Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10427
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:55

spannend Fleursandro.. heb je al wat wedstrijden uitgezocht nog voor die tijd of dat niet?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:09

ynskek schreef:
spannend Fleursandro.. heb je al wat wedstrijden uitgezocht nog voor die tijd of dat niet?


Ja ik ga volgende week en 4 juni. Mocht ik de punten dan niet hebben voor de L1 dan verzet ik de wedstrijd gewoon naar B.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:24

Eerste keer gestart vandaag in de B. Ook nog nooit op ander terrein gereden met haar. Dat hebben we geweten, heel braaf alleen de hele tijd moest ze hinniken keihard. Mensen vroegen al of het een hengst was haha. De bak was mega zwaar waardoor ze in de 2e proef uit de galop viel, ze werd ook echt moe en dan helpt de bak niet. Gewoon 2 keer 1e geworden met 186 en 181!

Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:49

Netjes! Gefeliciteerd!!!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:57

Gefeliciteerd!

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:13

Gefeliciteerd! Netjes gedaan voor een eerste keer dan zo!!

DiscoDipp

Berichten: 2870
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:42

Super goed gedaan, gefeliciteerd!!

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:15

Gefeliciteerd!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:31

Benieuwd hoe jullie hier tegenover staan:

Laatst had ik een kleine discussie met een toezichthouder op wedstrijd, niet omdat er niet iets in orde was maar om het feit dat ik niet wil dat iedereen aan mijn paard zit met het oog op besmettingen met virussen en/of bacteriën. Ik vind het prima dat er gecontroleerd wordt maar wil gewoon niet dat vreemde mensen aan mijn paard zitten. Daarnaast rij ik een hengst en die is redelijk bijtgraag, ik blijf ten allen tijde aansprakelijk dus daar zit ik ook niet op te wachten.

Mijn vriend heeft laten zien hoe strak de neusriem zat, zij nam hier genoegen mee maar ze zei dat het wel eens een probleem zou kunnen geven. Maar ze begreep mijn standpunt ook wel, je kunt er niet zo maar van uit gaan dat alle paarden 100% virusvrij zijn.

Wij hebben thuis drachtige merries staan en mijn hengst is een goedgekeurde dekhengst, ik ben zelf altijd heel voorzichtig en zal nooit een vreemd paard aanraken. Mijn paard mag niet geaaid worden en/of neuzen met een ander paard (dat laatste gaat overigens ook niet, want dan krijgt hij andere gedachtes :D)

Nu vraag ik me af, ben ik nu zo'n zeikerd of zijn er meer ruiters die hier over nadenken???

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:05

Hier een zeer laat gecastreerde ruin (op 8 jaar gecastreerd) die ook absoluut niet met andere paarden mag neuzen, wat dat betreft snap ik je wel!
Als er ooit een toezichthouder is die enorm aandringt op het aanraken van jouw paard, kan je denk ik wel gewoon vragen ivm drachtige merries thuis dat je liever hebt dat diegene eerst zijn of haar handen wast/ontsmet/handsschoenen aantrekt? Al denk ik zelf dat het risico niet enorm groot is en zou het zelf geen probleem vinden als iemand voorzichtig (!!!) mijn paard aanraakt. Paard is nogal schrikkerig met het hoofd ivm verleden en ik wil niet dat hij daar ook nog spanning van gaat krijgen.

Hier zondag dan mijn eerste wedstrijd ooit op de planning! Voorbereiding gaat niet ideaal zijn ivm privé redenen, maar we gaan voor het plezier! Ben zelf altijd al groom geweest dus de stres hoe zo een wedstrijd gaat heb ik al niet. Wel om hoe ik hem de ring rond kan sturen. Paardlief wordt altijd enorm gespannen en heeft dan veel steun van de ruiter nodig, ik ga mijn best doen mijn hoofd erbij te houden zodat ik hem zo goed mogelijk kan steunen en begeleiden.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:11

Neuzen met n ander paard laat ik ook niet toe.

Maar een toezichthouder moet wel kunnen doen waarvoor hij aanwezig is...

