Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:19

Thanks!

Hahaha nouja uiteindelijk ben jij ook de enige die echt kan voelen wat op dat moment het belangrijkste is, toch?! Zo probeer ik het dan maar uit te leggen.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:07

Hoi hoi, mag ik ook gezellig mee kletsen? a.s zondag hebben we onze eerste springwedstrijd voor dit jaar :)

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:35

Ik ga er zeker mee akkoord dat les nemen super belangrijk is, maar ben nogal koppig/picky in mijn lesgevers. Ik wil gewoon echt iemand die aan een fijne basis wil werken, daar ook tijd voor wil nemen en mij niet alleen de 'hoe' maar ook de 'waarom' kan uitleggen. Komt daar dan nog eens bij dat het niet mijn paard is en hoewel de eigenaars het op zich wel fijn vinden dat ik les neem, moet het wel of in de buurt zijn of eigenlijk liefst op hun stal zelf. Er zijn niet zo veel echt goede lesgevers die nog ter plaatse komen lesgeven heb ik gemerkt, wat ook logisch is. Dat maakt het zeker niet makkelijk. Maar ik denk/hoop nu wel iemand fijn gevonden te hebben! Ik zie hier helaas toch nog lesgevers zaken oplossen met 'ronder en dieper instellen, met de neus naar de borst' of 'hang er eens een slof aan', en dat wil ik niet.

Lijkt me wel heftig om met een lichamelijke beperking te rijden, ik vind het zo knap van jullie dat jullie er gewoon doorheen ploeteren. Maar die poedersuiker-opmerkingen mogen ze wel achterwege laten... >;) Vind het sowieso wel dom als mensen zo jaloers gaan doen op wedstrijd, zorg gewoon dat je beter rijdt als je wil winnen in plaats van iemand anders de grond in te trappen :Y)

Alvast succes Buxy!

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:37

Oh mywishmax, over je impuls, wat wou de jury dan zien en wat dacht men dat de jury wou zien? Moest hij actiever of net niet?

MyWishMax

Berichten: 25415
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:51

Nee, anderen dachten dat ik veel te voorwaarts of zelfs gehaast ging. Nu vertekenen filmpjes wel eens natuurlijk,maar het was echt bizar om te zien hoeveel mensen daar over vielen terwijl de juryleden het juist enorm beloonden. Zowel qua punten als ook echt op schreven. Dus op wedstrijden 8 of 8,5 en reactie van niet juryleden dat impuls niet goed was, we te hard gingen tot zelfs dat het vast een makkelijke jury was haha. Nu trok ik me er niks van aan want het was echt elke wedstrijd tot aan de kampioenschappen aan toe en maar 1 persoon die juryleden in twijfel trok. De rest was gewoon verbaasd en zijn dus zelf actiever gaan rijden. Wel in de B en L dan.

Goede instructie is ook gewoon heel moeilijk! Was ook niet vervelend bedoeld hoor, maar juist logisch dat je wat vast gaat lopen na een tijd niemand of niemand geschikts vinden. Heeft niks met jou zelf te maken en kritisch is alleen maar goed

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:22

Ahja oke, mijn ervaring is ook dat een jury ze graag voorwaarts heeft, dat komt dan wel overeen (maar ook enkel ervaring in de lage proeven dus). Maar inderdaad het is toch altijd anders op film dan in het echt.

Oh nee, ik vatte het zeker niet als vervelend op hoor. Over een uurtje vertrekken we, spanneund :):) de lesgeefster staat wel wat bekend als 'iemand die niet wedstrijdgericht traint' maar snap niet zo heel goed wat daarmee bedoeld wordt.

MyWishMax

Berichten: 25415
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:25

Zal duimen! En nee, ik ook niet. Ik heb juist graag iemand die alles kan. Gewoon goed de basis op correcte manier, paard verbeteren, ruiter verbeteren en ook helpen met proefgericht rijden als dat nodig is. Meestal komt dat erop neer dat we 8 van de 10 lessen gewoon normaal trainen en 1 keer meer oefeningen zoals ze in proef gevraagd worden ipv hoe ze nuttig zijn in training en 1 keer echt proeven doorrijden als we een nieuw niveau gaan starten of een belangrijke wedstrijd hadden.

