[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:55

Iemand ervaring met anijszaad dat dat kan helpen? M'n merrie ging echt heel lang super goed, maar heb te blij geroepen dat we weer lekker lang kunne galopperen denk ik. Sinds 2 weken (na een enting) is ze admiger en maakt ze meer geluid. Galop houdt ze niet lang vol, draf hoor je de en hoest ze soms. Terug in stap zo weer op adem gelukkig. In stal met poetsen is ze ook gevoelig en blijft ze maar briesrn (van iets te prikkelt).

Normaliter gaf ik haar met dit wat ventipulmin, dat hielp altijd. Maar ze heeft daar tegenwoordig bijwerkingen van.

Een andere slijmoplosser (sputolysin, equimucine) zou kunnen. Maar ik heb nog anijszaad staan. Iemand daar ervaringen mee?

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:56

Misschien interessant voor sommigen hier: ik zie net in een door Equizouttherapie gedeeld bericht op fb dat de zouttherapie nu in Venlo ook aangeboden wordt. Staat verder niets bij maar het is een bericht van Monique Teelen, dus via fb wel te vinden.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:19

Lisanne_ schreef:
Goedemiddag,

Ik kom mij hier melden. Mijn shetland pony heeft sinds eind maart plotselinge ernstige benauwdheidsklachten. Hij heeft het in zijn achterste luchtwegen.
Hij is al in behandelding door de dierenarts.

Het begon met zo nu en dan een flinke droge hoest en kort erna weer ok maar nooit met slijm. Werd steeds erger en erger, hij stond op een gegeven moment met een ademhaling van 34 pm.
Hij heeft al enkele jaren een vernauwde luchtpijp, waar die met hoge inspanning last van heeft, maar ook weer snel wegtrekt, waar die nooit by hoestte.

We zijn op 31/03 begonnen met prednison kuur en ventipulmin heeft die 14 dagen gehad. 14/04 is de DA weer langs geweest ter controle en toen was ze ademhaling 16pm.
Dat is een ruime week goed gegaan, vanaf 23/04 ging het weer bergafwaarts.
26 en 27/04 heeft die 2 prikken (repidexon) gehad omdat die zwaar benauwd stond.
28/04 weer begonnen met prednison en ventipulmin voor 12 dagen.
Zondag avond kreeg die ondanks de kuur toch weer een aanval met ademhaling van 32pm.
Heeft die weer een prik gehad en de dag erna weer. Gelukkig sloeg die goed aan want de DA gaf wel aan als dit zo blijft, is het geen paardwaardig leven meer.

Hij staat al 24/07 buiten en het hooi word nat gemaakt. Wel staan er sinds begin feb, kippen bij hem.
Gisteren hebben we hem verplaats naar zijn oude plek, met de hoop dat dit beter gaat.

Denk/hoop dat het door de kippen komt, hebben meer mensen paarden die daar op reageren?
DA heeft voorgesteld om na deze kuur over te gaan op Aservo, hoe zijn hier de ervaringen mee?
En later ook een allergietest te doen.

Flexineb zal voor hem niet werken omdat dit niet in de achterste luchtwegen zou komen.

Groetjes Lisanne


Als flexineb niet gaat helpen dan gaat aservo ook niet helpen.
Als je mijn berichten terugkijkt dat staan daar ervaringen met de aservo equihaler. Kort samengevat, die waren ronduit slecht en ik kan het je ten stelligste afraden.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:40

Laura_ schreef:
Hier geen wit slijm/snot meer en ook niet meer zo erg horen hoesten, ook niet tijdens het rijden, alleen heel af en toe een verdwaalde kuch. Die ook niet meer zo diep klinkt, gelukkig! Vanochtend de laatste zakjes equimucin gegeven. Tot zaterdag moeten we nog doorgaan met respulmin. Tot zover ben ik tevreden hoe ze erop reageert. Denk dat het weer ook wel gedeeltelijk meespeelt. Wel ben ik een beetje bang dat het weer erger wordt als ik stop, vooral door wat ik gelezen heb.

Ik twijfel nog om een mensen vernevelaar aan te schaffen, zodat ik haar na deze kuur kan blijven ondersteunen met zoutoplossing. Of een supplement te geven dat haar kan helpen. Ik heb fenegriek staan, maar volgens mij verzacht dat de keel alleen maar, maar helpt het bijvoorbeeld niet echt om te voorkomen dat ze geen overmatig slijm aanmaakt oid.


Fijn dat het al beter gaat. Alleen een supplement is vaak niet voldoende. Wij ook allerlei supplementen geprobeerd maar deed niet heel veel. Sputolysin als slijmoplosser hielp wel wat maar kreeg het er ook niet volledig mee weg.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:49

Hier werken de suplementen heel goed, ik hoef het ook niet iedere dag te geven.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:22

Hier op dit moment ook een paard dat veel hoest.
Vooral als hij even heeft gelopen ( stappen lichte hoest bij draven en galop wel flink hoesten)
Geen koorts en lijkt iets van stof te zijn.
Morgen moet ik toch langs de dierenarts dus xal gelijk is vragen.

