Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:56

En het moeilijke blijft vind ik, dat we het leuk vinden om te doen. Maar in hoe verre dat verantwoording is om het maar te blijven doen...
Het lastige is ook denk ik dat we alleen maar kunnen raden naar wat paarden fijn vinden (al weten we natuurlijk dat geen enkel paard graag in de krul getrokken wordt enz... Daar heb ik het niet over)

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:01

Ik ben het de ts én de eerste reactie er onder eens.

Ik zie (nog) veel dingen waar ik niet blij van word. En ga dus ook zelden naar NK dressuur oid.
Ik zie ook heel veel positieve ontwikkelingen. En daar word ik weer heel blij van.

Ik ben gewoon iets selectiever geworden in waar ik naar kijk (en waar ik mij aan stoor) en dan ben ik best positief gestemd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:02

Ik zie hoge dressuur niet graag, maar dat deed ik 40 jaar geleden ook al niet zo.
Springen mag ik nog steeds graag kijken, evenals cross. En natuurlijk alles op western/rodeo gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:05

Ik zou zo graag willen dat topruiters eens een beter voorbeeld gaven. In de amateursport gaat inderdaad veel fout, maar naar wie kijken de amateurs? Jill Huijbregts die op YouTube proclameert dat ze het zo belangrijk vindt dat haar paarden veel buiten komen en ze dan vier uurtjes in de wei zet en een uurtje in de stapmolen, nu krijg ik al haar fans over me heen dat weet ik, en ze gaat ook heel lief en schattig met paarden om, maar wat hebben die paarden aan dat schattige toontje waarop ze praat? Die willen gewoon naar buiten!
Nu is dat paard van haar met pensioen en die is verhuisd naar een pépé, maar waarom nu pas? Waarom kunnen sportpaarden niet gewoon op een pp?

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:07

Sammiex2000 schreef:
Ik zou zo graag willen dat topruiters eens een beter voorbeeld gaven. In de amateursport gaat inderdaad veel fout, maar naar wie kijken de amateurs? Jill Huijbregts die op YouTube proclameert dat ze het zo belangrijk vindt dat haar paarden veel buiten komen en ze dan vier uurtjes in de wei zet en een uurtje in de stapmolen, nu krijg ik al haar fans over me heen dat weet ik, en ze gaat ook heel lief en schattig met paarden om, maar wat hebben die paarden aan dat schattige toontje waarop ze praat? Die willen gewoon naar buiten!
Nu is dat paard van haar met pensioen en die is verhuisd naar een pépé, maar waarom nu pas? Waarom kunnen sportpaarden niet gewoon op een pp?


Omdat niet iedereen zit te wachten op een paddock paradise. Dat lijkt mij echt de grootste horror op aarde. Hier staan ze vanaf april tot november op de wei, en gaan dan de paddocks in. Helemaal prima, en oh ja; ze staan ook op stal, geschoren, met een dikke deken.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:16

Kaitlyn schreef:
Gini schreef:
Waar ik me vooral over verbaas is hoeveel "klein leed" we als normaal zijn gaan beschouwen. Je kan ze heel vaak herkennen aan bewoordingen zoals 'verfijning van de hulpen' of 'in een ervaren ruiterhand is hier niets mis mee'.

Tja wat is klein leed? Mag een spoortje niet meer, of een wat strenger bit? Maar wat is dan een strenger bit? Want dat heeft inderdaad ook met de ruiterhand te maken, en hoe je paard op een bit reageert in een bepaalde situatie.


Goede vraag, wat is klein leed? Een vraag die ik moeilijk voor iedereen kan beantwoorden, maar waar ik wel vaak over filosofeer.
Bv. ruiter en paard rijden aan op een driesprong. Ruiter voelt paard twijfelen en besluit in te grijpen. Door middel van 3 flinke tikken op de schouder -één voor iedere hindernis- dat de combinatie vlekkeloos door de driesprong komt.
Conclusie 1: Dit was nodig uit veiligheid. Als het paard twijfelt en de ruiter grijpt niet in, belanden ze beiden midden in de hindernis. Het paard is ook niet gewond en zal er absoluut geen trauma aan overhouden.
Maar aan de andere kant zie ik ook een tweede conclusie: Het paard twijfelt aan de opdracht die hem gegeven wordt, maar wordt door middel van meerdere pijnprikkels toch gedwongen.

