Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:12

Ninx schreef:
Die remontezit wordt met name toegepast om het paard de gelegenheid te geven de schoft te kunnen liften zonder teveel ruitergewicht. Het is dus om het paard te dienen, faciliteren, in een vroegtijdig stadium van de training.


Het oorspronkelijk doel van de remontezit (vanuit de cavalerie, remontepaarden zijn net zadelmakke cavaleriepaarden) was niets anders dan de rug van het jonge paard ontlasten. Hoe je schoftlift kunt krijgen door de rug te ontlasten (en dus de voorhand relatief meer te belasten) is mij onduidelijk. Het was in ieder geval niet het oorspronkelijk doel van de remontezit.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:15

Als ik heel veel moet googlen haak ik meestal af bij een uitleg ... -O-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:17

Ibbel schreef:
Ninx schreef:
Die remontezit wordt met name toegepast om het paard de gelegenheid te geven de schoft te kunnen liften zonder teveel ruitergewicht. Het is dus om het paard te dienen, faciliteren, in een vroegtijdig stadium van de training.


Het oorspronkelijk doel van de remontezit (vanuit de cavalerie, remontepaarden zijn net zadelmakke cavaleriepaarden) was niets anders dan de rug van het jonge paard ontlasten. Hoe je schoftlift kunt krijgen door de rug te ontlasten (en dus de voorhand relatief meer te belasten) is mij onduidelijk. Het was in ieder geval niet het oorspronkelijk doel van de remontezit.


Nee.... je verkrijgt het ook niet op die manier. Maar je geeft zelf al aan dat je de rug ontlast, dus dat is stap 1. Maar veel jonge paarden of verkeerd getrainde paarden lopen ook nog eens heel stuwend, waardoor de ruiter naar voren wordt geduwd en het zadel bij iedere stap aan de voorzijde naar beneden drukt.
Heel onwenselijk, maar wanneer je erop let gebeurt dat veel... ik heb het ook op filmpjes van mezelf gezien. Mijn 5-ganger loopt graag heel stuwend.

Door het gewicht weg te nemen maak je dat gebied vrij om te kunnen liften....

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:46

Maar dat is toch eigenlijk gewoon normale goede dressuurtraining? Horizontale balans..zorgen dat stuwen en dragen in evenwicht komen. :-)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:51

Ninx schreef:
Stoer dat je beeldmateriaal deelt Mkango..... van een mottige pluizebol naar een paard.... dat is al een heel andere aanblik.
Ik heb een filmpje gezocht waarop Karin Leibrandt vertelt wat topline syndrome is. Beetje in steenkolen engels... maar duidelijk zat.

https://youtu.be/K5k1lMKney8

Het geeft wel aan welke punten zich moeten ontwikkelen en op welke manier, en hoe je dat dus zelf goed in de gaten kunt houden.

Je vertelt dat je ook veel met dit paard aan de hand werkt, lijkt me voor jouw paard ook een fijne manier om zich onbelast beter te ontwikkelen.
Ik doe dat ook veel, en vind het zo fijn dat ik kan 'zien' wat er gebeurt. Soms denk ik dat ik nergens kom..... en dan opeens zie ik mijn paard te pas en te onpas vierkant staan in ontspanning.
Stiekem is hij dus rechter geworden en heeft meer balans. Voor ons zit nog veel werk (en altijd) in meer balans tussen boven en onder.... hij mag wat meer verkorten onder, maar doet exterieurmatig liever het tegenovergestelde :-P


[ [url=m/LQyOu0.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb wat pijltjes op je foto gezet.
Ook dit paard zit nog vol in de ontwikkeling (en blijft dat ook voor altijd als het goed is). Maar vlak voor de schoft als erachter kan je zien dat het mooi zou zijn als ze leert zichzelf iets meer te liften tussen de schouderbladen. Ze hangt er nu een beetje tussen (zoals het gros van de paarden). Ik zie dat soms ook een beetje bij mijn ruin en probeer steeds wat bij te sturen door aan de hand te werken en ook wat stretcher en bodywork te doen.

