Vervelende ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:01

Kelly_ann schreef:
Wat Amber zegt klopt deels... Als je als ruiter niet goed reageert op spanning bij het paard dan kan dat voor het paard de situatie nog vervelender maken.

Paarden zijn dieren die sterk leren van associaties...
Stoppen als je in een negatief stukje zit kan leiden tot herhaling of verergering van het gedrag.

Nu is het nu één keer zo gegaan, en als je een volgende keer een beter voortraject hebt en het in die situatie anders aanpakt zal het vast goedkomen. Maar stoppen op een punt van frustratie bij paard en ruiter is een slecht advies. Je aanpak aanpassen en positief afsluiten is een beter idee.


Precies dit is wat ik ook bedoelde alleen jij verwoord het beter en duidelijker. :-) Pony had meer geleerd als TS gewoon wat ontspannen in de ring had kunnen rijden en ze op die manier positief af hadden kunnen sluiten.

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:04

Ayasha schreef:
Elisa:
Janneke40 schreef:
Hoi Bökkers. Ik had vandaag een nare ervaring met een jurylid en voel me er nog steeds beroerd van. Het was de eerste wedstrijd in B met onze jonge, eigenwijze koudbloed pony. Hij deed het heel braaf in de inrijbak, mooi nageeflijk lekker vlot en helemaal prima. Toen wilde hij niet naar de ring. Dat gebeurt wel vaker dan is hij onzeker en blijft vastbesloten stokstijf staan. Met wat gedoe en een helper kwamen we in de ring. Allemaal heel spannend natuurlijk. Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik. Schreeuwt de jury uit de auto of het niet wat zachter kan met die zweep. Ik ben helemaal verbouwereerd. Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen. Ik voelde me zo gekwetst, ik word weggezet als 1 of andere dierenmishandelaar. Ik heb zelf de ring verlaten dus niet eens begonnen aan de proef. Naderhand ben ik nog naar de jury gegaan en die kon het zich vaag herinneren. Ze zij dat pony niks verkeerd deed. Ik zei dat hij niet aan het been was en dat ik hem er even door had willen rijden en mijn pony is soms lastig in nieuwe situaties. Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant. Daarna kreeg ik nog een lege protocol in mijn handen gedrukt waar met pen stond geschreven "buitensporig zweep gebruik, voorlezer vindt het onzin". Wat ik hier nou mee moet, geen idee.



Lijkt me als dit dier het wel vaker doet dat TS daar iig niet overdonderd door geweest kan zijn. Je kan je dan ook als ruiter gaan af vragen of er geen andere manier is om dat dier vertrouwen te geven dan er op te slaan om hem "aan het been" te krijgen.

Dan loopt ie een rondje niet helemaal aan je hulpen, is dat een ramp als dat betekent dat ie leert dat hij er niet dood van gaat? Het volgende rondje als ie meer vertrouwen heeft kan je hem rustiger aan de hulpen zetten.

Wat ik wél vind is dat de jury TS te woord had mogen staan en opbouwend had mogen reageren in het gesprek maar ik kan uit het bericht niet op maken of er echt helemaal niets gezegd is of dat er gewoon niet gereageerd is op "pony is lastig". Pony is niet lastig, pony doet zijn stinkende best met de informatie die hem gegeven wordt.


Ja als de pony dit vaker doet op EXACT dezelfde manier. Maar dat is voor mij nog de vraag? Kan ook zijn dat het dier moeite heeft met nieuwe en spannende situaties en net iedere keer wat anders reageert. Maar ben het er uiteraard mee eens dat TS beter kan gaan zoeken naar andere manieren om dit paard te bereiken als het zich afsluit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:13

Elisa2 schreef:
Ja als de pony dit vaker doet op EXACT dezelfde manier. Maar dat is voor mij nog de vraag? Kan ook zijn dat het dier moeite heeft met nieuwe en spannende situaties en net iedere keer wat anders reageert. Maar ben het er uiteraard mee eens dat TS beter kan gaan zoeken naar andere manieren om dit paard te bereiken als het zich afsluit.

