Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 12:01

ingvdh schreef:
Citaat:
Als eerste haalbare zou ik zeggen geen stang en trens meer verplichten in de hogere klassen.


Ik denk dat je al heel lang niet meer op een wedstrijdterrein bent geweest, want de st&t is al een tijdje niet meer verplicht in alle klassen


In de GP ook niet meer?

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 12:02

Popstra schreef:
Plus er wel meer bestaat dan enkel dressuur....


Ik ben een dressuurruiter door daar gaat mijn aandacht meest naar uit.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:06

manubres schreef:
In de GP ook niet meer?



Ook in de GP. Internationaal weet ik niet, naar in de gehele subtop hoef je niet met st&t te rijden, er zijn meerdere ruiters/amazones die dus gewoon op een trensje GP rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:08

Ik zou eigenlijk zo ver gaan als de S&T pas toestaan vanaf de GP. Wij mogen hier vanaf de niveau 2 (Z1 ongeveer) met S&T rijden. Hoeveel ik er naar die S&T zie grijpen omdat ze het op trens niet klaar krijgen is om ziek van te worden. Als je een Z1 proef niet op trens gereden krijgt dan heb je meer les nodig, geen S&T. Dwing ruiters eerst maar om de absolute basis in orde te hebben voor je ze een S&T laat gebruiken.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:25

manubres schreef:
Pipodipo schreef:

Stel nou dat jij het voor het zeggen had, wat zou je dan specifiek veranderd willen zien worden in de sport?? Welke angel zou jij eruit halen waardoor het probleem opgelost zou zijn?


Wat een leuke vraag :o
Als eerste haalbare zou ik zeggen geen stang en trens meer verplichten in de hogere klassen. Als het dan (hopelijk) door meerdere ruiters gedaan wordt, op den duur de stang en trens verbieden.
Als tweede zou ik in de jurering meer waardering willen zien voor de lossigheid en ontspanning. Het liefst zou ik iemand bij de jury willen die verstand heeft van biomechanica. Waarbij het paard, dat van achter net zo actief is als van voor, de hogere punten krijgt. De KNHS zou dit meer moeten uitdragen en dit ook in de punten duidelijker naar voren laten komen. Als ze zo soft blijven dan zal niemand willen veranderen. Als je een 4 krijgt voor lossigheid en een 4 voor ontspanning dan ga je wel eens achter je oor krabben. Op regionale wedstrijden zou halsstrekken bijv, dubbel willen laten tellen. Het liefst dan wel op het einde van de proef. Maar als ik op wedstrijden kijk strekt maar 1 of 2 op de 10 paarden zoals het hoort en het is geen kunstje op zich, maar het zegt veel over de manier waarop een paard getraind wordt/is. Een paard moet zo getraind zijn dat hij op elk moment wil uitschuiven en halsstrekken (dus niet opkrullen, maar neus eruit).

Ik denk zelf dat de lat in de sport naar beneden moet. Het moet nu steeds extremer in de bewegingen. Van mij mag het allemaal weer wat normaler en meer op ontspanning. Het publiek is natuurlijk wel enorm verwend geraakt met bijv. Totilas...maar ik weet niet of dit de norm moet worden. Ik kan enorm genieten van een harmonisch beeld tussen ruiter en paard die met veel plezier en ontspanning de proef loopt.

En als ik dan nog wel wat extremer mag denken.
Bitloos toestaan in alle klassen.
Niet meer met paarden de wereld over reizen. Maar competities ieder in eigen land en laat eventueel de jury maar overal heen reizen. En nee, de omstandigheden zijn dat niet allemaal gelijk maar dat is dan niet anders. Als de een in de regen rijdt en de ander heeft een zonnetje op dezelfde dag is het ook niet gelijk.
Verder eventueel punten geven voor het losrijden.
En sporen verbieden. Of kwastjes eraan...ik denk dat een paard sneller op een kietel reageert :D

en een leuk antwoord :).

