Paard kraken een trend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:56

Ik hen geen goede ervaringen met een "kraker", in dit geval Rodinde hogeraadt, was echt niet zo te spreken over haar manier van werken, maar dat heb ik hier al eerder laten blijken....

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:05

Citaat:
Een DA die dan ook weer rijtechnisch onderbouwd is, kan je zoeken met een vergrootglas...denk ik..


Volgens mij zijn die er helemaal niet, anders had mijn DA me wel kunnen helpen ipv Antoine de Bodt.

voor de rest ga ik met sjuimpje mee.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:46

Ik ken wel DA die zelf rijtechnisch onderlegd zijn. Ze bestaan dus wel.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:00

Clown Ja, maar die moet dan net toevallig weer bij jou om de hoek wonen (in de buurt iig Knipoog )

oh ja en nog iets: wij hebben de eerste keer een kraker laten komen voor een pony omdat die pony een ruggenwervel scheef had zitten... 1x gekraakt en de rug weer lekker soepel en recht. Wij hadden haar van een manege gekocht. Doordat die wervel scheef zat bokte ze heel veel en zijn er veel kindjes afgevlogen Extreme duivel Dat zal ze leren!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:27

Hoe zie je dan dat er een wervel scheef zit, zodat je weet dat je naar een kraker moet? Welke syptomen/'ziektebeeld?

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:29

Hoi,

Ik had tot voor kort (weet niet echt hoe ik er nu over denk) het idee dat het best wel een soort modeverschijnsel was. Bij ons op Texel komt Rodinde Hoogenraad nu geloof ik ook met enige regelmaat. Ik had er niet zo n beeld van hoe dat ineens nodig kon zijn, dat al die paarden gekraakt moesten worden (kraken is best een naar woord eigenlijk). Toen mijn eigen paard over de kop geslagen was in de wei en je er de eerste dagen bijna niet bij in de buurt kon komen omdat ze overal pijn had, waren er naar mijn idee echt veel mensen die vroegen of ik met haar naar Rodinde ging. Ik had toen echt zoiets van nou, voorlopig zowiezo niet, want ze heeft veel te veel pijn, leek me met niet zo prettig voor het paard. Daarbij had ik zoiets van moeten er misschien niet eerst foto s gemaakt worden zodat bekend is wat er niet goed zit. Zoals ik hier op bokt al eens geschreven heb, ben ik uiteindelijk in Bodegraven beland met mijn paard en is ze wel degelijk door een manueel therapeut behandeld. Gelukkig ging dat in samenspraak met een veearts. Ik vond het zowiezo wel prettig om twee mensen erbij te hebben in plaats van alles in een persoon. Twee weten toch meer dan een denk ik maar. Ik heb nu dus wel mijn ideeen er een beetje over bijgesteld, maar ik geloof niet dat ik zonder deskundig advies mijn paard zou laten kraken o.i.d.

Groeten,
Judith

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:41

Vendell schreef:
Hoe zie je dan dat er een wervel scheef zit, zodat je weet dat je naar een kraker moet? Welke syptomen/'ziektebeeld?


uhm... je kon het voelen Bloos het zat net achter de schoft. Als je zonder zadel op haar zat bokte ze ook niet.. met zadel wel... schoof heel snel naar voren doordat ze rond was... daarna staartriem.. maar uiteraard laten kraken Lachen

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:09

Lielle schreef:
vandaar dat wij ook bij een kraker zijn geweest die tevens DA is (Rodinde Hoogenraat).


Ik ben een week geleden met mijn verzorgpaard bij Rodinde geweest. Ze had een scheef bekken (veulen gehad) en haar rugwervel was verschoven door een val. Een week alleen gelongeerd en morgen mag ik er weer op. Ben erg benieuwd!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:45

Voice, Rodinde is zelf DA, dat vind ik wel heel belangrijk.

Wat het ziektebeeld betreft: Pablo liep stijf (en dat zat hoog) en soms wat onzuiver, had moeite met sluiten en zijn achterhand eronder te brengen (ondanks goede begeleiding), was erg gevoelig op zijn rug met poetsen, bokte als ik te hard in zijn rug landde met springen, en verloor zijn bespiering. Achteraf een makkelijke diagnose, op het moment zelf lastiger te stellen.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:04

Lielle schreef:
Achteraf een makkelijke diagnose, op het moment zelf lastiger te stellen.


