Riempjes op voorbeschermers toegestaan? en springschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Riempjes op voorbeschermers toegestaan? en springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 22:32

Hallo,

Ik weet niet of ik hier op het juiste deel van het forum zit maar ik heb laatst lederen peesbeschermers en springschoenen gezien welke door middel van riempjes gesloten/bevestigd werden. Nu kan ik hier in de reglementen weinig over vinden, of het wel of niet mag. Althans, niet bij voorbeschermers of springschoenen.

Kan iemand hier verheldering over geven?

Alvast bedankt,
Mvg,

minouesmee

Berichten: 7427
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Riempjes op voorbeschermers toegestaan? en springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 06:57

Je kunt ook via whatsapp de KNHS vragen stellen, dat is misschien wat makkelijker.

Anniek22

Berichten: 1783
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:02

Bij IJslanders hebben we springschoenen, ook wel ballenboots genoemd, die gesloten worden dmv riempjes. Dit mag bij de IJslanders gewoon op wedstrijd.... bij grote paarden nog nooit gezien, ook geen peesbeschermers.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Riempjes op voorbeschermers toegestaan? en springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:47

Er staat een heel duidelijk filmpje op de knhs website met welke beschermers wel mogen.

Elastieken sluitingen zijn verboden

Kidde
Berichten: 3464
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:12

Cheminee schreef:
Er staat een heel duidelijk filmpje op de knhs website met welke beschermers wel mogen.

Elastieken sluitingen zijn verboden

Is dat niet alleen bij achterbeschermers zo? https://www.knhs.nl/nieuws/2019/video-t ... -springen/

Ik zie hier ook alleen bij de jonge paarden staan dat ze niet elastisch mogen zijn. Als je geen jong paard hebt mag je als ik het filmpje goed begrijp gewoon beschermers die geen klittenband hebben en elastisch zijn gebruiken (dus ook met van die riempjes).

Maar als je zeker wil zijn zou ik het even bij de KNHS navragen.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:53

Dit staat in het reglement:

c. Beenbescherming
Het gebruik van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen, springschoenen,
hoefschoenen en kniebeschermers is toegestaan. Het maximale gewicht van de totale
beenbescherming is 500 gram per been.

Voor rubrieken voor jonge paarden geldt dat achterbeenbescherming aan de volgende eisen
moet voldoen:

 De beschermers mogen een maximale hoogte hebben van 16 cm. De breedte van de
sluiting moet minimaal 5cm zijn.
 Het ronde beschermende gedeelte moet aan de binnenzijde van de kogel geplaatst zijn.
 De binnenkant van de beschermer moet zacht en glad zijn zonder drukpunten aan de
binnenkant. Om twijfel te voorkomen stiksels aan de binnenkant welke bijdragen aan de
vorm van de beschermer zijn toegestaan. Ook voering van schapenvacht is toegestaan.
 Alleen niet-elastische klittenbandsluitingen zijn toegestaan. Haken, gespen, clips of
andere manieren om beschermers te bevestigen mogen niet gebruikt worden.
 Er mogen geen elementen aan of in de beschermers worden toegevoegd anders dan
een beschermende flap, die zacht is en uitsluitend een beschermende werking heeft.
 Kogelringen mogen als bescherming worden gebruikt zolang deze op de juiste manier
zijn aangebracht en daarmee het totale gewicht van de beenbescherming van maximaal
500 gram per been niet overschrijden.

Alles onder het dikgedrukte geldt dus alleen voor jonge paarden rubrieken, dat houdt dus naar mijn idee in dat voor paarden die niet binnen die rubrieken starten alles wat boven het dikgedrukte staat toegestaan is. Als je met een pony start gelden er ook nog weer bepaalde regels voor achterbeschermers.