Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:40

Binkie_Eline schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Ik vraag me alleen wel af hoe ze controleren bij een Micklem, deze neusriem hoort "strakker" te zitten dan een Engelse sper/neusriem. Niet dat ik 'm dichtgesnoerd heb, eerder te los dan te vast, maar in de uitleg die bij zo'n hoofdstel zit staat dat ie "strakker" hoort. Iemand die daar ervaring mee heeft, nu we het er toch over hebben?

Strakker is natuurlijk relatief vandaar dat t tussen aanhalingstekens staat :)

Ik heb geen ervaring met controleren, maar ik heb wel een micklem. Bij mijn neusriem passen er, net zoals bij een normale neusriem, gewoon 2 vingers tussen het riempje en het neusbot, boven op de neus. Mijn kaakriem zit echter wel strakker dan een normaal hoofdstel, maar niet te strak en gewoon op de goede plek.


Oh misschien dat ik daarmee in de war ben, mij mij passen er ook 2 vingers tussen maar was daar nieuwsgierig naar omdat die net iets anders zit of jury's/toezichthouders daar ook anders naar kijken. Heb met de online proeven opnemen ook gewoon gefilmd met 2 vingers ertussen en dat was gewoon goed

MyWishMax

Berichten: 25360
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:45

Gewoon hetzelfde, de regel is hetzelfde voor elke neusriem, want strakker als de 1,5 cm of 2 vingers is gewoon nooit goed. Losser mag altijd, strakker gewoon nooit.

En ik vind het apart dat die strakker zou horen, dan leverancier kan zoveel zeggen. Dat zou een gat in de markt zijn voor sommige mensen, ja, dit hoofdstel moet strakker volgens het merk, dus kan ik me niet aan de regel houden. Terwijl die regel dus in het leven is geroepen voor het welzijn.
Ik heb het altijd losser zitten, vind die 2 vingers nog te strak. Maar er is dus wel ruimte om te doen wat iemand zelf wilt zonder dat paard er last van heeft en je regels overtreedt.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:17

Even opgezocht maar was idd in de war met de keelriem :). Die moet aangesloten zitten (dus niet strak, dat bedoelde ik net ook niet).
Ik denk overigens niet dat de mensen die de sperriem dichtsnoeren snel met een Micklem zullen gaan rijden, tenminste de mensen waarvan ik weet die dat doen zijn niet echt de types om zo'n hoofdstel uit te proberen :+

@mwm daarom vroeg ik het me idd ook af, maar ik had 't dus verkeerd (gelukkig)

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:34

Enzo_Ollie schreef:
Even opgezocht maar was idd in de war met de keelriem :). Die moet aangesloten zitten (dus niet strak, dat bedoelde ik net ook niet).
Ik denk overigens niet dat de mensen die de sperriem dichtsnoeren snel met een Micklem zullen gaan rijden, tenminste de mensen waarvan ik weet die dat doen zijn niet echt de types om zo'n hoofdstel uit te proberen :+

@mwm daarom vroeg ik het me idd ook af, maar ik had 't dus verkeerd (gelukkig)


Het is een tijdje 'hip' geweest om bij pony's de keelriem goed strak aan te trekken. Als de pony dan met de kop laag loopt zat deze echt strak en hoopte de mensen dat de pony wat hoger in de aanleuning liep. Echt koekoek natuurlijk, maar ben als jury toch echt weleens het hokje uit gemoeten om de keelriem losser te laten maken.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:47

PSvanLot schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Even opgezocht maar was idd in de war met de keelriem :). Die moet aangesloten zitten (dus niet strak, dat bedoelde ik net ook niet).
Ik denk overigens niet dat de mensen die de sperriem dichtsnoeren snel met een Micklem zullen gaan rijden, tenminste de mensen waarvan ik weet die dat doen zijn niet echt de types om zo'n hoofdstel uit te proberen :+

@mwm daarom vroeg ik het me idd ook af, maar ik had 't dus verkeerd (gelukkig)


Het is een tijdje 'hip' geweest om bij pony's de keelriem goed strak aan te trekken. Als de pony dan met de kop laag loopt zat deze echt strak en hoopte de mensen dat de pony wat hoger in de aanleuning liep. Echt koekoek natuurlijk, maar ben als jury toch echt weleens het hokje uit gemoeten om de keelriem losser te laten maken.