Stang en trens zijn alleen nog verplicht op internationale wedstrijden, op nationaal niveau kun je tot en met GP op trens rijden. Ik vind dit prima, maar zou graag zien dat de JR en YR rubrieken niet meer met stang en trens gereden werden en ook niet in frack.

Biomechanica is een modieuze term die gebruikt wordt voor iets dat er al lang is. Als je werkt volgens het skala dan geeft de biomechanica de mogelijkheden en grenzen aan. Al sinds mensenheugenis is bekend dat een paard van achter naar voren gereden moet worden en dat de motor van achteren zit.

Ontspanning is een lastig ding, maar staat dus wel op elk protocol als een van de algemene onderdelen. Het is voor jury's altijd moeilijk te beoordelen omdat het ene paard van nature meer geneigd is tot ontspanning in de ring en een ander sneller spanning opbouwt. En een paard dat ontspannen oogt,maar niet echt aan het werk is, moet je die dan een 10 geven op dat onderdeel? Heel vaak heeft dat weinig te maken met de mate van africhting. Je kunt je dus afvragen of je het karakter van het paard wil beoordelen, of de mate van africhting? Halsstrekken is in het huidige boekje opgenomen tot en met Z2, nieuw is het onderdeel uberstreichen in het Z2.

Het wordt ook lastig om plezier en ontspanning bij de ruiter te beoordelen en te gaan belonen. Veel amateurruiters hebben last van zenuwen en ik weet niet of je dat moet afstraffen. De broodruiters he je er niet mee, die hebben vaak minder last van nervositeit.

Wat is de meerwaarde van het rijden met een bitloze optoming? En van een verbod op sporen? Sporen zijn nationaal ook niet meer verplicht tot en met GP, internationaal wel.

Dus heel concreet zou jij vinden dat je bijvoorbeeld de uitslag van een nationaal kampioenschap in Maleisie moet kunnen vergelijken met een in Duitsland als die door dezelfde jury's is beoordeeld? Op zich een leuk idee, ik denk dat je daarmee wel iedereen weer op het puntje van zijn stoel krijgt.

Punten voor losrijden vind ik een goed idee.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:41

Ik vind bitloos zo vreselijk opgehemeld! Heb al zo veel paarden met kapotte neuzen gezien door zo'n "vriendelijke" optoming. Ik vind wel dat de keuze er zou moeten zijn, maar KNHS geeft hierop ook gehoor door het in een aantal klassen toe te staan. Ik ben er van overtuigd dat als enkele mensen kunnen aantonen dat ze echt een klasse hoger aankunnen dit ook gewoon vrijgegeven gaat worden. Echter, op de bitloos testdag was het niveau om tranen van in je ogen te krijgen dus deze ruiters hebben zelf verzuimd om hun mening te bewijzen.

Stang en trens zou van mij in ieder geval in de gehele basissport (dus t/m ZZL) verboden mogen worden. Ik bedoel wat voor niveau is Z nou echt voor de hedendaagse paarden? Helemaal niks. Dat ruiters er moeite mee hebben is jammer voor hun, maar des te meer reden om geen stang toe te staan.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:49

Bodiwi schreef:
Ik vind bitloos zo vreselijk opgehemeld! Heb al zo veel paarden met kapotte neuzen gezien door zo'n "vriendelijke" optoming. Ik vind wel dat de keuze er zou moeten zijn, maar KNHS geeft hierop ook gehoor door het in een aantal klassen toe te staan. Ik ben er van overtuigd dat als enkele mensen kunnen aantonen dat ze echt een klasse hoger aankunnen dit ook gewoon vrijgegeven gaat worden. Echter, op de bitloos testdag was het niveau om tranen van in je ogen te krijgen dus deze ruiters hebben zelf verzuimd om hun mening te bewijzen.


