aantal onderzoeken dat Internationaal wel uitgevoerd wordt en een berg aan anekdotische informatie.

Ik heb er inmiddels uren aan lees- en luisterwerk op zitten en de informatie toegepast.
Binnen een jaar heb ik een paard dat niet alleen niet meer hoest, maar ook geen pollenallergie meer heeft en een veel gezonder stofwisseling.

Wanneer je alleen vertrouwd op onderzoek waar een prijskaartje aan hangt is je dat goed recht.
Je blijft dan echter in een beperkte cirkel van medicatie, andere medicatie, en andere medicatie..... Of er dan iets verandert? Dat zie je helaas aan de vele paarden die in een topic als dit jaar na jaar besproken worden en nooit echt herstellen.

Ik begrijp dat we het niet eens zullen worden, en dat geeft niks. Maar ik deel graag mijn ervaring omdat ik ook jaren in dit soort topics heb gehangen. Dus ik deel ervaring en geen feit.
Maar feiten bestaan ook niet in wetenschap, er bestaan alleen 'mogelijke waarschijnlijkheden'.

rover_
Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-10-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:46

Mooie resultaten Ninx! Kan je wat vertellen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Bijv. De darmprolemen aanpakken (hoe weet je welk middel helpt voor je paard?).

Wildgirl

Berichten: 11678
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:39

Ben ik ook benieuwd naar Jinx!
Voor zover ik het kan beoordelen is het bij mijn merrie ook meer de gevoeligheid op pollen dan echt de astma. Als ik voor de training vernevel met immunosan hoor ik haar in het werk niet ademen en hoest ze niet. Ze staat 24/7 buiten en toont daar geen klachten eigenlijk, het is vooral tijdens training.
De immunosan vliegt er doorheen dus ik ben zelf gaan mixen met etherische olie > eucalyptus, tijm,citroen en tea tree. Ik ga daar eens een testje mee doen in mijn flexineb, aangelengd met zoutoplossing. Ik test alles eerst op mezelf(hooikoorts patiënt) en het brengt mij duidelijk verlichting.

@eliseXjoelle, wat verdrietig meid! Heb je wel eens een zoutkuur overwogen? De andere kant is, wanneer je pony niet reageert op de cortico's dan is dat (voor mij iig) wel een teken aan de wand.... veel sterkte!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:29

rover_ schreef:
Mooie resultaten Ninx! Kan je wat vertellen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Bijv. De darmprolemen aanpakken (hoe weet je welk middel helpt voor je paard?).


https://www.eqinful.nl/luchtwegklachten/

Hier staat al redelijk beknopt omschreven op welke manier hoesten tot stand kan komen.
Hoe een combinatie van tal van factoren kan zorgen voor een haperend stofwisselingssysteem. Bij ieder paard is de oorzaak anders, en bij ieder paard verschilt ook de aanpak.

Tien jaar geleden begon mijn merrie al met hoesten. Ik ben op de UU geweest, en uiteindelijk heeft Thibault Frippiat (Sportpaardenarts) mij het meest kundig geholpen.
De focus lag wel op het behandelen van de luchtwegen zelf (medicatie vernevelen/ cortico's), eventueel aangevuld sputolysin of ventipulmin.
Het kwam en ging, in voorjaar en najaar altijd verslechtering. Helemaal over ging het niet.
Ondanks 24/7 buiten, geen stalbedekking, Haygain hooistomer en de Flexineb.
2 jaar geleden vertelde Thibault mij al dat hij zelf initiatief wilde nemen tot onderzoek naar de invloed van de stofwisseling op luchtwegklachten. Hij gaf aan dat daar weinig animo voor is (men verkoop liever medicatie), en dat hij zelf wilde kijken of het mogelijk was een onderzoek op te zetten.
Ik heb hem daar verder niet meer over gesproken.

1 jaar geleden vertelt iemand me over Anne van Eqinful. En daarna blijft die naam terug komen via andere mensen.
Uiteindelijk denk ik: "fiets it, ik probeer nog wel 1 ding".
Ik had al holistisch gedokterd en liet kruidenmixen uitmeten, dus wist niet goed waarom dit echt anders zou zijn.

Maar goed, ik heb een consult aangevraagd bij haar voor mijn merrie die naast hoesten inmiddels ook verhoogde acth waarden had en hele lastige darmen.
Daarnaast had ik een ruin met zomereczeem.
Dus ik heb ze beiden consequent behandeld naar haar adviezen.
Daarnaast ben ik mezelf veel meer gaan inlezen in de materie. Nog kritische gekeken naar stress-reductie, vegetatie in de wei, het type hooi (laag in suiker), onbeperkter aanbieden van hooi, de werking van het darmmicrobioom, veel meer diversiteit in de voeding, etc...
Er is echt een wereld voor me open gegaan, alhoewel ik al een behoorlijke nerd was qua alles verslinden qua kennis.

