fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:30

Je schrijft dat ze heeft getrokken. Als dat te zwaar was of als ze erg enthousiast was kan ze heel gemakkelijk haar achterknieën hebben beschadigd.
Ik vind dat ze erg kort loopt, zit geen ruimte en souplesse in, nog afgezien van de struikelpartijen.

Zou haar goed laten nakijken en dan vooral ook de knieën. Sterkte!

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:30

Ik zie een pony die duidelijk kreupel is. Ze probeert zoals je in t filmpje zegt harder en harder te gaan en naar rechts willen kijken ipv links doordat ze met heel dr lijf probeert de belasting op dr benen te compenseren. Ze heeft pijn.
Nu ben ik geen dierenarts, maar ga er alsjeblieft naar 1 toe zodat je duidelijkheid hebt.
En ik zeg ernaartoe omdat mobiele rontgen veelal van mindere kwaliteit zijn en locaties ook niet altijd geschikt zijn voor een kreupelheids onderzoek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:31

Dat ze na die paar minuten zeiknat is moet ook genoeg zeggen.

Die pony moet lekker in de wei. Grasmaaien. Meer niet.

Rizette
Berichten: 4417
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:35

janderegelaa schreef:
Dat ze na die paar minuten zeiknat is moet ook genoeg zeggen.

Die pony moet lekker in de wei. Grasmaaien. Meer niet.

Denk er eender over.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:36

Ik zie verschillende dingen, kreupel, slechte balans, en een van de achterbenen heeft wat krachtverlies.
En ik zie iemand die longeert die eigenlijk vraagt dat ze wat op de voorhand gaat lopen, door hoofd laag te houden, waardoor de achterhand minder meedoet.

Dan zie ik tempo, terwijl een paard niet goed loopt.
Eerst na laten kijken door dierenarts en als je dan toch aan de longe gaat werken, rustig, stappen, kijken of je de spieren kunt versterken aan de achterkant.
Met rustig grondwerk gaan gymnastiseren, versterken, rechtrichten, in balans krijgen.
Pas weer tempo lopen als paard wat sterker is geworden.

En dan in dit stadium, liever stukken rechtuit dan longeren en constant op de volte laten lopen.

Biies

Berichten: 632
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:37

Ik zou je adviseren om in ieder geval die touwen weg te laten en van iemand les nemen die je met de dubbele lijnen kan helpen werken of gewoon rechtrichten met een enkele lijn!!

Rizette
Berichten: 4417
Geregistreerd: 11-06-09

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:48

. Op facebook zie ik allemaal foto's van dit fjordje waarvoor een bijrijder gevraagd die moet willen investeren in lessen.(december 2019) Fjordje staat daar op de foto met een te kort gehouden slofteugel er aan en een veel te zware ruiter er op. Met het zadel te ver naar voren. Heb gewoon met het beestje te doen dat dat op de oude dag met dit lijf nog dressuur moet gaan doen met een veel te zware ruiter. Dat is toch ook niet logisch? Op deze leeftijd is het wijs om te doen wat ze nog kunnen of van afbouw,maar niet juist zwaarder belasten? Dat heeft dit beestje toch ook gewoon niet verdiend?En al helemaal niet aan rondjes in een bak denken , dat belast extra zwaar.Weet je al wanneer de dierenarts komt?

Drico

Berichten: 4494
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:48

Volgens mij hebben de meeste niet door dat het filmpje al is van augustus 2018 ...

Is ze in die 1 1/2 jaar nóg slechter gaan lopen? Want ik moet zeggen dat ik het op het filmpje er niet bepaald goed uit vind zien, en dan heb ik het niet alleen over het doorzakken van de achterhand.

Zebrastreep

Berichten: 9835
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:49

Mijn fjord van 20 jaar heeft hetzelfde. De dierenarts en de fysio denken beide aan atrose. Het verschilt per keer hoe erg het is. De ene keer is het struikelen er bijna niet en loopt ze ontzettend goed en netjes. De andere keren is het struikelen heel erg en loopt ze voor geen meter. Als ze afgeleid is struikelt ze ook veel meer. Buiten is het eindelijk niet meer te doen en gewoon gevaarlijk. Ik pas mij volledig aan aan haar. Als het erg is hou ik het kort loopt ze fijn dan rij ik wat langer door. Ze is vanuit zichzelf ook vrij lui dus die combinatie is ook wel lastig. Het gaat mij er vooral om dat ze happy is en goed in haar vel zit. Ze is verder nog zeer vrolijk en oogt ook geen 20.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:40

Rakkie123 schreef:
En dan in dit stadium, liever stukken rechtuit dan longeren en constant op de volte laten lopen.

