Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:42

Ja, daarom was ik zo benieuwd! Maar wat onwijs goed zeg! Het is ook een moeilijk stuk dus dat het nog niet opgelost is maakt echt niet uit. Daar train je voor. En zoals ik al zei, jullie uitgangspunt vooral hoe jij rijdt was al heel netjes!

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:54

MyWishMax schreef:
Ja, daarom was ik zo benieuwd! Maar wat onwijs goed zeg! Het is ook een moeilijk stuk dus dat het nog niet opgelost is maakt echt niet uit. Daar train je voor. En zoals ik al zei, jullie uitgangspunt vooral hoe jij rijdt was al heel netjes!


Super leuk om te horen, dank je wel :D

wendy1987

Berichten: 6955
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:57

Wat is iedereen lekker bezig! Clinics lijken mij ook wel leuk. Maar momenteel meer bezig met conditie en springen..
Heb wel weer t 1 en ander opgegeven. Aankomende vrijdag avond weer op pad.
Dan ligt het eraan hoe dat gaat of ik even niet ga, of tuchtrecht nog voor 12 juni wat in plan. Wil voor 12 juni de laatste 2 puntjes binnen hebben als t lukt. Dan kan ik eind juni l2 starten op de haflinger wedstrijd.
Ga daar ook weer crossen.
En dan in aug denk ik ook naar een haflinger wedstrijd.
Verder gewoon lekker beetje aan t prutsen. Ene dag gaat beter dan andere dag maar over t algemeen sluiten we altijd heel fijn af!

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:01

Hootje schreef:
Wat een mooie punten komen er overal voorbij!


Hollie voor het eerst sinds een halfjaar weer gestart, 196.5 en 203 dus super tevreden! Ik heb er wel echt aan kunnen blijven rijden dus dat was erg fijn! Hopelijk nu we weer wat meer trainen kunnen we weer wat meer werken aan de souplesse en buiging etc! Maar eens even plannen wanneer we weer op pad kunnen!


Nou dat is ook echt netjes!

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:04

Autumnn schreef:
MyWishMax schreef:
Ook gaaf, autumn! Hoe gingen de clinics?


Super fijn, echt heel veel van geleerd. Ik heb veel moeite met het tact (daar hadden we nog over gepb’t trouwens :D ), en daar zijn we mee bezig geweest. Veel meer tussen twee teugels rijden waardoor hij zijn passen beter af gaat maken. En nee, het is niet in ene opgelost. Maar ik heb nu voor mezelf door hoe ik dat op kan lossen en dat was eigenlijk mijn doel ook. Ik heb donderdag weer een clinic, alleen dan nu op ander terrein. Ben benieuwd hoe het daar gaat :j


Dat blijf je op ieder niveau tegenkomen hoor.
Bij ons is dat nu de travers. Gewoon in de training lukt het al goed. Maar zodra hij iets ziet en hij maakt zich strak kun je travers wel vergeten.
Het enige dat erop zit is toch vaak oefenen en op wedstrijd gaan dat ze een beetje ritme krijgen en weten wat er gaat komen. Dat geeft zo'n paard ook wat vertrouwen.

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:37

Gefeliciteerd allemaal! Ik mocht vrijdagavond weer op pad. Wij mochten 2 winstpunten in het L2 mee naar huis nemen! Gestart in Schaijk. Onze volgende wedstrijd is op 20 juni in Zeeland, 1 proef wordt daar maar uitgeschreven. Aankomende week eerst even lekker naar het bos en dan weer rustig aan focussen op de proef.

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:24

Helemaal mee eens Babootje. Ik heb bij mijne gemerkt dat spanning zich dus uit in tactverlies, krabbelig lopen. Daarom gaan we lekker met clinics oefenen op vreemd terrein :) ik had de clinic thuis laten filmen en naast mijn wedstrijd gelegd en zag echt wel wat de juryleden bedoelden met het tactverlies

Gefeliciteerd met je winst Imke95! Wel zonde dat je maar 1 proef kan rijden

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:32

Ik had jullie blijkbaar ontstipt, vond het al zo stil in het topic :')

Wat komen er mooie resultaten voorbij! Roulette even eruit gepikt, top dat je Z1 mag!