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:14

Hier in de buurt was laatst rhino op 2 verschillende locaties (waaronder een locatie waar regelmatig wedstrijden gehouden worden). Kijk de meeste mensen nemen hun verantwoording wel en zullen niet op wedstrijden verschijnen als er een virus bij hun op stal heerst, maar je hebt er ook tussen die nergens naar kijken.

En hoe zit het met de aansprakelijkheid als je paard de toezichthouder bijt? Ik waarschuw wel maar volgens mij ben je dan alsnog aansprakelijk

Getup schreef:
Neuzen met n ander paard laat ik ook niet toe.

Maar een toezichthouder moet wel kunnen doen waarvoor hij aanwezig is...


Ik heb deze keer de controle uit laten voeren door mijn vriend, ze stond er bij en kon gewoon zien dat het allemaal in orde was.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:22

Maar de toezichthouder moet wel zijn of haar werk kunnen doen. Dus ze had inderdaad gelijk dat anderen er wel een probleem van kunnen maken. Tussen zien en zelf voelen zit nog wel een verschil en eventueel andere dingen kunnen controleren is wel belangrijk.
Je kan wel iemand hem aan andere kant vast laten houden zodat hij niet kan bijten, dat is ook jouw verantwoordelijkheid, ja.

Nu zie ik ze hier juist handen vaak schoonmaken tussendoor. Maar je kan ook doekjes of handschoenen meenemen als je niet met blote handen wilt laten aanraken.
Ik heb er wel over nagedacht, maar vind het juist heel belangrijk dat iedereen hetzelfde gecontroleerd wordt en juich die controles juist toe. Zouden zelfs strenger mogen van mij.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:35

Ze moeten zeker hun werk kunnen doen, ik dacht er ook eerst nooit bij na totdat rhino weer de kop op stak. Toen ben ik er pas over na gaan denken.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:01

Het is de taak van de toezichthouder om handschoentjes bij te hebben. Zonder mag deze je paard niet aanraken.
Het is ook niet de bedoeling dat iedereen gecontroleerd wordt, alleen als er verdenking is van een veel te strakke neusriem.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:13

Handschoenen en bij ieder paard nieuwe is bij bittencontrole verplicht, niet bij de neusriem.
Er wordt in het reglement ook niets gezegd over alleen controleren als het te strak zit. Wel dat ze moeten controleren of de reglementen nageleefd worden.

Een te strakke neusriem, dus niet de minimaal 1,5cm, is niet altijd te zien. Dan zit hij echt al extreem strak. Ik vind het juist enorm positief als gewoon iedereen gecontroleerd wordt. Wij hebben het al gehad op een aantal wedstrijden en dan waren er toch neusriemen te strak die niet te strak eruit zagen. Reglementen gelden voor iedereen en dus vind ik iedereen controleren veel beter dan maar gewoon inschatten waarmee je er naast kan zitten.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:45

Maar het wordt je wel geleerd tijdens de cursus en bijscholingen.
De bedoeling is dat je toezicht houdt, en pas bij verdenkingen gaat controleren, het is niet de bedoeling dat je zomaar iedere neusriem gaat controleren.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:49

Jammer, dat zou wel moeten. Juist omdat je het niet in kan schatten, tenzij het extreem is. En juist omdat het als wreedheid gezien wordt en je toch al toezichthouders moet hebben, controleer alles dan gewoon.

Hier controleerden ze gewoon een heel stel dingen bij betreden van losrijdterrein. Juist goede manier vond ik.