Dit. Rechtuit werken is heel belangrijk om een paard te beleren of weer goed te krijgen.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:43

Hoe is de bodem van de bak waar je in rijd ? Mijn pony zakte ook door zijn achterhand op mijn oude stal nu sta ik ergens met een goede bak bodem en hij zakt er niet meer door heen. De oude zand Bodem was te zwaar

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:50

Ik zie op het filmpje dat je fjord niet zuiver loopt en dat ze enorme hoeven heeft. Succes bij de DA. Ik hoop dat er iets goeds uitkomt.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 16:50

Jullie beoordelen nu een filmpje van 2 jaar geleden.. 8)7



Ik vind het wel grappig,, ik kom hier om te vragen voor tips..
Ondertussen de dierenarts gesproken. Maar het enigste wat ik hoor dat het allemaal zo slecht is wat ik doe {:)-:( Hoe denk je nu dat iemand ooit jullie advies gaat opvolgen. Jullie zien een filmpje van 2 jaar geleden en denken God te zijn, want jullie weten allemaal wat mijn pony voelt :')

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 17:01

Rizette schreef:
. Op facebook zie ik allemaal foto's van dit fjordje waarvoor een bijrijder gevraagd die moet willen investeren in lessen.(december 2019) Fjordje staat daar op de foto met een te kort gehouden slofteugel er aan en een veel te zware ruiter er op. Met het zadel te ver naar voren. Heb gewoon met het beestje te doen dat dat op de oude dag met dit lijf nog dressuur moet gaan doen met een veel te zware ruiter. Dat is toch ook niet logisch? Op deze leeftijd is het wijs om te doen wat ze nog kunnen of van afbouw,maar niet juist zwaarder belasten? Dat heeft dit beestje toch ook gewoon niet verdiend?En al helemaal niet aan rondjes in een bak denken , dat belast extra zwaar.Weet je al wanneer de dierenarts komt?



Wow je vraagt advies en mensen krijgen gelijk stalk neigingen. Dit gaat ver hoor.. :')

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:05

wilmatj schreef:
Rizette schreef:
. Op facebook zie ik allemaal foto's van dit fjordje waarvoor een bijrijder gevraagd die moet willen investeren in lessen.(december 2019) Fjordje staat daar op de foto met een te kort gehouden slofteugel er aan en een veel te zware ruiter er op. Met het zadel te ver naar voren. Heb gewoon met het beestje te doen dat dat op de oude dag met dit lijf nog dressuur moet gaan doen met een veel te zware ruiter. Dat is toch ook niet logisch? Op deze leeftijd is het wijs om te doen wat ze nog kunnen of van afbouw,maar niet juist zwaarder belasten? Dat heeft dit beestje toch ook gewoon niet verdiend?En al helemaal niet aan rondjes in een bak denken , dat belast extra zwaar.Weet je al wanneer de dierenarts komt?



Wow je vraagt advies en mensen krijgen gelijk stalk neigingen. Dit gaat ver hoor.. :')


Nee, vind ik niet. Informatie kan je opzoeken om een beter beeld te krijgen en een passender advies te geven. Je zet het zelf op internet.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 17:08

Nicky1963 schreef:
Relevante informatie ja, niemand weet hoe oud die foto is. Niemand heeft huidig beeld materiaal kunnen vinden blijkbaar.. Maar ik wordt nu wel veroordeeld op verkeerde informatie.


Ik vind dit online zo helemaal uitpluizen een beetje een eng idee. Hebben mensen hier niets beters te doen? Gewoon even vragen om info is toch zo lastig niet? Waarschijnlijk niets beters te doen dan mensen te beoordelen en veroordelen.. :')

Daarnaast al meerdere keren aangegeven dat ik de dierenarts ga vragen.. Die ondertussen geweest is. Maar dat wordt dan weer volledig genegeerd. Sorry maar ik vind dit heel ver gaan.. Kan aan mij liggen natuurlijk.

Drico

Berichten: 4494
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:11

Wat kwam er bij het onderzoek uit van je dierenarts?

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 17:18

Drico schreef:
Wat kwam er bij het onderzoek uit van je dierenarts?



Sorry maar ik ga nergens niet meer op in.. Ik zou maar een woordje verkeerd type. Krijg ik nog een internet onderzoek achter me aan. Daag. Dit topic mag gesloten worden. Ik leer van mijn fouten, nooit vragen om advies op bokt. :Y)

BigOne
Berichten: 38448
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:18

Beste ts, er is een filmpje van twee jaar gelden, daar heb jij zelf niet door hoe verrot je pony loopt, dus wanneer het nu nog slechter is en je het blijkbaar wel ziet is het dus al een stukje erger.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:19

je zou ook gewoon kunnen antwoorden TS ipv zo defensief te doen. Genoeg onzin op Bokt te vinden maar ook genoeg kennis waar je je voordeel mee kunt doen.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:24

Los van filmpjes enzo... ben gewoon benieuwd na jouw verhaal wat de DA heeft vastgesteld

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:28

Ts je vraagt om meningen en advies, en deze krijg je dan. Anders moet je niks online plaatsen.
Eerlijk, bij mij zouden 2jaar geleden al alarmbellen gaan rinkelen en t paard laten controleren.

Heb je al een dierenarts ingelicht?

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 17:33

En jullie begrijpen niet dat het absurt is om iemand zo grondig te gaan onderzoeken, terwijl er 1 vraag gesteld wordt? Waarom zou ik nu dan ook nog maar een beetje info verder geven?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:35

Uhm dus omdat er 1 persoon je "stalkt" scheer jij iedereen hier met goede wil over 1 kant? Terwijl je zelf een filmpje van 2 jaar geleden hier neer zet?

Drico

Berichten: 4494
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:36

wilmatj schreef:
En jullie begrijpen niet dat het absurt is om iemand zo grondig te gaan onderzoeken, terwijl er 1 vraag gesteld wordt? Waarom zou ik nu dan ook nog maar een beetje info verder geven?


Omdat er wellicht wel mensen zijn die oprecht willen weten wat de dierenarts heeft gezegd / geadviseerd.