Daar ga ik helemaal in mee. Fitz had moeite met de rechterlengtebuiging en ik wist niet beter dan dat het een rijtechnisch probleem zou zijn. Totdat ik van instructeur veranderde die dit toch niet normaal vond, die extreme verschillen in rechter- en linkerlengtebuiging.
Zo ben ik (of eigenlijk Fitz Knipoog ) bij de kraker terecht gekomen.
Nou, dat was geen verkeerde keuze. Er zaten maar liefst 7 wervels scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:41

Sjuimpje schreef:
In de meeste gevallen is het toch een rijtechnische tekortkoming, dan kan je nog zoveel kraken maar het zal nooit geen blijvend resultaat geven.

Maar wat dat betreft is het niet alleen kraken wat wordt aagegrepen, je ziet ook dat mensen dan andere bitjes, andere zadels, hulpteugels etc. gaan uitproberen. zolang ze het probleem maar niet bij zichzelf hoeven te zoeken.


Amen!

Ik denk dat dit het allergrootste probleem is, er worden allerlei dingen verzonnen zodat mensen er maar niet aanhoeven dat het een probleem is wat bij hun zelf ligt.

En goed gereden paard hoeft niet naar de kraker! Daarbij vind ik het een heel vreemd verhaal, volgens mij heeft Hulshof ooit een lezing gegeven, en daarbij laten zien dat het onmogelijk is om een rug van een paard te kraken. Die wervels zijn veel te sterk, daar kun je met een rubber hamertje heel weinig mee doen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:53

Pipo, dat ligt genuanceerder! Door een val oid kan ook een goed gereden paard een rugblessure hebben, en dat krijg je niet opgelost door goed verder te rijden.
Verder is kraken voor mij een verzamelterm, uit eigen ervaring weet ik dat door een bepaalde beweging er het een en ander goed schiet in mijn rug en wat dat is mag Joost weten maar het verschil voel ik zeker! Wat mij betreft noem je het manipulatie, maar het werkt wel.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:37

Pipo schreef:

Ik denk dat dit het allergrootste probleem is, er worden allerlei dingen verzonnen zodat mensen er maar niet aanhoeven dat het een probleem is wat bij hun zelf ligt.



Sorry Pipo, maar bij mij lag dat toch echt anders. Ik ging zelf uit van een rijkunstige tekortkoming maar mijn instructeur (die zelf GP gereden heeft dus niet Mr. Nobody) dacht toch echt aan een fysiek probleem. Ik neem aan dat hij de eerste geweest zou zijn die mij op mijn rijkunstige tekortkomingen gewezen zou hebben.
Ik vind het wat kort door de bocht om maar te zeggen dat het altijd aan de ruiter zelf ligt.
Bovendien heb ik het ook kunnen voelen.
Maar goed, deze discussie is al eerder gevoerd dus ik houd mijn mond verder Lips are sealed

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:45

Ik ben het helemaal met Fitz eens; wel erg makkelijk om te zeggen dat het wel aan de ruiter zal liggen. Mijn paard is ruim 2 jaar geleden geopereerd aan een chip in z'n kogel. Na die operatie is ook z'n rug door de manueel therapeut behandeld (in Bodegraven); in samenspraak met de dierenarts en de fysio (die zelf ook rijdt). Doordat ie een poos last heeft gehad van die kogel is hij zijn voorbenen anders gaan belasten en daardoor was ook z'n rug niet helemaal meer los. Hij was toen amper onder het zadel geweest dus zoveel kan ik er nog niet aan verpest hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:53

Fitzroy"]
[quote="Pipo schreef:

Ik denk dat dit het allergrootste probleem is, er worden allerlei dingen verzonnen zodat mensen er maar niet aanhoeven dat het een probleem is wat bij hun zelf ligt.



Sorry Pipo, maar bij mij lag dat toch echt anders. Ik ging zelf uit van een rijkunstige tekortkoming maar mijn instructeur (die zelf GP gereden heeft dus niet Mr. Nobody) dacht toch echt aan een fysiek probleem. Ik neem aan dat hij de eerste geweest zou zijn die mij op mijn rijkunstige tekortkomingen gewezen zou hebben.
Ik vind het wat kort door de bocht om maar te zeggen dat het altijd aan de ruiter zelf ligt.
Bovendien heb ik het ook kunnen voelen.
Maar goed, deze discussie is al eerder gevoerd dus ik houd mijn mond verder Lips are sealed
[/quote]

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar 9 van de 10 zijn rijkunstig.

Daarbij denk ik dat een fysio helemaal niet zo slecht is. Maar een kraker?????????

