Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:15

Naar aanleiding van een reading van mijn paard, kreeg de reader door dat mijn paard hoogstwaarschijnlijk maanblindheid heeft.
En ze gaf aan dat dit ook te verhelpen is dmv een operatie.
Wie heeft hier ervaring mee?
En waar heb je het laten doen?
Het oog van mijn paard momenteel:
Afbeelding

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:26

Dit lijkt op hetgeen mijn paard in zijn oog heeft, ik ga dit topic volgen: stipje dus!

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:34

Mijn paard heeft ook maanblindheid gehad. Ik heb hem laten opereren in Hochmoor, Duitsland. Daar is een vitrectomie uitgevoerd (een oogbesparende operatie). Ons verhaal is hier te lezen: [MD] Maanblindheid, ons verhaal Bij vragen stuur gerust een pb'tje!!

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:30

Dank je wel Caballo.
Ik ga je topic van a tot z doorlezen. *LOL*

Anoniem

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:33

Ik zou niet afgaan op wat een reader zegt maar er een dierenarts bijhalen. In medische gevallen moet je dit altijd doen en nooit puur afgaan op iemand die foto's leest of op andere wijze bezig is.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:41

suleilitha schreef:
Ik zou niet afgaan op wat een reader zegt maar er een dierenarts bijhalen. In medische gevallen moet je dit altijd doen en nooit puur afgaan op iemand die foto's leest of op andere wijze bezig is.


Toen ik dit paard kocht in 2004 heb ik hem door de DA laten keuren en is hij 100% goedgekeurd, ook op zijn zicht, terwijl wij er achteraf achter kwamen dat hij als 1 1/2 jarige aan 1 oog blind is geworden.
Wij hebben genoeg DA versleten om zijn oog te onderzoeken.

Ik heb laatst een reading laten doen en gevraagd wat er met zijn gezichtsvermogen was en daar werd me haarfijn uitgelegd wat er mis was met zijn ogen, de reading staat wel in mijn profiel.

Naar aanleiding daarvan dit topic geopend.

Tja, ik weet het, ik had minieme informatie opgeschreven.

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:44

hoi hoi,

ik heb hier een heel verslag over mijn paard in staan, mijnes had/heeft het ook : [MD] iemand ervaring??? Oog verwijderen? voor meer info mag je best pben of nog voor wat info in mijn profiel

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:16

Kaatje, je bent bij meerdere DA's geweest om het te laten onderzoeken.
Wat was hun advies dan? Hebben ze medicijnen gegeven? Lachen

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:07

Mijn paard heeft helaas ook maanblindheid. We dachten dat het over was maar helaas in zes weken tijd is het weer in hevige mate terug. De da gaat nu informeren wat de mogelijkheden zijn in de kliniek in Someren. Ze heeft de ontsteking nu in 6 maanden tijd 3x gehad op korte periodes. Ik kan je dus nog geen informatie geven.

Groetjes Kim

aidatje
Berichten: 114
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:43

hoi hoi meiden

mijn paardje heeft maanblindheid of een beschadigd hoornvlies. maar hij is wel blind aan het oog. 2 da hebben het bekeken en allebe zeggen ze wat anders nou gaan ik 20-1 naar emmeloord gaan ze voor me testen en zo kijken wat het is en wat ze eventueel voor hem kunnen doen. het oog verwijderen of een bespaarende operatie. iemand meschien ervaring met die kliniek. ben echt heelk zenuwachtig. hoop dat het goed komt
groetjes

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 07:52

Geen ervaring met die kliniek. Wij zijn in Someren geweest en daar heb ik echt goede ervaring mee. Ook ik was ontzettend zenuwachtig. Maar alles is goed gegaan. Het oog is verwijderd en er is een siliconenoog ingezet. Afgelopen zondag is ze thuisgekomen. Alles ziet er netjes uit. De oogleden zijn nog aanelkaar gehecht en als de hechtingen eruitvallen of oplossen ben ik benieuwd hoe het resultaat eruitziet. Het viel me dus ontzettend mee. Wil je meer weten dan pb je maar.

