Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:14

Rakkie123 schreef:
Ja, dat eigen gewin, ten koste van....
Dat zie ik wel veel om me heen....

Ik ken wel die competitiedrang maar gelukkig zit dat van mij in spelletje monopolie oid
(hoewel mijn overtuigingsdrang er wel eens voor zorgt dat ik de ander vergeet *D


:D

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:19

Rakkie123 schreef:
Ja, dat eigen gewin, ten koste van....
Dat zie ik wel veel om me heen....

Ik ken wel die competitiedrang maar gelukkig zit dat van mij in spelletje monopolie oid
(hoewel mijn overtuigingsdrang er wel eens voor zorgt dat ik de ander vergeet *D


Ik vind ook dat de sport nooit ten koste mag gaan van de gezondheid van een dier, het moet een aanvulling zijn geen invulling. Anders is de lol er snel af voor mij..ruiters die hun eigen onkunde afreageren op het paard mogen van mij dan ook een dikke rode kaart en een wedstrijdverbod voor een bepaalde tijd krijgen. Ik ben er ook nog steeds voorstander van om punten te geven voor het losrijden.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:27

Het begint met instructeurs die dat lichamelijke welzijn voor ogen hebben en houden.
Die hun klanten leren hoe ze daar voor moeten zorgen.

Hoe vaak ik op bokt niet lees, geef ze op hun donder oid...
Hoe vaak ik in mijn eerste lessen niet te horen kreeg, geef ze een flinke tik....en daar ligt de basis van de meeste ruiters.

Maar ik heb ook het geluk gehad andere mensen tegen te komen.
Die niet alleen anders kijken maar ook anders les geven.
By the way, bijna allemaal willen ze niet meer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:29

Elisa2 schreef:
Rakkie123 schreef:
Ja, dat eigen gewin, ten koste van....
Dat zie ik wel veel om me heen....

Ik ken wel die competitiedrang maar gelukkig zit dat van mij in spelletje monopolie oid
(hoewel mijn overtuigingsdrang er wel eens voor zorgt dat ik de ander vergeet *D


Ik vind ook dat de sport nooit ten koste mag gaan van de gezondheid van een dier, het moet een aanvulling zijn geen invulling. Anders is de lol er snel af voor mij..ruiters die hun eigen onkunde afreageren op het paard mogen van mij dan ook een dikke rode kaart en een wedstrijdverbod voor een bepaalde tijd krijgen. Ik ben er ook nog steeds voorstander van om punten te geven voor het losrijden.


Dat zou mooi zijn inderdaad! Maar hoe zou je dat kunnen realiseren?

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:40

Adelaide71 schreef:
Ik vind ook dat de sport nooit ten koste mag gaan van de gezondheid van een dier, het moet een aanvulling zijn geen invulling. Anders is de lol er snel af voor mij..ruiters die hun eigen onkunde afreageren op het paard mogen van mij dan ook een dikke rode kaart en een wedstrijdverbod voor een bepaalde tijd krijgen. Ik ben er ook nog steeds voorstander van om punten te geven voor het losrijden.

Dat zou mooi zijn inderdaad! Maar hoe zou je dat kunnen realiseren?


Ik denk door jury's en stewards op het losrijterrein neer te zetten, eigenlijk zou de hele competitievorm op de schop moeten. Het zou een andere vorm moeten krijgen waarin goed paardrijden en trainen beoordeeld en gewaardeerd word ipv de oefeningen rijden. De oefeningen kunnen wel meegenomen worden afhankelijk van het niveau. Maar laat een ruiter vooral maar eens laten zien hoe zij tot zoiets komen en dan daar de paardvriendelijkheid en samenwerking bovenaan zetten of dubbel laten tellen qua punten oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:43

Elisa2 schreef:
Adelaide71 schreef:
Ik vind ook dat de sport nooit ten koste mag gaan van de gezondheid van een dier, het moet een aanvulling zijn geen invulling. Anders is de lol er snel af voor mij..ruiters die hun eigen onkunde afreageren op het paard mogen van mij dan ook een dikke rode kaart en een wedstrijdverbod voor een bepaalde tijd krijgen. Ik ben er ook nog steeds voorstander van om punten te geven voor het losrijden.

Dat zou mooi zijn inderdaad! Maar hoe zou je dat kunnen realiseren?