Hier gister in de zeikende regen, fijn gereden met 1 grote fout in mn eerste proef en tweede eigenlijk super constant met een rommeltje. 180 en 190, protocol eerste proef vrijwel zonder commentaar en veel zesjes die ik niet kan plaatsen en waar er commentaar stond dacht ik :? Kon het ook niet vragen, want eerst snel de boel thuisgebracht toen de ringen nog bezig waren en toen ik 20min later terug was, was de jury al weg.
Maarrrr, zo blij met hoe dit dier is op concours. Ze vindt t spannend zat stiekem, is ook echt scherp daardoor, maar geen moment dat het eng of onbetrouwbaar voelt. En in de ring gewoon altijd aan, i love it :)

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:04

Noukie schreef:
Ik had jullie blijkbaar ontstipt, vond het al zo stil in het topic :')

Wat komen er mooie resultaten voorbij! Roulette even eruit gepikt, top dat je Z1 mag!

Hier gister in de zeikende regen, fijn gereden met 1 grote fout in mn eerste proef en tweede eigenlijk super constant met een rommeltje. 180 en 190, protocol eerste proef vrijwel zonder commentaar en veel zesjes die ik niet kan plaatsen en waar er commentaar stond dacht ik :? Kon het ook niet vragen, want eerst snel de boel thuisgebracht toen de ringen nog bezig waren en toen ik 20min later terug was, was de jury al weg.
Maarrrr, zo blij met hoe dit dier is op concours. Ze vindt t spannend zat stiekem, is ook echt scherp daardoor, maar geen moment dat het eng of onbetrouwbaar voelt. En in de ring gewoon altijd aan, i love it :)


Mijn ervaring is, dat bij 6jes en zonder commentaar je eigenlijk de oefening wel net aan hebt getoond maar dat het allemaal wat meer mag. Vaak zit het hem dan meer dalen in de middenstap of uitgestrekte stap, meer verschil laten zien tussen een arbeidsdraf of een midden/uitgestrekte stap. Niet helemaal recht over de AC lijn binnenkomen of er niet iets naast, etc. Strakker op de letter. Van dat soort dingen. Die dingen die het verschil maken tussen een 6 en een 8 of 9. Dus meer oefenen op de "slordigheidjes". En de oefeningen die een paar x in je proef zitten, zoals middendraf en binnenkomen op de AC. Als je die hoog weet te scoren heb je al aardig wat punten binnen en kun je ook nog eens een foutje op iets anders maken.

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:49

Gefeliciteerd met de puntjes allemaal *\o/*

Jammer is dat altijd als er niks bij staat. De jury waar ik laatst bij zat te schrijven gaf bij bijna alles commentaar. Ze gaf veel 6jes, dat wel maar onderbouwde dat met bv meer dalen, meer verschil, vloeiender ed. Dat is wel superfijn. Ik heb er ook veel van geleerd en schrijfkramp aan over gehouden :+
Eentje draafde vrolijk de ring uit bij A, dat werd helaas een diskwalificatie. Voorlezer kwam nog wel pleiten voor de combinatie dat ze pas voor de 3e keer weg waren (L1) en dat het toch zo sneu was dat ze nu geen punten kreeg (was een selectie wedstrijd). Op de andere hand probeerde het paard het ook al maar toen kon ze hem net binnen houden dus ze had het kunnen anticiperen maar het blijft wel rot natuurlijk.

Wij mogen vrijdag weer, gelukkig een beetje een fatsoenlijke tijd ook. Stalgenootje van mij moet pas om 23u en de tweede proef om 23:30u... Dus die heeft afgemeld

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:54

Die dingen die jij noemt zijn juist dingen die je als commentaar wilt zien. Want er zijn tig dingen die het een 6 kunnen maken, het kunnen die dingen zijn die jij schrijft, maar ook hele andere dingen juist. Meer daling in de hals of juist meer door het lijf of juist meer verruimen zijn alleen al 3 dingen die een middenstap een 6 kunnen maken. Of de lijn niet netjes rijden, te laat beginnen, te vroeg stoppen. Of de overgang terug niet vloeiend genoeg. En helemaal als iemand zegt het niet te kunnen plaatsen en 1 grote fout heeft, maar verder juist geen rommeltjes.