DiscoDipp

Berichten: 2875
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:00

Wij hebben weer brokken :')
Ze heeft gister keihard haar hoofd gestoten aan dat ding wat in en uit gaat als je een deurklink omhoog/omlaag doet. Geen idee hoe het heet _O-

Dacht gister ooh is maar een schrammetje, maar nu is dus haar hele voorhoofd dik. :')
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:12

Ik lees in ieder geval ook weer mee. Ben alleen niet zo fanatiek met zelf reageren. Ga mijn best doen dit jaar ;)

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:22

Zowww discodip. Dat is een beste bult

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:23

Jezus jullie hebben wel echt veel pech samen zeg :(:)

Noukie
Berichten: 10952
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:47

Kan je de hand schudden DD. Bij die van mij is de korst er net vanaf en is t weer dun. Maar ook zo'n bult en hysterisch als je alleen al naar de hoofd en oren keek, dus kon ook niet inschatten hoe erg het was :+ Deed iig wel pijn, dat was duidelijk zeg maar. Trok gelukkig qua pijn wel redelijk bij en nu (2,5 week later) is de bult ook weg en kan ik er weer volledig aan zitten.

Qua fysieke klachten, respect voor jullie doorzettingsvermogen :) als ik soms de struggles van MWM lees tel ik echt mijn zegeningen. Hier pcs, aka nooit meer volledig hersteld na een hersenschudding. Maar gelukkig laatste jaren redelijk stabiel en veel kan weer, alleen qua coördinatie merk ik het met rijden nog wel en 'gewoon' in belastbaarheid, prikkels, etc. Maar als ik jullie verhalen lees dan klaag ik echt niet.

Ik heb zo fijn gelest net. Klein prinsesje wordt zo leuk :)

DiscoDipp

Berichten: 2875
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:08

Nina is gewoon zo oer lomp. Anzich heelt ze gelukkig wel echt snel dus ik hoop toch dat dit met een paar dagen weer geslonken is :+ Maar pech is bij ons een zekere zaak, minimaal eens per maand is er wel iets _O-

Valt mij idd ook op hoeveel ruiters er toch zijn met beperkingen en hoe ze daarmee om gaan. Ik ben zelf nierpatiënt na een val van een paard, heb ook blijvende schade en ook een scheef lijf. Vandaar dat de zadelmaker ook 7 keer per jaar komt :')

Gelukkig heb ik mentaal niet veel, ik alleen drukte en veel prikkels echt niet meer aan, maar lichamelijk ook doodvermoeid elke dag. Toch vind ik in rijden echt mijn energie!

Noukie
Berichten: 10952
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:26

Ook pittig zeg! Ja, op t moment dat je het erover hebt blijken veel meer mensen met verborgen problemen te zitten dan je zo ziet op paard

wendy1987

Berichten: 6958
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:37

Ik was jullie kwijt!

Maar weer gevonden en ik lees weer mee en zal zo nu en dan iets plaatsen.. momenteel even rustig aan bij mij zelf dus niet zoveel te melden.

Wat vervelend dat mensen zo naar kunnen reageren zeg! Niet leuk!

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:07

Discodip, oh oh dat is een dikke bult ja! Lijkt bijna een ramshoofd zo :=

MWM, ja voila, ik denk dat als die basis goed is dat dat in de proef ook wel moet lukken. Maar ik denk dat ik eigenlijk ook nog niet echt bij iemand gelest heb die dan wel wedstrijdgericht rijdt ofzo, dus zou het echt niet kunnen vergelijken.

Ik ben echt heel blij met de les! Al meteen heel wat geleerd, zo fijn. Ik raak telkens helemaal in de war met wijken 8)7 waardoor paardlief er ook geen bal van snapt, hele praktische tips meegekregen en op het einde van de les ging het heel wat beter. Verder heel veel gewerkt op overgangen en de aanleuning, ik moet net wat sneller en gevoeliger worden in mijn hulpen. Ik ben nu vaak gewoon lange rechte lijnen aan het rijden 'op zoek naar ontspanning' en ik mag net wat actiever aan het werk gaan. Dus, dat smaakt naar meer :D Ze zei wel dat ie goed rechtgericht was, heeft dat rechtdoor rijden toch nog iets uitgehaald _O-

NorwayFjord

Berichten: 3171
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 07:05

Jeeeetje DiscoDipp wat een pech weer! Hopelijk gaat het snel weer beter!