Maar het voornaamste is toch vaak de scheefheid waardoor het niet lukt, nog niet lukt. Die van jou is ook lekker scheef. Leuk dat ze ook op de foto van januari en nu exact dezelfde houding heeft wanneer je kijkt naar de plaatsing van de voeten.
Met simpel werken aan de hand denk je dus lange tijd dat er niet echt iets interessants gebeurt, tot je opeens je paard ergens neerzet voor een foto, hem ziet tukken of bij de hooibak ziet staan en denkt: "verrek, hij staat dus steeds vierkant in ontspanning'.

Zelf prefereer ik toch voor nu mijn paard vooral aan de hand recht te richten en iets minder frequent te rijden. Door dat op de 4DD manier te doen moet je namelijk toch meer energie en tempo gaan toevoegen, en dan moet je er wel zeker van zijn dat je paard zijn schokbrekers binnen redelijke tijd goed kan benutten. Als je er namelijk niet handig in bent voer je alles uit op een scheef paard met een te strak veringssysteem... en ik ben dan toch bang voor overbelasting. Maar dat ligt dus aan mijn eigen handigheid.


Ik vind dit dus een lastige..paard en bespiering beoordelen zonder dat het ras meegenomen wordt. Dit is een Engels volbloed, deze hebben van nature een knikje voor de schoft in de hals een hele gepronounceerde schoft. Daarnaast zijn ze gebouwd om te stuwen, vaak met een neerwaartse romprichting. Ben het er wel mee eens dat deze spieren mag ontwikkelen op de plekken die aangegeven worden. Maar voor sommige paarden is dat wel moeilijker dan voor anderen.

Babootje, ik had inderdaad een instructeur van de Bodt die wekelijks hielp en probeerde regelmatig bij hem zelf mee te rijden. Maar mij kregen ze het toen in ieder geval niet zo uitgelegd zoals jij het schrijft. Terwijl paard best wel wat kon, was al Z afgericht toen ik die kocht..mijn niveau was niet bijster hoog.

Ik vind het trouwens ook goed dat deze methoden mensen bewust maken, daar begint het allemaal mee dus dat stuk vind ik prima. :)

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:27

De bouw van je paard is voor mij altijd wat bepaald hoe je traint. Dus of nu uit bouw of ras bepaalde zwakke punten zijn, je zult ze moeten oplossen.

De mijne heeft een vertikaal aangezette hals en een lange rug, dus hij heeft echt moeite om die te liften en onder te treden. Daarnaast zet hij graag die onderhals erop, dus dat is echt een rode draad door onze training. In de tussentijd zijn er altijd weer verspanningen waardoor ik echt altijd terug moet grijpen naar die ontspannen dehnungshaltung.

Maar als ik sommige mensen lees, is achter de loodlijn rijden iets heel vies. Maar ik gebruik dat toch heel veel. Voor mij is er echt verschil tussen dwang, druk en een korte hals en juist de hals op lengte rijden, hem laten zakken en dan wat rond vragen. Pas dan rekken die rugspieren op en komt ook de onderrug erbij. Dan pas durft mijn paard zijn binnenheup te laten zakken en komt de schwung in de beweging. Dan bolt de halsspier op tot op de schouder, daar is het goed.

Maar echt leuk om te zien Mkango. We hebben allemaal onze weg en het is niet altijd makkelijk, zeker niet zonder goede hulp. En ook al heb je goede hulp, je moet het allemaal maar even goed doen, op het juiste moment :')

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:58

Moet zeggen dat ik deze laatste 2/3 paginas wel heel fijn vond om te lezen, en ga misschien stiekem ook wel een paar dingetjes die gezegd zijn toepassen bij mijn paardje samen met de instructrice :')

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:08

Earth schreef:
Ik heb een paard bijgereden waarvan de eigenaar regelmatig weekenden en of weken naar Antoine ging. Toen ik vertelde dat er een nieuw zadel moest komen omdat de boom te krap lag, wat je zeker merkte bij het inbuigen zei ze 'het paard hoeft geen nieuw zadel want ik rijdt hem toch altijd alleen maar recht'. Toen dacht ik oke dus of je hebt Antoine niet begrepen of het is een kultheorie :')


Grapje van Karin Leibbrandt:'Als je bij mij komt lessen, wil ik dat je over zes weken de zadelmaker laat komen..'
(In de praktijk varieert het tijdstip uiteraard, maar als het dier de verticale balans dóór gaat krijgen, is dat kopijzer snel te smal...)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:29

Esperanza schreef:
De bouw van je paard is voor mij altijd wat bepaald hoe je traint. Dus of nu uit bouw of ras bepaalde zwakke punten zijn, je zult ze moeten oplossen.