NorwayFjord

Berichten: 3154
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:10

Ik vind het juist ook wel goed als ze iedereen checken eigenlijk, gebeurde laatst op wedstrijd ook. En bij bijna iedereen zat hij te strak, om te janken eigenlijk -O- Ik gok op dezelfde wedstrijd als bij MWM :D

Snap wel dat je huiverig bent met een dekhengst en drachtige merries hoor overigens, fijn dat deze toezichthouder dat begreep :) Anders zelf zorgen dat je altijd handschoentjes mee hebt voor de zekerheid? Al is het maar bij je groom.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:18

Oh bij ons was het bij iedereen goed juist. Was al heel blij dat het dus meeviel, maar blijkbaar niet. En laat meteen zien hoe belangrijk het eigenlijk is.
Maar dat was voor ons niet de enige waar het gebeurde haha

NorwayFjord

Berichten: 3154
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:41

Juist fijn als het ook bij veel mensen wel goed gaat! En ook dat het meer gecheckt word :)

Snap sowieso niet waarom je de neusriem zo enorm aan zou snoeren, ik heb net een nieuw hoofdstel en er echt op gelet dat hij los genoeg zit bij de neusriem. Het is ook nergens voor nodig om het zo enorm aan te snoeren.

Ik heb trouwens echt zo'n zin om weer op wedstrijd te gaan door jullie verhalen en foto's en door mee te gaan als groom! Eerst maar zorgen dat onze rechte lijnen recht zijn, onze voltes rond en de galop onder controle is :+

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:41

Ik juich de standaard controle alleen maar toe! Ik laat de toezichthouders indien ze het niet uit hunzelf doen ook aan mijn spoorwiel draaien om aan te tonen dat die niet vaststaat. Indien ik nog niet in het zadel zit geef ik daar zelfs "voetje" voor. :')

Bij onze vereniging wordt het dus standaard gedaan als je de losrijbaan wil betreden. Bit, neusriem en sporen worden gecontroleerd. Onze vaste toezichthouder heeft altijd een hele doos wegwerp handschoenen bij zich en is zeer bekwaam in het rustig benaderen van paarden die het spannend vinden.

En toch hoor ik soms verhalen van haar waar je oren van gaan klapperen.


Andere vraag daarop aangesloten, zouden de controles nog strenger moeten? Bijvoorbeeld flank controle na de proef? Of nogmaals de algemene controle na de proef? Of vinden jullie dat in de "basissport" te streng?

Hier heeft onze toezichthouder er wel eens iemand er op betrapt dat tijdens het losrijden de groom toch nog even de neusriem weer strakker deed.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:07

Vroeger in t Gooi was er een juryechtpaar, die altijd samen kwamen. De een in de auto of juryhuis , de ander bij de uitgang ring. Dan deed mevrouw elke combinatie checken na de proef. Niemand die t waagde, daar iets van te zeggen :Y)

Was heel vanzelfsprekend. En vind, dat dat vaker zou moeten gebeuren.

Op de grotere wedstrijd in België wordt er standaard na de proef de lengte sporen en zweep gecheckt, of er geen plekken zijn van sporen... bit wordt bekeken en of je neusriem niet te strak zit.


Snap je issue wbt ziektes, hoor !

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:30

Ik vraag me alleen wel af hoe ze controleren bij een Micklem, deze neusriem hoort "strakker" te zitten dan een Engelse sper/neusriem. Niet dat ik 'm dichtgesnoerd heb, eerder te los dan te vast, maar in de uitleg die bij zo'n hoofdstel zit staat dat ie "strakker" hoort. Iemand die daar ervaring mee heeft, nu we het er toch over hebben?

Strakker is natuurlijk relatief vandaar dat t tussen aanhalingstekens staat :)

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:37

Enzo_Ollie schreef:
Ik vraag me alleen wel af hoe ze controleren bij een Micklem, deze neusriem hoort "strakker" te zitten dan een Engelse sper/neusriem. Niet dat ik 'm dichtgesnoerd heb, eerder te los dan te vast, maar in de uitleg die bij zo'n hoofdstel zit staat dat ie "strakker" hoort. Iemand die daar ervaring mee heeft, nu we het er toch over hebben?

Strakker is natuurlijk relatief vandaar dat t tussen aanhalingstekens staat :)

Ik heb geen ervaring met controleren, maar ik heb wel een micklem. Bij mijn neusriem passen er, net zoals bij een normale neusriem, gewoon 2 vingers tussen het riempje en het neusbot, boven op de neus. Mijn kaakriem zit echter wel strakker dan een normaal hoofdstel, maar niet te strak en gewoon op de goede plek.