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:57

Pipo, Rodinde is DA, manueel therapeute en acupuncturist. Ik noem het in de wandeling kraker, maar dat is wel een beetje kort door de bocht. Overigens denk ik dat je vrij makkelijk weet of het door de ruiter komt. Als het probleem blijft terug keren, moet je eens naar jezelf kijken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:58

Lielle schreef:
Pipo, dat ligt genuanceerder! Door een val oid kan ook een goed gereden paard een rugblessure hebben, en dat krijg je niet opgelost door goed verder te rijden.
Verder is kraken voor mij een verzamelterm, uit eigen ervaring weet ik dat door een bepaalde beweging er het een en ander goed schiet in mijn rug en wat dat is mag Joost weten maar het verschil voel ik zeker! Wat mij betreft noem je het manipulatie, maar het werkt wel.


Dan heb je het wel over een bevestigd medisch probleem, en zal hij waarschijnlijk door de veearts naar een fysio worden doorverwezen. Maar paardenruggen zijn niet te kraken!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:11

Mijn manueel therapeut (nou ja die van mijn paarden) zegt ook dat de wervels altijd in één rij blijven staan. Wat hij met die hamer doet is de bandjes die de wervels op de plek houden oprekken. Als die aan de ene kant langer zijn dan aan de andere dan lijkt het paard scheef te staan. Dit kun je vaak wel met rijden oplossen maar dat is een langdurig en pijnlijk proces dus waarom zou ik mijn paard daar alsmaal mee lastig vallen als de manueel dat in een paar behandelingen op kan knappen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:28

Ik ben gister naar de lezing geweest van Rodinde over rugproblematiek bij paarden.Erg leerzaam!
Daar heeft ze uitgelegd dat ze werkt volgens de methode van Sickens die ook bij mensen toegepast wordt .Voor haar was dit naast vele andere technieken die hetzelfde beogen de prettigste.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:28

Ik ben van mening dat het 'kraken'een paard best te goede zou kunnen komen bij bepaalde problemen.

De beweegredenen van een mens om zijn paard te laten kraken is er denk ik toch om er voor te zorgen dat je paard zich lekkerder voelt en dat hij het opgelegde werk beter af kan, ik ga daar helemaal in mee.......

MAAR let heel erg goed op, want er lopen heel erg veel neppers rond. Ikben er ook ingestonken !!! Alleen maar omdat ik het beste voor mijn paard wil maar ze misbruiken jou liefde voor je paard en smeren je vanalles aan. Op het laatste is er niets meer goed aan je paard moeten deze mensen 1 keer per week komen en je moet em dat en dit en nog een beetje van dattum bij voeren.......... En de rekening krijg je achteraf.... Dat is niet zo erg maar als je er dan achter komt dat er niets mis is en je eigenlijk die persoon had laten komen voor een eenmalige kraak wat ook niet geholpen heeft omdat ze niet weten waar ze het over hebben sta je lekker in je hemd. Letterlijk en figuurlijk want ze kleden je ook nog eens financieel uit....... En dat alleen maar omdat je het beste wilt voor je paard......

Tip; meestal weet je DA wel een betrouwbaar persoon die in het verleden regelmatig goede resultaten heeft behaald, doe dat liever ipv iemand uit een advertentie op te bellen en te vragen, deze oplichter praten je alleen maar naar de mond en komen uit eindelijk even kijken. Ik ben zo stom geweest om er in de trappen, gelukkig heeft mn paard er niets aan overgehouden, omdat deze kraker niet eens wist wat kraken was en alleen maar een beetje tegen mijn paard aan duwde........

Dus be careful met de liefde voor je paard !!!!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:57

Lielle schreef:
Voice, Rodinde is zelf DA, dat vind ik wel heel belangrijk.


Lielle (o.a.), ik vond het (achteraf gezien) wel prettig dat er twee mensen bij betrokken waren (dus een veearts en een manueel therapeut in twee personen).

Het was ook nog eens zo dat Rodinde ook min of meer verbonden is aan de kliniek in Slootdorp, maar ze me daar niet doorverwezen naar haar. En ze in Bodegraven wel manuele therapie wilden proberen. Slootdorp was een stuk dichterbij geweest, maar ja, het was een soort van laatste poging voor mijn paard.

Groeten,
Judith

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:19

wat was er dan met je paard? Kan per PB als je wil.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 18:54

Tychon schreef:
MAAR let heel erg goed op, want er lopen heel erg veel neppers rond. Ikben er ook ingestonken !!! Alleen maar omdat ik het beste voor mijn paard wil maar ze misbruiken jou liefde voor je paard en smeren je vanalles aan. Op het laatste is er niets meer goed aan je paard moeten deze mensen 1 keer per week komen en je moet em dat en dit en nog een beetje van dattum bij voeren.......... En de rekening krijg je achteraf.... Dat is niet zo erg maar als je er dan achter komt dat er niets mis is en je eigenlijk die persoon had laten komen voor een eenmalige kraak wat ook niet geholpen heeft omdat ze niet weten waar ze het over hebben sta je lekker in je hemd. Letterlijk en figuurlijk want ze kleden je ook nog eens financieel uit....... En dat alleen maar omdat je het beste wilt voor je paard......