De mijne heeft een vertikaal aangezette hals en een lange rug, dus hij heeft echt moeite om die te liften en onder te treden. Daarnaast zet hij graag die onderhals erop, dus dat is echt een rode draad door onze training. In de tussentijd zijn er altijd weer verspanningen waardoor ik echt altijd terug moet grijpen naar die ontspannen dehnungshaltung.

Maar als ik sommige mensen lees, is achter de loodlijn rijden iets heel vies. Maar ik gebruik dat toch heel veel. Voor mij is er echt verschil tussen dwang, druk en een korte hals en juist de hals op lengte rijden, hem laten zakken en dan wat rond vragen. Pas dan rekken die rugspieren op en komt ook de onderrug erbij. Dan pas durft mijn paard zijn binnenheup te laten zakken en komt de schwung in de beweging. Dan bolt de halsspier op tot op de schouder, daar is het goed.

Maar echt leuk om te zien Mkango. We hebben allemaal onze weg en het is niet altijd makkelijk, zeker niet zonder goede hulp. En ook al heb je goede hulp, je moet het allemaal maar even goed doen, op het juiste moment :')


Helemaal mee eens :)

Ik kijk ook altijd eerst naar de bouw en pas daar de training op aan. Een langgelijnd, horizontaal gebouwd paard met een lange hals bijvoorbeeld, kan vaak beter iets meer bij elkaar gereden worden dan teveel uit elkaar. Ook in het losrijden. Het ene paard moet meer naar voren gereden worden, de ander juist meer terug. (verschil tussen van nature meer stuwen of dragen en/ of een traag, normaal of snel achterbeen)
Korte paarden moeten op lengte gereden worden en deze lengte mag niet verloren gaan bij de verzameling..als in, ze moeten kunnen verkorten en direct weer verlengen wanneer dat gevraagd wordt.
Paard die de rug snel hol maakt/ wegdrukt kun je beter iets ronder houden aan de voorkant. Bij een paard die zich snel vastzet/ vasthoudt is die lossigheid en ontspanning inderdaad een rode draad.


Het uiteindelijke doel is allemaal hetzelfde maar de weg er naar toe kan lichtelijk verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:03

Elisa2 schreef:
Esperanza schreef:
De bouw van je paard is voor mij altijd wat bepaald hoe je traint. Dus of nu uit bouw of ras bepaalde zwakke punten zijn, je zult ze moeten oplossen.

De mijne heeft een vertikaal aangezette hals en een lange rug, dus hij heeft echt moeite om die te liften en onder te treden. Daarnaast zet hij graag die onderhals erop, dus dat is echt een rode draad door onze training. In de tussentijd zijn er altijd weer verspanningen waardoor ik echt altijd terug moet grijpen naar die ontspannen dehnungshaltung.

Maar als ik sommige mensen lees, is achter de loodlijn rijden iets heel vies. Maar ik gebruik dat toch heel veel. Voor mij is er echt verschil tussen dwang, druk en een korte hals en juist de hals op lengte rijden, hem laten zakken en dan wat rond vragen. Pas dan rekken die rugspieren op en komt ook de onderrug erbij. Dan pas durft mijn paard zijn binnenheup te laten zakken en komt de schwung in de beweging. Dan bolt de halsspier op tot op de schouder, daar is het goed.