Vervang paard door hond en de situatie is toch minder onschuldig. Ik wil mijn hond over 3 boomstammen laten springen, mijn hond is beetje angstig en ik geef 3 flinke tikken met een zweep tegen de schouder (evenredig aan de lichaamsgrootte van de hond) waarbij die dan wel springt.

Nu is dit een wat doorgedreven vergelijking, zo kan je alles zielig vinden, snap ik, maar daarom...ik filosofeer er gewoon graag over. :D

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:46

Niemand is perfect, en er zal ook niemand perfect kunnen rijden.
Waar ik mij vooral aan stoor tegenwoordig is de hoeveelheid tuig wat sommige topsporters aan hun paarden hangen. En dan bedoel ik vooral de springsport.
Nee het is misschien niet meer zo mooi en wordt steeds minder aangenaam om naar te kijken. Maar zijn we daar zelf niet schuldig aan door er naar te fokken?
De sport paarden moeten steeds beter presteren, worden steeds heter en daar wordt naar gefokt.

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:50

Ik heb precies hetzelfde als TS. Vroeger ging ik met plezier naar paardenevenementen, nu kom ik er niet meer. Kan er niet meer met plezier naar kijken nu ik weet of zie hoeveel leed er vaak achter zit.
Ik mis het soms wel omdat het vroeger zo leuk was.

Ook rij ik zelf geen paard meer (heb nog wel een paard). Kon ik me vroeger niet voorstellen maar ik denk echt dat ik er ook niet meer aan ga beginnen. Ook in de amateursport komt er teveel leed voor en kan ik het voor mezelf niet meer verantwoorden.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:52

Het is lastig dat je niet kunt zien of iets pijn doet bij een paard. Ik heb namelijk soms het idee dat het meer pijn doet wanneer ik een daas met een flinke klap op haar bezwete vacht dood sla, dan dat ik een keer een tik op de schouder geef.

Maar wat is dan de volgende situatie:

Paard vindt slootjes onder hindernissen wat "spannend". Eigenlijk niet, maar soms besluit ze dat ze daar echt niet overheen kan hoor...
Tijdens het aanrijden naar een hindernis met een sloot voel je haar al veranderen, dus geef je een kleine (dus geen harde) tik op de schouder om haar aandacht er even bij te houden zodat ze gewoon gaat. Het kan namelijk echt drammen zijn in sommige situaties, en dan moet je soms "ingrijpen".

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:28

Kun je zelf nog wel genieten van paardrijden?

Ik ga al zeker 20 jaar niet meer naar evenementen of shows waarbij paarden gebruikt worden.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:40

Je moet ook niet overdrijven. Zo lang onze springpaarden ook over de hindernissen gaan zonder dat er iemand op zit en met de oortjes naar voren zich in het parcours storten gaan we leuk op wedstrijd.
Ik geniet daar volop van.
En natuurlijk zie je daar dingen die je liever niet ziet. Maar die gebeuren thuis ook.

Dressuurwedstrijden vind ik niet zo veel aan, dus daarover heb ik geen oordeel.
Vind wel de mensen daar meestal minder gezellig :+.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:10

De internationale dressuursport ontwikkeld zich momenteel juist mega positief.

Ik weet het niet hoor, volgens mij zijn de negatieve dingen er altijd al geweest in de paardenwereld zowel op amateur als op prof niveau. Het ligt heel erg aan hoe mensen zelf zijn en hoe ze met hun paarden omgaan.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:16

Kaitlyn schreef:
Het is lastig dat je niet kunt zien of iets pijn doet bij een paard. Ik heb namelijk soms het idee dat het meer pijn doet wanneer ik een daas met een flinke klap op haar bezwete vacht dood sla, dan dat ik een keer een tik op de schouder geef.