Inderdaad veel ruiters met beperkingen, hier nog 1... Ik heb zenuwpijn in mijn buik wat na 3 operaties niet meer te behandelen is. Ik heb er 3 jaar over gedaan om te komen waar ik nu ben met paardrijden en klusjes op stal op te bouwen, maar kan nu weer soort van functioneren. Rijden is wel pittig nog steeds maar ik word er mentaal wel heel happy van dus opgeven is geen optie :)

Fijn dat de lessen goed gaan! :D

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:50

Kiwiaa, klinkt als een leuke les, fijn dat je een klik hebt met deze instructeur.

Disco, dat is een flinke bult!

Veel mensen hier met een beperking inderdaad, super stoer hoe jullie ondanks beperkingen de manier vinden hoe het wel lukt. Vind het zo mooi hoe de paarden ons dus zo gelukkig maken, dat een beperking wel een obstakel is, maar geen reden om te stoppen. Scheelt denk ik ook dat paarden meesters zijn in aanpassen en je dus met hen andere afspraken kunt maken dan ‘de standaard’ om toch te komen waar je wilt zijn.
Hier overigens ook een beperking, maar tussen de verhalen die ik hier lees valt het nog best mee, ik heb een zenuwbeschadiging in mijn ene schouder. In de bewegingszenuw, dus last van kracht verlies aan die kant en lastig aansturen van beweging, vooral de actieve ontspanning die je met paardrijden nodig hebt is moeilijk. Heb dat al mijn halve leven, dus in veel situaties pas ik me onbewust al aan. Ik bleek bijvoorbeeld onbewust met paardrijden ook vrijwel alles met 1 arm te doen.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:12

Ik was jullie kwijt!
Gelukkig weer gevonden!
Iedereen de beste wensen voor 2023!

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:12

Ik schrik er toch ook een beetje van hoeveel mensen met een beperking doorbikkelen omdat ze zo gepassioneerd zijn, super knap!

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 12:36

Kiwiaa schreef:
Ik schrik er toch ook een beetje van hoeveel mensen met een beperking doorbikkelen omdat ze zo gepassioneerd zijn, super knap!


Ik vind het ook echt heel knap!

Maar voel me tegelijkertijd wel extra schuldig dat ik met een op en top gezond en pijnvrij lichaam nog steeds niet zo boeiend veel nuttigs kan :=

Ik heb sowieso even een motivatie dipje, heb echt elke keer dat ik op mijn paard stap het gevoel dat ik gewoon niet kan paardrijden, punt -O- als ik ff goede oefening voor elkaar krijg dan is mijn houding helemaal waardeloos, of het is toch met te grote hulpen gereden of <vul maar war in> Er is nog niemand beter geworden door zulk nutteloos gemopper, ik weet het :o maar ik heb dan toch zoiets in mijn achterhoofd van f*ck it, misschien had ik iets anders moeten doen in het leven... Wat op zo'n moment niet helpt is dat bijna iedereen op mijn huidige stal (op mij na dus) internationaal rijdt en heel luchtig doet over dingen waar ik niet eens van durf te dromen, en daar zit ik dan als een manegekind tussen allemaal grote mensen :') En ik heb niet eens het excuus dat mijn paard iets tekort komt of te moeilijk is ofzo, want Henk heeft genoeg kwaliteit ook volgens de grote mensen ;) en is verder echt het liefste en meest werkwillige paard van de wereld. Dus alles wat ons als combinatie niet lukt is puur mijn onkunde, wat ik van hem vraag is precies wat ik krijg zeg maar, en dat is soms erg confronterend.

