Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:12

Oei een pony van 29 als adoptief ouder is wel erg oud voor zo een dartelend energiek dier...

Ik zou toch even informatie opzoeken over de mogelijkheden tot een pleegmerrie. Er zijn dierenartsen die dit aanbieden, ze keijgen dan ook medicatie toegediend waardoor ze zelfs melk geven. Op die manier hoef je ook geen fles veulen te krijgen... meestal worden flessenveulens erg vervelend op latere leeftijd...

Ik hoop echter dat je merrie goed genoeg is om het zelf op te pakken...

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 10:46

Ik heb idd via de app contact gehad met dblijham.
De filmpjes lijken sterk op Chico.
Ik vraag altijd beeldmateriaal want soms is het compleet wat anders en worden mensen op ESS gewezen oa via Bokt en dit topic.
Helaas lijkt het erg op Chico, alleen gelukkig in veel mindere mate!
Trauma of neurologisch kom je nu niet achter, ik neig naar neurologisch omdat het al eerder gebeurt is en nu opeens weer, wellicht door de dracht, of het veulen wat ergens tegenaan drukt....

Zat mezelf af te vragen of een paard ook bekken instabiliteit kon krijgen ??? Heb daar geen ervaring mee. Gelukkig kan het dier wel periodes even stilstaan. Chico kon dat niet.
Jammer is dat je niet met de cortico's en prednisolon aan de gang kan met veulen erin...
En hopelijk loopt ze straks niet over het veulen heen als ze niet stabieler wordt. Ze weten nl niet dat ze scheef zijn en het rondtollen kunnen ze niets aan doen....

Ik wens je heel veel sterkte, ik hoop echt dat ze opknapt en zelf voor haar veulen kan zorgen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:16

Ik ben totaal niet medisch onderlegd hoor, maar zit zomaar eens wat te brainstormen met mezelf:

Hoe schadelijk zijn cortico’s en pretnison voor het veulen voor en na de bevalling (dus voor de melk)? Zouden hier minder schadelijke alternatieven voor bestaan?

En als het pas schadelijk is na langdurig gebruik, zou het dan het overwegen waard zijn om net voor de uitgerekende datum alsnog medicatie toe te dienen, zodat ze misschien stabiel is tegen de tijd dat ze bevalt?

Mijn paard wilde bijvoorbeeld niet gaan liggen in de periode dat hij echt slecht was. Als ze moet bevallen en niet durft te gaan liggen wordt het ook een dingetje natuurlijk...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:23

Prednison = een corticosteriod, dat zijn geen twee verschillende dingen.

Los daarvan; heftig zeg bij een drachtige merrie... Spannend hoe zich dat gaat ontwikkelen. Heel erg veel sterkte in elk geval.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 13:43

Er zijn verschillende soorten cortico's, een injectie wat Chico als eerste kreeg is wat anders dan de 3 capsules prednidsolon waar hij nu op staat, en de werkzame stoffen verschillen ook per soort/dosering/verpakking

Devic, je hebt geen idee wanneer ze stabiel worden en óf het uberhaupt werkt.
Nickjeltje haar paard krijgt bv veel minder dan Chici en blijft dan stabiel en ze kan er zelfs op.
Chico heeft de hoogste dosering gehad en was nog steeds niet stabiel een tijdlang...
Ik hoop gewoon dat deze merrie last heeft van haar zenuwen/bekken en dat het na de bevalling hopelijk beter gaat...

Voordeel voor iedereen wiens paard het krijgt ná dit topic is dat je weet wat je gaat geven.... wij moesten het uitvinden destijds.....

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 10:53

Nou, reden voor een feestje!!!!!
Chico is vandaag 26 jaar van mij!!!!
Op 1 maart 1995 werd hij mijn eigendom, nadat ik hem al een jaar reed voor de manege

En nog een reden voor een feestje:
10 minuten erop gezeten zonder zadel vrijdag, en tot nu toe is hij nog steeds oke!Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:17

Whaa!!! Dat is zeker reden voor een feestje!! Gefeliciteerd!! Hij ziet er heel erg goed uit zeg!

Ik heb mijn Nick nog verder terug gezet op de dexamethason. Ze krijgt nu 3 keer per week (om de 1 of 2 dagen) 3 mg en daar doet ze het nu al 2 weken uitstekend op...

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:36

Wat fijn ook Nickeltje, ik durf niet meer, toen ik naar 2 ging werd hij slechter, dus hou het nu op 3 capsules. Hopelijk kan ik hiermee zijn spieren wat sterker maken.... af en toe een stapritje. Verder wandelen we nu iedere dag het pad op en af.... so far so good...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:34

Gelijk heb je. Dit is ook mijn laatste stap in terug schalen. Als ze nu toch weer wat scheef wordt ga ik terug naar het vorige regime en blijft dat zo en ga ik niet nogmaals lager zitten.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:35

Gefeliciteerd :D

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:24

Jeuj! Gefeliciteerd ElCamino, daar moet op geproost worden!

Nickeltje: wat goed dat het met een lagere dosering toch goed blijft gaan.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 10:25

thnx, gisteren was hij nog steeds goed .
Ga denk ik morgen weer keertje stappen zonder zadel....
(en ben nu zwaar aan de lijn , hihihi, dan kan het met zadel straks, ik hou niet van "naakt" rijden)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:30

Proficiat met jullie jubileum ! :D Y)(^)

Zo leuk dat je er weer even kunnen opzitten hebt !

