Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 21:44

pien_2010 schreef:
Heb je arnica in huis, tabletjes bv?


Heb ik niet in huis enkel hiroduid. Dat heb ik erop gedaan. Gelukkig is het deze week hier minder goed weer en geen weer om een short te dragen. Had een mooi zicht geweest lol

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:52

Misschien is het al genoemd maar is er ook aan zand gedacht ?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 22:01

Ze heeft al twee keer een kuur psyllium gehad . En heb toen elke dag een mesttest gedaan en veel kwam er toen niet uit. Twee keer zeven dagen psyllium. Was toen een hel om te geven. Want ze wilde het echt niet eten

hagelslag
Berichten: 9277
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:09

llora schreef:
Ze heeft al twee keer een kuur psyllium gehad . En heb toen elke dag een mesttest gedaan en veel kwam er toen niet uit. Twee keer zeven dagen psyllium. Was toen een hel om te geven. Want ze wilde het echt niet eten



De paardendrogist heeft dat als brok vorm.
Dat word hier heel wat makkelijker gegeten.
Hier krijgen ze standaard alle 6-9 weken een kuur zandweg.

Ik ben toch best benieuwd hoe het gaa
T aflopen voor jullie

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 01:14

TS, wat vervelend dat het niet gelukt is. Maar ook de reactie van je man vind ik wel echt super. Fijn dat hij je zo steunt en meedenkt. Hij heeft ook echt gelijk dat dit te lang duurt en je al best veel probeert.

Het is een zoektocht, maar ik denk ook dat je aan een combinatie van dingen kan gaan denken. Stel dat het leverbot is en ze niet fit is, kan ze ook weer van het 1 in het andere rollen.

Ik begin ook te denken dat haar gedrag misschien ook te maken heeft met het inwendige paardje. Sowieso voelt ze zich niet prettig, maar die onrust zou misschien ook straks verbeteren.

Als je die Flakes er zo niet in krijgt, kan je het niet lekkerder maken met een basic muesli? Ik voer nuggets/wiesencobs in de winter, maar gaat ook niet van harte. Dan doe ik er ook wat door zoals Nature's best bijvoorbeeld. ( verschilt per paard)

Ik hoop dat het jullie lukt haar ergens naartoe te brengen. Desnoods een andere kliniek. Was jij van Belgie? Dan is Equitom aan te raden. Ook voor Nederlanders trouwens.

jeanette1952
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 02:56

Hier ook een paard met leverbot gehad. Dierenarts geloofde het niet en wilde een leverbiopt doen, wij wilden dit niet.
Via een schapenhouder Fasinex gekocht en gegeven, paard is helemaal opgeknapt.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 06:49

llora schreef:
Ze heeft al twee keer een kuur psyllium gehad . En heb toen elke dag een mesttest gedaan en veel kwam er toen niet uit. Twee keer zeven dagen psyllium. Was toen een hel om te geven. Want ze wilde het echt niet eten


Ja dat is een lastig probleem. Mijn paard lust de vezeltjes en de brokjes ook niet.
De zwarte zaden wel (pit en pit) vermengd met iets als bietenpulp.. Die geven ze ook in Utrecht op de kliniek.
In welke dosering heb je dat gegeven? Het is belangrijk om de goede dosering te geven als je denkt dat je paard mogelijk een zandprobleem heeft en in dit geval zou ik toch eens een kuur in die hoeveelheid geven..
Ter preventie 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht
Ter behandeling 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Dat zijn dan de zaden.
Zo doen ze het op de kliniek

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 07:18

We hebben hier gisteren avond laat nog alles besproken wat we op de moment gaan doen.

Mijn man wilt niet dat ik ze deze morgen probeer op te laden en weg breng.
Ten eerste zei hij is het gevaarlijk zoals ze doet.
En ten tweede hij vertrouwt de dierenarts momenteel niet meer en denkt eens ze op de kliniek staat dat hij wel een leverbiopt doet enzo.

Hebben gisteren opgezocht en zou niet zonder risico zijn. Hij wilt vandaag een andere dierenarts contacteren en eventueel die ontworming tegen leverbot doen. Is op de moment voor het beestje de gemakkelijkste en vriendelijkste behandeling.
En als dit aanslaagt besparen we haar een hoop ellende. Moest deze andere dierenarts zeggen toch een kliniek kunnen we haar nog altijd brengen en er onze tijd voor nemen, mijn man vind het niet zo urgent dat ze vandaag in de kliniek moet staan omdat ze bijna doodvalt. Hij zegt als ze volgende week er ook geraakt dat dat ook goed is. Dat die paar dagen niet gaan uitmaken. Begrijp wat hij wilt zeggen. Dat als we vandaag met alle geweld ze in de kliniek willen krijgen dat er ongelukken gaan gebeuren en dat het totaal niet goed is voor het beestje op de moment.
Ook hebben we privé contact gehad met een bevriend iemand die een dierenarts had die ter plaatste een gastroscopie kan doen en redelijk wat onderzoeken thuis kan doen. Wat natuurlijk wel gemakkelijker zou zijn.