Ik denk door jury's en stewards op het losrijterrein neer te zetten, eigenlijk zou de hele competitievorm op de schop moeten. Het zou een andere vorm moeten krijgen waarin goed paardrijden en trainen beoordeeld en gewaardeerd word ipv de oefeningen rijden. De oefeningen kunnen wel meegenomen worden afhankelijk van het niveau. Maar laat een ruiter vooral maar eens laten zien hoe zij tot zoiets komen en dan daar de paardvriendelijkheid en samenwerking bovenaan zetten of dubbel laten tellen qua punten oid.


Nou helemaal mee eens!!! +:)+

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:46

Rakkie123 schreef:
manubres schreef:
Ik begin zeker bij mezelf. Maar het moeilijke is dat ik vaak het idee heb alleen in mijn ideeën en visie te staan. Vind maar eens een instructeur die dezelfde ideeën heeft, dat is zo makkelijk niet. Ook heb ik hulp met het beleren van mijn jonge paard, omdat het een behoorlijke pittige tante is. Maar ook hier is het moeilijk iemand te vinden die dezelfde visie heeft. Ik sluit wedstrijd rijden nog steeds niet geheel uit, maar vraag me wel af of ik dit nog wil. Ik blijf naar mijn paard kijken en als ik niet met een goed gevoel de ring in kan dan blijf ik liever met een goed gevoel thuis.


Of jij er alleen in staat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar ik tref vooral mensen en via hen leraren die ik erg waardeer en heb dan les van hen.
Stuk voor stuk mensen van wie ik veel kan leren en graag van wil leren.
En degene van wie ik les heb, kunnen volgens mij op allerlei niveaus les geven.

Wat zoek je?


Ik zoek een instructie die verstand heeft van biomechanica. Die luistert en kijkt naar het paard. Die ontspanning, durchlassigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die ziet dat je verzameling alleen kunt krijgen door ontspanning en lossigheid. En die daarnaast ook luistert naar de ruiter en kijkt wat die nodig heeft. Ipv les geven van "zo moet het" meer coachen en samen de juiste weg vinden.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:47

manubres schreef:
Misschien ligt het aan mijn leeftijd. Misschien ligt het aan mijn toenemende kennis van oa biomechanica van het paard. Maar de paardensport kan mij steeds minder bekoren. Vroeger genoot ik van alles wat ik zag. Maar tegenwoordig vind ik het steeds vaker tenenkrommend om er naar te kijken. Ik mis het wel, dat ik onbezorgd kon genieten van alles wat ik zag. Maar helaas kan ik de tijd en mijn kennis niet terug draaien. Ik vroeg me af of ik zeldzaam of alleen hierin ben of dat er meer mensen zijn die het herkennen.

Heel herkenbaar. Ik was ooit eens actief in de dressuursport en jurylid. Maar inmiddels zit ik nooit meer op een paard. Nu heeft dat ook met andere omstandigheden te maken, maar o.a. doordat ik het rijden in de bak niet heel plezierig voor een paard vind. Ik zie ook teveel ellende om me heen. Ik denk dat er heel veel ruiters ontiegelijk veel geluk hebben dat paarden best braaf zijn.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:55

DatBenIkNou schreef:
Hoe je het ook wend of keert: een paard is toch een 'gebruiksdier' . Maar is dat zo erg als je er goed voor zorgt? Mijn honden moeten zich ook aan mijn regels houden en leven ook niet zoals zij ooit vroeger in de vrije natuur leefden. Zijn ze daarom ongelukkig? Volgens mij niet. Ik zie meer in de basis leefomstandigheden op wettelijk niveau te verbeteren. Hier staat bijvoorbeeld een pony'tje moederziel alleen op een industrieterrein. Ja wel 24/7 buiten en er wordt verder goed voor gezorgd maar dat zou men echt mogen verbieden wat mij betreft. Ook zijn er nog zoveel stallen waar de paarden helemaal niet buiten komen, hier in Zoetermeer bijvoorbeeld een manege zonder weide of paddocks. Die komen er alleen uit voor de lessen. Dat soort zaken doen mij veel meer 'zeer' dan dat uurtje per dag dat een paard misschien moet werken en bereden wordt. Als hij voor de rest van de dag een goed leven heeft?