Nu vind ik dat commentaar sowieso moeilijk. Ik had vorige keer hele goede punten, maar wel maar 1 keer commentaar op het hele protocol. Zelfs niks onderstreept. Dat snap ik niet, er is altijd genoeg te verbeteren. Het hoeft niet vol te staan, maar iets meer als 1 ding bij een duidelijke fout is niet echt te veel gevraagd :+ Je bent afhankelijk van schrijver natuurlijk, maar meer als een paar dingen of onderstrepen moet altijd lukken.

Ik probeer de sterke onderdelen juist extra te scoren, niet degene die toevallig vaker voorkomen of dubbel tellen. De zwakke onderdelen natuurlijk trainen om ze steeds beter te krijgen, maar ook juist veel aandacht aan de toch al sterke. Ik kan zo hard werken aan middendraf en galop als ik wil, dat gaan nooit hele dikke cijfers worden en kost erg veel tijd om dat consequent een puntje hoger te krijgen. Dan heb ik veel meer aan de goede onderdelen nog beter te maken of gelijk te houden. Die 9 of 10 op halsstrekken maakt meer goed dan een 2 keer een 7 ipv 6 of 6,5 op middendraf/galop.
Maar goed, ik blijf de wedstrijden ook wel gebruiken om te controleren of we op de goede weg zijn, maar rijd niet zo vaak wedstrijdgericht in de training. Ik zie meer winst in gewoon de basis blijven verbeteren dan losse onderdelen gaan trainen. Als die basis goed is kan je de foutjes ook veroorloven.

Toch gefeliciteerd Noukie en wat heerlijk van het gevoel.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:04

Lijkt mij ook dat als je in de basis iets ziet waardoor je steeds op een zes blijft hangen, je dat er onderaan even opzet. Verder weet ik wel hoe het werkt met strak rijden etc en dat lukte goed, dus ja. Dan wil ik graag weten waarom een uitgestrekte stap een 6 is, terwijl collega juryleden daar 7s en hoger voor geven :+

Noisy, zijn juryleden die doen dan -2 en wel de proef laten uitrijden. Zou niet moeten mogen, maar het gebeurt. Dus die lezer denkt wss ik probeer het gewoon :')

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:11

Het ligt er toch aan of het een afgesloten ring is of het uitsluiting ks of min 2? Echt eruit springen is klaar, maar een open ring weer niet dacht ik.
Alleen is een dichte ring met de a een paar meter open weer lastig haha.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:29

Haha dat laatste idd. Ik vind dat een gesloten ring, maar goed, kom dan nog uit het tijdperk van alleen de letters op een weiland :D

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:30

Noukie schreef:
Haha dat laatste idd. Ik vind dat een gesloten ring, maar goed, kom dan nog uit het tijdperk van alleen de letters op een weiland :D


Ja :+ en later in elke hoek 2 balken. Dat was al heel wat! Of alles alleen letters, maar de Z een hele afgezette ring.

Volgens mij valt dat laatste idd onder gesloten, hebben ooit zoiets gehad op een wedstrijd.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:50

Gefeliciteerd allemaal met de punten!

Blijft altijd lastig die verschillende jury's. Ik heb ook liever mijn hele protocol volgeschreven, maar als ik bij de ene jury een 5 krijg met meer verschil en bij de ander een 6 met hetzelfde commentaar vind ik het ook lastig om te bedenken wat er dan precies beter moet. Pony heeft gewoon niet zulke denderende gangen.

Ik had vorige week wedstrijd, voor het eerst echt tussen de witte hekjes (dus geen dichte bak). Dat heb ik geweten, na 6 onderdelen vond mijn pony het wel best en dook hij de bak uit. Omdat het een gesloten bak was (hekje bij A werd steeds gesloten), werd ik dus ook uitgesloten. Jury kwam naar me toe en vertelde dat het wel mijn tijd was dus dat ik beter gewoon nog even kon gaan rijden. Pony ging echter compleet in protest en was geen land mee te bezeilen. Op dat moment dacht ik, hij is stout, maar achteraf is het waarschijnlijk een slecht passend zadel geweest in combinatie met mijn eigen (gespannen) houding. Tweede proef dus niet eens gestart, zonde van mijn geld en tijd (gelukkig maar 10 min rijden), maar ik wist dat ik daar niet meer van kon maken. In ieder geval niet zonder het voor mij, mijn pony en de andere combinaties onveilig te maken.