Dus nu eerst andere dierenartsen contacteren en horen of die willen ontwormen tegen leverbot. Is dit zo niet wilt hij eventueel bij de schapenboer in de buurt is horen of hij wat fasinex kan overkopen om twee dosissen te ontwormen verspreid met enkele weken ertussen.

Hij wilt dit eerst proberen die ontworming want we hebben het gevoel en aan de hand van andere hun ervaringen en berichten dat dit wel eens leverbot zou kunnen zijn. Is dit het niet kunnen we nog altijd verdere stappen ondernemen.

Ik hoop dat jullie de beslissing begrijpen. Het is niet dat we ze niet willen helpen maar willen vooral kijken wat op de moment het beste is en veiligste. Zoals ze gisteren deed bij de trailer gaan er ongelukken gebeuren. Moest ze toch naar de kliniek moeten gaan kunnen we eventueel iemand inhuren die ervaring heeft met moeilijk te laden paarden. En onze tijd ervoor nemen. Want wij zijn op de moment eigenlijk te emotioneel en moedeloos om dat te doen en dat heeft effect op haar en geeft haar meer stress. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Sizzle

Berichten: 35744
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:22

Ik begrijp het helemaal, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:49

Groot gelijk. Een leverbiopt nemen is risicovol. Je paard moet een goede bloedstolling hebben, anders blijft de lever bloeden... snap sowieso niet waarom je zo'n grote ingreep zou doen, zonder eerst nader onderzoek te doen en al het andere uit te sluiten..

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:13

Heel goeie reactie van jouw man.
Hopelijk is het 'slechts' leverbot, dat is goed te behandelen !
Mogelijk is daarnaast ook haar maag niet ok, wat eventueel ook door alle stress kan zijn. Twee verhuizen, fysiek ongemak ...
Ik duim voor jullie +:)+

Elisa2

Berichten: 37959
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:23

Jeeh TS, ik heb net even alles gelezen maar wat een lastige situatie.

Ik denk dat het goed is om een paar dingen uit te sluiten: de leverbot, maagzweren en inderdaad IDB wat een gevolg kan zijn van het een en ander.

Daarnaast zou ik het voer zo "arm" mogelijk houden, onbeperkt droog hooi, geweekte bietenpulp met olie is een dikmaker en goed bij maagzweren en even geen krachtvoer geven.

Als trailerladen zo stressvol is dan is het inderdaad fijn als de DA gewoon aan huis kan komen voor onderzoeken als deze nodig zijn. In ieder geval stap voor stap en vooral je eigen gevoel volgen.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:44

Pfoe wat heftig zeg. Ik denk dat je een juiste beslissing neemt door te ontwormen tegen leverbot. Maagzweren klinkt ook heel plausibel. Foto's van de benen/hoeven ivm de hoefbevangenheid vind ik ook geen gek idee, als dat lukt.

Ik zag het ergens wel in een bericht voorbij komen, maar is er al gedacht aan PSSM? Daar zie ik ook wel wat kenmerken van.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 08:57

Heb al via mail contact gehad met een dierenarts. Per mail de situatie uitgelegd en bloeduitslag doorgemaild en ging mij direct bellen.

Olie is denk ik op de moment niet goed als de lever niet goed werkt.
Pssm nog niet over gehad met een dierenarts.

Vanmorgen heeft ze met lange tanden haar myo protein flakes slobber gegeten. Maar lijkt wel rustig. Zuigt wel terug meer lucht maar denk dat dat door gisteren komt . Meer stress is meer luchtzuigen.

