Angst tijdens de prijsuitreiking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:19

koend schreef:
Maar wij dressuurruiters moeten wel toegeven dat het stressie zijn van onze paarden ook aan onze rijstijl ligt.
We trainen gewoon onze paarden om scherp aan de hulpen te zijn. We willl3n eigenlijk een scherp afgestelde turbo.
Ze moeten ook alle aandacht bij de ruiter houden en als ze aan iets anders beginnen denken eisen we direct al hun aandacht weer op door oefeningen te rijden. Veel zelfvertrouwen kunnen ze daarvan dus niet leren, ze moeten alle vertrouwen aan hun ruiter geven. En als ze dan voelen dat die zenuwachtig wordt ...
Bij onszelf zit de reflex ingeslepen : achterhand er onder, in het frame en gaan met die banaan.
Ja, ontspanning oefenen we ook, maar dan in prikkelarme omgevingen zoals een dressuurring.

Als een paard dan ook nog wat rillerig is gefokt ... tja.


Ik rij western en reken maar dat daar de paarden ook behoorlijk scherp ad hulpen zijn.
Echter op wedstrijden staat gewoon de muziek aan, lopen mensen heen en weer, rennen er kinderen rond, hoef je niet stil te zitten op de tribune, mag je niesen tijdens een proef en iedereen praat gewoon tijdens je proef. Zeker als je in de reining een mooie stop laat zien gaat het publiek uit zn dak.

Bij dressuur wedstrijden zie ik iedereen krampachtig stil zitten, wordt je doodgekeken als je tijdens een proef durft op te staan, mag je vooral geen geluid maken etc.

Ergens maken 'jullie' die paarden zelf zo gevoelig voor geluidjes en afleiding.
Springruiters zijn meer röring gewend en die paarden dus ook.

Ik stond bij een dressuurstal met mijn reiner/cutter tussen 6 dressuurpaarden en ik was de enige die aan een lang teugeltje buiten ging rijden tussen het verkeer op een dijk.
De rest durfde niet want hun paard werd dan te heet.
Tja, als je het nooit doet wordt het ook nooit wat.

Just my 2 cents.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:19

Balou_k schreef:
Ik heb geen advies, maar vraag me wel enorm af wat ‘de kurkentrekker’ is.


Ik hoop dat de link het doet.

https://www.facebook.com/10006370152229 ... =permalink

Helemaal niet chaotisch, maar heel gedisciplineerd.

Je vormt op het voorterrein een hele lange rij paarden, vb een stuk of 50, iedereen die wil meedoen mag. Eerst in stap en dan gaan we draven.
De leader rijdt het grote springterrein op, helemaal rond en rijdt dan spiraalsgewijs steeds kleinere cirkels tot hij bijna in het midden is. Op dat moment zou je vanuit de lucht een spiraal van dravende paarden zien.
Eenmaal in het midden maakt de leader een vrij korte bocht en rijdt tussen de nog daar binnenkomende rijen er spiraalsgewijs weer naar buiten.

Als ruiter is het heel eenvoudig achter je voorganger blijven draven en tempocontrole van je paard. De paarden worden er helemaal happy van, als ruiter moet je gewoon het hoofd koel houden. Doordat de paarden gewoon flink mogen blijven draven valt het flippen echt wel mee. In al die jaren zag ik eigenlijk nooit een ongeval in de kurkentrekker. ( maar wel tijdens het springen, de dressuur en de prijsuitreikingen)
De angst zit meer bij de ruiters omdat ze ”er niet uit kunnen”.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 00:58

cissy schreef:
koend schreef:
Maar wij dressuurruiters moeten wel toegeven dat het stressie zijn van onze paarden ook aan onze rijstijl ligt.
We trainen gewoon onze paarden om scherp aan de hulpen te zijn. We willl3n eigenlijk een scherp afgestelde turbo.
Ze moeten ook alle aandacht bij de ruiter houden en als ze aan iets anders beginnen denken eisen we direct al hun aandacht weer op door oefeningen te rijden. Veel zelfvertrouwen kunnen ze daarvan dus niet leren, ze moeten alle vertrouwen aan hun ruiter geven. En als ze dan voelen dat die zenuwachtig wordt ...
Bij onszelf zit de reflex ingeslepen : achterhand er onder, in het frame en gaan met die banaan.
Ja, ontspanning oefenen we ook, maar dan in prikkelarme omgevingen zoals een dressuurring.

Als een paard dan ook nog wat rillerig is gefokt ... tja.