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:17

Maar je hebt geen denderende gangen nodig om verschil te tonen he? Dat een paard een goede draf heeft wil niet zeggen dat ze ook goed kunnen verruimen, of dat 1 met een mindere draf dat niet kan. Sommige hebben wel meer aanleg om te verruimen tegenover de normale arbeidsgangen en anderen weer niet. Dus de ene zal je daar meer aandacht aan moeten besteden en zal het meer tijd kosten.
Mijn middendraf begon bijvoorbeeld met 5en en 6jes en gingen naar 7,5 en 8en. Nu weer wat minder na blessure en niveau hoger, maar mijn middendraf voor een 7,5 is minder ruim als die van een ander met betere gangen bijvoorbeeld. Maar het verschil met arbeidsdraf groter of even groot. Als ruiter kijk je toch vaak anders, maar iedereen moet duidelijk verruimen en weer terug. Dat is met betere gangen niet altijd beter of makkelijker, zit ook een stuk aanleg bij.

En elke jury zal altijd net iets anders kijken en geen enkele verruiming is hetzelfde. Elke proef en elke lijn is toch net wat anders en dan samen met wat de jury ziet.

Vervelend zeg, maar een slecht passend kan je oplossen :(:) en hekjes is gewoon best wennen zo'n 1e keer.

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:41

MyWishMax schreef:
Maar je hebt geen denderende gangen nodig om verschil te tonen he? Dat een paard een goede draf heeft wil niet zeggen dat ze ook goed kunnen verruimen, of dat 1 met een mindere draf dat niet kan. Sommige hebben wel meer aanleg om te verruimen tegenover de normale arbeidsgangen en anderen weer niet. Dus de ene zal je daar meer aandacht aan moeten besteden en zal het meer tijd kosten.
Mijn middendraf begon bijvoorbeeld met 5en en 6jes en gingen naar 7,5 en 8en. Nu weer wat minder na blessure en niveau hoger, maar mijn middendraf voor een 7,5 is minder ruim als die van een ander met betere gangen bijvoorbeeld. Maar het verschil met arbeidsdraf groter of even groot. Als ruiter kijk je toch vaak anders, maar iedereen moet duidelijk verruimen en weer terug. Dat is met betere gangen niet altijd beter of makkelijker, zit ook een stuk aanleg bij.


Ja helemaal waar. Het gaat bij dat soort dingen meer om het verschil laten zien, dan laten zien dat je paard een exceptionele draf heeft.
Op hoger niveau gaat een grotere draf wel tellen, maar ook een paard met een mindere draf kun je beter maken als het bv de 2e draf gaat kunnen lopen. Ook al is ie niet super ruim. Het moet duidelijk verruimen zijn en niet versnellen. Dat gaat dus heel vaak fout

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:21

MyWishMax schreef:
Maar je hebt geen denderende gangen nodig om verschil te tonen he? Dat een paard een goede draf heeft wil niet zeggen dat ze ook goed kunnen verruimen, of dat 1 met een mindere draf dat niet kan. Sommige hebben wel meer aanleg om te verruimen tegenover de normale arbeidsgangen en anderen weer niet. Dus de ene zal je daar meer aandacht aan moeten besteden en zal het meer tijd kosten.
Mijn middendraf begon bijvoorbeeld met 5en en 6jes en gingen naar 7,5 en 8en. Nu weer wat minder na blessure en niveau hoger, maar mijn middendraf voor een 7,5 is minder ruim als die van een ander met betere gangen bijvoorbeeld. Maar het verschil met arbeidsdraf groter of even groot. Als ruiter kijk je toch vaak anders, maar iedereen moet duidelijk verruimen en weer terug. Dat is met betere gangen niet altijd beter of makkelijker, zit ook een stuk aanleg bij.

En elke jury zal altijd net iets anders kijken en geen enkele verruiming is hetzelfde. Elke proef en elke lijn is toch net wat anders en dan samen met wat de jury ziet.

Vervelend zeg, maar een slecht passend kan je oplossen :(:) en hekjes is gewoon best wennen zo'n 1e keer.


Nee je hebt inderdaad geen denderde gangen nodig om verschil te tonen, maar een paard met een goede draf kan makkelijker verruimen dan eentje met een minder goede draf. Hij vindt verruimen ontzettend lastig en hoewel ik veel verschil probeer te tonen (naar voren en juist ook weer terug) krijg ik vrijwel altijd onvoldoendes op het verruimen. Maar daar zijn we hard op aan het oefenen!