Wie heeft bepaald dat het paard een gebruiksdier is? Wij en niet de dieren zelf. Ik kan me voorstellen dat de sterke paarden van vroeger ook minder moeite hadden een mens te dragen. Maar dat we het normaal zijn gaan vinden wil nog niet zeggen dat we het moeten blijven doen. Vroeger zette ze ook honden voor karretjes, waarom nu niet meer? Ik vind wel dat als we blijven rijden we het met respect voor het paard moeten doen. Blijven kijken naar je paard en jezelf. Ik zeg in principe ook niet dat ik tegen paardrijden ben, maar meer de sport en de manier hoe er gereden wordt.

Als wij dit filmpje zien gaan bij de meesten de haren recht overeind staan van ellende. Maar dáár vinden de mensen deze paarden normaal. En ik denk echt dat mensen die zelf niet in de paardensport zitten mss ook wel, zonder roze bril, hetzelfde gevoel krijgen bij "onze" sport. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de paarden in onderstaand filmpje sowieso een beter ondertredend achterbeen hebben dan onze dressuurpaarden :D :o

https://youtu.be/CBA_I65143I

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:00

Ik hou de sport altijd heel erg bij mijzelf.. Ik sta op een grote pensionstal, met zo'n 75 paarden en iedereen doet iets anders.
Een tijd mende veel mensen, die vertrokken en toen was het western tijdperk, daarna dressuur-wedstrijddames. En nu is het merendeel hobbymatig buitenruiter en ben ik begonnen met springen met twee anderen.. Je leert elkaars stijlen kennen en wisselt goeie dingen uit. Maar ik zie ook veel negatieve gekte en daarvan houd ik mij bewust afzijdig, tot het paarden schaad. Dan sta ik bij de eigenaar of stalhouder.

Wat ik ook doe met mijn paard, wij maken samen plezier. Onze overtuigingskracht met elkaar zit het hem in kleine stapjes. Is dat zeil op de grond eng? Dan blijven we gewoon even staan. Kan ze dat? Dan zetten we één stapje, enz.. Kan ze haar hoofd niet buigen, dan gaan we eerst ontspannen, stap ik even af. Stretchen we voorzichtig met een snoepje en pakken we dat stapje voor stapje op. Dat duurt soms wat langer, maar je leert naar elkaar luisteren. En zij leert zich op een bepaalde manier te gedragen naar mensen. En ik weet meteen wanneer iets echt mis is, door hoe ze reageert. Eigenlijk zijn wij nooit aan het werk, maar spelen de hele tijd. En dat verbind gek genoeg de hele stal wel. Ook mensen die ik niet ken gaan eventjes staan kijken en lopen weer glimlachend door.. Ik laat altijd de klok thuis. Ik plan twee uur in, waar ik denk aan één uur genoeg te hebben. Maar ga haar niet dwingen of overhaasten

En natuurlijk zie ik ook veel wat echt niet kan of klopt, maar dan ben je nooit de enige en zien gaandeweg op stal meer mensen het, totdat je individueel wordt duidelijk gemaakt dat wat je doet niet kan.. Mijn stal is echt een community waarbij we elkaar normen en waarden aanleren, ook binnen de paardensport. En dat is best fijn. Wij zullen de hoogste wedstrijdsport niet kunnen veranderen met ons clubje ben ik bang, maar wij veranderen wel wat er in onze omgeving gebeurd.

Daarnaast zoek ik zelf altijd uitdagingen om te blijven genieten. In de zomer vorig jaar leerden wij springen en dit jaar bereidden wij dat uit tot een 90cm oxer. :D Gedaan in diezelfde kleine stapjes als net beschreven. Dan weegt de voldoening bij mij meer dan hoe een stalgenootje haar paard niet fatsoenlijk door de bochten kan rijden. Dan komt er vanzelf een lesgevend stalgenootje langs met de vraag of zij haar mag helpen.. Het lijkt soms ook maar net met watvoor instelling mensen naar hun paard gaan en van watvoor stal je komt..