Maar dat is logisch. Op dit ogenblik is er nog totaal geen trigger voor dressuurruiters om bitloos te gaan rijden. Nederland hoort op dat vlak nog bij de betere leerlingen van de klas, doordat het al in enkele klassen is toegestaan. In België horen ze het nog in Keulen donderen wanneer je het over bitloos hebt.
Dus waarom zou je als competitieve dressuurruiter de moeite doen om bitloos te rijden? Ofwel mag het niet ofwel mag het een aantal klassen, maar moet je er dan alsnog een bit in gaan proppen. Geen reden dus om voor bitloos te kiezen.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:04

Tja iedereen kon mee de aan de testdag. Niemand de z'n paard fatsoenlijk voor elkaar had deed het. Dan kun je wel op de KNHS gaan zitten vitten, maar zij hebben er tijd en moeite in gestoken. Als dan blijkt dat er geen draagvlak voor is houdt het op hè.

Als jij nou van mening bent dat je paard bitloos beter loopt dan doe je dat toch? Bewijs het maar. Commentaar leveren is natuurlijk altijd veel makkelijker dan zelf actie ondernemen.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:13

Je snapt niet wat ik wil zeggen. Waarom moet een bitloos ruiter zich bewijzen? Genoeg ruiters, zeker in de lagere klassen, die geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Toch mogen zij ieder weekend starten als ze dat willen.
Alleen als je ervoor kiest om zonder bit te rijden moet je je blijkbaar bewijzen en een piaffe op een neckrope kunnen rijden vooraleer je überhaupt de gratie krijgt om misschien in de toekomst een startkaart te mogen aanvragen. Als het aankomt op bitten en sporen moet niemand zich bewijzen, dat mag gewoon. Kiest iemand voor bitloos, dan moet je ineens eerst wat kunnen laten zien. Waarom?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:34

Ik snap ook niet wat je bedoeld. Tot en met M2 mag je sowieso gewoon starten bitloos? Dus hoezo moet je eerst iets bewijzen?

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 13:40

ingvdh schreef:
manubres schreef:
In de GP ook niet meer?



Ook in de GP. Internationaal weet ik niet, naar in de gehele subtop hoef je niet met st&t te rijden, er zijn meerdere ruiters/amazones die dus gewoon op een trensje GP rijden.


Oké, ik wist het niet en ik ken ook geen GP ruiters die op GP wedstrijd met trensje rijden.
Ik geloof dat ik in interview heb gelezen dat Joyce Heutink heel graag met trens wilde blijven rijden maar verplicht werd een stang en trens erin te hangen. Dat zou niet moeten kunnen.
Van mij mag sowieso dat hele stang en trens gebeuren afgeschaft. Ze zeggen voor de verfijning van hulpen. Dat geldt mss voor een enkeling, maar meer wordt er misbruik van dat martelwerktuig gemaakt.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:48

manubres schreef:
ingvdh schreef:


Ook in de GP. Internationaal weet ik niet, naar in de gehele subtop hoef je niet met st&t te rijden, er zijn meerdere ruiters/amazones die dus gewoon op een trensje GP rijden.


Oké, ik wist het niet en ik ken ook geen GP ruiters die op GP wedstrijd met trensje rijden.
Ik geloof dat ik in interview heb gelezen dat Joyce Heutink heel graag met trens wilde blijven rijden maar verplicht werd een stang en trens erin te hangen. Dat zou niet moeten kunnen.
Van mij mag sowieso dat hele stang en trens gebeuren afgeschaft. Ze zeggen voor de verfijning van hulpen. Dat geldt mss voor een enkeling, maar meer wordt er misbruik van dat martelwerktuig gemaakt.

Misschien wilde Joyce internationaal starten? Een verbod op s&t klinkt leuk en de ruiters die graag op trens starten worden snel aardiger gevonden, maar heel vaak is het ook vanwege een probleem in de africhting met s&t waardoor ze daar niet mee willen rijden bij een bepaald paard. En natuurlijk inmiddels ook vaak vanwege dat het een bepaald publiek aanspreekt.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 13:49

Bodiwi schreef:
Ik vind bitloos zo vreselijk opgehemeld! Heb al zo veel paarden met kapotte neuzen gezien door zo'n "vriendelijke" optoming. Ik vind wel dat de keuze er zou moeten zijn, maar KNHS geeft hierop ook gehoor door het in een aantal klassen toe te staan. Ik ben er van overtuigd dat als enkele mensen kunnen aantonen dat ze echt een klasse hoger aankunnen dit ook gewoon vrijgegeven gaat worden. Echter, op de bitloos testdag was het niveau om tranen van in je ogen te krijgen dus deze ruiters hebben zelf verzuimd om hun mening te bewijzen.