Ik snap dat echt niet, maar ja snap ook niet waarom je de sperriem zou aantrekken. Poos geleden bij mij op de vereniging ook, toezichthouder had de keelriem losse gemaakt bij 't paard en toen ik d'r even later de bak uit zag gaan (was de combinatie voor mij) zat ie weer net zo strak...

De toezichthouder kan bij mij op de vereniging niet zien wat er gebeurd in het gedeelte voor de bak waar je de 1e proef rijdt, dan moet je best ver weg van de losrijbak zegmaar en een hoek om. Eigenlijk zouden ze dan aan de jury door moeten geven van let op combi X oid, maar geen idee of dat mag. Jury was in dit geval iig niet uit het hokje gekomen gezien hoe strak die zat.

Ik vind het iig wel goed dat je wel ervoor uit het hokje komt!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:57

Volgens de bit- en hoofdstelfitter: de neusriem kun je vergelijken met je broekriem: te strak is niet fijn maar te los ook niet. Een te losse neusriem is ook niet comfortabel voor je paard en verhoogt de kans op schuren en wondjes.

Zelf handschoentjes meenemen vind ik nog wel een goede tip, die gaan dus nu standaard mee op concours naast een flesje handgel om de handen te ontsmetten. Mochten ze zelf willen controleren dan zullen ze eerst moeten ontsmetten en handschoenen aan moeten doen.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:50

Moratoetje schreef:
Volgens de bit- en hoofdstelfitter: de neusriem kun je vergelijken met je broekriem: te strak is niet fijn maar te los ook niet. Een te losse neusriem is ook niet comfortabel voor je paard en verhoogt de kans op schuren en wondjes.

Zelf handschoentjes meenemen vind ik nog wel een goede tip, die gaan dus nu standaard mee op concours naast een flesje handgel om de handen te ontsmetten. Mochten ze zelf willen controleren dan zullen ze eerst moeten ontsmetten en handschoenen aan moeten doen.


Toevallig ben ik aan het leren voor jury. En in het wedstrijdreglement dressuur staat onder artikel 125, punt 5; de bittencontrole moet met de grootst mogelijke omzichtigheid en na beëindiging van de proef uitgevoerd worden. Desgewenst mag de toezichthouder de mond van het paard openen of de groom/begeleider verzoeken dit voor hem te doen. De toezichthouder dient in dit geval per paard een nieuw stel handschoenen te gebruiken.

Jammer genoeg staat er niks over de neusriem.
Enkel dat wanneer je weigert of belemmert er uitsluiting of diskwalificatie kan volgen.

Vind het wel een interessante om in de cursus te bespreken hoe je hier mee om moet gaan.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:10

Benieuwd hoe de KNHS en de andere deelnemers aan de cursus hierover denken, dus als je het wilt navragen tijdens je jurycursus ... hoor graag de uitkomst :o

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:17

Moratoetje schreef:
Benieuwd hoe de KNHS en de andere deelnemers aan de cursus hierover denken, dus als je het wilt navragen tijdens je jurycursus ... hoor graag de uitkomst :o


Heb m besproken.
Officieel moet de toezichthouder ten alle tijden kunnen controleren, is dit niet mogelijk dan kan er besloten worden om de deelnemer uit te sluiten van de wedstrijd. Is er twijfel over de beredenering/geloofwaardigheid dan is de kans ook aanwezig dat uitsluiting volgt.
Echter in praktijk wanneer het geloofwaardig/plausibel is zullen de meeste toezichthouders akkoord gaan als de groom het gevraagde toont.

Maar heel officieel kan het dus leiden tot uitsluiting.

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:46

Denk dat de meesten niet zo moeilijk doen, als je groom het echt fatsoenlijk kan laten zien.

Ik heb donderdag wedstrijd, s ochtends m'n oudste met de New forest, later ik met m'n freiberger.

Zondag met de beide kinderen op pad, de oudste rijdt mijn freiberger ( rubriek met 40 starters, wow) en de jongste haar welsh A.