Maar echt leuk om te zien Mkango. We hebben allemaal onze weg en het is niet altijd makkelijk, zeker niet zonder goede hulp. En ook al heb je goede hulp, je moet het allemaal maar even goed doen, op het juiste moment :')


Helemaal mee eens :)

Ik kijk ook altijd eerst naar de bouw en pas daar de training op aan. Een langgelijnd, horizontaal gebouwd paard met een lange hals bijvoorbeeld, kan vaak beter iets meer bij elkaar gereden worden dan teveel uit elkaar. Ook in het losrijden. Het ene paard moet meer naar voren gereden worden, de ander juist meer terug. (verschil tussen van nature meer stuwen of dragen en/ of een traag, normaal of snel achterbeen)
Korte paarden moeten op lengte gereden worden en deze lengte mag niet verloren gaan bij de verzameling..als in, ze moeten kunnen verkorten en direct weer verlengen wanneer dat gevraagd wordt.
Paard die de rug snel hol maakt/ wegdrukt kun je beter iets ronder houden aan de voorkant. Bij een paard die zich snel vastzet/ vasthoudt is die lossigheid en ontspanning inderdaad een rode draad.


Het uiteindelijke doel is allemaal hetzelfde maar de weg er naar toe kan lichtelijk verschillen.
En daarnaast is er ook nog het brein van het betreffende paard. Niet ieder paard leert even makkelijk, durft evenveel, en soms heb je juist weer paarden die mentaal sneller gaan dan hun lichaam (aankan), en daar moet je ook weer een weg in vinden.

De theorie is handig om te weten waarom je doet wat je doet, maar de toepassing ervan is inderdaad per combinatie verschillend. :j

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:05

Inderdaad, ook mee eens.

Dat is ook nog een factor die er bij komt. Die paarden die zichzelf voorbij lopen moeten eigenlijk tegen zichzelf beschermd worden.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:17

Ik mag heel hard hopen dat er in de theorie ook nog wat nuance kan zitten, zowel in het filmpje van Karin als haar "grapjes" :')

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:03

Eh, staat er een filmpje van Karin Leibbrandt in dit topic...?

(Elders op het www staat een boel, maar ik vraag me af waar je naar verwijst.)

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:05

Het lijkt mij dat alle theorie rondom paarden redelijk wat nuance moet hebben, omdat alles per paard kan verschillen, maar of iedereen die nuance ook doorheeft en niet gewoon alles letterlijk overneemt en woord voor woord doet zoals het geschreven staat?
Kijk ik heb een heel kort paardje wat ook nog eens graag opkruipt, met hem ga ik heel anders aan het werk dan mn lease die het liefst zo erg uit elkaar loopt dat ie met zn neus aan de ene kant van de bak is en zn kont aan de andere :+ als je dan net de theorie krijgt die meer bij het ene paard past dan t ander, en dat gewoon woord voor woord neemt heb ik één paard heel blij en één paard wat ik helemaal kwijt ben :')

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:18

Janneke2 schreef:
Eh, staat er een filmpje van Karin Leibbrandt in dit topic...?

(Elders op het www staat een boel, maar ik vraag me af waar je naar verwijst.)


Het filmpje dat Ninx deelde over het topline syndrome.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:01

Bielsje schreef:
Ik mag heel hard hopen dat er in de theorie ook nog wat nuance kan zitten, zowel in het filmpje van Karin als haar "grapjes"


Het filmpje waarin Karin Leibbrandt voorkomt van equitopia is een korte, brave samenvatting van het topline syndroom.
Ik zou zeggen dat in dit verhaal
- en vooral in het onderzoek rond het topline syndroom - een boel nuance zit.

;).. en grapjes duiden volgens mij heel vaak op nuance.

Als revalidatie methode is 4DD ontstaan, oa om paarden (en hun ruiters) met dit syndroom te helpen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:11

Janneke2 schreef:
Bielsje schreef:
Ik mag heel hard hopen dat er in de theorie ook nog wat nuance kan zitten, zowel in het filmpje van Karin als haar "grapjes"


Het filmpje waarin Karin Leibbrandt voorkomt van equitopia is een korte, brave samenvatting van het topline syndroom.
Ik zou zeggen dat in dit verhaal
- en vooral in het onderzoek rond het topline syndroom - een boel nuance zit.

;).. en grapjes duiden volgens mij heel vaak op nuance.