Maar wat is dan de volgende situatie:

Paard vindt slootjes onder hindernissen wat "spannend". Eigenlijk niet, maar soms besluit ze dat ze daar echt niet overheen kan hoor...
Tijdens het aanrijden naar een hindernis met een sloot voel je haar al veranderen, dus geef je een kleine (dus geen harde) tik op de schouder om haar aandacht er even bij te houden zodat ze gewoon gaat. Het kan namelijk echt drammen zijn in sommige situaties, en dan moet je soms "ingrijpen".


En wat wilt dat dan eigenlijk zeggen, dat je paard 'dramt'? Misschien dat je paard het dus eigenlijk niet leuk vindt... Of het daarom oké is om 'in te grijpen' met lichamelijke pijn prikkels? Vroeger zou ik ja gezegd hebben, vaak genoeg gedaan ook. Nu vind ik het een ander verhaal.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:37

Helaas zo herkenbaar, ruiters die volledig uit de loodlijn zitten, hangend aan de teugels en maar hakken en zagen.
En niet alleen bij wedstrijden, maar ook bij heel veel evenementen en clinics.
Paar jaar geleden een springclinic gezien, de ruiter haar zadel lag helemaal naar rechts en de ruiter zat zo scheef als een malloot. Er werd totaal niets van gezegd.

En zo kan ik vele dingen noemen, die ook tijdens bekende evenementen zoals horse event en Flanders horse expo gebeuren.

Ik ben zelf instructrice en ben nu bezig met centered riding, helaas geen financiën om de opleiding te volgen, dus krijg nu les van een centered riding instructrice. Er gaan hele werelden voor mij open.
En zie nu veel meer en helaas haalt dit mijn onbevangen lol van evenementen wel weg.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:29

DezeNaam schreef:
Kaitlyn schreef:
Het is lastig dat je niet kunt zien of iets pijn doet bij een paard. Ik heb namelijk soms het idee dat het meer pijn doet wanneer ik een daas met een flinke klap op haar bezwete vacht dood sla, dan dat ik een keer een tik op de schouder geef.

Maar wat is dan de volgende situatie:

Paard vindt slootjes onder hindernissen wat "spannend". Eigenlijk niet, maar soms besluit ze dat ze daar echt niet overheen kan hoor...
Tijdens het aanrijden naar een hindernis met een sloot voel je haar al veranderen, dus geef je een kleine (dus geen harde) tik op de schouder om haar aandacht er even bij te houden zodat ze gewoon gaat. Het kan namelijk echt drammen zijn in sommige situaties, en dan moet je soms "ingrijpen".


En wat wilt dat dan eigenlijk zeggen, dat je paard 'dramt'? Misschien dat je paard het dus eigenlijk niet leuk vindt... Of het daarom oké is om 'in te grijpen' met lichamelijke pijn prikkels? Vroeger zou ik ja gezegd hebben, vaak genoeg gedaan ook. Nu vind ik het een ander verhaal.


Zolang zij 99,9 van de 100 keer als een dolblije idioot over de hindernissen gaat, denk ik niet dat ze het niet leuk vindt. :')
Ik denk juist dat zij heel afwisselend wordt getraind, en ik ben zo bewust mogelijk bezig ben om én haar lijf goed te houden én haar mentaal goed te houden. Springen, dressuur, aan de longe en heerlijk uren naar buiten worden allemaal afgewisseld. Dressuurwerk is haar absolute minst favoriete bezigheid, maar helaas; dat hoort er ook bij. Springen en naar buiten gaan, dan lijkt ze nooit moe te worden.
Als zij op wedstrijd dan wat spanning ervaart en op een kijkerige hindernis dan een enkele keer gecorrigeerd moet worden, vind ik dat niet zielig nee. Het is niet alsof ze meermaals hard slaag krijgt, het is meer de zweep tegen de schouder leggen, of met het spoortje iets inkomen en met stemhulp “let op” erbij.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:04