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:57

Sandra_H schreef:
Kippen (of andere vogels) kunnen idd klachten veroorzaken. De flexineb komt zelf niet tot in de achterste luchtwegen :+ maar dat wat je ermee vernevelt wél hoor! Telkens maar die medicatie in je pony, waardoor de symptomen even verdwijnen maar verder niet, doet ook meer kwaad dan goed uiteindelijk.


De DA had het over voorste: De neus, neusgangen, keel en luchtpijp en achterste de longen.

DA gaf aan dat de Flexineb niet volledig tot de longen zou komen.
Al die medicatie heb ik liever ook niet, hopelijk is dit ze laatste kuur.

Connie76 schreef:
Je kunt evt een bronchoscopie laten doen. Dan weet je wat de oorzaak doen. Constant medicatie geven zou ik zelf ook niet doen. Vorig jaar heeft onze pony ook prednison, Sputolysin en twee kuren Ventipulmin gehad maar het helpt maar tijdelijk en het hoesten komt snel weer terug. Pas besloten zelf de flexineb te kopen. Hij verbeterde er wel op maar nog niet genoeg naar mijn zin. Hij is net terug van een 10 daagse zouttherapie bij Equisana. Hij is er zo van opgeknapt, niet meer benauwd, geen wijde neusgaten meer hoesten is nog zeer minimaal. De zouttherapie werkt nog weken door en elke week zou hij verder moeten verbeteren. Ik ben zo blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Zelf vernevel ik nu nog steeds zout via de flexineb. Nu afwachten hoe lang hij klachtenvrij blijft. In ieder geval nu geen benauwd paard meer en dat zonder al die zware medicijnen.


Dankjewel dat ga ik overleggen met de DA wat die daar van vind.

Fangio schreef:
Als flexineb niet gaat helpen dan gaat aservo ook niet helpen.
Als je mijn berichten terugkijkt dat staan daar ervaringen met de aservo equihaler. Kort samengevat, die waren ronduit slecht en ik kan het je ten stelligste afraden.


Die ga ik terug lezen dankje!

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:39

Connie76 schreef:
Laura_ schreef:
Hier geen wit slijm/snot meer en ook niet meer zo erg horen hoesten, ook niet tijdens het rijden, alleen heel af en toe een verdwaalde kuch. Die ook niet meer zo diep klinkt, gelukkig! Vanochtend de laatste zakjes equimucin gegeven. Tot zaterdag moeten we nog doorgaan met respulmin. Tot zover ben ik tevreden hoe ze erop reageert. Denk dat het weer ook wel gedeeltelijk meespeelt. Wel ben ik een beetje bang dat het weer erger wordt als ik stop, vooral door wat ik gelezen heb.

Ik twijfel nog om een mensen vernevelaar aan te schaffen, zodat ik haar na deze kuur kan blijven ondersteunen met zoutoplossing. Of een supplement te geven dat haar kan helpen. Ik heb fenegriek staan, maar volgens mij verzacht dat de keel alleen maar, maar helpt het bijvoorbeeld niet echt om te voorkomen dat ze geen overmatig slijm aanmaakt oid.


Fijn dat het al beter gaat. Alleen een supplement is vaak niet voldoende. Wij ook allerlei supplementen geprobeerd maar deed niet heel veel. Sputolysin als slijmoplosser hielp wel wat maar kreeg het er ook niet volledig mee weg.

Ze heeft 7 dagen op de equimucin gestaan, dus ze zou redelijk opgeschoond moeten zijn. Ik wil dan vooral iets bijgeven dat haar kan ondersteunen zodat ze niet gelijk weer "vol loopt".

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 06:13

Lisanne_ schreef:
DA gaf aan dat de Flexineb niet volledig tot de longen zou komen.


Dat klopt, ik dacht dat iets van 70% tot in de longen komt. Maar "niet volledig" is iets anders dan "niet" ;) Die van ons heeft, net als heel veel paarden met astma, heel veel baat bij de flexineb.

Een zoutkuur bij Equizouttherapie of daar waar ze zijn apparatuur gebruiken (Equisana stables bijvoorbeeld, maar er zijn er inmiddels nog een paar) schijnt nog beter tot in de longen te komen. Die van ons heeft door een 10-daagse kuur in 2018 een geweldige boost gehad, is anderhalf jaar helemaal klachtenvrij geweest. Daarna begon het weer een beetje, maar dat hebben we toen onder controle gekregen, en gehouden, met de flexineb.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:53

Vraagje aan de mensen die een haygain 600 hebben, ik kan er vanavond 1 ophalen! Maar ik moet m op een tijdschakelaar zetten. Hoe lang duurt een stoom sessie bij jullie als die goed vol zit? De bedoeling is dat tie om 7 uur sochtends gaat beginnen via de tijdschakelaar, maar ik moet m natuurlijk ook uit laten gaan op die tijdschakelaar. Hoe doen jullie dat?