Als revalidatie methode is 4DD ontstaan, oa om paarden (en hun ruiters) met dit syndroom te helpen.



mag ik u vragen hoe u indeze het topline syndroon noemt?
equitopia kan ik snappen, maar het topline syndroom kan ik niet plaatsen, sorry

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:12

Citaat:
mag ik u vragen hoe u indeze het topline syndroon noemt?
equitopia kan ik snappen, maar het topline syndroom kan ik niet plaatsen, sorry


Tuurlijk mag u dit vragen, al begrijp ik de vraag niet helemaal.

Equitopia is iets wat ik niet precies weet, maar ik gok een Amerikaanse bedrijf van dierenartsen oid.

In het filmpje worden , in een kwartier, een aantal aspecten van het syndroom aangeduid.
Superkort: een paard dat zijn lichaam niet goed gebruikt,
kan op verschillende plaatsen in het lichaam (... wisselend per paard: waar precies, wat precies, hoe erg precies...)
(daarom heet het syndroom: zo noemen medici een serie verschijnselen die op een bepaalde manier samenhangend)
pijn, disfunctie, stijfheid, of geatrofiëerde spieren laten zien.
(Atlas, tweede en derde halswervel, trapezius van de hals en de romp, zevende halswervel plus eerste borstwervel, een serie spieren onder het schouderblad, de wervelkolom onder het zadel, het SI gewricht 'and please take a look at the tail.)

(Staat keurig in het filmpje, bij deze dus een samenvatting, hopelijk :o niets vergeten...)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:31

:o :o :o :o
... en het ging ook nog over hoeven.

(No foot no horse - wie vergeet toch de hoeven :? :o)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:19

Janneke2 schreef:
Citaat:
mag ik u vragen hoe u indeze het topline syndroon noemt?
equitopia kan ik snappen, maar het topline syndroom kan ik niet plaatsen, sorry


Tuurlijk mag u dit vragen, al begrijp ik de vraag niet helemaal.

Equitopia is iets wat ik niet precies weet, maar ik gok een Amerikaanse bedrijf van dierenartsen oid.

In het filmpje worden , in een kwartier, een aantal aspecten van het syndroom aangeduid.
Superkort: een paard dat zijn lichaam niet goed gebruikt,
kan op verschillende plaatsen in het lichaam (... wisselend per paard: waar precies, wat precies, hoe erg precies...)
(daarom heet het syndroom: zo noemen medici een serie verschijnselen die op een bepaalde manier samenhangend)
pijn, disfunctie, stijfheid, of geatrofiëerde spieren laten zien.
(Atlas, tweede en derde halswervel, trapezius van de hals en de romp, zevende halswervel plus eerste borstwervel, een serie spieren onder het schouderblad, de wervelkolom onder het zadel, het SI gewricht 'and please take a look at the tail.)

(Staat keurig in het filmpje, bij deze dus een samenvatting, hopelijk :o niets vergeten...)



dank voor deze samenvatting, ik heb waarschijnlijk mijn vraag verkeerd geformulleerd, sorrie

voor mij is het niets anders dan een paard gewoon verkeerd opleiden en dan zit het met 5,6 jaar vast, en moet het "behandeld " worden, terwijl als ik vanaf het begin stapje voor stapje zet het paard op een juiste wijze kan ontwikkelen en kan uit-/ groeien tot de happy atleet, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht.
mijn ervaring in het revalideren/herstellen van paarden

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:53

mce schreef:
dank voor deze samenvatting, ik heb waarschijnlijk mijn vraag verkeerd geformulleerd, sorrie

voor mij is het niets anders dan een paard gewoon verkeerd opleiden en dan zit het met 5,6 jaar vast, en moet het "behandeld " worden, terwijl als ik vanaf het begin stapje voor stapje zet het paard op een juiste wijze kan ontwikkelen en kan uit-/ groeien tot de happy atleet, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht.
mijn ervaring in het revalideren/herstellen van paarden


En deze kan ik ook niet helemaal plaatsen.
TS is afgekraakt, dat weet ik.
Of de merrie een revalidatiepaard is, weet ik niet.