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:18

manubres schreef:
DatBenIkNou schreef:
Hoe je het ook wend of keert: een paard is toch een 'gebruiksdier' . Maar is dat zo erg als je er goed voor zorgt? Mijn honden moeten zich ook aan mijn regels houden en leven ook niet zoals zij ooit vroeger in de vrije natuur leefden. Zijn ze daarom ongelukkig? Volgens mij niet. Ik zie meer in de basis leefomstandigheden op wettelijk niveau te verbeteren. Hier staat bijvoorbeeld een pony'tje moederziel alleen op een industrieterrein. Ja wel 24/7 buiten en er wordt verder goed voor gezorgd maar dat zou men echt mogen verbieden wat mij betreft. Ook zijn er nog zoveel stallen waar de paarden helemaal niet buiten komen, hier in Zoetermeer bijvoorbeeld een manege zonder weide of paddocks. Die komen er alleen uit voor de lessen. Dat soort zaken doen mij veel meer 'zeer' dan dat uurtje per dag dat een paard misschien moet werken en bereden wordt. Als hij voor de rest van de dag een goed leven heeft?


Wie heeft bepaald dat het paard een gebruiksdier is? Wij en niet de dieren zelf. Ik kan me voorstellen dat de sterke paarden van vroeger ook minder moeite hadden een mens te dragen. Maar dat we het normaal zijn gaan vinden wil nog niet zeggen dat we het moeten blijven doen. Vroeger zette ze ook honden voor karretjes, waarom nu niet meer? Ik vind wel dat als we blijven rijden we het met respect voor het paard moeten doen. Blijven kijken naar je paard en jezelf. Ik zeg in principe ook niet dat ik tegen paardrijden ben, maar meer de sport en de manier hoe er gereden wordt.

Als wij dit filmpje zien gaan bij de meesten de haren recht overeind staan van ellende. Maar dáár vinden de mensen deze paarden normaal. En ik denk echt dat mensen die zelf niet in de paardensport zitten mss ook wel, zonder roze bril, hetzelfde gevoel krijgen bij "onze" sport. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de paarden in onderstaand filmpje sowieso een beter ondertredend achterbeen hebben dan onze dressuurpaarden :D :o

https://youtu.be/CBA_I65143I


Ik snap de vergelijking met de dressuur niet, de dressuur is in principe ontwikkeld om het een paard mogelijk te maken een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier. Door correct ruggebruik en een verdeling van het horizontale evenwicht. De dressuur hoort er voor het paard te zijn en de basis van alle andere (paardensporten) mits correct uitgevoerd.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:26

@ Elisa2...Het gaat erom dat wij soms/vaak een roze paardensportbril op hebben en niet meer zien waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. En dat wij "onze" sport normaal vinden en moeite hebben dat anderen (bijv.dierenactivisten) onze sport afkeuren. De "sport" op dat filmpje vinden de meesten waarschijnlijk vreselijk. Maar dan kijken we even vanuit de ogen van een dierenactivist. Want de mensen die deze "sport" beoefenen vinden dit ook heel normaal en zeggen dat de paarden hiervoor gefokt zijn.

En als je dan zegt dat de dressuur ontwikkeld is om een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier, dan sla je de spijker gelijk op zijn kop. Ik denk juist dat de manier van het hedendaagse rijden wél schade toebrengt. En ja, correct uitgevoerd...maar dát is nu juist de reden van de hele discussie die ik ben begonnen.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:29

DiantaM schreef:
manubres schreef:
Misschien ligt het aan mijn leeftijd. Misschien ligt het aan mijn toenemende kennis van oa biomechanica van het paard. Maar de paardensport kan mij steeds minder bekoren. Vroeger genoot ik van alles wat ik zag. Maar tegenwoordig vind ik het steeds vaker tenenkrommend om er naar te kijken. Ik mis het wel, dat ik onbezorgd kon genieten van alles wat ik zag. Maar helaas kan ik de tijd en mijn kennis niet terug draaien. Ik vroeg me af of ik zeldzaam of alleen hierin ben of dat er meer mensen zijn die het herkennen.

Heel herkenbaar. Ik was ooit eens actief in de dressuursport en jurylid. Maar inmiddels zit ik nooit meer op een paard. Nu heeft dat ook met andere omstandigheden te maken, maar o.a. doordat ik het rijden in de bak niet heel plezierig voor een paard vind. Ik zie ook teveel ellende om me heen. Ik denk dat er heel veel ruiters ontiegelijk veel geluk hebben dat paarden best braaf zijn.


