Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:38

Nits schreef:
Elisa2 schreef:


Je gaat nergens op in, wat voor een nut heeft het om foto,s te analyseren als videomateriaal al genoeg zegt en iedereen hier eensgezind over is?


Omdat bewegend beeld onrustig is en ik en mijn instructrice en een andere instructrice dit zelf een mooi beeld vonden. Moet er een beetje om lachen dat mensen zo kunnen verschillen van mening.


Ik vind het triest dat twee instructrices dit volgens jou een mooi beeld vinden. Ik zou heel hard weghollen dan. (tenzij zij dit niet zo gezegd hebben maar het uit z,n verband wordt getrokken)

Echt ik heb medelijden met je paard. Wordt wakker!

amco
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-06-20
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:39

Normaal reageer ik niet zo snel maar wou hier toch ook even mijn ervaringen en tips geven.

Ikzelf heb ook heel lang een lesgeefster gehad die 4DD opleiding heeft gehad en waarvoor de basis ook langer geduurd heeft voor het b-proef waardig was. De basis zat er toen wel heel goed in en we hebben toen heel snel winstpunten beginnen rijden en tot M geraakt in een relatief korte tijd. Daarna eigenlijk niet meer op wedstrijd geweest door corona en zwangerschappen. Echter heb ik het gevoel dat je lesgeefster iets te veel focus legt op de theorie van 4DD en misschien daarbuiten niet zo geschoold is, want ook ik zie beelden die niet kloppen met de uitleg. Mijn ervaring met 4DD is dat het een hele mooie basis kan zijn, maar dat je iemand moet vinden die ook wel open blijft staan voor andere manieren of oplossingen voor bepaalde problemen.

Ook wil ik even verder ingaan op de manier van rijden en enkele tips die ik zou geven als voorstander van 4DD.

Ik heb altijd geleerd dat je inderdaad eerst moet zorgen voor verticale balans voor je aan de horizontale balans kan werken, maar doordat de verticale balans klopt, zou je eigenlijk als gevolg moeten hebben om op 2 teugels gelijk contact te hebben en niet op beide teugels geen contact. Je moet inderdaad niet prutsen in de mond, maar contact heb je wel nodig. Dus ik zou ook zeggen, zorg eerst voor een goede zit waarbij je onafhankelijk kan bewegen van je paard, je benen en handen kan stilhouden en focus je dan pas op al de rest. Dan zul je zien dat je je paard ook makkelijker aan je been zult krijgen en een voorwaartser paard kunt krijgen. Je zult zien dat het allemaal makkelijker zal gaan.

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:42

Wat is daar 4 D achtig aan, Amco? Dat is gewoon klassiek, correct rijden. Daar hoeft geen nieuw sausje overheen wat een mooie naam heeft. Liever een "ouderwetse" instructeur die weet waar hij het over heeft, dan een 4D zweefgetouw die dit correct rijden vind.

Het zijn maar 3 stappen,
1 Eerst op eigen benen lopen
2 Dan correct lopen
3 Dan "mooi" lopen (= werken aan wedstrijd gericht rijden)
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-08-23 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:46

Horizontale en verticale balans kunnen niet zonder elkaar en werken altijd in synergie.

Maar het begint bij de basis en dat is paard aan het been van het been naar de hand toe rijden met contact zodat het nageeflijk wordt. En dat mist hier totaal.

En dat is inderdaad gewoon normaal correct dressuur rijden.

Door alleen maar bezig te zijn met verticale 'balans' wordt er dus van voor naar achter gereden.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:58

Volgens mij is 4DD van Karin Leibbrandt, wat op zich echt wel iemand is die mijn inziens weet wat correct paarden trainen is. Maar ik denk niet dat de TS op deze video's les heeft van Karin Leibbrandt, maar van iemand die daar een dagje een cursus heeft gedaan en vervolgens zonder enige kennis van zaken mensen les gaat geven volgens die zogenaamde methode. Ik weet wel vrij zeker dat dit niet is wat Karin Leibbrandt bedoeld met correcte training en graag als voorbeeld voor haar manier van trainen ziet.

Net even gespiekt in de link van Elisa, maar die eerste foto op die pagina, laat inderdaad een paard zien dat correct voorwaarts neerwaarts loopt, met lichaamsgebruik, in balans en daarmee de hals op lengte. Daarmee train je een paard echt, niet met wat we hier in de filmpjes zien.

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:04

rien10 schreef:
Wat is daar 4 D achtig aan, Amco? Dat is gewoon klassiek, correct rijden. Daar hoeft geen nieuw sausje overheen wat een mooie naam heeft. Liever een "ouderwetse" instructeur die weet waar hij het over heeft, dan een 4D zweefgetouw die dit correct rijden vind.