Op zo'n moment dat dier "meer aan het been zetten" heeft bij mij nog nooit gewerkt. Nu kan ik een heel beroerde ruiter zijn, dat sluit ik niet uit. Maar een paard dat zo reageert sluit zich per definitie af. Die moet je niet ergens "doorheen" willen rijden. Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen. En nee, ik heb echt niet altijd brave half dooie knollen mee. Maar geen enkel paard dat binnenvet en zich af sluit zal goed reageren op de methode die TS beschrijft.

dan calculeer ik in dat TS, gebaseerd op dit bericht, ook niet de rust zelf geweest is. (nee sorry ik geloof niet als je dagen over stuur bent van een jury opmerking dat je rustig bent op wedstrijd.) en ruiters die nerveus zijn pakken dingen wel eens anders aan dan ze zelf denken op dat moment.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:21

Ayasha schreef:
Die moet je niet ergens "doorheen" willen rijden. Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen. En nee, ik heb echt niet altijd brave half dooie knollen mee.


"...ergens "doorheen" willen rijden" = Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen.

Die term heeft bij sommige mensen blijkbaar de lading gekregen dat erdoorheen rijden 'slaan' of ruw zijn betekent....Dat hoeft helemaal niet, maar je moet wel even doorgaan in het moeilijke stukje om tot iets werkbaars en positiefs te komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:34

Kelly_ann schreef:
Ayasha schreef:
Die moet je niet ergens "doorheen" willen rijden. Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen. En nee, ik heb echt niet altijd brave half dooie knollen mee.


"...ergens "doorheen" willen rijden" = Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen.

Die term heeft bij sommige mensen blijkbaar de lading gekregen dat erdoorheen rijden 'slaan' of ruw zijn betekent....Dat hoeft helemaal niet, maar je moet wel even doorgaan in het moeilijke stukje om tot iets werkbaars en positiefs te komen.

een paar keer spoor en minstens twee tikken is voor mij in ieder geval niet "aanmoedigen".

Ik trek mijn conclusies op basis van wat TS schrijft en die variant van "er doorheen rijden" heet imo niks te maken met contact proberen te krijgen.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:35

Ayasha schreef:
dan calculeer ik in dat TS, gebaseerd op dit bericht, ook niet de rust zelf geweest is. (nee sorry ik geloof niet als je dagen over stuur bent van een jury opmerking dat je rustig bent op wedstrijd.) en ruiters die nerveus zijn pakken dingen wel eens anders aan dan ze zelf denken op dat moment.


Dagen overstuur?
Het is gisteren gebeurd, TS heeft het topic gisteravond geopend... Je kan helemaal nog niet weten of TS er dagen overstuur van is, en gezien de reacties zou ik het haar niet kwalijk nemen als ze geen vervolg meer geeft aan het delen van haar emoties bij de gebeurtenis.

TS kan best heel rustig en kordaat hebben opgetreden binnen wat zij kent, maar dat de jury dit too much vond. Dat kan een persoon goed raken en ongemakkelijk maken. Soms heb je dat ongemak nodig om te kunnen groeien.

rien10
Berichten: 14795
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:39

Ik heb een instructeur gehad wiens motto was "altijd blijven rijden". Wat hij bedoelde, welke omstandigheden je ook tegenkomt, je kan het alleen rij technisch oplossen als je blijft rijden. Daar waar rukken, trekken, slaan (als in meppen) en schoppen begint, is het rijden geëindigd.
Ja, een tikje is m.i. nog steeds rijden. Evenals je paard aandrijven als hij die plantenbak echt vre-se-lijk eng vind. Met je been en je stem kan je prima zeggen "Paardje, het is maar een bloembak, ik loods je er doorheen, en de volgende ronde zie je vast en zeker dat het maar een bloembak is en geen hok met een krokodil er in".
Een jury kan denk ik prima het verschil zin tussen "blijven rijden" en een paard ergens doorheen meppen.

Janine1990 schreef:
Soms heb je dat ongemak nodig om te kunnen groeien.


Mooi verwoord.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:42

rien10 schreef:
Ik heb een instructeur gehad wiens motto was "altijd blijven rijden". Wat hij bedoelde, welke omstandigheden je ook tegenkomt, je kan het alleen rij technisch oplossen als je blijft rijden. Daar waar rukken, trekken, slaan (als in meppen) en schoppen begint, is het rijden geëindigd.
Ja, een tikje is m.i. nog steeds rijden. Evenals je paard aandrijven als hij die plantenbak echt vre-se-lijk eng vind. Met je been en je stem kan je prima zeggen "Paardje, het is maar een bloembak, ik loods je er doorheen, en de volgende ronde zie je vast en zeker dat het maar een bloembak is en geen hok met een krokodil er in".
Een jury kan denk ik prima het verschil zin tussen "blijven rijden" en een paard ergens doorheen meppen.

