Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:07

Cookie2222 schreef:
Super gedaan Fenjiro! En idd wat een schatje zeg <3

Ik heb helaas ook niet die luxe van dik haar :')

Dankjewel! Ze was ook nog is de enige kleine, dus ze stal de show :')


Wiwabalia schreef:
@fenjiro: wat leuk, dit zijn western-discipline’s? Zit er veel verschil in met de knhs wedstrijden zoals ik die ken? Klinkt als kleine puntjes die je makkelijk kan verbeteren. :)

@Lena: ik weet het, maar door de spanning soms. Ons doel is ook ontspannen rijden, en meer is altijd meegenomen.

Vandaag geoefend en na de proefjes oefenen even “les” van mijn moeder gehad, hoe gek het ook klinkt, het hielp.

Ik heb heel dik haar, denk dat ik het even oprol en een netje eroverheen doe. Klaar is kees.


Ja klopt! Showmanship at halter (je paard showen) en in hand trail (parkourtje).
Zijn inderdaad fijne dingen om te verbeteren! Niet overpakken van het touw, en goed voor de balk zetten (en mijn optoming iets aanpassen zodat zij makkelijker de draf in gaat zonder strenge bewerking )van de showlead) :) )

Fijn dat het hielp zeg! Hopelijk hebben jullie er veel aan in de komende trainingen

LaDonna75

Berichten: 2207
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:55

Leuk te zien fenijro! Een heel andere tak van sport, maar wel leerzaam om te zien en een leuke manier om met een kleinere pony wat te doen. Super!

Vanavond heb ik dus in de gewone dressuur gestart. Ging best goed, 1e proef schrok Sanaa van een hond, daardoor even een stukje niet zo fijn. Maar ik kon toch blijven rijden, 176,5 punten. 2e proef meer ontspanning en ook echt fijne en mooie stukken, hoewel aangalopperen rechts niet ging (pas op de volte) en we hadden 183 punten. Wij vonden beide (mijn groom/voorlezer en ik) de proeven wat streng beoordeeld maar wel weer lekker gereden gelukkig. Nu B+8 :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:57

LaDonna75 schreef:
Leuk te zien fenijro! Een heel andere tak van sport, maar wel leerzaam om te zien en een leuke manier om met een kleinere pony wat te doen. Super!

Vanavond heb ik dus in de gewone dressuur gestart. Ging best goed, 1e proef schrok Sanaa van een hond, daardoor even een stukje niet zo fijn. Maar ik kon toch blijven rijden, 176,5 punten. 2e proef meer ontspanning en ook echt fijne en mooie stukken, 183 punten. Wij vonden beide (mijn groom/voorlezer en ik) de proeven wat streng beoordeeld maar wel weer lekker gereden gelukkig. Nu B+8 :)

Dankjewel! Het is ontzettend leuk om te doen. Ik werd ook helemaal niet afgerekend omdat ik met een mini startte, was zo leuk om mee te maken :)

Zonde van de eerste proef. Wel netjes dat je ondanks die strenge beoordelingen nog mooie punten hebt kunnen rijden, vooral omdat je op vakantie bent geweest onlangs!

LaDonna75

Berichten: 2207
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:00

Ja dat heb je goed, ik heb de lat ook niet te hoog gelegd voor mezelf en het doel was lekker rond rijden, dat is gelukt. Ik wilde graag rijden om evt te selecteren voor de WelshCup en dat kon alleen redelijkerwijs hier en vandaag, anders was ik niet eens gegaan zo kort na mijn vakantie ;) alleen weet ik niet of dat selecteren nou gelukt is, maar dat hoor ik vast nog.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:17

LaDonna75 schreef:
Ja dat heb je goed, ik heb de lat ook niet te hoog gelegd voor mezelf en het doel was lekker rond rijden, dat is gelukt. Ik wilde graag rijden om evt te selecteren voor de WelshCup en dat kon alleen redelijkerwijs hier en vandaag, anders was ik niet eens gegaan zo kort na mijn vakantie ;) alleen weet ik niet of dat selecteren nou gelukt is, maar dat hoor ik vast nog.

Fijn dat dat gelukt is! Ik ga voor jullie duimen!

Mijn goal voor de volgende wedstrijd is om voor beide onderdelen te plaatsen, en mogelijk weer een lintje te winnen met mijn kleine boef.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:21

Zo terug van vakantie en dan alsnog een WP rijden, daar kun je trots op zijn LaDonna! Mijn instructrice zegt altijd: de eene keer krijg je punten teveel en de andere keer te weinig.