4DD is zoals meerderen hebben opgemerkt 'gewoon' klassieke dressuur.
Accoord, Podhajski noemt slechts 'dat je een groen paard in balans moet brengen',
4DD splitst balans uit in: eerst verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, wat 'vanzelf' bekkenkanteling geeft).
(TS haar paard doet het van tijd tot tijd een beetje, maar de spieren zijn er nog lang niet)(En TS zelf heeft ook nog wel iets te leren...)

... en daarna werken aan horizontale balans, lengtebuiging en verticale balans.
Zodat het dier juist alles behalve 'vast gereden' is,
maar juist de spieren heeft gekweekt om ons goed te dragen,
en kan bewegen zonder 'compensatie spanning'.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:06

Janneke2 schreef:
mce schreef:
dank voor deze samenvatting, ik heb waarschijnlijk mijn vraag verkeerd geformulleerd, sorrie

voor mij is het niets anders dan een paard gewoon verkeerd opleiden en dan zit het met 5,6 jaar vast, en moet het "behandeld " worden, terwijl als ik vanaf het begin stapje voor stapje zet het paard op een juiste wijze kan ontwikkelen en kan uit-/ groeien tot de happy atleet, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht.
mijn ervaring in het revalideren/herstellen van paarden


En deze kan ik ook niet helemaal plaatsen.
TS is afgekraakt, dat weet ik.
Of de merrie een revalidatiepaard is, weet ik niet.

4DD is zoals meerderen hebben opgemerkt 'gewoon' klassieke dressuur.
Accoord, Podhajski noemt slechts 'dat je een groen paard in balans moet brengen',
4DD splitst balans uit in: eerst verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, wat 'vanzelf' bekkenkanteling geeft).
(TS haar paard doet het van tijd tot tijd een beetje, maar de spieren zijn er nog lang niet)(En TS zelf heeft ook nog wel iets te leren...)

... en daarna werken aan horizontale balans, lengtebuiging en verticale balans.
Zodat het dier juist alles behalve 'vast gereden' is,
maar juist de spieren heeft gekweekt om ons goed te dragen,
en kan bewegen zonder 'compensatie spanning'.


het is reactie op mijn vraag aan u, gaat niet om TS, maar wat is het topline syndroom - imo -

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:55

... ik kan wel uit de voeten met de stelling 'topline/ bovenlijn syndroom komt voor als het paard verkeerd is opgeleid/ gereden'.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:00

Maar de persoon vraagt wat het is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:57

Even googlen levert deze uitleg op:

https://www.facebook.com/4DimensionDres ... embed_post

Even een aantal kenmerken van het Topline Syndroom op een rijtje:
- Ogen staan asymmetrisch
- Zwelling thv de 2e halswervel
- Een dip voor de schoft in de bovenlijn
- Een dip achter en naast de schoft omdat de romp zakt
- Een opbolling in de lendenen
- Een scheve stand van het bekken
- Asymmetrische bespiering L/ R schouder
- Arme bespiering bovenlijn met name rug en bilspieren
- Overbespiering hamstrings
- Koehakkig achter
- Toon naar binnen of naar buiten gedraaid voorbenen
- Asymmetrische landing op de hoef, bv op buiten landen
- Bodemnauw voor of achter


Moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk sommige dingen die genoemd worden wat uitzonderlijk vind. Koehakkig, naar binnen of buiten gedraaide voorbenen,en bodemnauw zijn hoef/beenstanden.

Opbolling in de lendenen heb ik weleens gezien bij merries tijdens de hengstigheid/ die problemen met de nieren/ afvalstoffen hadden.

Scheve stand van het bekken kan imo ook op SI klachten wijzen.

Dipje voor de schoft, zoals al gezegd..dat hebben volbloeden van nature..dus ook daar moet rekening mee gehouden worden.

Nu snap ik wel dat alles bij elkaar gepakt moet worden en dan lees ik vooral, een verkeerd getraind paard die voornamelijk scheef is gereden en de verkeerde halsspieren aanspant. Al dan niet met een valse knik. En die loopt met een strakke en weggedrukte rug.