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:39

Wij zetten 'm altijd zelf aan, maar hij gaat door de tijdklok wel vanzelf uit. Bij ons staat ie op een uur.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:19

Bedankt! Ik wil/moet m echt via de tijdschakelaar aan en weer uit laten gaan. Dit omdat ik het niet redt om een uur te moeten wachten tot dat het hooi gestoomd is voor werktijd :')

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:19

Samantha89 schreef:
Bedankt! Ik wil/moet m echt via de tijdschakelaar aan en weer uit laten gaan. Dit omdat ik het niet redt om een uur te moeten wachten tot dat het hooi gestoomd is voor werktijd :')


Zoek een die of internet werkt.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:29

Samantha89 schreef:
Bedankt! Ik wil/moet m echt via de tijdschakelaar aan en weer uit laten gaan. Dit omdat ik het niet redt om een uur te moeten wachten tot dat het hooi gestoomd is voor werktijd :')


Bij mij gaat ie ook aan EN uit met de tijdschakelaar. Dat gaat goed.
Ik doe een uur en 15 min

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:19

Bedankt! Dan weet ik waar ik qua tijd ongeveer aan moet denken!

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:12

Sandra_H schreef:
Lisanne_ schreef:
DA gaf aan dat de Flexineb niet volledig tot de longen zou komen.


Dat klopt, ik dacht dat iets van 70% tot in de longen komt. Maar "niet volledig" is iets anders dan "niet" ;) Die van ons heeft, net als heel veel paarden met astma, heel veel baat bij de flexineb.

Een zoutkuur bij Equizouttherapie of daar waar ze zijn apparatuur gebruiken (Equisana stables bijvoorbeeld, maar er zijn er inmiddels nog een paar) schijnt nog beter tot in de longen te komen. Die van ons heeft door een 10-daagse kuur in 2018 een geweldige boost gehad, is anderhalf jaar helemaal klachtenvrij geweest. Daarna begon het weer een beetje, maar dat hebben we toen onder controle gekregen, en gehouden, met de flexineb.


Artsen staan misschien ook niet altijd open voor een niet medicamenteuze behandeling. Ik vind het jammer dat ik vorig jaar niet de zouttherapie geadviseerd heb gekregen maar dat meteen een tas vol medicijnen meegegeven werd. In acute gevallen heb je soms geen keus, maar het wordt helaas makkelijk voorgeschreven. Sinds dinsdag terug van Equisana en hij is nog nooit zo goed geweest. Hoesten is voor 90% minder en niet meer benauwd geweest.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:30

Connie76 schreef:
Artsen staan misschien ook niet altijd open voor een niet medicamenteuze behandeling. Ik vind het jammer dat ik vorig jaar niet de zouttherapie geadviseerd heb gekregen maar dat meteen een tas vol medicijnen meegegeven werd. In acute gevallen heb je soms geen keus, maar het wordt helaas makkelijk voorgeschreven. Sinds dinsdag terug van Equisana en hij is nog nooit zo goed geweest. Hoesten is voor 90% minder en niet meer benauwd geweest.


Klopt wel idd. Maar de meesten kennen hooguit de dampbox in Utrecht. Maar douwen het liefst nog alles vol met zooi. Dat zou wat mij betreft echt anders moeten. Onze DA kende de flexineb wel, en ik mocht flyers van Equisana bij 'm neerleggen. Het is een begin zullen we maar zeggen :)

Fijn dat de zouttherapie zo goed heeft uitgepakt. Volgens mij zijn er maar weinig paarden bij wie het geen goed effect heeft.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:00

Sandra_H schreef:
Connie76 schreef:
Artsen staan misschien ook niet altijd open voor een niet medicamenteuze behandeling. Ik vind het jammer dat ik vorig jaar niet de zouttherapie geadviseerd heb gekregen maar dat meteen een tas vol medicijnen meegegeven werd. In acute gevallen heb je soms geen keus, maar het wordt helaas makkelijk voorgeschreven. Sinds dinsdag terug van Equisana en hij is nog nooit zo goed geweest. Hoesten is voor 90% minder en niet meer benauwd geweest.


Klopt wel idd. Maar de meesten kennen hooguit de dampbox in Utrecht. Maar douwen het liefst nog alles vol met zooi. Dat zou wat mij betreft echt anders moeten. Onze DA kende de flexineb wel, en ik mocht flyers van Equisana bij 'm neerleggen. Het is een begin zullen we maar zeggen :)

Fijn dat de zouttherapie zo goed heeft uitgepakt. Volgens mij zijn er maar weinig paarden bij wie het geen goed effect heeft.