We wilden eigenlijk eens een weekend thuis zijn, maar t is zo'n mooie locatie , dat we met plezier gaan

29.05 ook wedstrijd ( kinderen), dat is een soort van om de hoek ( 20 minuten rijden). Meestal zitten we een uur in de auto. Soms langer ( 89 km voor een wedstrijd...pfff)

robbie88

Berichten: 2090
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:18

ik lees nog steeds mee, vandaag lekker eigenwijs en tegen de adviezen in op ch gegaan met de haflinger.. ik rijd ongeveer 2 x in de week 15 minuten, en de ene keer gaat dat beter/ blijf ik fitter dan de andere keer. de eigenaresse heeft alle randwerk gedaan, en ben vanuit de trailer gelijk de eerste proef in gegaan :). Siem was fris zat, en dacht dat bokken en galop wel in 1 oefening paste. even stappen en door naar de tweede proef, niet eens verwacht 2 proeven te kunnen starten maar die liep hij super fijn, ik heb echt zitten genieten. zon, braaf paard en binnen de bordjes gebleven, ik was dik tevreden..
de jury ook, eerste proef nog 194 ( 3e) en tweede proef 201 en eerste :)
Nu eerst weer herstellen, en dan morgen mee naar de eerste cross van dit seizoen voor mijn man.

MyWishMax

Berichten: 25360
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:19

Goed gedaan robbie! Bij mijn 1e wedstrijd reed ik ook maar 1 keer per week 15 tot 25 minuten. :+ eigenwijs is ook wijs en het is goed voor de mentale gezondheid!

Wij hebben volgende week weer wedstrijd. Selectie voor Chio Rotterdam Zuid-Holland cup, dus gezellig met een team van de vereniging. Wil alleen graag startlijst, want het is of zondag of maandag :+

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:24

Wat fijn robbie!

Normaal stille meelezer van dit topic maar vandaag hebben we ons debuut in het L2 gemaakt: 1e met 198.5 *\o/* . 1 proefje gereden omdat ze behoorlijk spanning op kan bouwen, maar vandaag hadden twee proeven makkelijk gekund denk ik.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:47

robbie88 schreef:
ik lees nog steeds mee, vandaag lekker eigenwijs en tegen de adviezen in op ch gegaan met de haflinger.. ik rijd ongeveer 2 x in de week 15 minuten, en de ene keer gaat dat beter/ blijf ik fitter dan de andere keer. de eigenaresse heeft alle randwerk gedaan, en ben vanuit de trailer gelijk de eerste proef in gegaan :). Siem was fris zat, en dacht dat bokken en galop wel in 1 oefening paste. even stappen en door naar de tweede proef, niet eens verwacht 2 proeven te kunnen starten maar die liep hij super fijn, ik heb echt zitten genieten. zon, braaf paard en binnen de bordjes gebleven, ik was dik tevreden..
de jury ook, eerste proef nog 194 ( 3e) en tweede proef 201 en eerste :)
Nu eerst weer herstellen, en dan morgen mee naar de eerste cross van dit seizoen voor mijn man.


Wat een super resultaat!! *\o/*

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:18

Super goede resultaten komen er hier voorbij! Super gedaan!

Hier zou ik morgen debut hebben maar paardlief is goed uitgegleden in de weide en loopt nu niet helemaal lekker… helaas dus weer afgemeld.

LaDonna75

Berichten: 2172
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:44

Gefeliciteerd met de mooie punten allemaal!
Balen Flubberboot. Ongeluk zit in een klein hoekje dus.

Wij gaan morgen weer op pad, de eerste selectie voor de regiokampioenschappen. Ik ga zonder verwachtingen, mijn merrie is drachtig gescand (na vorig jaar gust te zijn gebleven) dus mijn jaar kan al niet meer stuk :)

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:18

Succes iedereen die gaat starten!

LaDonna75, gefeliciteerd! Van welke hengst?

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:22

Wat een goede resultaten komen er weer voorbij! Gefeliciteerd! :D

Wij mogen morgen weer, dit keer tegen iets meer profs dan ons lief zijn maargoed. Nina voelt gelukkig goed dus we gaan eens zien hoever we komen :P

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:53

Oh dat is mooi balen,Flubberboot. Hopelijk gauw weer helemaal ok.