Janine1990 schreef:
Soms heb je dat ongemak nodig om te kunnen groeien.


Mooi verwoord.

Akkoord, zowel met dat ongemak soms nodig is om te groeien als met jouw bericht Rien. Maar het zou me heel sterk lijken dat een jury zo heftig reageert wanneer je een situatie op die manier aan pakt?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:43

Janine1990 schreef:
TS kan best heel rustig en kordaat hebben opgetreden binnen wat zij kent, maar dat de jury dit too much vond. Dat kan een persoon goed raken en ongemakkelijk maken. Soms heb je dat ongemak nodig om te kunnen groeien.


Niemand vind het leuk om kritiek te krijgen op zijn gedrag of in dit geval om te horen dat je onbehoorlijk gebruik maakt van je zweep/sporen.

Dat je je weggezet voelt als een 'dierenmishandelaar' kan ik echt wel begrijpen.

Ik heb ook wel eens in een onderlinge proef een paard vrij hard aan de teugels getrokken toen hij van plan was flink te gaan bokken. Ik was als de dood eraf te gaan want ik wist hoe heftig de rodeo kan zijn als het eenmaal begint.
Dikke onvoldoende voor het onderdeel van de jury en de opmerking dat ik veel te ruw was.

Heel akelig om terug te lezen want ik had de beste bedoelingen, en toch had de jury gelijk vanuit haar perspectief.

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:44

Janine1990 schreef:
Soms heb je dat ongemak nodig om te kunnen groeien.


Die kan zo op een tegeltje. Waarheid als een koe :)

anjali
Berichten: 15203
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:47

Ik heb vroeger geleerd dat je paard thuis een niveau hoger moet zijn getraind dan de wedstrijd waar je heen gaat omdat het daar door stress etc. altijd minder gaat. Dus ik denk dat deze combinatie eerst nog thuis verder moet trainen, nog niet aan deze wedstrijd toe was.En zoals anderen ook al zeiden, in de B (en L) mocht je vroeger niet eens met sporen rijden, in hogere categorieen dressuur wel maar dan geen zweep! Mijn allereerste b-proefje was in een binnenbak wat mijn toenmalige (geleasde) pony niet gewend was en hij heeft gedurende de hele proef keihard zitten hinniken naar zijn kameraden die buiten waren! Ik werd er zelf heel zenuwachtig van en kreeg ook niet veel punten .

roosa

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:50

B ruiters met sporen ik gruwel er van,moeten ze verbieden.
Eerst relaxed aan het been je rondjes tuffen.
Ik mocht pas in het m een klein knopje om van mijn juf.
Zoek de onderlinge wedstrijdjes op of doe mee zonder dat je punten tellen.
Ga het eerst maar leuk maken zonder druk met je paard.
Laad hem in en ga ergens oefenen op ander terrein.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:51

anjali schreef:
Ik heb vroeger geleerd dat je paard thuis een niveau hoger moet zijn getraind dan de wedstrijd waar je heen gaat omdat het daar door stress etc. altijd minder gaat. Dus ik denk dat deze combinatie eerst nog thuis verder moet trainen, nog niet aan deze wedstrijd toe was.En zoals anderen ook al zeiden, in de B (en L) mocht je vroeger niet eens met sporen rijden, in hogere categorieen dressuur wel maar dan geen zweep! Mijn allereerste b-proefje bij het Landelijk was in een binnenbak wat mijn toenmalige (geleasde) pony niet gewend was en hij heeft gedurende de hele proef keihard zitten hinniken naar zijn kameraden die buiten waren! Ik werd er zelf heel zenuwachtig van en kreeg ook niet veel punten .

