Castreren, maar hoe ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:03

Ik heb er twee meegemaakt, allebei staand. Verdoving om lekker rustig te worden, plaatselijke verdoving en een praam. Is allebei goed gegaan Lachen

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 12:21

Ik heb het er uitgebreid met mijn DA over gehad en hij is toch voor liggen en dan kan ik kiezen voor thuis of op de praktijk. Het punt is dat hij op dit moment bij een ruiter staat. Ik ben helaas al 9 weken thuis door een dystrofie aan mijn been, na een banketstaaf val van hem.

Ik moet em dus zo ie zo nog gaan verhuizen naar onze stal. Mijn DA denkt dat het in dat geval niet onverstandig is het op de kliniek te laten doen en hem dan direct in de weide te zetten. Hij wordt 10 mei pas 3 dus hij mag nog een paar maanden fulltime de wei in.

Ik weet niet wat het beste is en iedere DA die ik spreek heeft toch een eigen kijk erop. De een is voor staand en de ander voor liggen thuis, of weer een ander zweert bij de kliniek ivm hygiene. En de volgende zegt dat in die lies weer een betere manier is. Van die DA's wordt je dus geen steek wijzer............

Mijn gevoel zegt dat ik em het beste naar de kliniek kan brengen om em liggend te castreren. Maar ja ik heb er geen ervaring ermee.

In 4% van de gevallen gaat het fout met liggen castreren in 2% van de gevallen via de lies en maar liefst bij 8% van de gevallen als het staand gebeurd, daarom valt dat staand castreren dus voor mij af. Als ik dan toch moet kiezen wordt het waarschijnlijk liggen via het scrotem in de kliniek....

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:51

Het blijft afwegen en duimen dat jij niet bij het precentage zit wat mis gaat, veel succes met de beslissing en je been.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:49

Tychon schreef:

Ik weet niet wat het beste is en iedere DA die ik spreek heeft toch een eigen kijk erop. De een is voor staand en de ander voor liggen thuis, of weer een ander zweert bij de kliniek ivm hygiene. En de volgende zegt dat in die lies weer een betere manier is. Van die DA's wordt je dus geen steek wijzer............
..


Dat is altijd weet je dat>? De een zegt dat vaccineren tegen rhino zinvol is, de ander noemt het nutteloos. de ene zegt korstjes verwijderen bij mok, de ander weer niet.

maar nu even over fulltime op de wei: kan dat dan bij jullie op stal?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:07

Mijn paard is ongeveer 3 jaar geleden gecastreerd in Friesland bij zijn vorige eigenaar thuis op de 'moderne' manier. Hij werd plaatselijk verdoofd en het schijnt dat hij van pijn bijwijze van spreke 3 dagen op zijn rug heeft gelegen.

Omar heeft nu zo'n trauma van DA's opgelopen dat er bijna geen DA meer bij kan, hij ruikt de geur en staat met zijn kont naar de DA. Zodra hij een injectie ziet wordt hij gek. Erg vervelend want zijn bloed moet nu eigenlijk weer geprikt worden (spierbevangen) maar de DA durft het niet echt aan. Praam helpt ook niet

Zou dus niet plaatselijk verdoven als ik jou was.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 12:15

Ik denk dat iedereen het toch op zijn of haar eigen manier moet doen, waar je je zelf het beste bij voelt want helaas moet IK heb beslissen en kan hij niet aangeven wat hem t beste lijkt (waarschijnlijk is dat toch man blijven want hij voelt zich de koning te rijk, hahahahhaa)

Ik moet idd nog ruimte hebben waar ik hem de eerste 6 tot 8 weken op de wei kan zetten waar geen merries bij staan omdat ie dan nog vruchtbaar is, ik dacht dat dat niet zo moeilijk zou zijn maar dat valt me nog tegen.

Duzz als iemand een wei weet waar alleen maar ruinen en of hengsten staan waar mijn kleine bij kan hoor ik dat graag !!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:53

Hoe klein is jouw kleintje?

Per wanneer zou dat dan zijn?