Dus hopelijk sebiet meer nieuws van die andere dierenarts

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 09:02

Marilu schreef:
Heel goeie reactie van jouw man.
Hopelijk is het 'slechts' leverbot, dat is goed te behandelen !
Mogelijk is daarnaast ook haar maag niet ok, wat eventueel ook door alle stress kan zijn. Twee verhuizen, fysiek ongemak ...
Ik duim voor jullie +:)+


Eigenlijk drie keer verhuizen. Van de eerste eigenaar naar eigenaar twee die haar van oktober tot december heeft gehad maar in die tussen tijd is ze twee weken op proef bij een jong meisje geweest . Maar pony was niet geschikt voor dat meisje en is terug gekomen. Tweede eigenaar had haar gekocht met het idee ze zadelmak te maken en terug te verkopen. Dus beestje heeft van de zomer veulen gehad en dan gespeend en verkocht erna denk ik. Dan op nieuwe locatie zadelmak gemaakt en twee weken op proef gegaan en dan terug gekomen en drie weken nadat ze terug was van die proefperiode is ze naar ons gekomen en daar blijft ze nu hehe. En dan in de periode tussen oktober en december zo hard vermagerd. Dus denk dat het beestje wel genoeg heeft meegemaakt op korte tijd. Van ons mag ze voor altijd hier blijven. Alleen dan wel wat werken aan onze haat liefde verhouding haha. Tegen de kids is het de liefste braafste pony. Bij mij durft ze al wel is koppiger zijn of uithalen als het haar niet aanstaat maar met de kids de liefste die je hebt

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:04

Is er ergens in het bloedonderzoek gekeken naar insulinewaardes?
Wij hadden een soortgelijk verhaal bij onze pony, uit het niks ineens vreselijk mager, zelfde beeld als jouw foto's.
Dat bleek uiteindelijk insulineresistentie.
Ook bij hem werd eerst gedacht aan leverproblemen, maagzweren etc.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:04

Wat ben je goed bezig ts.... echt complimenten! En wat is het fijn dat je man zo meedenkt en ook erg verstandig klinkt.
Iemand die zo toegewijd is; dat moet goed komen! Ik duim in ieder geval!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:05

Patricia schreef:
Is er ergens in het bloedonderzoek gekeken naar insulinewaardes?
Wij hadden een soortgelijk verhaal bij onze pony, uit het niks ineens vreselijk mager, zelfde beeld als jouw foto's.
Dat bleek uiteindelijk insulineresistentie.
Ook bij hem werd eerst gedacht aan leverproblemen, maagzweren etc.


Ook geen gek idee....
Zeker gezien het verleden waar mogelijk het veeeeellll te rijk en verkeerd voeren mogelijk iets heeft getriggerd.

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:38

Dit lijkt op mijn paard - gekeken naar de bespiering, lede ogen, hoofd-hals houding.

Kort verhaal maar ik ben nu bezig met afbouwen van Gastrogard. Schijnbaar, en ondanks al eens een kuur van Gastrogard gegeven te hebben, bleken de maagzweren terug gekomen te zijn, en zo erg dat ze in fase 4 zat.

Nogmaals opgestart met Gastrogard. 5 weken volle spuit, toen elke week 100 kilo minder gespoten. Ik heb laten scopen, ondanks dat ik het verschrikkelijk vond dat het paard met pijn, in stress, zonder eten zat. Maar ik ben blij dat ik het heb laten doen.

Aangezien een paard moet eten heb ik op aanraden het volgende schema. Kleine notitie: ik probeer zo min mogelijk suikers te geven. Verder geen müslie en lucerne vanwege de scherpte in de maag.

O:
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie

A:
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie
1 schep NAF Magic poeder (tegen stress)
3 scheppen vitamine-e poeder van PharmaHorse

Bij afvoeren (dus rond 10- uur):
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie
En een wortel/appel/brood.
10/12 bachdruppeltjes :+ Tegen de stress, maar baat het niet..

Verder onbeperkt hooi op stal, en weidegang van een uur of half 8 tot 6/7 in de avond. In de wei staat goed gras.

Ik ben nu 8 maanden bezig met haar herstel, en nu langzaam bezig met oppakken. Paard is nu 3.5. Enorme stresskip, sensibel, bescheiden, onzeker (het wordt steeds beter) maar heel nieuwsgierig en nu ontzettend vrolijk :+:

Ik zal even de foto’s delen.

3 april (tijdens of net begonnen met behandeling 1, maar deze behandeling hielp achteraf onvoldoende)
Afbeelding

24 juli, na terugval en een dag voor behandeling 2, net terug uit de kliniek waar fase 4 maagzweren waren geconstateerd
Afbeelding
Afbeelding

2 augustus.. 1 week aan de medicijnen en bezig met het opbouwen van haar dieet. Ik ben niet in eens begonnen met voeren van maïsmeel en zemelen.
Afbeelding

6 september
Afbeelding

8 september *\o/*
Afbeelding
Afbeelding


We zijn nog bezig met afbouwen van Gastrogard en pakken het logeren langzaam op. Haar tanden zijn goed, mest is schoon, niets in het bloed, staat goed op de hoeven, krijgt kwalitatief goed voer.