Nou, dat denk ik ook. De lastige paarden zijn de paarden die vaak eerlijk durven te vertellen hoe de vork in de steel zit, maar veel paarden laten het allemaal over zich heen komen. Maar er zijn ook paarden natuurlijk die echt gehoord worden door hun baasje en die zijn denk ik absoluut gelukkig!

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:30

Canon schreef:
Ik hou de sport altijd heel erg bij mijzelf.. Ik sta op een grote pensionstal, met zo'n 75 paarden en iedereen doet iets anders.
Een tijd mende veel mensen, die vertrokken en toen was het western tijdperk, daarna dressuur-wedstrijddames. En nu is het merendeel hobbymatig buitenruiter en ben ik begonnen met springen met twee anderen.. Je leert elkaars stijlen kennen en wisselt goeie dingen uit. Maar ik zie ook veel negatieve gekte en daarvan houd ik mij bewust afzijdig, tot het paarden schaad. Dan sta ik bij de eigenaar of stalhouder.

Wat ik ook doe met mijn paard, wij maken samen plezier. Onze overtuigingskracht met elkaar zit het hem in kleine stapjes. Is dat zeil op de grond eng? Dan blijven we gewoon even staan. Kan ze dat? Dan zetten we één stapje, enz.. Kan ze haar hoofd niet buigen, dan gaan we eerst ontspannen, stap ik even af. Stretchen we voorzichtig met een snoepje en pakken we dat stapje voor stapje op. Dat duurt soms wat langer, maar je leert naar elkaar luisteren. En zij leert zich op een bepaalde manier te gedragen naar mensen. En ik weet meteen wanneer iets echt mis is, door hoe ze reageert. Eigenlijk zijn wij nooit aan het werk, maar spelen de hele tijd. En dat verbind gek genoeg de hele stal wel. Ook mensen die ik niet ken gaan eventjes staan kijken en lopen weer glimlachend door.. Ik laat altijd de klok thuis. Ik plan twee uur in, waar ik denk aan één uur genoeg te hebben. Maar ga haar niet dwingen of overhaasten

En natuurlijk zie ik ook veel wat echt niet kan of klopt, maar dan ben je nooit de enige en zien gaandeweg op stal meer mensen het, totdat je individueel wordt duidelijk gemaakt dat wat je doet niet kan.. Mijn stal is echt een community waarbij we elkaar normen en waarden aanleren, ook binnen de paardensport. En dat is best fijn. Wij zullen de hoogste wedstrijdsport niet kunnen veranderen met ons clubje ben ik bang, maar wij veranderen wel wat er in onze omgeving gebeurd.

Daarnaast zoek ik zelf altijd uitdagingen om te blijven genieten. In de zomer vorig jaar leerden wij springen en dit jaar bereidden wij dat uit tot een 90cm oxer. :D Gedaan in diezelfde kleine stapjes als net beschreven. Dan weegt de voldoening bij mij meer dan hoe een stalgenootje haar paard niet fatsoenlijk door de bochten kan rijden. Dan komt er vanzelf een lesgevend stalgenootje langs met de vraag of zij haar mag helpen.. Het lijkt soms ook maar net met watvoor instelling mensen naar hun paard gaan en van watvoor stal je komt..


Dat klinkt echt superfijn! Jouw paard zal blij zijn met jou als baasje! _/-\o_

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:32

Dat begrijp ik heel goed, en dat is iets waar ik me ookal jaren aan stoor.

Nu begrijp ik de vergelijking, ik denk zeker dat er bepaalde dingen door een roze bril gezien worden. Dat merkte ik vooral dit jaar op het NK dressuur waar mensen zaten te juichen voor bepaalde ruiters bij wie de stang constant overdwars lag.
Ik ben wel echt heel blij met de internationele positieve ontwikkeling op dat gebied. Maar ik val in de herhaling.

Ik denk wel dat het belangrijk is om te kijken naar wat er constructief veranderd kan worden om deze kentering ook in NL mogelijk te maken.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:49

manubres schreef:
@ Elisa2...Het gaat erom dat wij soms/vaak een roze paardensportbril op hebben en niet meer zien waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. En dat wij "onze" sport normaal vinden en moeite hebben dat anderen (bijv.dierenactivisten) onze sport afkeuren. De "sport" op dat filmpje vinden de meesten waarschijnlijk vreselijk. Maar dan kijken we even vanuit de ogen van een dierenactivist. Want de mensen die deze "sport" beoefenen vinden dit ook heel normaal en zeggen dat de paarden hiervoor gefokt zijn.