Eigenlijk kun je in het kort zeggen dat een paard, mits het heel veelzijdig en natuurlijk kan eten en zo min mogelijk stress heeft, zichzelf perfect gezond kan houden.
Bij mijn paarden lukte dat niet meer. Met het klimmen van de jaren werd hun vermogen afvalstoffen af te voeren minder, het vermogen van de darmen voeding om te zetten in de juiste nutriënten minder, etc... Dat gaat superlang heel goed, totdat de emmer vol is. En daar ging merrie van hoesten, en ruin van krabben.

Al na een aantal maanden knapten ze beiden op. Ze zijn vrolijker, energieker, hun vacht glanst zonder vettigheid, de mest is perfect (droge losse koffiebonen), ruin heeft hardere hoeven en geen jeuk, en merrie hoest niet, haar acth is normaal en doordat ze geen buikpijn meer heeft is haar bovenlijn weer ontspannen en ben ik haar weer gaan oppakken onder het zadel op haar 20ste jaar.

Goed, ik vergeet vast van alles.... maar dit is al zo'n oeverloos lang banketstaaf... hihihi!

Ik heb afgelopen jaar een merrietje gekocht, mager, bloedwormen, luis, slechte mest. Ik pak haar nu ook op die manier aan, en het is zo vreselijk leuk om te zien.
Ik kan, wil en hoef niemand te overtuigen over wat wel/ niet waar is, en wat wel/ niet bewezen is.... maar als het mijn paarden en de paarden van enkele vrienden zo goed geholpen heeft, help je er wellicht ook een ander mee.

ps: luchtwegproblematiek, maagzweren, darmzweren, zomereczeem, PPID, PSSM, hoefbevangenheid.... we hebben in het westen te maken met een epidemie van gezondheidsproblemen. In veel landen waar men paarden dichter bij de oorsprong houdt (voornamelijk omdat er gewoon geen andere middelen zijn): dus alleen maar ruwvoer en verder wat de paarden zelf nog vinden aan voedsel, komen veel van dit soort klachten niet voor of kennen ze het niet eens. Al die voermerken, al die supplementatie, al die spullen die we in onze paarden stoppen zorgen in ieder geval niet voor het verminderen van het aantal klachten.
Als ik bedenk hoeveel ik daaraan heb uitgegeven... altijd de beste kwaliteit, de duurste merken, in de hoop dat.....
Uiteindelijk heeft me dit vooral in het begin wat gekost, en nu steeds minder.....

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:04

sunny43 schreef:
Iejoorr schreef:
Hoe zijn die allergieën vast gesteld bij jou? Door bloedonderzoek?


Met huidonderzoek. Moeten ze 4 weken medicatievrij zijn en dan een dag in de kliniek.

Thanks, ik ga eens kijken wat daarin opties zijn!

rover_
Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-10-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:51

Bedankt voor je uitgebreide reactie met link Ninx.
Site ziet er goed uit. Ik hou het in gedachten voor mijn shet (hoest niet maar blijft dunne mest houden).

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:45

Ik ga vanaf maandag beginnen met het protocol, dus ik zal ook mijn ervaringen mbt hoesten blijven delen!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:40

Wildgirl schreef:
Ben ik ook benieuwd naar Jinx!
Voor zover ik het kan beoordelen is het bij mijn merrie ook meer de gevoeligheid op pollen dan echt de astma. Als ik voor de training vernevel met immunosan hoor ik haar in het werk niet ademen en hoest ze niet. Ze staat 24/7 buiten en toont daar geen klachten eigenlijk, het is vooral tijdens training.
De immunosan vliegt er doorheen dus ik ben zelf gaan mixen met etherische olie > eucalyptus, tijm,citroen en tea tree. Ik ga daar eens een testje mee doen in mijn flexineb, aangelengd met zoutoplossing. Ik test alles eerst op mezelf(hooikoorts patiënt) en het brengt mij duidelijk verlichting.

@eliseXjoelle, wat verdrietig meid! Heb je wel eens een zoutkuur overwogen? De andere kant is, wanneer je pony niet reageert op de cortico's dan is dat (voor mij iig) wel een teken aan de wand.... veel sterkte!



Welke zoutkuur bedoel je? Met de flexineb zijn we al eentijdje bezig met verneveling van zout. (sinds 2 weken dan cortico, maar daarvoor kreeg hij zout en een periode balsamicair)
Ik weet ook dat er zoutkamers zijn, deze is (lucky us!) aanwezig op de stal waar hij vanaf dinsdag heen verhuisd. maar gaan we pas aan beginnen na advies DA en staleigenaar (tevens specialist van het paardenkuuroord op stal).

