Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8180
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:58

Die van mij heeft hem echt geen 4 uur om hoor.

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:34

superpony schreef:
Volgens mij heb ik nog niet alle BOT producten gezien dan.

Mijn moeder heeft gewone handschoenen zonder vingertoppen en vind die ook al zo fijn. Ik kan me er niks bij voorstellen. Vandaag einde van de middag het weer totaal verkeerd ingeschat en het echt wel koud gehad. Juist mn vingertoppen. Maar eerlijk is eerlijk, de gewrichtsontstekingen zitten vaak bij het begin van mn vingers.

Maar als je niet beweegt doet de stof dus niks?

Ik zou voor stalwerk liever handschoenen hebben met grip. Heb nu werk handschoenen en met rijden leren. Leer vind ik warmer dan stof meestal.

Jammer dat je het niet kan testen.


KuN Je Niet De Bot hAndschoenen onder Andere Dikke doeN? Excuus Tel Doet RAar

plutolover

Berichten: 11721
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:37

ik ga eerst voor het dekje,

daarna wil ik de rugwarmer wel eens proberen. Alleen jammer van de slechte pasvorm.

lovelance

Berichten: 2020
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:29


Anoniem

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:59

Dat is apart, mijn paard heeft dezelfde niet-aangeboren bochel in zijn lendenen. Bij hem is het veroorzaakt doordat hij al een zwakke rug had en vervolgens met verkeerde zadels is ingereden. Daardoor is hij toen ernstig vermagerd (als vierjarige 200 kilo te licht), raakte kreupel aan 2 beide achterbenen en zijn hele wervelkolom was naar de knoppen; niets stond nog waar het moest staan.
Nu is hij na heel veel behandelingen door de osteopaat weer goed, maar het bocheltje in de lendenen is restschade. Links en rechts van dat bocheltje heet hij ook twee bollingen, net als je de jouwe. :)
Ik ben nog nooit een soortgelijk verhaal tegengekomen, maar dit lijkt heel veel op elkaar, niet aangeboren bochel, extreem afvallen door de stress/pijn en daar bolle lendenen aan overhouden.

Zaterdag heb ik hem voor het eerst met de BOT singel en rugdeken (met zadel eroverheen tegen schuiven) gelongeerd. Wat mij opviel was dat hij veel meer wilde stappen. Normaal draaft hij liever, dan kan hij wat stijver blijven in de rug vermoed ik, en hij hield nu zijn hoofd ook elk rondje een pas of 10 richting de grond, in plaats van elk rondje even 1 pas met het hoofd omlaag te duiken. Ook was zijn scheefheid beter te zien; aan de makkelijke kant stapte hij ruimer dan normaal (achterhoef stapte over de afdruk van de voorhoef), aan de stijve kant stapte hij erin.
De singel bleef trouwens erg goed liggen! Ik had hem achter de natuurlijke singelplek gelegd omdat het zadel anders naar voren wil schuiven en omdat [***] dan meer voorbeenruimte heeft en daar lag hij na afloop nog steeds. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en we hebben al zo'n 5 singels geprobeerd. :j
Na afloop was de singel erg warm, onder de rugdeken en dus ook het zadel voelde hij normaal van temperatuur.

Ik vroeg me dus af of de deken wel iets gedaan had of dat het vooral de singel was, maar ook dat leek mij al winst.
Totdat ik gisteravond ineens een mailtje van mijn stalgenote kreeg - die niets van de nieuwe Back on Track spullen wist - omdat dat ze [***]'s lendenen veel rechter vond, minder gebocheld. :wow:
Daar ga ik vandaag dus even goed naar kijken, want dat zou natuurlijk super zijn. :j

plutolover

Berichten: 11721
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:21

ik twijfel of ik eerst de rugdeken doe of toch het dekje? De rugdeken lijk me beetje onpratisch, ook vanwege de pasvorm. en dan zou hij alleen met voor het rijden ongv 30 min op hebben. En na het rijden.