Het kan zijn dat dit dier hoger getraind is dan de b. :) Ik heb eentje lopen die richting de M1 aan het trainen is nu. Maar reken maar dat die dicht klapte in het b proefje op wedstrijd. :(:)
Angst is een overweldigende emotie. Sommige paarden gaan rennen en schrikken van alles. Anderen sluiten zich compleet af en kruipen geheel in zichzelf. Die laatste categorie "voelt" veiliger (ze zijn het niet want het zijn veelal ook tijdbommen.) maar is vaak wel moeilijker om "er uit" te krijgen. Want elke negatieve prikkel doet ze nog verder in zichzelf kruipen. :) "we" leren allemaal dat we dingen voorwaarts moeten oplossen en dat is voor die categorie van paarden dus niet altijd meteen een optie.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:06

Ayasha schreef:
Akkoord, zowel met dat ongemak soms nodig is om te groeien als met jouw bericht Rien. Maar het zou me heel sterk lijken dat een jury zo heftig reageert wanneer je een situatie op die manier aan pakt?


Wat TS hier deelt is haar interpretatie van wat er gisteren is gebeurd. Ik kan me voorstellen dat een jury niet voor de proef uit de auto mag komen om te bespreken met de ruiter wat er gebeurt, omdat dat tot ongelijke behandeling kan leiden (geruststelling voor de proef krijgt een andere combinatie niet).
Als je dan buiten bent, kan je ook snel het idee hebben dat je wat harder moet roepen. Dat kan bij de ruiter weer heel hard binnen komen omdat het al een lastige situatie is.

En volgens mij zijn onze hersenen niet bij machte om zoveel prikkels tegelijkertijd te verwerken én correct op te slaan.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:49

Soms doet prestatiedrang vreemde dingen met deelnemers al dan niet in combinatie met wedstrijdstress.

Wij kunnen niet beoordelen of spoor en zweepgebruik overmatig was maar als een jury hier wat van zegt dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit bij de jury bloeddrukverhogend handelen van jou was. Of eea anders gezegd had kunnen, ja misschien wel.

Maar nu weer terug naar jezelf, als je het overnieuw zou kunnen doen, had je het dan anders gedaan?
Heb je er alles aan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid op de wedstrijd te komen?
Had je een plan als je paard zou blokkeren hoe je dat ging oplossen?

Veel tips heb je al voorbij zien komen.
Ga op ander terrein rijden zodat al geen stress meer oplevert.
Ga HC starten en overleg met de jury vooraf je doel, geef aan waar jullie probleem zit en je daarom HC start.
En als dat dan allemaal lukt, ga dan weer eens gewoon starten.

Laat in ieder geval je plezier in het (wedstrijd)rijden niet door 1 gebeurtenis of jury verpesten.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:48

EllyC schreef:
Soms doet prestatiedrang vreemde dingen met deelnemers al dan niet in combinatie met wedstrijdstress.

Wij kunnen niet beoordelen of spoor en zweepgebruik overmatig was maar als een jury hier wat van zegt dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit bij de jury bloeddrukverhogend handelen van jou was. Of eea anders gezegd had kunnen, ja misschien wel.

Maar nu weer terug naar jezelf, als je het overnieuw zou kunnen doen, had je het dan anders gedaan?
Heb je er alles aan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid op de wedstrijd te komen?
Had je een plan als je paard zou blokkeren hoe je dat ging oplossen?

Veel tips heb je al voorbij zien komen.
Ga op ander terrein rijden zodat al geen stress meer oplevert.
Ga HC starten en overleg met de jury vooraf je doel, geef aan waar jullie probleem zit en je daarom HC start.
En als dat dan allemaal lukt, ga dan weer eens gewoon starten.

Laat in ieder geval je plezier in het (wedstrijd)rijden niet door 1 gebeurtenis of jury verpesten.


En anders BB. Dit zijn hele eenvoudige proeven om ervaring op te doen voor jonge paarden.

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:07

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Ja als de pony dit vaker doet op EXACT dezelfde manier. Maar dat is voor mij nog de vraag? Kan ook zijn dat het dier moeite heeft met nieuwe en spannende situaties en net iedere keer wat anders reageert. Maar ben het er uiteraard mee eens dat TS beter kan gaan zoeken naar andere manieren om dit paard te bereiken als het zich afsluit.

Op zo'n moment dat dier "meer aan het been zetten" heeft bij mij nog nooit gewerkt. Nu kan ik een heel beroerde ruiter zijn, dat sluit ik niet uit. Maar een paard dat zo reageert sluit zich per definitie af. Die moet je niet ergens "doorheen" willen rijden. Die moet je proberen te bereiken. En zodra je contact hebt, hem er door loodsen. En nee, ik heb echt niet altijd brave half dooie knollen mee. Maar geen enkel paard dat binnenvet en zich af sluit zal goed reageren op de methode die TS beschrijft.

dan calculeer ik in dat TS, gebaseerd op dit bericht, ook niet de rust zelf geweest is. (nee sorry ik geloof niet als je dagen over stuur bent van een jury opmerking dat je rustig bent op wedstrijd.) en ruiters die nerveus zijn pakken dingen wel eens anders aan dan ze zelf denken op dat moment.