Groetjes Kim

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:42

aidatje schreef:
hoi hoi meiden

mijn paardje heeft maanblindheid of een beschadigd hoornvlies. maar hij is wel blind aan het oog. 2 da hebben het bekeken en allebe zeggen ze wat anders nou gaan ik 20-1 naar emmeloord gaan ze voor me testen en zo kijken wat het is en wat ze eventueel voor hem kunnen doen. het oog verwijderen of een bespaarende operatie. iemand meschien ervaring met die kliniek. ben echt heelk zenuwachtig. hoop dat het goed komt
groetjes


hoi hoi,

Ik ben in het vroegere stadium van mijn paard ook naar emmeloort geweest, omdat ze idd daar gingen kijken wat ze voor hem konden doen.......gevolg: hij heeft er 2weken gestaan, ze hadden hem elke dag 6 keer ofzo behandeld, en uiteindelijk weer bij mij kwam het weer terug dus conclussie: ik heb er helemaal niks aan gehad, en was ongeveer 2000€ armer, want ze zijn niet goedkoop....(dure kliniek vind k niet erg maar je moet er wel wat aan hebben. Nu is het in mijn situatie wel wat anders, want ze gaan bij jouw kijken wat ze het beste kunnen doen qua operatie.. en bij mij gingen ze kijken wat het was.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:04

Ja.. Nati , datzelfde heb ik jaren geleden ook meegemaakt maar dan wel in Utrecht. Ik ben uiteindelijk op eigen initiatief naar de kliniek in Hochmoor gegaan en mijn paard heeft dezelfde oogsparende operatie ondergaan als het paard van Caballo.

Dat is inmiddels een jaar of vier geleden en mijn paard is dankzij de operatie van Prof. Toth nog steeds goed-ziend.

Wat de TS betreft: als je paard iets aan een oog mankeert moet je naar een arts, niet naar een reader. Als het al maanblindheid ( cq Uveïtis) zou zijn dan lijdt je paard veel pijn én hoe langer je wacht, hoe minder ze kunnen uitrichten.
Voor het goede begrip: in Nederland is géén enkele kliniek die een oogsparende operatie kan uitvoeren ( men kan slechts het oog weghalen) - ook in Utrecht wordt tegenwoordig doorverwezen naar Hannover.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:56

Jannepauli schreef:
Ja.. Nati , datzelfde heb ik jaren geleden ook meegemaakt maar dan wel in Utrecht. Ik ben uiteindelijk op eigen initiatief naar de kliniek in Hochmoor gegaan en mijn paard heeft dezelfde oogsparende operatie ondergaan als het paard van Caballo.

Dat is inmiddels een jaar of vier geleden en mijn paard is dankzij de operatie van Prof. Toth nog steeds goed-ziend.

Wat de TS betreft: als je paard iets aan een oog mankeert moet je naar een arts, niet naar een reader. Als het al maanblindheid ( cq Uveïtis) zou zijn dan lijdt je paard veel pijn én hoe langer je wacht, hoe minder ze kunnen uitrichten.
Voor het goede begrip: in Nederland is géén enkele kliniek die een oogsparende operatie kan uitvoeren ( men kan slechts het oog weghalen) - ook in Utrecht wordt tegenwoordig doorverwezen naar Hannover.


Vind dit wel een beetje kort door de bocht. :(
Lees mijn andere post in dit topic en je weet dat ik al eerst naar diverse artsen ben gegaan.
Artsen zeiden dat er niks aan te doen is, een reader wees me erop dat het maanblindheid kon zijn. :oo
Vandaar dat ik dit topic heb geopend om te vragen naar ervaringen. :))

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:16

Kaatje, sorry, ik wilde je niet aanvallen - het spijt me als je dat zo opgevat hebt!

Hier heb je een link naar de kliniek in Hochmoor; als je op het NL-vlaggetje klikt krijg je uitleg in het Nederlands: http://www.tierklinik-hochmoor.de

Succes!

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:51

Geeft niet, het is maar net hoe ik het lees. ;)
Bedankt voor je link.