Nu eerst inderdaad een zadelmaker erbij voordat we weer op wedstrijd zullen gaan. Zadel kan thuis met een bontje eronder nog net, maar op wedstrijd zit ik dusdanig anders dat het zadel gaat klemmen. Niet fijn voor pony dus.
Zadelmakers duren helaas ontzettend lang, mijn eigen zadelmaker had begin september pas plek. Maar bij een ander geïnformeerd :roll:

Babootje

Berichten: 26391
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:28

Belangrijkste in het verruimen is dat je paard op t achterbeen moet blijven. Is nje paard op de voorhand dan zal het alleen maar versnellen en niet verruimen.
Zadel is idd ook heel belangrijk. Als het op de schouder klemt wordt je paard ook belemmerd in de beweging

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:33

Maar dat is echt niet zo. Goede gangen hoeven echt niet goed verruimen te betekenen. Dus daar moet je echt niet naar kijken, de kwaliteit van gangen heeft er minder mee te maken, meer de aanleg voor verruimen. En als je dat niet hebt is het keihard werken. Dat had ik met huidige merrie ook. Komt vanzelf goed met trainen. Wat meestal goed helpt is juist niet hele lange zijdes of diagonalen proberen te verruimen, maar juist een paar passen en dan weer terug. Dat je een paar passen echt voelt dat je verruimt en dan alweer opvangen, zo kan je de kracht opbouwen en paard leren wat de bedoeling is.

Maar wat bizar zeg, september kan toch gewoon niet? Hopelijk snel een ander en dan snel opgelost!

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:36

MyWishMax schreef:
Het ligt er toch aan of het een afgesloten ring is of het uitsluiting ks of min 2? Echt eruit springen is klaar, maar een open ring weer niet dacht ik.
Alleen is een dichte ring met de a een paar meter open weer lastig haha.

Het was inderdaad een gesloten ring met alleen een opening bij A.
Ik snap inderdaad ook dat ze probeerden om er -2 van te maken ipv uitsluiting, denk dat ik dat misschien ook wel zou proberen.

Onze wedstrijd gaat waarschijnlijk niet door, Rudi is kreupel -O- Ik vermoed een hoefzweer die aan het rijpen is

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:46

Oh wat zuur zeg! Hopelijk idd een zweer die snel eruit komt, altijd vervelend als ze niet goed zijn.

Binkke Eline, wat een megalange wachtrij idd! Snap dat je een ander probeert. Zadels zijn ook echt altijd gedoe he

wendy1987

Berichten: 6955
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:54

Oww wat balen noisy! Dacht dan zie ik je nog wel even.. ik hoef gelukkig niet super laat dit keer, ook niet vroeg maar alles beter dan de vorige keer haha!

Verruimen is bij ons echt heel lastig. Eigenlijk alles waar ze dr achterhand voor nodig heeft haha.
Door t springen gaat t al wel beter maar ze duikt erg graag op dr voorhand.

Vrijdag maar eens kijken hoe t gaat. Deze keer iets betere voorbereiding. Leuke aan t trainen nu. Morgen ook nog even en dan kijken we vrijdag wel of we t weer kunnen!

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:37

1 van mijn jury's was wel een beetje een zuurpruim zeg :x
Mijn proef ging niet bepaald goed, paard had nogal spanning waardoor er een aantal echt grote fouten in zaten, maar er zaten ook echt wel nette stukken tussen. Jury had met afgroeten al een enorme chagrijnige blik, dus ik had al geen hoge verwachtingen. Punten bleken uiteindelijk mee te vallen, met net geen winstpunt (wat eigenlijk wel wat te hoog was). Maar tegelijkertijd staan er wel geteld 4 woorden op mijn hele protocol. Daar heb je toch ook helemaal niet aan? En 2 daarvan waren ook nog is de ultieme 'Ik moet wat aardigs zeggen, maar ik weet niets'. Namelijk: 'Leuke combinatie' als eindtekstje. Als ze dan geen zin had in commentaar, had ze die ook wel weg mogen laten...

Gelukkig had de andere jury wel normaal gepunt en goede feedback erbij gezet dus heb ik mijn proeven niet helemaal voor niets gereden.