[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:02

CarinaR schreef:
Ik maak hooi niet nat, ik vind dat zooooo smeerboel.

tsja, maar ik heb op dit moment even niets te vinden... gezondheid gaat voor

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:04

Jibbel schreef:
Je zou je hooi in een dichte bak of een dicht krat kunnen voeren. Ik zou dat er dan alleen wel weer uit halen als hij klaar is met eten, want als hij hem dan omgooit, heb je weer hetzelfde probleem.

tsja, alleen ben ik niet de hele dag op stal dus kan niet wachten tot hij klaar is met eten... en hulp van de stal eigenaren hoef ik niet te verwachten helaas.. :n

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:50

renskje schreef:
hoe zorgen jullie ervoor dat je hooi goed nat is, maar je stal niet zo'n sop boel wordt??
ik doe nu ong. 4 plakken hooi in een net, deze in een speciekuip water en een aantal emmers water eroverheen. na een nacht of dag hang ik het net even op om uit te druipen voordat ik hem in zijn box hang.
alleen zwemt hij uiteindelijk bijna zijn box uit...
iemand tips om dit te voorkomen?
Samen met mijn ouders (paard staat bij hen) hanteer ik het volgende systeem:
Ik heb een speciekuip vol met water staan. Na iedere voerbeurt vul ik of een van mijn ouders een hooinet met hooi, druk deze onder water zodat alle hooi nat is. Vervolgens hang ik het net op zodat alle water eruit kan lopen. Tegen de tijd dat er weer een voerbeurt is, heb ik prachtig vochtig hooi waar geen water meer uit loopt. Mijn paarden krijgen gemiddeld om de 4 á 5 uren.
CarinaR schreef:
Ik maak hooi niet nat, ik vind dat zooooo smeerboel.
Ook niet als het beter voor je paard is? Als ik het hooi niet natmaak, is mijn paard een hoopje ellende wat hoest en hoest en hoest en hoest.

Deze winter gaan we weer proberen om kuil (hooi in plastic balen) te voeren, kijken of dat gaat lukken ondanks de lage voersnelheid.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:56

Ik snap het vlas verhaal nooit helemaal. Vlas is toch ook mega stoffig ?

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:03

Citaat:
Samen met mijn ouders (paard staat bij hen) hanteer ik het volgende systeem:
Ik heb een speciekuip vol met water staan. Na iedere voerbeurt vul ik of een van mijn ouders een hooinet met hooi, druk deze onder water zodat alle hooi nat is. Vervolgens hang ik het net op zodat alle water eruit kan lopen. Tegen de tijd dat er weer een voerbeurt is, heb ik prachtig vochtig hooi waar geen water meer uit loopt. Mijn paarden krijgen gemiddeld om de 4 á 5 uren.


als ik mijn hooinet heb gevuld, dan past hij eigenlijk al niet in de kuip.
grotere kuipen hebben wij op stal helaas niet.
er steekt altijd wel een deel uit. vandaar dat ik er ook nog water overheen gooi.
misschien toch een grotere kuip aanschaffen...

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:05

Of eerst het hooi per plak weken en daarna pas in het hooinet doen :)*

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:06

Je doet er nu 4 plakken in, begrijp ik, Renskje? En de staleigenaren willen het hooi ook niet voorweken?

En als je nu 2 plakken in 2 netten doet en dan nog een speciekuip erbij? Is dat niet een idee?

Maris, kan... maar is niet echt handig. Je krijgt dan heel veel los hooi in het water, is mijn ervaring.

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:20

het is al heel wat dat ze het hooi willen neer leggen.
ik heb nu 2 hooinetten, een voor 's ochtend en een voor 's nachts.
ik denk dat ik een grotere kuip ga aanschaffen zodat het hooi goed onder water ligt. dan hoeft het ook geen uren te weken maar kan het wel langer uitlekken.. hoop dat dat werkt..

