rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:33

Als die smid het van stal dat kan dan is het een mooie oplossing voor nu. Je kunt daarna altijd nog verder kijken.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 08:38

LianB schreef:
Als die smid het van stal dat kan dan is het een mooie oplossing voor nu. Je kunt daarna altijd nog verder kijken.


Die heb ik liever niet bij mijn paard, bekapte mijn vorige pony standaard stok kreupel. Bij vele gaat het wel goed hoor. Maar ik ben daarom geen fan

Saaams

Berichten: 13309
Geregistreerd: 20-01-10

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:19

De voeten van mijn pony zijn keurig. Volgens de smid & volgens de rontgen.
Toch loopt zij veel beter op een ijzer met leren zooltje dan zonder. Dat is haar persoonlijke voorkeur.

Dat de smid aangeeft een ijzer niet in te zien als noodzakelijk wil niet zeggen dat het stijler en anders op de voet zetten geen enorme verlichting bied aan je paard.

Ik zou het zeker 1 a 2 sessies smid aankijken dus 2x 6-8 weken op ijzers.

MarjanB

Berichten: 16608
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:48

Maar om een paard steiler op de voeten te krijgen, heb je geen ijzers nodig maar een goede bekapper. Als voeten slecht bekapt worden dan los je niks op met ijzers… wordt het alleen maar slechter van.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 15:56

MarjanB schreef:
Maar om een paard steiler op de voeten te krijgen, heb je geen ijzers nodig maar een goede bekapper. Als voeten slecht bekapt worden dan los je niks op met ijzers… wordt het alleen maar slechter van.

En een ijzer met brede teen zorgt er toch juist voor dat ze juist meer “achterover” komen te staan toch? En dus weer meer belasting komt op de diepe buiger waar al een oude blessure zit. Bij een diepe buigerprobleem wil je volgensmij het tegenovergestelde

Hutcherson

Berichten: 7479
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:16

Eerst maar eens goed kort laten bekappen op de voorkant zodat paard minder plat komt te staan. Dat verlicht al enorm. Dan kijken hoe het gaat, kun je later altijd nog ijzers doen.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 16:33

Hutcherson schreef:
Eerst maar eens goed kort laten bekappen op de voorkant zodat paard minder plat komt te staan. Dat verlicht al enorm. Dan kijken hoe het gaat, kun je later altijd nog ijzers doen.


Dat ga ik nu denk ik inderdaad ook gewoon doen, en dan mischien ipv elke 8 elke 6 weken

Hutcherson

Berichten: 7479
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:19

Dat lijkt me heel goed. Ijzers hebben ook echt niet te verwaarlozen nadelen en als je direct heel hard erinvliegt met maatregelen weet je niet wat nu werkt met zo min mogelijke impact.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 17:22

Hutcherson schreef:
Dat lijkt me heel goed. Ijzers hebben ook echt niet te verwaarlozen nadelen en als je direct heel hard erinvliegt met maatregelen weet je niet wat nu werkt met zo min mogelijke impact.


Jup daarom, en zoals ik al zei, als ik mij verdiep in dat tussenpeesbeslag, lees ik op websites van klinieken en hoefsmeden dat juist de diepe buiger weer extra word belast. Wil ook niet dat die blessure straks niet meer stabiel is

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 18:33

In overleg met de hoefsmid gaan morgen de ijzers er wel gewoon onder, ben benieuwd of dit effect heeft, en anders kunnen ze de volgende keer weer onder vandaan

MyWishMax

Berichten: 25539
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:12

Soms zijn ijzers gewoon nodig en vallen de nadelen gewoon enorm mee. Ik heb bij medisch noodzakelijk beslag of aangeraden beslag die nadelen niet gehad bij meerdere paarden.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 07:38

MyWishMax schreef:
Soms zijn ijzers gewoon nodig en vallen de nadelen gewoon enorm mee. Ik heb bij medisch noodzakelijk beslag of aangeraden beslag die nadelen niet gehad bij meerdere paarden.


Dat is zeker waar, toch vind ik het enorm spannend wat dit voor effect gaat hebben op de diepe buiger waar een oude blessure in zit, omdat dit beslag natuurlijk weer meer belasting geeft op de diepe buiger.
Maar aan de andere kant lijkt het mij ook niet dat de dierenarts iets aanraad wat nadelig effect gaat hebben op een oude blessure. Tijd moet het uitwijzen

MyWishMax

Berichten: 25539
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:51

Was meer een reactie op Hutcherson met die niet te verwaarlozen nadelen. Heb ik dus met geen enkel paard last van gehad en er zijn ook zat niet te verwaarlozen nadelen aan geen medisch beslag eronder doen als dat voor paard wel beter is.

Een goede hoefsmid overlegt ook gewoon met de dierenarts over het beslag en kan dan altijd nog wat opperen over de diepe buiger. Soms is net wat anders beslaan al voldoende om zo'n nadeel ook weg te krijgen.
Plus dat het er ook vanaf hangt hoe die oude blessure genezen is en tig andere dingen.
Soms geeft een da een advies en na overleg met een smid wordt het net een andere optie die beter past bij het paard.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 07:55

Dat is zeker waar, in de diepe buiger zit een soort haarscheurtje, al heel oud, en heeft er nu geen last van, en mag er ook gewoon alles mee doen

Elisa2

Berichten: 37872
Geregistreerd: 31-08-04

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:51

Goedzo, ik zou qua belasten gewoon even rustig aan (laten) doen zodat het hele bewegingstelsel kan wennen aan de nieuwe stand. Goed de benen af blijven voelen of er iets warmer wordt na belasting, een specifieke plek. En bij twijfel gewoon weer de DA contacten en de vragen stellen over bijv. of het klopt dat de diepe buigpees dan extra belast wordt en of dat mogelijk problematisch kan zijn voor jouw paard.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 08:54

Dat ga ik zeker doen, dierenarts heeft het advies gegeven om de eerste 4 tot 6 weken 20 minuten te stappen per dag onder de man of aan de hand, en daarnaast gewoon vrije beweging na 6 weken weer controle, ik ga dit waarschijnlijk na 8 weken doen omdat ik dan zelf terug ben, uiteraard in overleg

Elisa2

Berichten: 37872
Geregistreerd: 31-08-04

Re: rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:58

Dit klinkt in mijn ogen heel erg goed, ook goed dat die controle er bij zit en dan kun je eventueel die pees ook nog laten checken. En 8 weken ipv 6 lijken me ook prima kunnen.

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 09:01

Elisa2 schreef:
Dit klinkt in mijn ogen heel erg goed, ook goed dat die controle er bij zit en dan kun je eventueel die pees ook nog laten checken. En 8 weken ipv 6 lijken me ook prima kunnen.


Jup controle is eigenlijk alleen klinisch maar wil dan waarschijnlijk wel die diepe buiger laten controleren just to be sure.
Meestal maakt langer inderdaad niet heel veel uit zolang je natuurlijk maar niet zelf het verdere opbouwschema gaat verzinnen