Ik weet wel een adresje met hengsten en ruinen, maar dat is dan voor langere tijd. Hij zal in ieder geval met de hele groep tegelijkertijd het land op moeten. En in hoeverre het mogelijk is dat hij er na 8 weken weer uit gaat is aan de eigenaar om te beslissen...

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:17

Cassidy schreef:
nog een optie die niet in je lijstje staat: laparoscopisch via een kijkoperatie. Zou in ieder geval mijn keuze zijn...kans op infectie is een stuk minder, en je krijgt je paard in ieder geval gecastreerd uit de kliniek terug (mocht de castratie via kijkoperatie mislukken)
Er is al eens eerder een vraag geweest, misschien moet je even zoeken?

In een aflevering van de Bit van vorig jaar stond deze methode beschreven...weet alleen niet meer welke. Ik ga even zoeken....

*edit* volgens mij de editie van Juni of Juli vorig jaar....

Dat is inderdaad voor klophengsten zodat ze niet op zoek hoeven naar de balletjes.
Ons ventje is ook op die manier gedaan.
Omdat de veearts de balletjes niet kon vinden en hij niet ons ventje op drie of vier plaatsen wilde open maken.
Dit is vorig jaar gebeurt toen was het nog niet zolang dat er op deze manier geruind werd.
En inderdaad als uit de bloedtest blijkt dat het niet goed gegaan is wordt het op kosten van de Universiteit Utrecht op nieuw gedaan.
Hij moest wel ruim een week daar blijven maar er wordt goed voor gezorgd ze krijgen zelfs beweging.
Daarbij komt wanneer de hechtingen er uit zijn je gewoon weer kunt rijden.
Alleen zijn aan allebei de kanten de flanken helemaal kaal maar ja haar groeit zo weer aan

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:35

Tot voor kort deed onze kliniek ook nog staande castraties, maar nu liever niet meer, bij brave paarden zou het nog wel gaan, maar bij veel hengsten staan de dierenartsen er met eigen levensgevaar te opereren.
Tegenwoordig gaan de hengsten bij ons dus ook gewoon op tafel, onder algehele verdoving met gas anesthesie. Hierdoor kan er heel steriel en rustig geopereerd worden en kunnen de paarden in de recovery box weer veilig wakker worden. Het opstaan na de operatie blijft natuurlijk een risico, maar dat is het in de wei ook. Nadeel is misschien dat het duurder is, maar de anesthesie is veel beter controleerbaar en dus veiliger.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 10:25

Cassidy schreef:
Hoe klein is jouw kleintje?

Per wanneer zou dat dan zijn?

Ik weet wel een adresje met hengsten en ruinen, maar dat is dan voor langere tijd. Hij zal in ieder geval met de hele groep tegelijkertijd het land op moeten. En in hoeverre het mogelijk is dat hij er na 8 weken weer uit gaat is aan de eigenaar om te beslissen...


Mijn kleintje is 1.64 (maar toch is ie mijn kleintje Haha! Haha! , ik heb moeders namelijk ook, vandaar)

Per wanneer is een beetje afhankelijk van wanneer hij ergens terecht kan, maar wel binnen nu en een week of 3.

Waar is dat adresje ??

Ik wil hem buiten hebben totdat ik denk dat hij genoeg geroeit is, of dat 2 maanden of 4 of 6 maanden is weet ik dus niet. misschien als je mij een event. teelfoonnummer ofzo kan geven dat ik dat kan bespreken met de eigenaar van de wei ????

PB me anders maar......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:57

Tychon schreef:
Duzz als iemand een wei weet waar alleen maar ruinen en of hengsten staan waar mijn kleine bij kan hoor ik dat graag !!!!!!!

Waarom informeer je niet even bij Piet Kuipers? En anders weet Cor van Kemenade misschien wel iets.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 09:05

Piet heeft merrie's en ruinen samen staan dus dat kan dan al niet........ Ik had hem als eerste gebelt....... Cor heb ik ook gevraagd maar die wist zo ook niets, ik moest em nog bellen maar ik heb zijn nr niet meer...... Ik ga er van t weekend wel langs....