En als je dan zegt dat de dressuur ontwikkeld is om een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier, dan sla je de spijker gelijk op zijn kop. Ik denk juist dat de manier van het hedendaagse rijden wél schade toebrengt. En ja, correct uitgevoerd...maar dát is nu juist de reden van de hele discussie die ik ben begonnen.


Roze? Open een willekeurig topic op bokt dat in zijn algemeenheid over de sport gaat en je verdrinkt in de hoeveelheid azijn... 'De sport' lijkt hier de favoriete stok om mee te slaan te zijn.

edit: En om vervolgens ondertussen lekker veren in de eigen reet te steken, want zelf zijn ze natuurlijk wel hartstikke woke. :D

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:55

MamAppelsap schreef:
manubres schreef:
@ Elisa2...Het gaat erom dat wij soms/vaak een roze paardensportbril op hebben en niet meer zien waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. En dat wij "onze" sport normaal vinden en moeite hebben dat anderen (bijv.dierenactivisten) onze sport afkeuren. De "sport" op dat filmpje vinden de meesten waarschijnlijk vreselijk. Maar dan kijken we even vanuit de ogen van een dierenactivist. Want de mensen die deze "sport" beoefenen vinden dit ook heel normaal en zeggen dat de paarden hiervoor gefokt zijn.

En als je dan zegt dat de dressuur ontwikkeld is om een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier, dan sla je de spijker gelijk op zijn kop. Ik denk juist dat de manier van het hedendaagse rijden wél schade toebrengt. En ja, correct uitgevoerd...maar dát is nu juist de reden van de hele discussie die ik ben begonnen.


Roze? Open een willekeurig topic op bokt dat in zijn algemeenheid over de sport gaat en je verdrinkt in de hoeveelheid azijn... 'De sport' lijkt hier de favoriete stok om mee te slaan te zijn.

edit: En om vervolgens ondertussen lekker veren in de eigen reet te steken, want zelf zijn ze natuurlijk wel hartstikke woke. :D


Natuurlijk blijft het voor iedereen belangrijk om aan (enige) zelfreflectie te blijven doen...ook de mensen die zichzelf geweldig vinden. Maar ik zal je zeggen dat er nog genoeg met een roze bril op lopen...

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:58

MamAppelsap schreef:
manubres schreef:
@ Elisa2...Het gaat erom dat wij soms/vaak een roze paardensportbril op hebben en niet meer zien waar we nu eigenlijk mee bezig zijn. En dat wij "onze" sport normaal vinden en moeite hebben dat anderen (bijv.dierenactivisten) onze sport afkeuren. De "sport" op dat filmpje vinden de meesten waarschijnlijk vreselijk. Maar dan kijken we even vanuit de ogen van een dierenactivist. Want de mensen die deze "sport" beoefenen vinden dit ook heel normaal en zeggen dat de paarden hiervoor gefokt zijn.

En als je dan zegt dat de dressuur ontwikkeld is om een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier, dan sla je de spijker gelijk op zijn kop. Ik denk juist dat de manier van het hedendaagse rijden wél schade toebrengt. En ja, correct uitgevoerd...maar dát is nu juist de reden van de hele discussie die ik ben begonnen.


Roze? Open een willekeurig topic op bokt dat in zijn algemeenheid over de sport gaat en je verdrinkt in de hoeveelheid azijn... 'De sport' lijkt hier de favoriete stok om mee te slaan te zijn.

edit: En om vervolgens ondertussen lekker veren in de eigen reet te steken, want zelf zijn ze natuurlijk wel hartstikke woke. :D

Ik zou zeggen, kom vaker je visie uiten :). Het is hier een voortdurende herhaling van platgetreden paden nog platter treden. De sport heeft het gedaan en we juichen voor mensen die steeds minder met hun paarden gaan doen onder een soort wollige bladiebla van schattige voorbeelden van niks.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:59