Fenijro; fijn dat er niet naar het type paard gekeken word maar echt naar de onderdelen!

Ik vraag me eigenlijk af of er echt nog veel discriminatie is in de sport? Zou niet mogen..

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:44

Wiwabalia schreef:
Zo terug van vakantie en dan alsnog een WP rijden, daar kun je trots op zijn LaDonna! Mijn instructrice zegt altijd: de eene keer krijg je punten teveel en de andere keer te weinig.

Fenijro; fijn dat er niet naar het type paard gekeken word maar echt naar de onderdelen!

Ik vraag me eigenlijk af of er echt nog veel discriminatie is in de sport? Zou niet mogen..


Inderdaad!
In de dressuur heb ik er zelf geen ervaring mee. Iemand van stal die met een kruising tinker in het z reed had een jury op haar zwarte lijst omdat ze had gezegd koudbloeden geen winst te geven.
Wat ik vooral mee maak is dat mensen een mini geen echt paard vinden, omdat ik niet op haar kan rijden.

Dus als mensen vragen wat voor paarden ik heb is het standaard zo dat de KWPN wordt gezien als het "echte" paard en de mini maar voor erbij. Terwijl de mini momenteel de enige is die wedstrijden loopt :') en ook nog eens beleerd is voor de sulky en daar op dit moment voor getraind wordt om wedstrijden mee te doen.
Soms is het wel jammer, maar ik vind het ook altijd wel grappig om mensen hun reactie te zien als ze horen dat Tess mijn wedstrijd paard in wording is :)

LaDonna75

Berichten: 2207
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:14

Ach ja, als je afwijkt van de “standaard” KWPN zullen er altijd mensen zijn die vinden dat dat niet hoort. Zowel jury’s als publiek. Maar als je maar correct rijdt en doet wat moet, zul je ook met een minder standaard paard echt punten rijden. Misschien niet elke keer maar zeker wel vaak genoeg. Ik rij bijvoorbeeld met een pony maar voor een Tinker, Fries, Haflinger…geldt dit ook. En wat te denken van de Spanjaarden? Ook niet standaard.

Ik heb de uitslag van gisteren eens goed bekeken, het leek me een duidelijk gevalletje thuispunten, als ik zoe wie er hoog geplaatst werden…

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:07

LaDonna75 schreef:
Ach ja, als je afwijkt van de “standaard” KWPN zullen er altijd mensen zijn die vinden dat dat niet hoort. Zowel jury’s als publiek. Maar als je maar correct rijdt en doet wat moet, zul je ook met een minder standaard paard echt punten rijden. Misschien niet elke keer maar zeker wel vaak genoeg. Ik rij bijvoorbeeld met een pony maar voor een Tinker, Fries, Haflinger…geldt dit ook. En wat te denken van de Spanjaarden? Ook niet standaard.

Ik heb de uitslag van gisteren eens goed bekeken, het leek me een duidelijk gevalletje thuispunten, als ik zoe wie er hoog geplaatst werden…

Jammer van de uitslag zeg.

Helemaal mee eens. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig Aragon de haflinger voorbijkomen. Echt zo gaaf dat een haflinger subtop kan rijden. Toont maar weer dat zolang de wil en kunde er is, (bijna) alles mogelijk is :)

Zelf bijna geen ervaring met wedstrijd rijden, alleen vroeger wel eens met een bijrijdpaard in het B. Dus over de slechtere punten heb ik geen directe ervaring. Vind het juist altijd wel leuk om te zien als een ruiter en paard iets kunnen wat lastiger is voor een zwaarder type ras (bijvoorbeeld het hele flexibele bij een koudbloed, echt leuk om te zien :) )

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:13

Kan gewoon gebeuren dat de punten een x tegen vallen, omdat het niet is wat de jury wil. Lijkt me onafhankelijk van het type paard dat je hebt, ik heb met mijn andere rijpaard ook weleens fijne proeven gereden met 164 ofzo. Heel jammer en op naar de volgende :)

SpikkelFire

Berichten: 6700
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:47

Ook met mijn kwpn heb ik weleens lekker gereden en toch geen winst gehaald.

Vandaag was het andersom, man man wat een bevalling := ze was megasterk, voor mijn gevoel denderde ze door die hele proef. Na de middendraf bijna de omheining eruit geknald, omdat ik dr gewoon niet terug kreeg :roll:
Eindstand: 2x 1e van de 4 met 199 en 194 :+
Soms krijg je ook als je het zelf niet goed vond gaan.