Gefeliciteerd La Donna! Van welke hengst ?

Hier zo veel wedstrijden, dat ik t zelf amper kan bijhouden.

Afgelopen donderdag met dochter en de New forest op pad geweest. De pony was veel relaxter ( ervaring ? Of omdat ze alleen op pad was ?) . Eerste proef 57.8% , 2e proef 66.12% en een 2e plek.

Ik ben 's avonds met Savana naar dezelfde wedstrijd geweest. Proef was ok, cijfers zuinig, maar op zich ok , die 61.85% .

Zo gaan we weer op pad, deze keer met de kinderen en de welsh en Savana.

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:26

Hier ook weer wedstrijd opgegeven 3en 4 juni zal de 2e x m1 en3x worden dus afwachten of het wat word ( rij nooit top punten dus met net winst ben ik heel blij ) we zullen wel zien wat ze doet al loopt ze thuis wel redelijk lekker weer..

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:45

Heel veel succes iedereen!

@DiscoDipp: er rijden in de regio best wel wat namen in de L1 mee de laatste tijd zie ik jaa…

Hier even afwezig geweest. Na de laatste wedstrijd begon het mij op te vallen dat paard aan het afvallen was en niet zichzelf was. Laatste keer dat ik op stapte ging ze zomaar ineens stilstaan tijdens het rijden.

Meteen de DA gebeld en vermoeden uitgesproken dat de maagzweren weer terug zijn. Medicatie gekregen en zodra ik terug was van vakantie een maagscopie geregeld. Ze bleek inderdaad wat maagzweren te hebben. Inmiddels gaat het weer wat beter. Ze voelt zich beter en komt langzaam weer aan. Gisteren haar weer aan de longe gehad en maandag gaan we weer rustig onder het zadel beginnen.

Helaas dus 2 wedstrijden moeten annuleren maar het lijkt er op dat we weer kunnen gaan opbouwen.

LaDonna75

Berichten: 2172
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:17

Autumnn schreef:
Succes iedereen die gaat starten!

LaDonna75, gefeliciteerd! Van welke hengst?

Van Orchards Bellingcat, een driejarige hengst.

Vandaag in de eerste proef ging het goed tot de galop, daarin werd de dame nogal heet en onstuimig. Maar wel mooi een winstpunt gereden. Tweede proef was ze druk met een paard dat op het losrijterrein aan het donderen was, gevolg allemaal spanning en niet in galop willen aanspringen enz. En 166,5 punten :+ ik heb even overwogen af te groeten maar ben blij dat ik toch heb doorgereden want er zaten echt ook mooie stukken bij.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:28

Vandaag ben ik ook weer op wedstrijd geweest, voor de 3e keer officieel B gestart.
Echt heerlijk gereden! Hij had er zin in en was erg fijn te rijden. Kreeg tijdens het inrijden al complimenten <3 geeft toch altijd wel een heel leuk gevoel!

Vandaag 201 en 199 gereden! **\O/** En dat betekend dat ik in 3 wedstrijden alweer de B uit heb gereden! :):) 18 juni stond ons L1 debuut al gepland dus nu tot die tijd lekker oefenen!

Afbeelding

Afbeelding

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:49

Gefeliciteerd FleurSandro! Goed gedaan! :D

@LV19952: Jaa maar echt weer, leuk is anders + er wordt dan ook zó anders gejureerd..

Wij hebben ook echt lekker gereden vandaag. Helaas was proef 1 het daar niet helemaal mee eens. Maar stakende zwarte paarden dan weer wel :roll: Veel 6jes zonder commentaar oid. Stonden precies 2 dingen op mijn staatje.. Dusss die laten we maar even lekker voor wat het is 199,5 en 12de.

Proef 2 iets meer omhoog gezet en 4de met 201,5. Helaas mijn voltes 10-15 meter iets te groot ingezet waardoor we net 2 keer 0,5 miste voor plek 2.

Ik heb heerlijk gereden en we kunnen niet altijd 6 gooien zeggen we dan maar :D

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:11

Dat ziet er goed uit Fleursandro!