Kijk dat bedoel ik nou! Daar komt ook een groot deel van mijn terughoudendheid wat betreft kraken vandaan: ik kan niet inschatten of een kraker zijn werk goed doet en dat beangstigt mij. Ik kan niet inschatten of iemand kundig is, heel kundig of super kundig. Ik kan alleen inschatten of iemand een erge prutser is (en alleen een beetje kan duwen...). Als iemand een prutser is EN een leuke babbel heeft dan loop ik al het risico er in te stinken... Boos! en niet zonder risico's voor je paard...
En als je rond gaat vragen wie een goede reputatie heeft dat zijn er voor iedereen wel argumenten voor en argumenten tegen...
Nou weet ik wel: garanties krijg je nooit, maar blind een leeuwenkuil in lopen vind ik ook iets te...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:06

Vendell schreef:
Hoe zie je dan dat er een wervel scheef zit, zodat je weet dat je naar een kraker moet? Welke syptomen/'ziektebeeld?


Toch jammer dat je niet naar de lezing bent gegaan van Rodinde daar had je alles kunnen vragen...

Hippocrates zei het al eeuwen geleden "zoek de oorzaak van de ziekte in de wervelkolom"
DAt is het gebied waar de manuele therapie zich mee bezighoudt.

Hier een paar symptomen waarbij je zou kunnen uitgaan van een rugprobleem die via manuele therapie verholpen kunnen worden.
de klachten bij het paard:-heet
-tandenknarsen
-zwaaien met de staart
-zakt weg bij het opstijgen

waar de eigenaar op let Misselijkolt het paard nooit?
bokt nooit /veel?
altijd staken of stijgeren in een bepaalde oef.
moeite met achterwaarts
problemen met afaden uit de trailer

in het rijden:nageven
inbuigen
ondertreden
zijgangen
voorwaarts /neerwaarts

Let vooral op het manaement vantrainen en bewegen!!

Let bij het zadel dat de kussens niet op ligamenten van de wervels drukken, afstand zodanig dat de wervelkolom mooi vrij ligt .

Ik heb nog veel meer aantekeningen gemaakt maar eea zou misschien ook wel op het net staan Verward

Als je met de juiste persoon te maken hebt laat hij je niet ontelbare keren terugkomen,er zal een duidelijk plan de campagne doorgesproken worden .
Dat is mijn ervaring Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:21

Ik weet niet of dit heel relevant is maar ik loop zelf al een hele tijd bij een kraker, de term kraker is nou ook niet echt een juiste term vind ik maar goed so be it...
Ik heb zelf nooit een duidelijke reden gevonden waarom mijn tussenschijven nou elke keer verschuiven (wervels zelf verplaatsen niet maar de tussenschijven en de gewrichtjes die daar weer zitten)
Het kan zoooo ongelofelijk veel redenen hebben, een keer verstappen, verkeert opstaan iets verkeert oppakken enz, waarom zou het bij een paard niet zo kunnen ontstaan, een keer vastliggen op stal, een verkeerde landing bij het springen, een rare bokkensprong noem het maar op?
Maar om even terug te komen op het kraken bij dieren of paarden in het algemeen, ja een modelbeeld maar kan dat ook niet komen omdat er steeds meer kan? nu is een fysio vrij gewoon, hoe gewoon was dat 10 jaar geleden?
Mensen gaan anders om met hun paarden, en ja nu wordt er tenminste wat aan gedaan.. .ik zelf heb jaren bij de fysio gelopen maar die kon het niet verhelpen, en daarna kon ik naar sickens in Leiden... dat is trouwens Manuele therapie, daarnaast heb je ook chiropractoren ook voor paarden.
Maar dat het er niet echt fijn uitziet bij paarden kan ik wel beamen, mijn paarden hebben het nog niet nodig gehad gelukkig maar ik heb het wel gezien, ze voelen namelijk zo aan de wervelkolom of er wel of niet iets gedraaid of scheef zit, en dat kunnen ze met de hand (bij mensen wel) niet zomaar terug zetten vandaar die rubbere hamer...
Hmm ik weet niet of het nog enigzins te volgen is....