Wel goed dat je flyers neer mocht leggen. Inderdaad een begin. Dankzij bokt kwam ik de flexineb en zouttherapie tegen en ben ik mij er verder in gaan verdiepen. Ben daar achteraf dus heel blij mee. Nog even afwachten hoe lang zijn klachten wegblijven, maar al heel blij met het resultaat nu. Werkt inderdaad bij veel paarden.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:07

Mijn paard heeft 17 maart 10 dagen zouttherapie van Equisana gehad.
Helaas is ze weer begonnen met hoesten :\
Ik heb echt het idee dat het door pollen komt, ze heeft na het hoesten wit snot in haar neusgaten.

Ik heb geen flexineb, ik hoopte dat het niet hoefde.. iemand nog tips?

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:17

Welke zouttherapie locaties zijn er? Iemand een idee? Ik zit in omgeving Alphen ad Rijn zuid Holland.

Vandaag m'n flexineb geprobeerd weer na lange tijd maar dat is echt onbegonnen werk helaas

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:52

IwanLuver schreef:
Mijn paard heeft 17 maart 10 dagen zouttherapie van Equisana gehad.
Helaas is ze weer begonnen met hoesten :
Ik heb echt het idee dat het door pollen komt, ze heeft na het hoesten wit snot in haar neusgaten.

Ik heb geen flexineb, ik hoopte dat het niet hoefde.. iemand nog tips?


Dat is wel heel snel....ook als het door de pollen komt. Verder geen mogelijke triggers meer in de buurt? En misschien is Puur Pollen een idee dan?

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:10

IwanLuver schreef:
Mijn paard heeft 17 maart 10 dagen zouttherapie van Equisana gehad.
Helaas is ze weer begonnen met hoesten :
Ik heb echt het idee dat het door pollen komt, ze heeft na het hoesten wit snot in haar neusgaten.

Ik heb geen flexineb, ik hoopte dat het niet hoefde.. iemand nog tips?



Hoe staat ze verder gestald en hoeveel beweging krijgt ze

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:32

Tancreda4 schreef:
Iemand ervaring met anijszaad dat dat kan helpen? M'n merrie ging echt heel lang super goed, maar heb te blij geroepen dat we weer lekker lang kunne galopperen denk ik. Sinds 2 weken (na een enting) is ze admiger en maakt ze meer geluid. Galop houdt ze niet lang vol, draf hoor je de en hoest ze soms. Terug in stap zo weer op adem gelukkig. In stal met poetsen is ze ook gevoelig en blijft ze maar briesrn (van iets te prikkelt).

Normaliter gaf ik haar met dit wat ventipulmin, dat hielp altijd. Maar ze heeft daar tegenwoordig bijwerkingen van.

Een andere slijmoplosser (sputolysin, equimucine) zou kunnen. Maar ik heb nog anijszaad staan. Iemand daar ervaringen mee?


Ja ik.
Ik meet kruiden uit voor m’n pony. Onderanderen anijszaad is daar wel eens uit gekomen.

Deels van allergie klachten zijn in oorsprong aan een disbalans in de darmen.
Dus die goed op de rit krijgen is mijn inziens heel belangrijk. Daarvoor gebruik ik (onderanderen) kruiden

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:24

Tancreda4 schreef:
Welke zouttherapie locaties zijn er? Iemand een idee? Ik zit in omgeving Alphen ad Rijn zuid Holland.

Vandaag m'n flexineb geprobeerd weer na lange tijd maar dat is echt onbegonnen werk helaas


Je zou pk diertherapie eens kunnen proberen uit Dongen...

Edit...zie nu dat dit wel ver uit de buurt is...

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:37

hagelslag schreef:
IwanLuver schreef:
Mijn paard heeft 17 maart 10 dagen zouttherapie van Equisana gehad.
Helaas is ze weer begonnen met hoesten :
Ik heb echt het idee dat het door pollen komt, ze heeft na het hoesten wit snot in haar neusgaten.

Ik heb geen flexineb, ik hoopte dat het niet hoefde.. iemand nog tips?



Hoe staat ze verder gestald en hoeveel beweging krijgt ze

Overdag van 8:30-18:30 uur buiten en in de nacht op een stal met stro. Ze heeft altijd zo gegestaan, ze is vorig jaar begonnen met hoesten. Ik heb haar nu 7 jaar.

Ik weet echt niet bedenken wat de trigger vorig jaar is geweest, waarom ze toen is begonnen.

Ik heb haar vorig jaar behandeld met Flixotide 250 en Salbutamol 100. Ging redelijk goed toen. Dit jaar begon ze weer te hoesten en toen direct naar Equisana gegaan.

Beetje balen dit.