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:14

Wat een heerlijke updates, ElCamino en Nickeltje.

Dblijham sterkte voor je merrie. Dan wordt zo'n spannende tijd ineens nog veel spannender...

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:14

Gefeliciteerd ElCamino, het is zo mooi om al die jaren al te genieten van je paardje. Mijn oudste 2 heb ik ook al heel erg lang.
Duchesse is weer iets stabieler dan toen ik de filmpjes maakte dus dat is alvast positief. Dierenarts was erg tevreden over haar vandaag en had goed nieuws, beeb doet het nog en is erg levendig. Met nog een maandje te gaan en na alle ellende dus wel even reden voor een minifeestje. Haar gebit durfden we niet aan, daarvoor moet ze gesedeerd worden en dan is het risico te groot dat ze omgaat.
Devic, cortico's mogen niet zolang ze drachtig is. Tijdens het zogen weet ik niet maar is wss ook niet slim.
Gelukkig, hoewel er heel erg veel op ESS lijkt, valt de mate van de symptomen idd nog mee en lijkt ze ook veel stabielere periodes te hebben. Nu dus maar hopen dat ze die nog een tijdje vast kan houden.
Tijdens de bevalling mag ze iig niet alleen zijn dus ik hoop op warmere temperaturen tegen het eind van de maand en ik zal een hoop van de achterstand aan boeken die ik wil lezen weg kunnen werken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:48

Spannende tijden voor jou en je merrie dBlijham. Ik duim met je mee en hoop dat je ons op de hoogte wilt houden!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:01

Wat fijn dat je hem zo lang hebt :)

Heb je zijn tanden laten vijlen zonder verdoving of was het enkel controle?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 15:14

Hier gaat alles ok, de verharing slaat nu echt toe , poets me gek
Alleen wordt hij kaal ipv een zomervacht op sommige plakken, ik denk dat het een bijwerking van de prednisolon is. Hopelijk blijft het bij een paar plekjes.

Poes, denk dat je wat tandarts betreft een ander bedoelt maar vorig jaar heeft de tandarts niet gesedeerd, er waren alleen een paar scherpe randjes dus dat lukte wonderwel. Normaal moet hij plat.
Hij moet deze maad / april weer...

En ik heb wederom contact met iemand dis waarschijnlijk een Sidewinder heeft, echter is de merrie ook pas 17. Véél mindere mate dan Chico en staat alleen beetje scheef momenteel.... die gaan ze nog testen of er prikkels doorkomen vanmiddag, merrie ligt niet in de stal, rolt naar links maar kan niet terug...denken aan een tia nu. heeft ook pijnstillers maar reageert daar niet op.
Het lijkt er allemaal wel op maar is nét niet wat Chico allemaal had.
Al weet je niet hoe het allemaal voorkomt, deze lijkt meer op die van Nickeltje.
Heb ook haar de verslagen toegestuurd en hoop dat ze eruit komen met hun dierenarts en wat ik geef aan medicatie.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:18

Vervelend die kale plekken he? Dat zie ik bij mijn oudje ook. En omdat door de medicatie die wij ze geven de weerstand ook wat lager is, samen met hoge leeftijd heb ik de mijne een paar keer afgesponsd met imaverol. Ik weet niet zeker of de kale plekken door schimmel komen, maar ik zag ook schilfering en de kans dat het dat wel is, of er makkelijk in komt is er wel dus dat heb ik voor de zekerheid gedaan.

Wat vervelend dat er nog een paard zich meldt... Wel interessant om die analyse te kunnen volgen. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen...

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:25

Wat een super updates weer ElCamino +:)+
Hopelijk hou je alleen straks na de rui periode geen compleet kaal paard over :')

dblijham; spannende weken ga je tegemoet nu. ik zal ook hard voor je duimen :(:)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 09:24

Nickeltje, dat dier heeft gisteren op 3 van de 6 neurologische testen positief getest en denken dus toch aan iets neurologisch. Echter, het dier laat ook af en toe de onderlip vreemd hangen, dus denken aan een tia is ook nog een optie. Ze houdt me op de hoogte. Ik hoop dat het diertje opknapt.

Pindabear, ik durf op die plekken niet eens meer te poetsen, ik voel me zo'n beginnend kaal wordende heer die zijn haar over de kale plekken legt hihihi...

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:54

Blij dat ze contact met je heeft opgenomen !
Ik lees toevallig dit topic al ik weet niet hoe lang mee en degene is een stalgenootje van me waar mijn bijrijdpaard nu staat .
Ze vertelde me van alle problemen die haar paard had en toen moest ii dus meteen aan jou en je paard denken !

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 10:40

little_birdy, ben er blij mee!
Elk geval is weer anders blijkt nu weer, ik zeg er niet teveel over en treedt niet in details, want ik weet niet of ze dat wilt. Maar het is interessant voor iedereen.
En dat is waar dit topic voor is! Meer duidelijkheid over deze wazige aandoening....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:37

Zo'n naaktpaard tijdens de rui heb ik hier ook. :D
Die heeft cushing en staat niet op pillen omdat die veels te weinig deden.

Op 2 weken tijd is ze helemaal verhaard met kale plekken her en der.
Moet ik weer met een winterdeken aan de gang als het kouder is en regent :+

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:42

kl*te is dat, die van mij draagt geen dekens.... hopelijk blijft het bij een kale plek op de hals....