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:14

Ik gebruik een wasmand, er kunnen twee plakken hooi in.
Emmer water eroverheen en dan laten uitlekken. Eventueel wat gaatjes in de bodem maken zodat het water er daar ook uit kan.

edit - zoiets

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:06

ik had voor appie gewoon een speciekuip waar nat hooi inzat en die zetten ze dan in zijn stal.
je kunt eventueel een ring in de stalwand maken en met een touwtje om de speciekuip heen de boel vastzetten,dan blijft het ook staan.

maar hij eet nu kuil en word buiten gevoerd dus maakt het niks meer uit. :D

maris, vlas is wel een beetje stoffig,maar is echt niks vergelijken met wat er soms uit stro komt .
stro heeft ook veel meer schimmelsporen dan vlas.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:08

gemske schreef:
Ik gebruik een wasmand, er kunnen twee plakken hooi in.
Emmer water eroverheen en dan laten uitlekken. Eventueel wat gaatjes in de bodem maken zodat het water er daar ook uit kan.

edit - zoiets

Afbeelding


Wil je het gewenste resultaat krijgen, namelijk dat de binnekant van het sprietje ook nat is moet je het minimaal een halve dag laten weken. Alleen afspuiten of zo een emmer water er over heen natmaken haalt het stof er niet uit.

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:27


gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:29

Bij mijn pony is het genoeg. Echt stoffig hooi krijgt ze zowiezo niet meer.
Iig is een wasmand wel makkelijk voor uitlekken en verplaatsen van nat hooi.

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:16

Ik gooi mijn hooi in een ton water als ik op stal kom en voor ik weg ga doe ik het in een krat om uit te lekken en die zet ik op de waterton, is wel even koude handen, maar werkt verder prima!

Ik ben sinds kort begonnen met het hooi dat ze de volgende ochtend in de paddock krijgt niet in de ton te weken maar droog in de Hartog bak te doen (stopje eruit) en er dan een emmer water overheen te gieten, zodat het water er rustig doorheen kan lopen 's nachts.
Afkloppen, maar ik heb haar nog niet horen hoesten, dus voor dit moment lijkt dat voor buiten hooi geven voldoende te zijn...
's Middags krijgt ze compactgras, omdat ik dat niet nat hoef te maken...

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:39

ellepel schreef:
flappie2 schreef:
Een paard dat een hekel heeft aan buiten staan, haha



nou,die van mij heeft altijd op stal gestaan in de winters (11 jaar lang) en nu dus niet meer.
nu doet hij het met een privé paddock met schuilstal en hij vind het geweldig!!!!!! *\o/*
hij was altijd een beetje sjaggie in de winter,maar tot nog toe helemaal niet.
iedereen zegt ook dat als het regent hiuj echt de hele tijd in zijn schuilstal staat :D


Mijn paard gaat ook schuilen als het regent, en houd ook niet van nattigheid. Maar Ik denk niet dat een paard gelukkig is als hij meer dan 20uur per dag in een stal staat van 3x3 en veder geen kant op kan. Ik denk dat een paard veel gelukkiger is als hij de ruimte heeft en zelf de keuze heeft om te schuilen als het regen. Ik denk dat als een paard zou mogen kiezen dan hij liever kiest voor vrijheid en ruimte met schuilgelegenheid, dan voor een stal van 3x3. Maar dat is mijn mening.

Maar goed even terug naar het hoesten;
Ik heb mijn paard nu ongeveer een weekje niet horen hoesten, dus dat lijkt goed te gaan. Maar het valt mij op dat hij wat zwaar adem haalt. Vanmiddag kon je heel duidelijk de buiksingels van zijn deken op en neer zien gaan tijdens het ademhalen. Zijn buik gaat meer op en neer tijdens het ademhalen, dan de andere paarden. Ook zijn neusvleugels staan iets wijder open. Het is niet zo erg als de dampige paarden in de eerder genoemde filmpjes, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Hij zal toch niet dampig geworden zijn? Hij spant ook iets zijn buikspieren aan bij het uitademen maar dat is minimaal.
Na het longeren (15min.) wordt het iets erger.
Doe ik er wel goed aan om langzaam aan zijn conditie weer op te bouwen?

zuperzeetje
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:25

wat moet je dan doen als je paard gaat hoesten?
ze kunnen ook bv allergisch zijn voor hooi of stro omdat er vaak veel stof in zit heb ik gehoord en dan moet je dat natmaken.
maar wat kan je eigenlijk ertegen doen?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:13