Bij mij heeft aan het been zetten in het verleden weleens gewerkt hoor, maar dan heb ik het niet over grof aan het been zetten maar zorgen dat het paard lekker aan het werk gezet wordt zodat de focus weer bij de ruiter komt en niet bij de omgeving blijft. Want dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken in zp'n situatie.

Nu weet ik in een wedstrijdring met druk van buitenaf dat we allemaal weleens beroerde keuzes maken of gemaakt hebben. Vanaf Bokt is het altijd heel makkelijk om te doen alsof zoiets ons nooit zal overkomen of overkomen is. :+ (niet persoonlijk naar jou bedoeld)

Voor TS is dit hopelijk gewoon een goede leer om hier in het vervolg anders mee om te gaan, soms zijn niet zulke leuke ervaringen nodig voor inzicht en groei.

Offtopic maar ik vind dat sporen ook niet thuis horen in de B, dat zouden ze van mij mogen verbieden tot de M minstens omdat sporen vaak misbruikt worden om een paard aan het been te maken en daar zijn ze niet voor bedoeld.

Eleeke

Berichten: 2054
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:15

Elisa2 schreef:
Nu is het jammer dat de TS gestopt is en het dier niet aan het lopen heeft gekregen want zo heeft hij geleerd bij spanning de baan te verlaten.
.

Paard heeft net zo hard geleerd dat hij bij spanning geslagen wordt, dat z'n leidinggevende er niet voor hem is als het moeilijk en eng is.

Je pakt er het grote cliche uit, dat het een beloning is om de ring te verlaten.

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:17

Lees eerst ff de rest van de berichten ;-)

Paard heeft alleen bevestigd gekregen dat de ring eng is, en dat is de associatie die hij meeneemt naar de volgende keer.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:34

Ik heb altijd geleerd als een paard iets voor je doet met angst / pijn (voor zweep of spoor) dan komt er altijd iets waar hij een nog grotere angst voor heeft. Dus erdoorheen rijden heeft geen zin, je zult de keer daarop nog harder moeten zijn om er dan weer doorheen te rijden. Dit vergroot het probleem, zorg dat je hier verre van blijft. Oefen thuis in alle rust nog eens, maak van de wedstrijd geen moeten maar een plezierig uitje. Het is een jong paard, nog tijd zat. Leer hem op jou te vertrouwen.
Blijf lief tegen je paard, tegen jezelf en tegen de jury (wellicht had die gewoon dr dag niet met dr geschreeuw).

Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:37

Thuis oefenen helpt natuurlijk maar beperkt. Misschien kun je kijken naar clinic achtige lessen op vreemd terrein zodat je regelmatiger op onbekende plekken komt en je daar in alle rust (zonder de druk van een wedstrijd schema, zonder de spanning van een wedstrijd, zonder jury etc) je paard kunt leren dat nieuwe plekken ook veilige plekken zijn.

Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:53

Ik vind het zo'n enorme stapeling van vreemde zaken.....

Informatie uit tweede hand: vriendin was op WK jonge paarden in Ermelo: ook die ruiters kregen hun jonkies soms de ring niet in.

In de B met sporen : 'oma wordt oud'. Vroegah moest je ze verdienen en mocht het pas vanaf de M.

En een wezenlijke FOUT in de regelementen: 'niet belonen tijdens de proef'.
Dat is echt van de zotte.
Belonen en straffen horen een verhouding van 10 staat tot 1 te hebben.
Dus als je een tikje mag geven moet je OOK mogen belonen.

Als TS haar paard met lieve woorden en beloning voor elke pas in de goede richting had rondgereden was het vast beter gegaan.

(Op zich vind ik het kolder om te denken 'ik moet m voorwaarts hebben, dus geef ik een paar tikken' - het is geen motorfiets die je moet aantrappen, maar een bang dier.)