Hoe gaat het verder met iedereen? Wij staan nu op B+13 met nog 1 wedstrijd op vreemd terrein te gaan (starten altijd thuis) en daarna winterstop. Over half jaar L1 starten.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:32

Fijn van je wp ladonna!

Gefeliciteerd spikkel! Zo zie je maar weer haha

Ik merkte het vroeger met m’n springpaard wel, dat sommige jury leden toch bevooroordeeld zijn over type of raspaard. Mijn huidige paard is een nrps dressuur gefokt, moet zeggen dat dat echt wel helpt, ik kan een poedersuiker rijden (in eventing L) en toch goede punten krijgen... paard heeft een mooi front wat naar mijn idee zeker helpt :D

Ik zit op B+8 nu, heb nauwelijks dressuur gestart en was van plan dit indoor meer te gaan doen. En evt de selecties mee te rijden

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:35

SpikkelFire schreef:
Ook met mijn kwpn heb ik weleens lekker gereden en toch geen winst gehaald.

Vandaag was het andersom, man man wat een bevalling := ze was megasterk, voor mijn gevoel denderde ze door die hele proef. Na de middendraf bijna de omheining eruit geknald, omdat ik dr gewoon niet terug kreeg :roll:
Eindstand: 2x 1e van de 4 met 199 en 194 :+
Soms krijg je ook als je het zelf niet goed vond gaan.

Hoe gaat het verder met iedereen? Wij staan nu op B+13 met nog 1 wedstrijd op vreemd terrein te gaan (starten altijd thuis) en daarna winterstop. Over half jaar L1 starten.


Dan denk je ook echt van... Hoe dan?? Hoe dan??

Niet ten nadele ofzo.
Maar soms denk ik dat wel...

Fly_high

Berichten: 3327
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:02

Ik kruip eventjes onder mijn meeleessteen vandaan, gezien mijn oudere merrie weer topfit is maar ik nog niet met haar wedstrijdgericht durf te springen na haar laatste blessure overweeg ik om iets tussen de witte hekjes te ondernemen :):)

We missen namelijk allebei wat uitdaging, maar aan de andere kant ben ik echt geen dressuurster... Momenteel slechts B+5, ik heb letterlijk 3x dressuur gestart in mijn hele leven :+ daarvoor en daarna alleen maar gesprongen. Ik merk dat juryleden niet bepaald enthousiast zijn over springzadels en een fatsoenlijk dressuurzadel is financieel even buiten mijn bereik... wil iemand mij wat moed inpraten?

Mijn paard is ook niet exact het juiste plaatje in de dressuurring, het is een klein paardje met dribbelstap en ponygalopje (totdat ze de hindernissen ziet, dan wordt er ineens heeeel ruim gegaloppeerd ;) ), alleen draf levert ons hogere punten op gezien mevrouw wat tuigpaard-bloed voert en graag met voorknieen in haar neus loopt :=

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:10

Gefeliciteerd met je punten Spikkelfire! Blijkbaar zag het geheel er toch netjes uit dan :-). Ik was twee weken met vakantie en heb er gisteren weer voor het eerst op gezeten. Als ie gewoon goed blijft gaan de komende week starten we de 9e weer een keertje.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:59

Mag ik me hier ook melden?
Rijd een hele grote
11 jarige kwpn merrie , half springefokt af en toe flink moeite om het lijf goed te gebruiken en krijg het allemaal niet kado .
Liever lui dan moe!

Maar we gaan als het goed is eind september voor het eerst op wedstrijd /ander terrein rijden.

Ben wel online een paar keer gestart en we hebben daar nu 7 winstpunten.

Nu ook rustig aan mijn wedstrijdset in orde maken *\o/*


Afbeelding

SpikkelFire

Berichten: 6700
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:06

Welkom en leuk paard! Je beschrijving klinkt precies als die van mij :D

Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:38

Nou, ik ben net terug uit Hilversum; 179 punten & 0. :+

Fijn losgereden, eerste proef ging goed, hetgeen wat we als commentaar hebben klopte ook. Slordigheidsfoutjes en ik vergat goed op mijn kont te zitten, madam dacht na de middendraf: DOEI! En daar ging ze. Alles gehaast, kreeg haar niet netjes terug gereden.