Ik rij western en reken maar dat daar de paarden ook behoorlijk scherp ad hulpen zijn.
Echter op wedstrijden staat gewoon de muziek aan, lopen mensen heen en weer, rennen er kinderen rond, hoef je niet stil te zitten op de tribune, mag je niesen tijdens een proef en iedereen praat gewoon tijdens je proef. Zeker als je in de reining een mooie stop laat zien gaat het publiek uit zn dak.

Bij dressuur wedstrijden zie ik iedereen krampachtig stil zitten, wordt je doodgekeken als je tijdens een proef durft op te staan, mag je vooral geen geluid maken etc.

Ergens maken 'jullie' die paarden zelf zo gevoelig voor geluidjes en afleiding.
Springruiters zijn meer röring gewend en die paarden dus ook.

Ik stond bij een dressuurstal met mijn reiner/cutter tussen 6 dressuurpaarden en ik was de enige die aan een lang teugeltje buiten ging rijden tussen het verkeer op een dijk.
De rest durfde niet want hun paard werd dan te heet.
Tja, als je het nooit doet wordt het ook nooit wat.

Just my 2 cents.


Is ook wel een beetje zo. Ik was voornamelijk springruiter, nooit problemen gehad met geen enkel paard. Toen ben ik er even tussenuit geweest en kocht ik een dressuur gefokt iets. Alles, alles was eng! Tot er een grote kraan voorbij kwam rijden en hij niet reageerde, de rest in paniek en toen viel het kwartje dat het bij mij vandaan kwam omdat ik geen erg zag in die kraan omdat ik die machines thuis gewend was :')

Ik heb wel een springzadel gekocht, puur om weer even in springruiter modus te komen. Nu zijn er nog wel dingen spannend heel af en toe maar geen grote reacties meer. We zijn van 100 meter paniek rennen, naar 3 passen soort van half rennen gegaan en van 180 graden omdraaien en rennen, naar iets afremmen gegaan zodat ie wat langer kan kijken. Dat het echte rennen weg is, is wel fijn want afremmen deed hij dan mbv rodeo sprongen :Y)

TRT heb ik ook gekocht maar uiteindelijk nooit naar gekeken aangezien alles ineens was opgelost :=.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:40

Eef_Bam schreef:
Balou_k schreef:
Ik heb geen advies, maar vraag me wel enorm af wat ‘de kurkentrekker’ is.

Nou dit :Y) . Klinkt uit wat ik hier lees echt als iets heel chaotisch met heel veel paarden in een bak?

Als tip zou je ook eens contact op kunnen nemen met Marieke Wuyts, zij is onwijs goed met paarden die spanning hebben.


Zij is enkele keren geweest, maar ik vond haar heel duur en behalve wat dressuurmatige tips heb ik er toen niet zo veel uitgehaald... Voor dressuurles heb ik al een instructrice... :o ;)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:48

SunnyHorse schreef:
Wat is het toch ook raar dat die ere ronde zo “heilig” is! Stress voor de paarden, de kans op ongelukken, al het ongemak voor mens en dier. Jammer dat ze daar zo strikt in zijn.

Ik hoop dat het je lukt om een manier te vinden dat het een beetje te doen is, en je nog vele prijzen in de wacht kunt slepen.


Lief! Dankjewel! :)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 08:11

Slmt9 schreef:
Ik denk dat je TRT echt een eind gaat komen om je paard te leren zelf af te vloeien. Ik denk ook dat elk paard dit kan leren. Leg daarbij vooral veel focus op de tension release points, dat is hier echt altijd weer de redding. Daarmee verleg je de aandacht van het paard naar zichzelf om dat te gaan loslaten.
Er zit ook een onderdeel bij met hoe op wedstrijd met spanning om te gaan. Heb je daar al naar gekeken?


Nee, ben nog maar net gestart met de eerste module. Maar ik heb wel een heel goed gevoel bij de aanpak van TRT. Ik kan me helemaal vinden in de logica die erachter zit. En het is zo eenvoudig uitgelegd dat ik het gevoel heb dat ik dit ook kan.