Nadat ik dit topic gelezen heb vroeg ik mij eerst af of het vroeger niet leuker was voor sommige omdat je die kennis miste? Als je het niet weet valt het niet op, en misschien omdat je nu meer kennis heb zie je het.
Ik vind zelf dat er nu vrij veel aandacht is voor het welzijn van de paarden, dat het buiten staan belangrijker is, dat paarden hele dagen hooi moeten eten ipv kilo’s biks, dat alles op een vriendelijkere manier moet en dat trekken en schoppen niet de manier zijn om iets voor elkaar te krijgen. De laatste tijd wordt dat steeds belangrijker en komt daar meer aandacht voor maar zoals eerder aangegeven werd, Rome is niet in 1 dag gebouwd. Zulke ontwikkelingen hebben tijd nodig.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:23

xrobbiee schreef:
Nadat ik dit topic gelezen heb vroeg ik mij eerst af of het vroeger niet leuker was voor sommige omdat je die kennis miste? Als je het niet weet valt het niet op, en misschien omdat je nu meer kennis heb zie je het.
Ik vind zelf dat er nu vrij veel aandacht is voor het welzijn van de paarden, dat het buiten staan belangrijker is, dat paarden hele dagen hooi moeten eten ipv kilo’s biks, dat alles op een vriendelijkere manier moet en dat trekken en schoppen niet de manier zijn om iets voor elkaar te krijgen. De laatste tijd wordt dat steeds belangrijker en komt daar meer aandacht voor maar zoals eerder aangegeven werd, Rome is niet in 1 dag gebouwd. Zulke ontwikkelingen hebben tijd nodig.


Klopt absoluut. Maar dat zijn de randvoorwaarden. Ik heb het meer over de manier van rijden en bewegen van de paarden. Ga eens op internet kijken en plaatjes/video's van dressuurpaarden goed bekijken. Welke lopen er echt met een goede hals/hoofdhouding, welke lopen echt met een goed ondertredend achterbeen, welke lopen met een losgelaten lichaam, welke lopen er zonder een bit die te heftig inwerkt, welke lopen zonder een spoor van de ruiter in de buik, welke lopen er met een goed passend zadel waar een ruiter in balans op zit...als je hier kritisch naar gaat kijken dan schrik je er van. Natuurlijk is dat niet het schoppen en slaan van een paard, maar toch kan ik hier niet meer ontspannen naar kijken. Ik ben blij dat er steeds meer bewustwording komt, maar de KNHS zou wat mij betreft meer een statement mogen maken wat ze echt willen zien. En wat ik al zei zet iemand die verstand heeft van biomechanica erbij in het juryhokje om mee te beoordelen, want veel juryleden lijken er weinig verstand van te hebben.

Je hebt gelijk dat het langzaam verandert. Maar ruiters zijn conservatief en stug. Die veranderingen gaan langzaam als er niet een duidelijkere boodschap komt vrees ik.
Laatst bijgewerkt door manubres op 21-10-19 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:23

Ik herken me erg in de TS. Heb ook steeds meer kennis en inzicht gekregen in paarden en hoe ik ze beter biomechanisch en mentaal kan rijden zodat ze zelf ook beter in hun vel zitten. Daardoor vind ik paarden evenementen met topsport vaak niet meer leuk om naar te kijken. Hierdoor ook gestopt met jureren, omdat ik hoe ik heb geleerd punten te geven niet meer voor mezelf kon verantwoorden. Dus dat vind ik ook jammer. Daarentegen heb ik ook beetje oogkleppen gecreeerd. En omring ik me graag met gelijkgestemde mensen waar ik graag mee spar over paarden rijden en houden e.d. En ga ik niet zo om met mensen die er anders over denken. Ik vind het helemaal prima hoe die mensen met paarden omgaan, maar merk dat ik het minder leuk vind om daar dan mee om te gaan. WIl ze ook niet mijn ideen opdringen en in hun waarde laten.

Aan de andere kant geniet ik nu wel nog meer van alleen al bij mijn paarden zijn en als ik rij, ik meer contact met ze heb en meer verbinding voel met ze dan met hoe ik vroeger reed, waardoor het geluksgevoel groter is. Dus het heeft meerdere kanten. En gelukkig komen er ook steeds meer paardenevementen die in lijn liggen met mijn manieren en denkwijzen, dus dat is wel leuk om ernaartoe te gaan.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:29

Elisa2 schreef:
De internationale dressuursport ontwikkeld zich momenteel juist mega positief.