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:26

Google gewoon eens op maanblindheid. Ik had dat gedaan en de symtomen en foto´s waren precies wat Cathy had. De da zei toen dat het bij haar niet het geval was. Bleek het dus wel te zijn. Er is een foto bij waar een oog met vlokken erin bij was. Dat was precies wat je bij Cathy ook zag.

aidatje
Berichten: 114
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:50

nou ik ben in emmeloord geweest ze waren er super aarig namen echt de tijd voor ons zoon anderhalf uur zijn ze met hem bezig geweest. en we hebben toch besloten om het oog te laten verwijderen. hij kon gelijk blijven en dus word ie morgen geopereerd. de kosten vallen me 100% mee want alle klinieken die ik had gebeld waren 1000 euro duurder. na heb er wel een goed gevoel over. mag morgen avond wel bij hem kijken dus ben heel zenuwachtig hoe het er allemaal uitziet.

aidatje
Berichten: 114
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:50


Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:29

Dit is bij ons het resultaat. Nu 4,5 week na de operatie.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

aidatje
Berichten: 114
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:18

hoi cassagrande ja ik kan niet meer reageren op die ande wat heb nog niet genoeg berichten of zo ets dus ben druk bezig ziet er echtsuper mooi uit ja ik heb ook een nieuwe foto waar die buiten staat is het zijn linker oog http://www.mijnalbum.nl/Album=WJVGVUHU

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:08

Wat een leuk beestje heb je meid. Het lijkt me een pony maar het is een paard toch?

Heeft ie nu zo´n kuiltje? Kan het nl niet zo goed zien. Jammer dat je op die andere niet kunt antwoorden. Lees je ze wel?

aidatje
Berichten: 114
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:51

ja thanx het is echt me kindje.nee het is nog net een pony hij is 1.55. ja hij heeft een kuiltje maar het valt niet eens op door dat dat oog bot zo ver uitsteekt. maar probeer nog wel een paar andere foto's temaken. ja ik lees zeker de verhalen moet nog 15 nuttige berichten of zo vor dat ik kan reageren dus. duurt nog ff weet niet hoe ik het zo snel voor elkaar moet krijgen maar komt goed hihihihi

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:11

Hahaha reageer even op sommige actieve berichten. Op 15 zit je dan zo.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Operatie van Maanblindheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:22

Ik ken wel iemand die haar paardje had aan beide ogen maanblindheid..... Helaas was het ene oog acuut en moesten ze 6 weken wacht voordat er een operatie kon plaatsvinden. Helaas is dat oog niet gered. Het ander oog bleek ook maanblindheid aan het ontwikkelen zijn (deze zag er gewoon normaal uit), deze hebben ze kunnen redden! Hij heeft dus 1 goed oog. Dit is gebeurt bij Hochmoor.

Eén van onze paardjes heeft (geconstateerd in Utrecht) aan beide ogen cataract ofwel grijze staar. Aan 1 oog is hij al bijna blind, hij functioneert goed, alleen hij is pas 10 en in Utrecht bleek de prognose te zijn "hij wordt blind" maar wanneer weet niemand. Operatie zou pas mogelijk zijn als hij blind zou zijn dit ivm grote kansen op maanblindheid e.d. Bij een operatie zouden ze dan zijn lens los "trillen" en afzuigen, daarna zou hij wel weer "iets" kunnen zien.
Nu waren we eigenlijk best "stil" geworden van het feit dat hij blind zou gaan worden.......... We hebben verder gezocht en zijn nu met een kliniek in Duitsland tierkliniek-telgte bezig om een afspraak te maken. De arts daar zou namelijk een nieuwe lens kunnen plaatsen zodat hij ook weer zou kunnen "focussen".
Nu moet hij ons paard natuurlijk eerst goed onderzoeken om te zien of hij voor zo'n operatie in aanmerking komt, dat hebben we er zeker voor over. Kan het niet hebben we toch alles geprobeerd en als het wel kan is dat natuurlijk geweldig voor hem! Al houdt hij maar 1 goed oog, beter dan aan alle 2 blind......