Het zijn maar 3 stappen,
1 Eerst op eigen benen lopen
2 Dan correct lopen
3 Dan "mooi" lopen |(= werken aan wedstrijd gericht rijden)


Zweefgetouw _O-
Ik moest zo lachen. _O-

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:06

:D Hi hi.
Ik zag een rare smiley in mijn tekst, heb het even aangepast.

Koekie73

Berichten: 2684
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:24

Nits schreef:
Koekie73 schreef:
Wat is precies de gedachte achter hoe jij rijdt op dit filmpje?
Oprechte vraag, want als ik het filmpje zie, zie ik een paard dat de rug weg drukt en niet lekker door het lijf loopt.


Dat doet ze soms als ze moe wordt en/of de buiging verliest, maar ik ervaar juist dat ze over het algemeen haar rug wel gebruikt en wel lekker door het lijf loopt. Dit kan je zien als de boog in der hals mooier wordt. Misschien kun je aangeven waar je dat ziet?


Ik denk dat ik dat niet meer hoef uit te leggen inmiddels, alles is al duidelijk uitgelegd in de reacties en daar kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik vind het wel zorgelijk dat je dit soort beelden op een youtube kanaal deelt icm zogenaamde kennis. Hopelijk krijg je wat andere inzichten die jou en jouw pony daadwerkelijk verder helpen.

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:41

Ik ben benieuwd wat 4DD en haar goede trainers hiervan vinden. Dit is geen reclame, terwijl ze doorgaans wel weten hoe het moet.

En even een knuppel in het hoenderhok, de juf van ts weet waar ze vandaan komt. Als dat een factor tig slechter is dan nu, dan kan wat ze nu laat zien, een hele verbetering zijn. Dan is het relatief gezien een fikse verbetering, maar absoluut gezien is het nog lang niet wat het moet zijn (al is het maar omdat ik vind dat ts zelf niet echt lijkt te weten waar ze heen moet).

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:54

TS heb je wel eens gevraagd naar de instructiekwalificaties van jouw instructrices?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 18:06

Babootje schreef:
TS heb je wel eens gevraagd naar de instructiekwalificaties van jouw instructrices?


Ze heeft vier niveaus (vier jaar) bij Karin Leibbrandt de revalidatietrainersopleiding gedaan. Dus ik mag hopen dat ze weet waar ze het over heeft. Ze heeft nog contact met Karin dus het is niet alsof ze haar eigen ding is gaan doen.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:12

Oeps...

Ik heb eerlijk gezegd lang niet alles gelezen, want mijn tenen werden zo krom...
'Houd op met voorover zitten want dan komt hij juist op de voorhand' 'ga vooral geen wedstrijden rijden' 'hier krijg je nou blessures van' -
hmpf.

Accoord, het is nog niet Z waardig.
De remontezit heeft ook nog wat werk nodig.
Er zijn stukken in verticale balans, maar het paard vindt wenden ('spelen met het zwaartepunt') nog lastig.
Goede lengtebuiging volgt op verticale balans, dus de voltes zijn nu nog vooral 'gereedschap'. (Ik heb destijds wat 'af ge zigzag d' om de rompspieren sterker te maken.)

Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-08-23 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:16

Ik heb het opleidingstraject even doorgelezen, puur uit interesse, maar ik kan nergens vinden of je ook kunt zakken.

Ik nog dat wij een vrij klein groepje hadden tijdens de Orun opleiding en uiteindelijk hebben een aantal hun diploma niet gehaald. Alleen op die manier kun je nog iets van kwaliteit waarborgen natuurlijk...

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:22

oji schreef:
Volgens mij is 4DD van Karin Leibbrandt, wat op zich echt wel iemand is die mijn inziens weet wat correct paarden trainen is. Maar ik denk niet dat de TS op deze video's les heeft van Karin Leibbrandt, maar van iemand die daar een dagje een cursus heeft gedaan en vervolgens zonder enige kennis van zaken mensen les gaat geven volgens die zogenaamde methode. Ik weet wel vrij zeker dat dit niet is wat Karin Leibbrandt bedoeld met correcte training en graag als voorbeeld voor haar manier van trainen ziet.

Net even gespiekt in de link van Elisa, maar die eerste foto op die pagina, laat inderdaad een paard zien dat correct voorwaarts neerwaarts loopt, met lichaamsgebruik, in balans en daarmee de hals op lengte. Daarmee train je een paard echt, niet met wat we hier in de filmpjes zien.