En hoe doen je het zomers is het dan niet te warm?

Macs

Berichten: 7657
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:28

Mijn coltrui voelt niet echt warm aan als in zwetend warm, maar het voelt wel alsof mijn spieren niet verkrampen en koud worden. Voor de warmte hoef ik hem niet aan te trekken. Denk dat dat bij je paard ook zo is. Hij zou niet warmer aanvoelen dan een normaal dekje.

Blacky94

Berichten: 3521
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:35

superpony schreef:
Volgens mij heb ik nog niet alle BOT producten gezien dan.

Mijn moeder heeft gewone handschoenen zonder vingertoppen en vind die ook al zo fijn. Ik kan me er niks bij voorstellen. Vandaag einde van de middag het weer totaal verkeerd ingeschat en het echt wel koud gehad. Juist mn vingertoppen. Maar eerlijk is eerlijk, de gewrichtsontstekingen zitten vaak bij het begin van mn vingers.

Maar als je niet beweegt doet de stof dus niks?

Ik zou voor stalwerk liever handschoenen hebben met grip. Heb nu werk handschoenen en met rijden leren. Leer vind ik warmer dan stof meestal.

Jammer dat je het niet kan testen.

Heb jij een rugbeschermer met een brede of smalle sluiting? Ik heb de laatste dagen best wel weer veel last van m'n rug, maar twijfel over de sluiting..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:38

Okee: Back on Track werkt echt! +:)+

Vorige week kwam een zadelpasser bij [***] en die schrok van de vorm van de rug. Die wijkt namelijk behoorlijk af van die van normale paarden met een bochel in de lendenwervels. Wat haar ook verbaasde was dat hij links en rechts van deze verhoogde wervels een soort verdikte platen had zitten van opgebolde spieren/pezen. Zowel links als rechts was deze verhoogde plaat naast de lendenwervels zo'n 3 platte handen breed, en aan zijn stijve kant nog iets groter.

Zaterdag kwam het rugdek/rugwarmer binnen en za, zo en vandaag heeft hij die met zadel op gehad tijdens het grondwerken, longeren en bak slepen. Ik heb hem dus gewoon als dekje gebruikt. Hij is wel vrij dun, maar blijft goed zitten. De singel is de Back on Track singel, die blijft ook perfect op de plek liggen. Zo ziet het er dus uit:

Afbeelding




Gisteren mailde mijn stalgenootje dat ze [***]'s lendenbochel kleiner was geworden. Ik hoopte dus vandaag dat die wervels ineens recht zouden staan, 8-) maar dat was niet gebeurd; wat wel gebeurd is is dat die twee verdikte platen links en rechts van de lenden wervels enorm verkleind zijn en nu nog maar elk 1 platte hand groot zijn. Dat is echt vrij bizar. :wow:
Ik snap ook nog steeds niet hoe het kan, want als ik daar onder de rugdeken voel dan is het niet warmer dan wanneer de winterzon op zijn vacht schijnt, maar blijkbaar doet het toch echt iets.


Vandaag tijdens het slepen met rugdek was er ook verschil. Normaal wisselt hij tijdens het slepen steeds van hoofdhouding; hals hoger, lager, dat is elke paar passen anders. Nu heeft hij de hele bak met een laag hoofd gesleept. Aangezien hij nu dus 'echt' moest werken met dek op dacht ik dat hij dan nu wel wat warmer zou zijn geworden onder de rugdeken, maar ook nu weer niet. Het enige wat ik merk is een meer ontspannen hoofd/halshouding en dat de bulten/platen langs zijn lendenen kleiner worden. Heel apart.
Slepen met de rugdeken:
Afbeelding