Verder is mij verteld vanuit de kliniek dat een onderzoek heeft aangetoond dat maïsolie goed is voor maagzuur, daarnaast is maïsmeel goed voor extra vetjes.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 10-09-21 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:44

Interessant eenitraM. Wel een vraag: trekt de hoeveelheid zemelen de verhouding P:Ca niet scheef?

Overigens is luzerne ook in brokvorm te verkrijgen dat goed te weken is en zo niet scherp is. Mocht iemand het toch willen voeren, is dat nog een te overwegen optie.

Malenka

Berichten: 7629
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:48

Patricia schreef:
Is er ergens in het bloedonderzoek gekeken naar insulinewaardes?
Wij hadden een soortgelijk verhaal bij onze pony, uit het niks ineens vreselijk mager, zelfde beeld als jouw foto's.
Dat bleek uiteindelijk insulineresistentie.
Ook bij hem werd eerst gedacht aan leverproblemen, maagzweren etc.


Dat kwam bij mij ook nog door mijn hoofd. Er zijn zo veel mogelijkheden om deze conditie te verklaren. Daar moet een serieuze en betrokken dierenarts naar kijken. Want hier van alles opperen dat heel ingrijpend kan zijn zorgt wellicht voor alleen maar meer zorgen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 09:52

Zo een lang en interessant gesprek gehad met deze dierenarts.

Zij wilt eventueel wel ontwormen tegen leverbot.
Ze heeft de bloeduitslag gezien. Een bepaalde waarde was te hoog waar je kan aan zien dat er parasieten zijn of geweest zijn. Iets met eosinofielen.

Moet ook haar gldh waarde opvragen. Dat heeft te maken met eventueel leverbot besmetting.

Zowizo zeker na mijn verhaal over gisteren en het luchtzuigen raad ze aan om ze terug op omeprazole te zetten. Gastroscopie kan gedaan maar ze zei we kunnen het haar besparen door op omeprazole te zetten en zien welk effect dit heeft. Dus mag vandaag als dat lukt op haar praktijk omeprazole gaan halen bij haar praktijk assistente. Ontworming tegen leverbot moet ze bestellen en kan ze te vroegste maandag komen brengen. Ze gaat dan ineens een algemene check up doen.

Als de leverbot ontworming niets doet. Zou ze graag ook een keer vijf dagen ontwormen met panacur. Want ze heeft aan haar waardes te zien wormen gehad of heeft er.
Moet ook nog eens extra een tandarts laten komen om 100% zeker te zijn dat de tanden ook in orde zijn. Maar ze ging zowizo ze maandag helemaal nakijken.

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:57

Daihyo schreef:
Interessant eenitraM. Wel een vraag: trekt de hoeveelheid zemelen de verhouding P:Ca niet scheef?

Overigens is luzerne ook in brokvorm te verkrijgen dat goed te weken is en zo niet scherp is. Mocht iemand het toch willen voeren, is dat nog een te overwegen optie.


Ik begon vooral met het voeren van zemelen zodat er wat in de maag zit, want voordat ik begon met de kuur, at ze niets dus het was een wanhoopsdaad. Uiteindelijk begon ze, wel eerst met lange tanden, te eten. Het is niet zwaar op de maag, maar door deze hoeveelheid zemelen, kreeg ze wat binnen. Ik doe het vooral op gevoel en ben langzaam begonnen met opbouwen.

Malenka

Berichten: 7629
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:01

Ilora, dat klinkt als een fijne dierenarts. Goede stap om die te benaderen.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:29

Ik lees aleven mee en wat een toestand. Zelf ook een paard die 2x leverbot heeft gehad. Hij werd alleen niet dun maar zag wel spieren wegvallen en sloomheid. Daarnaast waren de slijmvliezen gewoon geel.
Ik had een hele fijne da die leverbot als mogenlijke oorzaak opnoemde en daar gelijk een kuur voor uitschreef. Met een paar dagen knapte mijn paard al op.

Wat je ook nog kan opnoemen is een jjk vergiftiging. Krijg je ook slechte leverwaardes bij. Mijn da twijfelde toen ook tussen leverbot en jkk. Omdat LB makkelijker te behandelen was hebben we daar voor gekozen.

Sterkte met je paard, hopelijk ben je snel wat wijzer.