Einde rant, vanavond weer een kans om te oefenen :o En technisch gezien is elke goede ruiter ooit een beginner geweest, I know ;)

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:54

Fly, ook dit mag er zijn. Het is niet alle dagen makkelijk en iedere prestatie is er weer een om te vieren. Soms voelt de prestatie misschien klein voor de een en groot voor de ander, maar veel kleine stapjes kan je naar hetzelfde punt brengen als 1 grote stap.
Heleboel dooddoeners in een bericht, haha. Snap wel dat veel internationale ruiters op stal impact op jou heeft hoor, lijkt me lastig. Heeft mij ook lang gekost om mezelf niet meer te zien als een echte beginner (en nog steeds zou ik mezelf niet willen omschrijven als gevorderde ruiter). Lees in jouw berichten ook dat je heel veel plezier hebt met Henk en echt gek op hem bent, blijf daar vooral van genieten en samen verder trainen, jullie komen er echt wel!

LaDonna75

Berichten: 2183
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:08

Oh, ik was het topic ook kwijt maar het is natuurlijk 2023 :+

Beperkingen, tja, wat versta je er onder en hoe erg is het, of hoe erg hindert het? Ikzelf heb vrij pittig astma die met medicatie meestal goed onder controle is. Dus in principe geen beperking maar áls het mis is, ben ik stikbenauwd en gaat rijden ook niet. Dus dan heeft ponylief even vrij, of ik longeer haar tot ik vind dat ik weer kan rijden. Vervelender vind ik mijn gewrichtspijnen die wisselend goed te doen tot erg pijnlijk zijn. Maar ik heb besloten gewoon maar door te gaan en soms dan maar met pijnstillers op pad te gaan. Er zijn ergeren dingen. Ik ben er vooral trots op dat ik mijn best pittige merrie van niks naar L2 met winstpunten heb weten te rijden, nog steeds plezier in het rijden heb, wedstrijden leuk vind en vooruitgang zie! Dus ook wij gaan lekker door.

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:12

Goh ieder zijn talent en tempo zeker? Ik rij al 27 jaar en zoals je las ben ik aan het sukkelen met een basisoefening als wijken. :') Maar ik word wel blij van paardrijden en ik vind dat ik toch elke keer een stapje vooruit ga, dus zolang je motivatie hebt en niet met een rotgevoel naar je paard gaat, alles goed toch!

Maar snap helemaal dat je gedemotiveerd wordt van anderen te zien rijden. Ik was onlangs op het EK dressuur voor lusitano's en daar reed een 12 jarig meisje mee op haar valk hengst in de sint georges. ze zat zoo mooi, hele proef met een glimlach op haar pinken doorgereden, en dan dacht ik toch wel even ... waarom probeer ik nog, ik ga nooit in mijn hele leven zo kunnen rijden en zij is nog maar 12 |( :+ Maarja, dat gaat altijd zo zijn he, ik probeer nu gewoon niet meer te veel naar anderen te kijken en te vergelijken, ook niet iedereen heeft dezelfde kansen, of energie/ruimte om kansen te maken... ook op wedstrijd zelf, ik trek me niet veel aan van de klassering en kijk vooral naar wat ging er goed en wat niet goed, en probeer het elke keer een beetje beter te doen. Hiro is ook zo'n paard dat gewoon lief en braaf is, en waarvan ik het eigenlijk enkel juist moet vragen.

NorwayFjord

Berichten: 3171
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:30

Fly_high ik herken je gevoel wel hoor, ik vind mezelf altijd zo'n kluns en paard doet altijd zo haar best voor me en dan zit ik er zo stom op. Maar Henk klinkt geweldig uit jouw verhalen dus jullie komen er echt wel. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om tussen internationale ruiters te rijden, daar zou ik ook een complex van krijgen denk ik :+

Moet wel zeggen dat nu we ivm dracht lekker vooral bezig zijn met basis verbeteren en af en toe iets als beginnen met keertwendingen of travers in stap het voor mij wel leuker maakt, L2 was haalbaar maar voor mij al best heel wat qua rijderij. Nu heb ik tijd om weer even bij te trekken en rijden zodat we hopelijk eind dit jaar succesvol M kunnen starten. Weet alleen niet hoe lang we nog rond kunnen hobbelen maar dat zien we wel :D Ik kan tussendoor wel op een ander paard verder lessen dus dat is wel fijn.