Ook in het filmpje wat ts zelf geplaatst heeft waar Karin een clinic geeft zie je een heel ander beeld en een andere uitleg. Ook bijvoorbeeld dat je wat onder het tempo kan rijden bij een paard dat gaat rennen als die meer lengte pakt, maar dat dat altijd actief vanuit achter moet zijn.

Niet gewoon sloom dus, eerst actief en de hand opzoeken en dan bepaalde paarden paarden wat onder het tempo.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 18:26

Bielsje schreef:
Ik heb het opleidingstraject even doorgelezen, puur uit interesse, maar ik kan nergens vinden of je ook kunt zakken.

Ik nog dat wij een vrij klein groepje hadden tijdens de Orun opleiding en uiteindelijk hebben een aantal hun diploma niet gehaald. Alleen op die manier kun je nog iets van kwaliteit waarborgen natuurlijk...


Er is een examen. Dus het lijkt me dat je ook kan zakken. Ook worden er diploma’s en cijfers voor verschillende onderdelen gegeven. Lijkt me niet dat je met een onvoldoende kan slagen.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:27

Elisa2 schreef:
Horizontale en verticale balans kunnen niet zonder elkaar en werken altijd in synergie.

Maar het begint bij de basis en dat is paard aan het been van het been naar de hand toe rijden met contact zodat het nageeflijk wordt. En dat mist hier totaal.

Zo liggen de zaken niet.
... of nu ja, "over woorden kunnen we ellenlang debatteren"
en wat |( mijn stalgenoten onder nageeflijkheid verstaan mag meteen in de prullenbak.

De insteek van 4 dimension is eerst een ontspannen paard zien te krijgen door iets uiterst basaals na te streven: balans.
Practisch en concreet: gelijkelijk gewicht op twee voorbenen.
Dat geeft een lange bovenlijn ('beginnende krul') maar vooral een aangespannen onderlijn en een ondertredende achterhand.
(Excuses voor de volgorde, ik praatte even van voor naar achter.)

De "gevaren" van de normale gang van zaken:
zonder balans zijn er meer 'compensatie spanningen' in het lichaam. (Zoals mensen over de evenwichtsbalk lopen met schouders omhoog etc etc etc etc. Je valt er niet af - maar het heeft weinig met dressuur van doen.)
Naar de hand toe rijden wordt helaas vaak geïnterpreteerd als fikse snelheid (dus op de voorhand, kans op blessures - en ik vind het griezelig, snelheid zonder balans).
...en net geen gevaar, maar wel logica (of niet)
de kaak weerspiegelt wat er in het lichaam gebeurt.
... dus zonder evenwicht een ontspannen kaak willen hebben -...????
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-08-23 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:30

1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.
2. Begin bij het begin, voorwaarts op het been.
3. Verbeter je kennis. teambyjill is echt een enorme aanrader!!
4. Misschien een keer een fysio/ masseur laten komen? Kan Ellen Kral aanraden.
Vind je paard heel vast in zijn lijf.

Denk echt dat je je visie eens goed kritisch moet bekijken.

manzano

Berichten: 23983
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:31

Nits schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb het opleidingstraject even doorgelezen, puur uit interesse, maar ik kan nergens vinden of je ook kunt zakken.

Ik nog dat wij een vrij klein groepje hadden tijdens de Orun opleiding en uiteindelijk hebben een aantal hun diploma niet gehaald. Alleen op die manier kun je nog iets van kwaliteit waarborgen natuurlijk...


Er is een examen. Dus het lijkt me dat je ook kan zakken. Ook worden er diploma’s en cijfers voor verschillende onderdelen gegeven. Lijkt me niet dat je met een onvoldoende kan slagen.


Ik weet toevallig dat dat examen en examinatie weinig voorstelt en dat iemand slaagt weinig zegt..... Ben ook echt niet gecharmeerd van wat ik hier zie. Zou dat ook niet via een kanaal uitdragen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:32

Janneke2 schreef:
Oeps...

Ik heb eerlijk gezegd lang niet alles gelezen, want mijn tenen werden zo krom...
'Houd op met voorover zitten want dan komt hij juist op de voorhand' 'ga vooral geen wedstrijden rijden' 'hier krijg je nou blessures van' -
hmpf.

Accoord, het is nog niet Z waardig.
De remontezit heeft ook nog wat werk nodig.
Er zijn stukken in verticale balans, maar het paard vindt wenden ('spelen met het zwaartepunt') nog lastig.
Goede lengtebuiging volgt op verticale balans, dus de voltes zijn nu nog vooral 'gereedschap'. (Ik heb destijds wat 'af ge zigzag d' om de rompspieren sterker te maken.)

Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.


Serieus? Het is nog niet eens B waardig.
Ik vind het tenenkrommend dat de basis overgeslagen wordt. Waar dat dan ook vandaan komt. (de instructie, de methode of TS zelf)

Dit is nu net het probleem met al die maniertjes en nieuwe termen. Wat Karin laat zien is gewoon een stuk basis van goed paardrijden waar voorwaarts neerwaarts rijden bij hoort.

Maar nu wordt het uitgelicht alsof het iets aparts of speciaals is en worden de basis stappen die daarvoor horen overgeslagen. En men blijft oogkleppen ophouden omdat ze nu eenmaal een bepaalde stroming volgen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:33

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Horizontale en verticale balans kunnen niet zonder elkaar en werken altijd in synergie.

Maar het begint bij de basis en dat is paard aan het been van het been naar de hand toe rijden met contact zodat het nageeflijk wordt. En dat mist hier totaal.

Zo liggen de zaken niet.
... of nu ja, "over woorden kunnen we ellenlang debatteren"
en wat |( mijn stalgenoten onder nageeflijkheid verstaan mag meteen in de prullenbak.

De insteek van 4 dimension is eerst een ontspannen paard zien te krijgen door iets uiterst basaals na te streven: balans.
Practisch en concreet: gelijkelijk gewicht op twee voorbenen.
Dat geeft een lange bovenlijn ('beginnende krul') maar vooral een aangespannen onderlijn en een ondertredende achterhand.
(Excuses voor de volgorde, ik praatte even van voor naar achter.)


Dat is dus gewoon simpel voorwaarts neerwaarts rijden wat toch echt begint met van achter naar voren rijden en een nageeflijk paard.

Als een paard niet nageeflijk is, is schoudercontrole en de voorhand voor de achterhand plaatsen niet mogelijk. Dan zal er altijd ergens een schouder uitgedrukt worden, de rug hol gemaakt worden of het hoofd kantelen.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:35

Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.


Ehm, wat denk je van de opmerking over het gebruik van het hele binnenbeen om 'de buik weg te duwen'
(ik zeg altijd: de swing/ het kiepen van de ribkorf)
?

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:39

Janneke2 schreef:
Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.


Ehm, wat denk je van de opmerking over het gebruik van het hele binnenbeen om 'de buik weg te duwen'
(ik zeg altijd: de swing/ het kiepen van de ribkorf)
?


Dat heeft toch geen nut als er al niks gezegd wordt over aan de binnenteugel een wending rijden terwijl de buitenteugel los hangt?

En lichter zitten kan heel nuttig zijn, als je het correct doet en alsnog correct mee kan bewegen. Als dat niet gebeurt help je het paard idd nog meer op de voorhand want je zit zelf niet in balans en met het gewicht op de voorhand.

Zoals Ts nu rond rijdt is het niet slim om wedstrijden te gaan starten. Dat heeft niks met de methode te maken, maar met de uitvoering. Net als dat jouw opmerking over stalgenoten helemaal niks met dit topic te maken heeft. Ik snap niet waarom je dat altijd aan moet halen als je iets wilt verdedigen.

_Tarzan

Berichten: 11204
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:43

Het eerste wat ik dacht toen ik het filmpje keek was, ga eens rechtop zitten! :=
Werk eerst aan je eigen houding, dan je paard aan het been maken en dan kun je verder.
Ik ben het met alle bokkers voor mij eens ..

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:46

Janneke.
Heb jij ooit wedstijden gereden?
Gewoon hier in Nederland en dan geen speciale wedstrijden voor speciale rassen. Nee reguliere.
En als je dat met een ja beantwoord kun je dan nog steeds zeggen dat dit B wp waardig is?

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:46

Janneke2 schreef:
Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.


Ehm, wat denk je van de opmerking over het gebruik van het hele binnenbeen om 'de buik weg te duwen'
(ik zeg altijd: de swing/ het kiepen van de ribkorf)
?

Citaat:
Dat heeft toch geen nut als er al niks gezegd wordt over aan de binnenteugel een wending rijden terwijl de buitenteugel los hangt?

O:)
Lesgeven aan beginners (minder dan M/Z niveau) is het moeilijkste wat er is.

Op zich vind ik het netjes om de wendingen te rijden met een subtiele hulp zoals 'bevorder het schommelen van de ribkorf' - dat gaat over souplesse.
Teugel gebruik is maar een klein dingetje, en dit paard is nog niet stabiel in de verticale balans en heeft de hals broodnodig, dus niet meteen van alles over teugel hulpen zeggen heeft charme.