En wedstrijd technisch kun je in je eerste proef ook afgroeten na 1 minuut en dan nog vier minuten gebruiken om je dier de ring te laten zien.
In de hogere wedstrijden komt het dier NOOIT een onbekende ring in voor de proef. Die hebben echt eerst de ring mogen verkennen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-09-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:54

Als ik dit zo lees heeft TS helemaal nog niets in de wedstrijdring te zoeken, of in ieder geval niet met dit paard, dus ik snap de jury wel.

Ik bedoel kom op... Zweep en sporen? In de B? Om een paard vooruit te meppen/schoppen? Daar schort het echt aan ruitervaardigheid. En stel het is echt alleen in nieuwe situaties of vreemd terrein, dan zou ik dat eens gaan oefenen met een kundige instructeur erbij want dit is echt niet de oplossing.

Dus ik ben ergens wel blij dat TS een nare ervaring heeft gehad: het zet TS hopelijk aan het denken.

Eleeke

Berichten: 2054
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:12

Elisa2 schreef:
Lees eerst ff de rest van de berichten ;-)

Paard heeft alleen bevestigd gekregen dat de ring eng is, en dat is de associatie die hij meeneemt naar de volgende keer.

Dat had ik uiteraard gedaan.
Paard was denk ik te gespannen en overstuur om ook maar enige bevestiging/ leermoment hieruit te halen.

Een rondje stappen en de ring verlaten had meer opgeleverd.

Met de rest van je berichten ben ik het volledig eens :
- we maken allemaal wel eens fouten , maar om op je 52e nog steeds deze fout te maken , vind ik wel iets om even goed naar jezelf te kijken.
- Geen sporen tot M, goed plan
- Aan het been zetten in een dergelijke omstandigheid , kan bij sommige paarden helpen, maar geldt niet voor alle. En dat zou je eigenlijk van je eigen paard moeten weten.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:22

Janneke2 schreef:
Informatie uit tweede hand.

Vriendin was op WK jonge paarden in Ermelo: ook die ruiters kregen hun jonkies soms de ring niet in.

In de B met sporen : 'oma wordt oud'. Vroegah moest je ze verdienen en mocht het pas vanaf de M.

En een wezenlijke FOUT in de regelementen: 'niet belonen tijdens de proef.
Dat is echt van de zotte.
Belonen en straffen horen een verhouding van 10 staat tot 1 te hebben.

Als TS haar paard met lieve woorden en beloning voor elke pas in de goede richting had rondgereden was het vast beter gegaan.

(Op zich vind ik het kolder om te denken 'ik moet m voorwaarts hebben, dus geef ik een paar tikken' - het is geen motorfiets die je moet aantrappen, maar een bang dier.)


Wat een onzin weer. Je mag gewoon belonen, niemand die je daar voor straft. Je mag geen stemhulpen gebruiken tijdens de proef,maar van te voren geen probleem en een kriebel tijdens de proef ook echt niet. En als je eens beloond met stem krijg je daar een opmerking over, dus dat kan je gewoon nog steeds doen. Dus voor de proef had ze alsnog gewoon uitgebreid kunnen praten tegen het paard, uitgebreid belonen en niet gewoon door willen duwen met meerdere tikken.

Maar ik vind het juist fijn dat een jurylid hier iets van zegt. Het zal er erger uitgezien hebben als Ts denkt. De prioriteiten liggen ook verkeerd als je bij een bang jong paard gaat denken dat ze aan been moeten zijn om proef te starten. Nee, ze moeten zich op hun gemak voelen en de proef is bijzaak. Helemaal als hij vaker zulk gedrag laat zien had je dus als doel moeten stellen dat je hem vertrouwen geeft in de ring. Niet een proef rijden en moeten schoppen en slaan omdat hij te gespannen is en jij hem geen tijd wil geven omdat je een goede proef wilt rijden.

Daarom is gewoon op vreemd terrein gaan rijden ook een goede voorbereiding, daarna eventueel clinics en de 1e paar keer wedstrijd rijden helemaal niet eens denken aan een proef rijden. Als dat toevallig lukt is het leuk, maar erg veel gevraagd voor een paard die al vaker zulk gedrag vertoont.

Ik zou dus de hele manier met ermee omgaan aanpakken en niet de schuld bij de jury leggen. Die vond het niet eerlijk wat je deed en misschien doe je dat thuis niet zo en nu door de spanning wel. Niet leuk om te horen, maar wedstrijden gaat ook over een happy atleet en daar past dit niet bij.