Na het slepen hebben we nog even een paar rondjes uitgestapt aan de lange teugel. Hierbij vindt hij teugelhulpen voor links/rechts vaak wat lastig om te volgen: hij doet wel wat je vraagt maar voor hij zijn hoofd de juiste kant op gaat tilt hij de hals wel eerst wat omhoog/verkort wat, dus toch wat spanning. Nu accepteerde hij stuurhulpen zonder enige verdere reacties.
Ik ben dus fan van de deken en de singel, het blijft op [***] ook goed liggen. Wel heb ik de ringetjes aan de voorkant losgehaald en andersom teruggenaaid zodat de ring richting het zadel wijst ipv richting de borst, want anders zat het nylon lusje onder het zadel. De onderkant van de deken is iets fleece-achtigs, maar niet heel glad, want [***] is wel superglad en de deken heeft het zadel niet echt naar achteren getrokken, misschien maximaal 1 cm, maar ik had ook niet aangesingeld.
Als je bang bent dat het gewicht van de deken het zadel naar achteren trekt, dan is het misschien wel handiger om een BOT dekje te gebruiken en daar een BOT uitrijdeken omheen te hangen, maar omdat [***] veel grondwerk doet is voor ons de rugdeken het handigst.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:35

Dat klinkt geweldig zeg!!!!!

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:50

Mijn paard is probleemloos (en dat wil ik graag zo houden) maar ik merk ook verschil in soepelheid. Ze krijgt 'm 30/45 minuten voor het rijden op en na afloop 30. Ik vind de stof te kwetsbaar om als schabrak te gebruiken. Bovendien is het model echt waardeloos voor mijn paard (ga m aan een deken naaien). Vandaag begonnen we zo in stap. Niet ideaal, maar kon wel voor 10 minuten. En ze beweegt echt heel fijn direct.
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:05

Waarom neem je dan niet de Uitrijdeken voor achter je zadel, dat voegt een stuk beter

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:14

Nouvel schreef:
Waarom neem je dan niet de Uitrijdeken voor achter je zadel, dat voegt een stuk beter


:o? Dat snap ik natuurlijk óók wel :+
Omdat ik 'm voornamelijk heb voor gebruik als rugdeken. En, oh ja, een geldboom staat er niet in mn tuin. :D

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:16

:D

Oké ik dacht dat je 'm alleen als uitrijdeken gebruikte :+

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:35

:') :D

plutolover

Berichten: 11721
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:51

Ik twijfel of ik de rugwarmer ook zou bestellen.
De uitrijdeken vind echt duur! T dekje ga ik wel uit proberen.

Die van mij heeft geen echte rugklachten. Maar hij wordt al wat ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:11

Olympia96 schreef:
Mijn paard is probleemloos (en dat wil ik graag zo houden) maar ik merk ook verschil in soepelheid. Ze krijgt 'm 30/45 minuten voor het rijden op en na afloop 30. Ik vind de stof te kwetsbaar om als schabrak te gebruiken.


Jij hebt volgens mij het oude model van de rugdeken, ik heb het nieuwe doorgestikte model gekozen omdat mij die losse laagjes ook wat te kwetsbaar leren. Ik heb het dekje nog niet binnen dus weet niet of de doorgestikte rugdeken en het dekje even dik zijn, maar daar ben ik wel benieuwd naar.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 01:09

Ik heb de zooltjes voor in m'n laarzen en de handschoenen. Echter nog steeds ijskoude tenen en vingers. Merk geen verschil

Blacky94

Berichten: 3521
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 01:19

Om de warmte an sich hoef je het ook niet te doen volgens mij, het gaat er meer om dat je bijv spieren/gewrichten soepeler worden omdat door het keramische spul je eigen warmte als infrarood terugkeert in de huid en daardoor de doorbloeding en afvoer van afvalstoffen bevorderd.

Anoniem

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 01:29

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, naar hoe het nou precies werkt. [***] is tijdens het werk onder de rugdeken ook helemaal niet warm, maar toch heeft de deken in 2 dagen tijd een grote zwelling aan beide kanten van zijn lendenwervels weggekregen. Het klinkt dan alsof het inderdaad meer om de straling gaat dan om de warmte- maar van anderen hoor ik juist dat het om de warmte gaat.

tamary

Berichten: 29314
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 01:51

Het spul weerkaatst de eigen lichaamswarmte als een soort infraroodstraling.