Ik weet het niet hoor, volgens mij zijn de negatieve dingen er altijd al geweest in de paardenwereld zowel op amateur als op prof niveau. Het ligt heel erg aan hoe mensen zelf zijn en hoe ze met hun paarden omgaan.


Natuurlijk.
30 jaar geleden stond het gros in stands.
Kregen ze met 3 jaar een zadel en daar werd nooit meer naar gekeken of het (nog) passend was. Paardentandarts? Fysio? Supplementen? Nooit van gehoord.
Alle kennis die nu beschikbaar is?

Misschien ontbreekt het hier bij sommigen aan zelfkennis of zijn zij teleurgesteld in hun wedstrijdresultaten ;)

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:37

orion456 schreef:
Ik herken me erg in de TS. Heb ook steeds meer kennis en inzicht gekregen in paarden en hoe ik ze beter biomechanisch en mentaal kan rijden zodat ze zelf ook beter in hun vel zitten. Daardoor vind ik paarden evenementen met topsport vaak niet meer leuk om naar te kijken. Hierdoor ook gestopt met jureren, omdat ik hoe ik heb geleerd punten te geven niet meer voor mezelf kon verantwoorden. Dus dat vind ik ook jammer. Daarentegen heb ik ook beetje oogkleppen gecreeerd. En omring ik me graag met gelijkgestemde mensen waar ik graag mee spar over paarden rijden en houden e.d. En ga ik niet zo om met mensen die er anders over denken. Ik vind het helemaal prima hoe die mensen met paarden omgaan, maar merk dat ik het minder leuk vind om daar dan mee om te gaan. WIl ze ook niet mijn ideen opdringen en in hun waarde laten.

Aan de andere kant geniet ik nu wel nog meer van alleen al bij mijn paarden zijn en als ik rij, ik meer contact met ze heb en meer verbinding voel met ze dan met hoe ik vroeger reed, waardoor het geluksgevoel groter is. Dus het heeft meerdere kanten. En gelukkig komen er ook steeds meer paardenevementen die in lijn liggen met mijn manieren en denkwijzen, dus dat is wel leuk om ernaartoe te gaan.


Precies, zoals jij het zegt. Genieten van je paard met meer contact en verbinding.
Ik heb verplicht een tijd moeten stoppen met rijden wegens blessures van mijn paard. Het was vreselijk. Paardrijden is een verslaving. Maar na de afkickperiode kwam een soort openbaring. Mijn oogkleppen bleken af te zijn gegaan. Ik bleek alleen met mijn eigen doelen bezig te zijn en verloor het paard daarbij wat uit het oog. Door de blessures werd ik terug geworpen op grondwerk en dat opende enorm mijn ogen. Wat een mooi gevoel van samenwerken en communiceren. Ik heb nu een jong paard die ik aan het beleren ben. Maar ondanks veel grondwerk en fijne communicatie voelt het toch niet helemaal goed. En vraag ik me af of ik het wedstrijd)rijden nog wel wil...bizar voor iemand die zo verslaafd was...

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:01

Electra63 schreef:
30 jaar geleden stond het gros in stands.
Kregen ze met 3 jaar een zadel en daar werd nooit meer naar gekeken of het (nog) passend was. Paardentandarts? Fysio? Supplementen? Nooit van gehoord.
Alle kennis die nu beschikbaar is?


Gelukkig waren er toen ook maneges met mensen die nog echte paardenkennis hadden, zelf tuig repareerden, en de paarden op een paar uur werk in de middag na gewoon altijd op de weide stonden, en met 30 jaar nog een uurtje per dag meededen. Alleen in de winter stonden ze, inderdaad, in stands. Ben een paar jaar geleden nog terug geweest bij de al lang geleden gesloten stal, maar de stands (2 x 3 naast elkaar voor de kleine pony's) waren er nog. Daar stonden de motormaaiers in braaf te wezen :D
Het dressuurgeweld en rollkurmethodes bestond toen nog niet, want Anky was nog aan het leren paardrijden. Ook toen vond ik de wedstrijden maar zozo, maar naar dressuur heb ik op een paar na (de Klimkes en zo) nooit met plezier gekeken. Nu zie ik zoveel signalen van paarden, die keihard genegeerd worden door de ruiters. Dat levert bijzonder weinig kijkplezier, zacht uitgedrukt.