Tweede proef begon oke, maar opeens zag ze blijkbaar monsters in het naastgelegen bos en gingen we zijwaarts, achteruit, nog net niet omhoog.. ik heb afgegroet want de paniek werd steeds erger. De Jury deed haar deurtje open en ik mocht nog wat volte’s narijden om tot ontspanning te komen zodat we toch “goed” zouden eindigen, erg fijn! :j

Volgende keer beter, we starten voor het eerst na jaaaaaaaren en ik stond vroeger stijf van de stress, nu totaal niet meer dus op dat vlak hebben we voor onszelf gewonnen. Moeten gewoon kilometers maken en echt aan de tempocontrole werken, ik heb een merrie die liever harder, harder, hardst gaat en nogal sensibel en snel gepikeerd is.

Mooie punten Spikkelfire, ik denk dat we het soms dramatischer voelen dan dat het eruit ziet.

Leuke paarden komen er hier voor bij!

LaDonna75

Berichten: 2207
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:50

Balen Wiwabella, zo jammer als het echt niet gaat. Maar wel fijn dat je het voor jezelf kunt ombuigen naar "voor onszelf gewonnen". Volgende keer beter, hopelijk hebben jullie het toch een beetje goed af kunnen sluiten zo met een meedenkende jury.
En je paard klinkt een beetje als mijn dame, een sensibele snel gepikeerde merrie die bij twijfel het tempo omhoog schroeft.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:12

@Ladonna; dan hebben wij denk ik inderdaad een zelfde type paard. Ze kan echt lekker sjouwen maar je krijgt dit 0,0 cadeau (echt totaal NIET). Vind ze iets moeilijk > harder. Begrijpt ze je niet? > harder. Zit jij 3 mm niet helemaal zoals het zou moeten.. naja je begrijpt me. Je leert er goed door rijden maar veel paarden zijn toch wel ietsje vergevingsgezinder. Ze kan ook snel haar focus kwijt zijn, alles in combinatie is soms wel lastig.

Want als het dan wel lekker gaat, dan ben ik in de 7de hemel en dan gaat het heerlijk. Echter hebben wij ook serieuze dip, en dan denk ik weleens poe.. hoe gaan we dit nou weer oplossen? :o?

SimonDesteny

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:15

Mag ik mij hier ook melden?

Ik rijd sinds kort ook dressuur met mijn springpaard.

Vorige week ons B dressuur debuut gemaakt met 184,5 & 180,5 pnt.
Was ik zeer tevreden over, hij was redelijk ontspannen en fijn voorwaarts, zonder te heet te worden.
Reed zelf ietwat rommelig en in de tweede proef werd hij iets te zoekerig in de aanleuning.
Fijne feedback gekregen om in de lessen weer mee te nemen en mee verder te trainen!

Afgelopen vrijdag reden wij onze tweede dressuurwedstrijd.
Hier kregen wij 194,5 & 203,5 pnt en wonnen we beide proeven :D
Hij liep hier echt fantastisch, ondanks het kijkerige/steigerende paard in de ring pal naast ons, tijdens onze tweede proef.

Onze teller staat na 2 dressuur wedstrijden dus op B+5.

Afbeelding

SpikkelFire

Berichten: 6700
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:27

Ahh wat balen zeg Wiwabalia! Idd lekker veel km's maken :j

Jaa soms voelen dingen ook heel anders dan dat het eruit ziet. Iedereen zei ook dat het netjes ging, maar ze zagen aan mn hoofd de interne struggle :')

Welkom Simon! Supergoede punten en zo gaat die teller hard :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:06

Leuke nieuwe combinaties zeg! Welkom!

Jammer wiwabalia. Zoals spikkelfire zegt inderdaad samen lekker veel km maken :) .

Hier met dressuurpaard nog niks gepland (behalve een western les voor de afwisseling :D )
Met de pony wel weer 5 september een jury clinic en 19e dus weer een wedstrijd zoals al eerder aangegeven.

Trainen staat eventjes laag tot dinsdag, mevrouw mag even bijkomen van de vorige wedstrijd. Heb vandaag een turn gemaakt en dat ging goed. Kunnen vanaf aankomende week lekker met onze leerpunten aan de gang.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:54

Vraagje trouwens:
Tegenwoordig mag je ook in showshirt starten, maar is hier een richtlijn voor? Ik zat wel mega erg te zweten in mijn pikeur jas (nou is die ook niet echt dun). En online zie ik ook veel mensen in shirt, maar wanneer mag dat?

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Je B-debuut in 2021 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:40

Je mag in het outdoorseizoen zonder jasje starten. In het reglement staat waar een shirt aan moet voldoen