Stang en trens zou van mij in ieder geval in de gehele basissport (dus t/m ZZL) verboden mogen worden. Ik bedoel wat voor niveau is Z nou echt voor de hedendaagse paarden? Helemaal niks. Dat ruiters er moeite mee hebben is jammer voor hun, maar des te meer reden om geen stang toe te staan.


Ik denk dat er meer monden van binnen open liggen dan dat er neuzen kapot gereden zijn. Alleen zie je een neus heel duidelijk, maar de binnenkant van de mond en de tong zien we niet. En dat is erg jammer. Tuurlijk zijn er ook paarden heel gevoelig op hun neus, maar overall denk ik echt dat een mond veel gevoeliger is dan de neus van het paard (op de plek waar een bitloze neusriem behoort te zitten).

Wat ik al eerder aangaf...kijk vooral naar je paard en jezelf. Kan je goed genoeg rijden om een paard een bit in te hangen. Zet je een paard regelmatig op de rem en trek je het bit dwars door de mond? Longeer je met bijzet en je paard wordt elke pas in de mond gerukt? Ik krijg echt plaatsvervangend pijn als ik springruiters hun paard zie inhouden voor de hindernissen...jeemie wat een gehang en getrek in die mond. En dat vinden we allemaal normaal.

Mijn paard was bitloos een stuk relaxter en fijner te rijden. Nu heb ik er weer eentje die overgevoelig is in de mond. Die rijd ik nu ook bitloos in. Eerst op eigen benen leren lopen en in aanleuning en daarna komt er pas een bit in...of misschien ook niet. Maar voor de IBOP moet er helaas een bit in.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:55

Het is alleen een marteltuig bij verkeerd gebruik :)
als het goed is rijd je gewoon met je trens en heb je de stang alleen lichtbij (alleen inwerken wanneer nodig).
Amateurs denken altijd dat heel de mond vol zit, dat is niet zo, de bitten liggen onder elkaar, niet op elkaar.
Ik liet dat altijd duidelijk zien aan mijn stalgenoten die dat ook vonden en legde duidelijk de werking uit en liet het ook zien tijdens het rijden.
Ook liet ik mijn veerarts/tandarts jaarlijks controleren. 0 schade op de lagen. Nu reed ik thuis ook 4 van de 5 dagen op trens.
Vaak is de aversie ook onwetendheid of het zien van slecht gebruik/misbruik. Maar deze ruiters lopen toch vast.

Ik ken genoeg GP ruiters die op trens rijden, maar meestal is dat door mondproblemen of loopt op trens fijner.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-10-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 13:55

@Pipodipo
Ik denk juist het tegenovergestelde. Dat stang en trens vaak problemen met de africhting verdoezeld. Joyce heeft een superfijn afgericht paard, maar waarschijnlijk een gevoelige mond. Waarschijnlijk is zo'n paard enorm afgeleid als hij zoveel ijzer in de mond krijgt en geef het dier eens ongelijk. Waarom zou een dier zo'n martelwerktuig in zijn mond fijn moeten vinden? Welke idioot heeft dat bedacht?
Laatst bijgewerkt door manubres op 28-10-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:56

Gini schreef:
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Waarom moet een bitloos ruiter zich bewijzen? Genoeg ruiters, zeker in de lagere klassen, die geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Toch mogen zij ieder weekend starten als ze dat willen.
Alleen als je ervoor kiest om zonder bit te rijden moet je je blijkbaar bewijzen en een piaffe op een neckrope kunnen rijden vooraleer je überhaupt de gratie krijgt om misschien in de toekomst een startkaart te mogen aanvragen. Als het aankomt op bitten en sporen moet niemand zich bewijzen, dat mag gewoon. Kiest iemand voor bitloos, dan moet je ineens eerst wat kunnen laten zien. Waarom?