Ik heb ook enkele maanden featherlight academy gevolgd, maar zij heeft zo'n buitengewone feeling voor paarden. Ik zie mijzelf dat nog niet nadoen.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:00

Ik denk dat je met Trt super op weg bent. Ik vind dit de ideale leidraad op het gebied van grondwerk. Je leert hier namelijk je paard op momenten van spanning afvloeien en te doseren. Je brengt de spanning aan (bv met zak aan een stok) ontspant je paard (gaat het hoofd omlaag / afkauwen ) stop jij. Ook kan je een pattern vragen aan je paard om de gedachten bij jou te houden, of het paard in de achteruit zetten en wijzen op de afstand tussen jullie.
Zo krijgt je paard de keus bij spanning hoe reageer ik in dit geval. Dit herhaal je met allerlei attributen, vlaggen, ratels, pionnen, zeil etc.
Door afstand te houden (met lang touw) zit het paard als het schrikt niet op je nek en leert het niet op jou te hangen / leunen in lastige situaties maar bouwt het zelfvertrouwen op. Begin op een vertrouwde omgeving voor het paard (binnenbak, longeerkraal), ga daarna verder in drukkere omgeving met je oefeningen.
Er staan ook veel voorbeeld video’s tussen van gevoelige paarden. Tristan bootst veel omgeving (geluid) na, bijvoorbeeld ook om paarden verkeersmak te maken. Dus in jouw geval boxen met geluid van applaudisserend publiek. Zet de boxen zachtjes aan, ontspant ze neem het geluid weg en bouw dit op.
Begin op de grond met werken aan spanning / ontspanning en dan later erop. (Later een oefening als je erop zit, pasje wijken, tempo wisseling, ed hou de aandacht bij jou).
Als je zelf de spanning overneemt, begin dan te praten zo controleer je je ademhaling en gaat je hartslag omlaag. Hoop dat je er wat aan hebt.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Angst tijdens de prijsuitreiking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:26

Ik sluit me aan bij Cissy; mijn kinderen springen fanatiek, en onze springponies staan er behoorlijk scherp aan, maar gedragen zich prima in de ereronde. Het is wel zo dat ze door het springen een heel stuk meer gewend zijn; geluid makend publiek, vlaggen, muziek, een flink aangekleed parcours met planten/bomen/van alles en nog wat, hindernissen met planken, borden er onder etc etc. Daardoor zijn ze ook niet kijkerig als we eens dressuur rijden; planten naast de hekjes boeit ze echt niet. Het is echt net wat ze gewend zijn. Afgelopen zomer tijdens de outdoor dressuur regiokampioenschappen waren er ouders/ruiters aan het klagen over bloemen en planten langs de baan, en dat dat zoveel afleiding gaf. Ik moest eerlijk bekennen dat heel die bloemen me niet opgevallen waren ;-)

Wellicht eens een paar springparcoursjes rijden om wat te desensibiliseren? Maakt niet uit hoe hoog/laag, desnoods op 30 cm. Dan ziet en hoort je paard wat meer, en raakt ie er hopelijk wat meer aan gewend.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:48

_Noah schreef:
Ik denk dat je met Trt super op weg bent. Ik vind dit de ideale leidraad op het gebied van grondwerk. Je leert hier namelijk je paard op momenten van spanning afvloeien en te doseren. Je brengt de spanning aan (bv met zak aan een stok) ontspant je paard (gaat het hoofd omlaag / afkauwen ) stop jij. Ook kan je een pattern vragen aan je paard om de gedachten bij jou te houden, of het paard in de achteruit zetten en wijzen op de afstand tussen jullie.
Zo krijgt je paard de keus bij spanning hoe reageer ik in dit geval. Dit herhaal je met allerlei attributen, vlaggen, ratels, pionnen, zeil etc.
Door afstand te houden (met lang touw) zit het paard als het schrikt niet op je nek en leert het niet op jou te hangen / leunen in lastige situaties maar bouwt het zelfvertrouwen op. Begin op een vertrouwde omgeving voor het paard (binnenbak, longeerkraal), ga daarna verder in drukkere omgeving met je oefeningen.
Er staan ook veel voorbeeld video’s tussen van gevoelige paarden. Tristan bootst veel omgeving (geluid) na, bijvoorbeeld ook om paarden verkeersmak te maken. Dus in jouw geval boxen met geluid van applaudisserend publiek. Zet de boxen zachtjes aan, ontspant ze neem het geluid weg en bouw dit op.
Begin op de grond met werken aan spanning / ontspanning en dan later erop. (Later een oefening als je erop zit, pasje wijken, tempo wisseling, ed hou de aandacht bij jou).
Als je zelf de spanning overneemt, begin dan te praten zo controleer je je ademhaling en gaat je hartslag omlaag. Hoop dat je er wat aan hebt.