Dat hij niet (voldoende) op de cortio's reageert geeft mij ook onwijs zorgen, dat is ook de reden dat we hem gaan verhuizen. In de hoop dat het daar beter gaat en we de trigger kunnen wegnemen. Medicijnen lossen natuurlijk niks op als hetgeen waar hij niet tegen kan gewoon aanwezig blijft. Maar ik kan wel zeggen dat een simpele ontsteking dus echt van de baan is op dit moment -O-

Wildgirl

Berichten: 11678
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:21

Ik bedoel idd de zoutkamer. Ik hoop voor je dat, dat verlichting gaat brengen!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 04:13

Wildgirl schreef:
Ik bedoel idd de zoutkamer. Ik hoop voor je dat, dat verlichting gaat brengen!


Ik hoop het ook. Had het al met de staleigenaar er over gehad (mijn 2 andere paarden staan sindskort al op die stal. maar mijn shetje stond zo enorm leuk op zijn plekje dat ik die had laten staan.) Hij gaf aan dat eerst de volledige basis goed moet zijn. Dus hooi, brok, omgeving etc. anders zou het dweilen met de kraan open zijn. Dit process om alles te bekijken waren we dan ook zeker al aan het aflopen. Wanneer klachten niet opgelost worden zodra alles op de nieuwe plek oporde is dan gaat hij de zoutkamer in.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:05

Hier inmiddels afspraak gemaakt bij een holistische geneeskundige, onder het mom we zien het wel. Moet alleen nog even 3 weken wachten. Inmiddels medicatie verneveld, zout verneveld, immunosan. Maar niks werkt. Alleen de medicatie sloeg aan maar zodra ik stopte kwam het weer terug, waar ik al bang voor was :+ helaas is het hoesten bij aandraven weer aanwezig,wat een feest! Vermoeden is toch wel pollen, alhoewel hij verder geen headshaker is of last heeft van veel briezen of snot/slijm. Alleen irritatie. Puur pollen doet hier overigens ook niks, en een neusnetje met rijden ook niet :D :+

Mocht ook dit niet werken neem ik contact op met bodegraven voor eventueel advies of dergelijks vanuit hun kant
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 05-07-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:07

Bij wie heb je een afspraak gemaakt. Ben benieuwd bij wie en of het gaat helpen!

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:07

Laura_ schreef:
Bij wie heb je een afspraak gemaakt. Ben benieuwd bij wie en of het gaat helpen!

Madieke visser!
Doet ook cranio sacraal en dergelijke

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:14

Oh zij komt bij iemand die ik ken ook voor haar paardje! Ik hoop dat het gaat helpen bij die van jou!

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:25

Laura_ schreef:
Oh zij komt bij iemand die ik ken ook voor haar paardje! Ik hoop dat het gaat helpen bij die van jou!

Ja ik ben heel erg benieuwd. Ik vraag me ook af of die milde astma wel te maken heeft met zijn geïrriteerde luchtpijp. Het kan, uiteraard. Maar misschien staat het wel gewoon los van mekaar :+

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:47

Heb je een bal gemaakt waarmee die astma is vast gesteld?

Of hebben ze dat vast gesteld op basis van de stethoscoop?

Ik heb het idee dat heel veel paarden het labeltje astma krijgen.., dus misschien heeft die geen astma maar is het gewoon een geïrriteerde luchtpijp die voor irritatie zorgt?

Als die wat verdikt is, dan krijgen ze natuurlijk ook last..

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:55

Laura_ schreef:
Heb je een bal gemaakt waarmee die astma is vast gesteld?

Of hebben ze dat vast gesteld op basis van de stethoscoop?

Ik heb het idee dat heel veel paarden het labeltje astma krijgen.., dus misschien heeft die geen astma maar is het gewoon een geïrriteerde luchtpijp die voor irritatie zorgt?

Als die wat verdikt is, dan krijgen ze natuurlijk ook last..

Ja longspoelin gedaan en bronchoscopie. Uit de spoeling kwam milde astma. Op de bronchoscopie geen slijm te zien, alleen een geïrriteerde luchtpijp(keel) dusja vernevelen met zout heeft dus ook niet echt nut nu haha

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:05

Oh nee dan gaat mijn theorie dat ze gewoon het label astma erop hebben geplakt niet op, want dat is dan wel uit de spoeling echt naar voren gekomen.

Eigenijk wel logisch dat die op budesonide reageerde, want waarschijnlijk zwelt die luchtpijp dus op als "ontstekingsreactie" en die gaat de medicatie tegen.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:00

Laura_ schreef:
Oh nee dan gaat mijn theorie dat ze gewoon het label astma erop hebben geplakt niet op, want dat is dan wel uit de spoeling echt naar voren gekomen.

Eigenijk wel logisch dat die op budesonide reageerde, want waarschijnlijk zwelt die luchtpijp dus op als "ontstekingsreactie" en die gaat de medicatie tegen.

Jaaa klopt inderdaad!