Wanneer je een nieuw onderdeel wil introduceren in eender welke sport. Of zelfs een nieuwe sport. Dan moet je nu eenmaal ‘bewijzen’ dat er draagvlak voor is. De dressuur met bit heeft dat ‘moeten’ doen in een tijd die niemand van ons nog kan herinneren. Maar ook die zal beslist aan het begin hebben moeten bewijzen dat er animo voor was. Het zal vast niet door tien man beslist zijn dat het een OS sport werd.

Bitloos heeft de ‘pech’ relatief jong te zijn. Dan moet je dus pioniers hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-10-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 13:58

listiglistje schreef:
Het is alleen een marteltuig bij verkeerd gebruik :)
als het goed is rijd je gewoon met je trens en heb je de stang alleen lichtbij (alleen inwerken wanneer nodig).
Amateurs denken altijd dat heel de mond vol zit, dat is niet zo, de bitten liggen onder elkaar, niet op elkaar.
Ik liet dat altijd duidelijk zien aan mijn stalgenoten die dat ook vonden en legde duidelijk de werking uit en liet het ook zien tijdens het rijden.
Ook liet ik mijn veerarts/tandarts jaarlijks controleren. 0 schade op de lagen. Nu reed ik thuis ook 4 van de 5 dagen op trens.
Vaak is de aversie ook onwetendheid of het zien van slecht gebruik/misbruik. Maar deze ruiters lopen toch vast.

Ik ken genoeg GP ruiters die op trens rijden, maar meestal is dat door mondproblemen of loopt op trens fijner.


Ik zou de cijfers gebruik/misbruik wel eens naast elkaar willen zien. Ik denk dat de meter erg ver naar misbruik uitslaat.
Als je een fijn afgericht paard hebt, die ontspannen (in de aanspanning) en met een goede zelfhouding loopt en door goede training zich verzamelt dan zal het weinig problemen geven in de hand en zal een stang en trens misschien goed gebruikt worden. Maar als dat paard zo fijn is afgericht doet hij het ook prima op trens en dat zeg je zelf, 4-5 dagen per week doet hij het goed zonder waarom dan niet op wedstrijd ook?
Laatst bijgewerkt door manubres op 28-10-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:01

Gini schreef:
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Waarom moet een bitloos ruiter zich bewijzen? Genoeg ruiters, zeker in de lagere klassen, die geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Toch mogen zij ieder weekend starten als ze dat willen.
Alleen als je ervoor kiest om zonder bit te rijden moet je je blijkbaar bewijzen en een piaffe op een neckrope kunnen rijden vooraleer je überhaupt de gratie krijgt om misschien in de toekomst een startkaart te mogen aanvragen. Als het aankomt op bitten en sporen moet niemand zich bewijzen, dat mag gewoon. Kiest iemand voor bitloos, dan moet je ineens eerst wat kunnen laten zien. Waarom?

Waar heb jij het nou weer over? Er zijn gewoon basissport proeven gestart dus niks geen piaffe en die neckrope staat bij mij weten ook niet tussen de toegestane bitloze optomingen. Doe niet zo dramatisch.

En idd genoeg de nog geen deuk in een plakje boter kunnen rijden. Die blijven dan ook hangen in het B of L. Dat kun je bitloos net zo goed doen dus daarin is geen enkel verschil.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:03

manubres schreef:
listiglistje schreef:
Het is alleen een marteltuig bij verkeerd gebruik :)
als het goed is rijd je gewoon met je trens en heb je de stang alleen lichtbij (alleen inwerken wanneer nodig).
Amateurs denken altijd dat heel de mond vol zit, dat is niet zo, de bitten liggen onder elkaar, niet op elkaar.
Ik liet dat altijd duidelijk zien aan mijn stalgenoten die dat ook vonden en legde duidelijk de werking uit en liet het ook zien tijdens het rijden.
Ook liet ik mijn veerarts/tandarts jaarlijks controleren. 0 schade op de lagen. Nu reed ik thuis ook 4 van de 5 dagen op trens.
Vaak is de aversie ook onwetendheid of het zien van slecht gebruik/misbruik. Maar deze ruiters lopen toch vast.