Maar mensen die zichzelf geweldig vinden, en met een roze bril op naar zichzelf kijken, heb je aan alle kanten. In de sport, meer in de natuurlijke hoek. Ik denk dat uiteindelijk bijna iedereen van zichzelf vindt dat 'ie het (heel) goed doet (en dus anderen een stuk slechter). Anders handelde je wel anders.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:17

Nee, hoor...ik vind mezelf niet geweldig. Ik probeer naar mijn paard en mezelf te blijven kijken wat goed voor ons is. Ik ben nog altijd lerende. Daarnaast ben ik een gevoelsmens waarbij het gevoel moet kloppen als ik rijd/ de sport beoefen en dan bedoel ik met name hoe mijn paard zich voelt. Wollig? Ja, misschien wel. Maar wie zegt dat wollig minder goed is? En die roze bril voor de sport zou ik graag terug willen, maar hij is er niet meer. Tuurlijk kan ik nog wel van de sport genieten, als ik een fijn gereden paard zie. Maar wat ik al eerder zei in de hengstencompetitie zag ik dat mn in de L/M en zodra die stang en trens in de mond gehangen wordt dan lijkt het of oefeningen en verzameling soms afgedwongen wordt en daar kan ik absoluut niet van genieten.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:28

Ik sluit mij aan bij canons post. Dat is ook meer waar ik mijn omgeving in herken dan het overall negatieve beeld wat hier gezegd word. In de omgeving waar ik 'invloed' op heb gebeurt dat ook vooral veel zo.

En dan kies ik er voor om positief te blijven en vooral veel goed zaken te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:56

Elisa2 schreef:
Ik snap de vergelijking met de dressuur niet, de dressuur is in principe ontwikkeld om het een paard mogelijk te maken een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier. Door correct ruggebruik en een verdeling van het horizontale evenwicht. De dressuur hoort er voor het paard te zijn en de basis van alle andere (paardensporten) mits correct uitgevoerd.

Maar dat dressuur nodig om het mogelijk te maken dat een paard een ruiter kan dragen zegt eigenlijk al dat ze hier niet voor bedoeld zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:03

brokjes schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap de vergelijking met de dressuur niet, de dressuur is in principe ontwikkeld om het een paard mogelijk te maken een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier. Door correct ruggebruik en een verdeling van het horizontale evenwicht. De dressuur hoort er voor het paard te zijn en de basis van alle andere (paardensporten) mits correct uitgevoerd.

Maar dat dressuur nodig om het mogelijk te maken dat een paard een ruiter kan dragen zegt eigenlijk al dat ze hier niet voor bedoeld zijn.

Maar wel uitermate geschikt.

Ik ben van mening dat er een grote verbetering gaande is, maar dat er nu nog een middenmoot ontbreekt, vooral aan instructeurs. Aan de ene kant de geitenwollensokken en aan de andere kant de 'ouderwetse'. Er mist nog een groep die de nieuwe opgedane kennis omzet als instructeurs aan de nieuwe generatie.

Er zijn er wel wat. Maar heel weinig en vaak in bepaalde delen van het land niet.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:55

Bij ons in de reining sport lopen op de grote internationale shows waar veel geld in zit stewards op heel het show terrein rond om zowel in de stallen als in de arena’s een oogje in het zeil te kunnen houden betreft het welzijn van de paarden. Echter vind ik deze stewards vaak nog wat te mild en zie ik nog best wel dingen die ik niet door de beugel vind kunnen gaan maar er is een kentering gaande en als dat door zet gaan we de goede weg op.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:58

brokjes schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap de vergelijking met de dressuur niet, de dressuur is in principe ontwikkeld om het een paard mogelijk te maken een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier. Door correct ruggebruik en een verdeling van het horizontale evenwicht. De dressuur hoort er voor het paard te zijn en de basis van alle andere (paardensporten) mits correct uitgevoerd.

Maar dat dressuur nodig om het mogelijk te maken dat een paard een ruiter kan dragen zegt eigenlijk al dat ze hier niet voor bedoeld zijn.

En wat draagt een opmerking als deze nu precies bij aan dit topic en de achterliggende ervaringen waarmee dit topic is gestart?

Kanaries horen ook niet in een kooitje te zitten, maar wat heb je aan die gedachte?