Van website paardendrogist:
De werking van Welltex
Keramisch poeder wordt in polyester en polypropyleen weefsel gesmolten waardoor een stof gecreëerd wordt die lichaamswarmte weerkaatst als een infrarode golf. Gewone stoffen isoleren lichaamswarmte maar deze stof weerkaatst een infrarode golf waardoor de bloedcirculatie toeneemt. De infrarode energie die ontstaat door de gebruikte materialen vermindert ontstekingen en zwellingen, verwarmt spieren en versnelt het genezingsproces zonder bijwerkingen.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 02:29

Blacky94 schreef:
superpony schreef:
Volgens mij heb ik nog niet alle BOT producten gezien dan.

Mijn moeder heeft gewone handschoenen zonder vingertoppen en vind die ook al zo fijn. Ik kan me er niks bij voorstellen. Vandaag einde van de middag het weer totaal verkeerd ingeschat en het echt wel koud gehad. Juist mn vingertoppen. Maar eerlijk is eerlijk, de gewrichtsontstekingen zitten vaak bij het begin van mn vingers.

Maar als je niet beweegt doet de stof dus niks?

Ik zou voor stalwerk liever handschoenen hebben met grip. Heb nu werk handschoenen en met rijden leren. Leer vind ik warmer dan stof meestal.

Jammer dat je het niet kan testen.

Heb jij een rugbeschermer met een brede of smalle sluiting? Ik heb de laatste dagen best wel weer veel last van m'n rug, maar twijfel over de sluiting..


Ik heb niet die van BOT. Mijn rugding is niet heel breed. Ik heb nog een corset, maar die kruipt weleens omhoog en ik ga erin hangen. Dit rugding is ongeveer 20cm bij het brede stuk en 10cm aan voorzijde.

Als ik eerlijk ben, zou ik kijken naar je figuur een beetje. Ik heb een piep klein buikje, maar vind aansnoeren wel vervelend. Heb ook 7 littekens op mn buik. Dus je moet een beetje naar je buik kijken, wat lekker gaat zitten en wat je prettig vindt.

plutolover

Berichten: 11721
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:52

In de singel heb ik ook intresse, moet alleen ff uitzoeken hoeveel cm ik twijfel tussen de 55 en 60. Heb voor mijn paard beide singels in die maten. even kijken welke ik eingelijk prettiger vind. haha

eerst maar even sparen, met deze dure december maand, moet ik nog even wachten.

maar sommige van jullie hebben de dekenwarmer in een deken vastgenaaid?

Zou je ook zo deken kunnen bevestigen in een uitstap deken? dan koop je er gewoon 2. Ben je goedkoper uit dan de de echte uitrijdeken te kopen.

of zie ik dat verkeerd. maar in naaien kan dus geen kwaad

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:34

xyzutu2 schreef:
Olympia96 schreef:
Mijn paard is probleemloos (en dat wil ik graag zo houden) maar ik merk ook verschil in soepelheid. Ze krijgt 'm 30/45 minuten voor het rijden op en na afloop 30. Ik vind de stof te kwetsbaar om als schabrak te gebruiken.


Jij hebt volgens mij het oude model van de rugdeken, ik heb het nieuwe doorgestikte model gekozen omdat mij die losse laagjes ook wat te kwetsbaar leren. Ik heb het dekje nog niet binnen dus weet niet of de doorgestikte rugdeken en het dekje even dik zijn, maar daar ben ik wel benieuwd naar.


Je hebt gelijk! Ik had tot nu geen idee dat er verschillende varianten zijn. Na het inzoomen op jouw foto zie ik dat de jouwe idd lijkt op mijn BOT schabrak. En dan snap ik het wel.

plutolover

Berichten: 11721
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:51

wat is de nieuwe versie de royal?