Ik ken genoeg GP ruiters die op trens rijden, maar meestal is dat door mondproblemen of loopt op trens fijner.


Ik zou de cijfers gebruik/misbruik wel eens naast elkaar willen zien. Ik denk dat de meter erg ver naar misbruik uitslaat.

Hier in de buurt zie ik dat weinig, maar het nivo in mijn regio ligt er hoog.

Ik denk dat het gros de Z1/Z2 ruiters die vastlopen, voor het de subtop daar moet toch echt
wel correct gereden worden en is ook meer toezicht door officials op het voorterrein.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 14:11

@listiglistje...Heb even stiekem op je profiel gekeken en de eerste twee foto's van je prachtige vos word ik heel gelukkig van. Zo zou het wat mij betreft moeten zijn. De andere foto's zie ik toch soms wat heftigere inwerking.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:16

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Waarom moet een bitloos ruiter zich bewijzen? Genoeg ruiters, zeker in de lagere klassen, die geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Toch mogen zij ieder weekend starten als ze dat willen.
Alleen als je ervoor kiest om zonder bit te rijden moet je je blijkbaar bewijzen en een piaffe op een neckrope kunnen rijden vooraleer je überhaupt de gratie krijgt om misschien in de toekomst een startkaart te mogen aanvragen. Als het aankomt op bitten en sporen moet niemand zich bewijzen, dat mag gewoon. Kiest iemand voor bitloos, dan moet je ineens eerst wat kunnen laten zien. Waarom?

Wanneer je een nieuw onderdeel wil introduceren in eender welke sport. Of zelfs een nieuwe sport. Dan moet je nu eenmaal ‘bewijzen’ dat er draagvlak voor is. De dressuur met bit heeft dat ‘moeten’ doen in een tijd die niemand van ons nog kan herinneren. Maar ook die zal beslist aan het begin hebben moeten bewijzen dat er animo voor was. Het zal vast niet door tien man beslist zijn dat het een OS sport werd.

Bitloos heeft de ‘pech’ relatief jong te zijn. Dan moet je dus pioniers hebben.


Dat klopt. Iets nieuws moet altijd geïntroduceerd worden. Maar ik reageerde rechtstreeks op Bodiwi die het volgende zei:

Citaat:
Tja iedereen kon mee de aan de testdag. Niemand de z'n paard fatsoenlijk voor elkaar had deed het. Dan kun je wel op de KNHS gaan zitten vitten, maar zij hebben er tijd en moeite in gestoken. Als dan blijkt dat er geen draagvlak voor is houdt het op hè.


En dan hoop ik dat de bitloosrijders meer kansen krijgen dan 1 testdagje voordat het ophoudt.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:18

manubres schreef:
Ik denk dat er meer monden van binnen open liggen dan dat er neuzen kapot gereden zijn. Alleen zie je een neus heel duidelijk, maar de binnenkant van de mond en de tong zien we niet. En dat is erg jammer. Tuurlijk zijn er ook paarden heel gevoelig op hun neus, maar overall denk ik echt dat een mond veel gevoeliger is dan de neus van het paard (op de plek waar een bitloze neusriem behoort te zitten).

Wat ik al eerder aangaf...kijk vooral naar je paard en jezelf. Kan je goed genoeg rijden om een paard een bit in te hangen. Zet je een paard regelmatig op de rem en trek je het bit dwars door de mond? Longeer je met bijzet en je paard wordt elke pas in de mond gerukt? Ik krijg echt plaatsvervangend pijn als ik springruiters hun paard zie inhouden voor de hindernissen...jeemie wat een gehang en getrek in die mond. En dat vinden we allemaal normaal.

Mijn paard was bitloos een stuk relaxter en fijner te rijden. Nu heb ik er weer eentje die overgevoelig is in de mond. Die rijd ik nu ook bitloos in. Eerst op eigen benen leren lopen en in aanleuning en daarna komt er pas een bit in...of misschien ook niet. Maar voor de IBOP moet er helaas een bit in.