Citaat:
Je hebt gelijk dat het langzaam verandert. Maar ruiters zijn conservatief en stug. Die veranderingen gaan langzaam als er niet een duidelijkere boodschap komt vrees ik.

Eens. Met name op FB komen nog heel veel foto's voorbij van jonge meisjes die trots zijn op hun pony die zwaar in de krul loopt terwijl ze achterover kukelen. Verkoopfoto's zijn ook verschrikkelijk over het algemeen. Er valt nog heel veel werk te verzetten om die mentaliteit (met dank aan trainingsmethodes van een o.a. zekere Hr Sjefke) om te buigen tot een correcte.
Ik kan dus zeker wel invoelen met TS dat het plezier van kijken naar de sport wel is gereduceerd.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 22:34


Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:06

Lindsey_99 schreef:
Gelukkig waren er toen ook maneges met mensen die nog echte paardenkennis hadden, zelf tuig repareerden, en de paarden op een paar uur werk in de middag na gewoon altijd op de weide stonden, en met 30 jaar nog een uurtje per dag meededen. Alleen in de winter stonden ze, inderdaad, in stands.

Ik vind dit een sterk geromantiseerd beeld. En is dat een pré, dat ze zelf het tuig repareerden?
Ik ken maar weinig maneges waar de paarden echt lang buiten stonden. Paarden liepen vaak meerdere uren per dag (op zich niet erg). Er was weinig aandacht voor biomechanica. Paarden werden misschien niet in de krul getrokken, maar liepen ook niet echt fijn nageeflijk. En paarden van 30 moest je op de meeste maneges toch echt met een zaklampje zoeken.

Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:14

Om naar te kijken geniet ik zeker niet meer nee.
Zelfs naar spannende crosswedstrijden kijk ik niet meer want het paard wordt vaak echt gebruikt als een middel om als snelste foutloos over het parcours te komen.
Ooit, in mijn tiener jaren, ging ik met een vriendinnetje en haar moeder mee naar een cross. We stonden bij de finish en er was 1 wat oudere man met een groot bruin paard. Die man riep na elke sprong 'goedzo dappere knul!' of 'geweldig, doe maar rustig aan'. De laatste sprong werd gemaakt en na de sprong springt de man heel soepel uit het zadel, zet het paard stil en knuffelt hem zo blij en trots wassie. Dat was ZO gaaf om te zien. Die man was zo blij.
Daarna stapte hij weer op en reed in een kalm drafje met tranen in de ogen en luid applaus verder.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf wel meer ben gaan genieten van het rijden. Ooit reed ik op de manege en daar werkten we echt niet aan ontspanning en aanleuning hoor. Nu heb ik zelf les met mijn 5 jarige, mijn grote liefde, en het is echt fantastisch om hem in die staat te brengen dat hij met zijn kin over de grond draaft, hele mooie ontspannen overgangen kan rijden en zo mooi reageert op mijn zit. Dat had ik nooit eerder gedaan nog. Dus qua zelf rijden geniet ik zeker alleen maar meer!

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 00:04

Kendra schreef:
Lindsey_99 schreef:
Gelukkig waren er toen ook maneges met mensen die nog echte paardenkennis hadden, zelf tuig repareerde........................... moest je op de meeste maneges toch echt met een zaklampje zoeken.


Ja, die waren er, meerdere zelfs in die tijd hier in de buurt, en sommige zijn er nog. En dat jij ze niet kent is dan jammer. Ik ken ook wel maneges uit die tijd waar paarden toen al niet veel buiten stonden, geen buitenritten gemaakt werden, maar daar wilde of ging ik niet rijden, als kind al niet omdat dat toen al niet goed voelde.
Dus niets romantisch aan. En ja, een pre is het wel als je zelf wat kunt ja. Nu ook.
Het heeft in elk geval wel de basis gelegd van de manier waarop ik nu met mijn paarden omga, en waarom ik het eens ben met TS dat kijken naar de paardensport in de huidige vorm over het algemeen weinig plezier geeft.