Zeker, dankjewel! Ik krijg al zin om er mee aan de slag te gaan en te zien hoe ver we kunnen komen! ;)
Het hele idee dat het paard zélf leert hoe het spanning kan doen afvloeien vind ik een hele goeie! Want zo heb ik op wedstrijd al naast koeien en schapen moeten rijden, maar ook naast een beachvolleybalveld, een startbaan voor sportvliegtuigjes, naast een tuin waar kinderen aan het schommelen waren, naast een rivier waar een motorbootje passeerde,... Dat zijn gewoon situaties waar je niet vantevoren op kan oefenen thuis.
Laatst bijgewerkt door Orlinapaard op 08-04-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:51

SuperRocky schreef:
Ik sluit me aan bij Cissy; mijn kinderen springen fanatiek, en onze springponies staan er behoorlijk scherp aan, maar gedragen zich prima in de ereronde. Het is wel zo dat ze door het springen een heel stuk meer gewend zijn; geluid makend publiek, vlaggen, muziek, een flink aangekleed parcours met planten/bomen/van alles en nog wat, hindernissen met planken, borden er onder etc etc. Daardoor zijn ze ook niet kijkerig als we eens dressuur rijden; planten naast de hekjes boeit ze echt niet. Het is echt net wat ze gewend zijn. Afgelopen zomer tijdens de outdoor dressuur regiokampioenschappen waren er ouders/ruiters aan het klagen over bloemen en planten langs de baan, en dat dat zoveel afleiding gaf. Ik moest eerlijk bekennen dat heel die bloemen me niet opgevallen waren ;-)

Wellicht eens een paar springparcoursjes rijden om wat te desensibiliseren? Maakt niet uit hoe hoog/laag, desnoods op 30 cm. Dan ziet en hoort je paard wat meer, en raakt ie er hopelijk wat meer aan gewend.


Ja, inderdaad, ik ga me er toch maar eens aan wagen aan het springen (balkjes lopen in mijn geval :') ). Is ook gewoon leuk voor de afwisseling! En veel buitenritten, groepsdressuur etc.
En dat in combi met TRT gaat het hopelijk zorgen voor een meer zelfzeker paard. Ook wel zo fijn voor haar!

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:58

Niet alles is na te bootsen of te trainen, het is ook een kwestie van je paard leren kennen en de reactie voor zijn. Je ziet ze spanning opbouwen en de truc is dan om de aandacht weer bij jou te houden zodat ze durven afvloeien en niet ontploffen.
Door veel “schriktraining” te oefenen, niet voorzichtig te doen met geluiden etc, komt dat steeds meer.
Ik had hiervoor een bommetjes paard, dus ik probeer mij er ook meer op te trainen met mijn iets minder sensibelere paard :') . Ben ook geen expert hoor, vind Trt enorm leerzaam!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:19

Ik heb angst ontwikkeld bij mijn bonte merrie. Die had van die rare fratsen en ik kan haar tot de dag van vandaag niet 100% vertrouwen ( ik heb een aantal jaar geleden mijn rug gebroken ). Maar ik weet ook dat die angst bij mij ligt.

Mijn instructrice zei " als je de bonte een net zo rijd als de vos, heb je nooit problemen". Mijn vos is een goedzak en de braafste die er bestaat, daar doe ik alles mee zonder enige twijfel.

Mijn bonte doet niet extreem gek meer, maar ik hou die angst toch. Merrie is onzeker en ik kan die stress met mijn stress helemaal verkeerd laten gaan.

Ik vloog er kort na mijn gebroken rug weer af. Toen heb ik iemand anders laten rijden en die had geen extreme problemen. Ook een meisje wat mijn vos reed ( 15 ) kende geen angst en mijn bonte deed alles voor haar.

Aan de hand is ze bomproof, maar met iemand op haar is ze sneller onzeker.

Bij mijn bonte zijn wij samen soms het probleem. Ik klaag nu niet meer, maar het was best vreselijk.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:22

Orlinapaard schreef:
Ik wil iedereen alvast erg bedanken voor het meedenken en voor alle tips! Ik voel me soms echt zo'n dressuurmiep en dikke amateur, zeker als ik die springruiters dan in volle galop met 1 hand hun ereronde zie rijden. Dus het doet me goed dat iedereen hier het erkent als een lastig probleem, waar sommigen onder jullie er zelfs niet aan zouden beginnen en het gewoon zo zouden laten. Ik ga met alle tips aan de slag en neem alle tijd die we nodig hebben. En lukt het ons nooit, dan is het ook zo en dan zal ik me dankzij jullie niet gefaald voelen ;)


Ik ken genoeg springpaarden die ook niet mee gaan voor de prijsuitreiking hoor, die slaan ook wel eens op tilt :D