Natuurlijk ook genoeg monden die kapot gereden worden! En daar heb ik ook geen goed woord voor over. Dat mijn paardentandarts elk halfjaar weer zegt dat er bij mijn paarden geen sporen van het bit te zien zijn zegt mij ook wel dat ze dat vaak tegenkomt, dat snap ik ook wel. Alles valt of staat gewoon met de persoon die de teugels in handen heeft, niet met de optoming. Dat het op een gevoeliger deel inwerkt in geen enkel probleem als je de inwerking maar verminderd. Zelfde geldt voor stang en trens. Als je een dekje strak op de schoft legt krijg je ook drukkingen of zelfs open wonden. Dat maakt een dekje nog geen martelwerktuig.

Gini; natuurlijk krijgen ze meer kansen. Naar mijn weten was het ook gecommuniceerd als "voorlopige beslissing". Maar tot nu veel mensen die roepen, maar er heeft ondertussen zich nog niemand gemeld die door de klassen heen was en toch bitloos verder wilde. Dus ja als de KNHS van mening is dat bitloos Z en hoger niet kan en je dan vervolgens het bewijs levert dat dat inderdaad niet lijkt te kunnen moet je niet piepen. Schouders er onder en verder trainen.
Laatst bijgewerkt door Bodiwi op 28-10-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 14:21

@ Bodiwi wat mij betreft zou er meer onderzoek gedaan mogen worden.
Hang een jong paard een bit in, stang en trens of een bitloos hoofdstel... en dan hartslag, Cortisol etc. meten...ben heel benieuwd

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:23

Bodiwi schreef:
Gini schreef:
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Waarom moet een bitloos ruiter zich bewijzen? Genoeg ruiters, zeker in de lagere klassen, die geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Toch mogen zij ieder weekend starten als ze dat willen.
Alleen als je ervoor kiest om zonder bit te rijden moet je je blijkbaar bewijzen en een piaffe op een neckrope kunnen rijden vooraleer je überhaupt de gratie krijgt om misschien in de toekomst een startkaart te mogen aanvragen. Als het aankomt op bitten en sporen moet niemand zich bewijzen, dat mag gewoon. Kiest iemand voor bitloos, dan moet je ineens eerst wat kunnen laten zien. Waarom?

Waar heb jij het nou weer over? Er zijn gewoon basissport proeven gestart dus niks geen piaffe en die neckrope staat bij mij weten ook niet tussen de toegestane bitloze optomingen. Doe niet zo dramatisch.

En idd genoeg de nog geen deuk in een plakje boter kunnen rijden. Die blijven dan ook hangen in het B of L. Dat kun je bitloos net zo goed doen dus daarin is geen enkel verschil.


Er zijn basissport proeven gestart en jij zegt dat het niveau bedroevend was en jij zegt dat het dan daarbij ophoudt. Ik stel dat in vraag. Waarom moet het daar ophouden?

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:26

manubres schreef:
@ Bodiwi wat mij betreft zou er meer onderzoek gedaan mogen worden.
Hang een jong paard een bit in, stang en trens of een bitloos hoofdstel... en dan hartslag, Cortisol etc. meten...ben heel benieuwd
Zou een interessant onderzoek kunnen zijn. Ik denk dat het per paard wat verschilt. Jonge paarden die wisselen pak ik vaak bitloos, maar sommige vinden dat gewoon echt niet leuk. Die geef ik dan maar vrij.
Gini schreef:
Er zijn basissport proeven gestart en jij zegt dat het niveau bedroevend was en jij zegt dat het dan daarbij ophoudt. Ik stel dat in vraag. Waarom moet het daar ophouden?

Heb je enig idee wat het kost om alle juryleden bij te scholen? En dat voor een paar internethelden? Niemand die er daadwerkelijk gebruik van gaat maken? Alsjeblieft niet, ik vind de afdracht al hoog genoeg zoals hij is zonder die ongein.