Misschien een goede tip, mijn paard heeft in het verleden veel gehoest, het bleek dat ze niet tegen de kippenmest kon. Daarna ging het een paar jaar goed. 2 maanden geleden begon ze weer te hoesten. 3 x de DA erbij, allerlei kuurtjes, maar ze bleef hoesten. Hooi natuurlijk geweekt. De dierenarts zag ook niets verkeerds, longen waren goed en ze reageerde niet op het voelen van de keel. Nu gebruik ik Drosera complex. 2 x daags 20 druppels en het hoesten is over.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:17

Zuperzeetje, allereerst de DA bellen. Geen stro gebruiken, zelf gebruik ik strokorrels, dat stuift niet en je hooi weken. En als het kan, dag en nacht buitenlucht. Die van mij staat nog steeds 24/7 buiten, met s'nachts, als het nodig, is een deken op. Zij heeft zo'n dikke vacht, dat ik dat alleen met erg slecht of koud weer doe.

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:26

Mijn paard hoest ook. Meestal begint het in het voorjaar en kan de hele zomer door duren. Hij is soms ook superbenauwd en krijgt dan voreen van de dierenarts. Sinds kort heb ik een heel goed middel gevonden....Pulmitranq. Het ook geschikt voor paarden die tegen dampigheid aan zitten. Het mag alleen niet gebruikt worden bij infecties. Je kan het zo via internet bestellen en het is niet duur.Paard reageert er super op. :D

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:53

Ik zit even wat op internet te struinen, kom ik dit tegen
http://link.marktplaats.nl/274077427
(of zoek op hooistomer op marktplaats)
Te koop vanaf €202,-

Iemand deze eerder gezien/ gebruikt?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:19

Je sschijnt ook zelf een soort van hooistomer te kunnen maken. Kliko , hooinet met hooi er boven in hangen, kokend water erover heen en deksel dicht doen.
Dubbeldun hier op Bokt doet het zo en het gaat prima bij haar.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:14

Zwart kummel gebruikers : mesten jullie paarden ook zoveel meer sinds jullie je paard SK geven ? Het schijnt ook wel de darmen aan te zetten tot reiniging las ik ergens.....

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:37

Hooistomer ken ik, ooit eens een demo van bij gewoond een jaar terug ongeveer. Zag er goed uit en de aanwezige paarden aten het ook wel oke, lijkt goed te werken maar kost helaas wel érg veel stroom :j
Wat mij nog het meeste tegenviel was dat men van dat bedrijf gewoon aannam dat er voldoende vit etc in het hooi bleven zitten na stomen en dus helemaal geen onderzoek naar hadden gedaan....het vergelijk met gestoomde groente voor mensen vond ik persoonlijk nogal vaag toen.

Misschien dat ze daar inmiddels wel wat aan gedaan hebben hoor maar dit was dus mijn ervaring ;)

Wesseltje

Berichten: 2191
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:02

Hallo,

Ik kom mij hier ook even melden, en hoop op misschien tips, of ervaringen met het volgende:

Sinds een aantal dagen heeft mijn paard een soort hoestje, kuchje..
Het is een droge kuch, zonder snot of slijm, en hij doet het zowel met als zonder inspanning.
Hij kucht een keer of 3a5 achter elkaar, bijv na het eten, of onder het draven,het is niet continu.

Ik heb echinaforce door zijn voer gedaan, maar heb niet het idee dat het minder word, maar ook niet meer.
Mijn paard krijgt kuil gevoerd, staat 24-7 buiten, en zijn temperatuur is netjes 37,5.

Alvast bedankt!

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:06

Wesseltje schreef:
Hallo,

Ik kom mij hier ook even melden, en hoop op misschien tips, of ervaringen met het volgende:

Sinds een aantal dagen heeft mijn paard een soort hoestje, kuchje..
Het is een droge kuch, zonder snot of slijm, en hij doet het zowel met als zonder inspanning.
Hij kucht een keer of 3a5 achter elkaar, bijv na het eten, of onder het draven,het is niet continu.

Ik heb echinaforce door zijn voer gedaan, maar heb niet het idee dat het minder word, maar ook niet meer.
Mijn paard krijgt kuil gevoerd, staat 24-7 buiten, en zijn temperatuur is netjes 37,5.

Alvast bedankt!


Even niet meer rijden en als hij na een week nog hoest de DA laten komen