Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37335
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:10

manubres schreef:
Elisa2...Toch staat een hoog niveau wat mij betreft niet altijd gelijk aan kennis en kunde. Alle credits voor de paarden die toch doen wat hen opgedragen wordt, terwijl ze vastzitten in hun lichaam. Helaas gaan er nog te vaak winstpunten naar paarden die niet durchlassig zijn en op een juiste manier gereden worden. Wat ik al eerder zei...zet op grote wedstrijden iemand die verstand heeft van biomechanica naast de jury en dan eens kijken waar de punten heen gaan...


Daar ben ik het mee eens wbt de nederlandse dressuur, internationaal is daar juist een enorme verbetering in gaande met laatst ook 3 duitsers op plek 1,2,3 (terecht).

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:34

brokjes schreef:
lovelucydan schreef:
Ik ben het er mee eens dat het zeker anders moet in de paardensport.
Maar eerlijk is eerlijk de hobby is te duur om hem enkel als grasmaaier te laten staan....


En wat gaan we doen met al die paarden?
Ik wil ook hoe egoïstisch ook plezier beleven aan mijn paarden en dat doe ik met de allerbeste zorgen en bedoelingen.
Maar ja ik rij ook soms. Soms grondwerk. Soms wandelen. Soms buiten rijden. Soms lessen. Soms een weekendje weg. Soms voor de wagen.
Ik heb echt het gevoel dat mijn paarden gelukkig zijn in wat ze doen

Kortom ze zijn er voor de mens eigenlijk. Te duur om te laten staan. Kunnen ook niet terug in de natuur gooien.
Dus ja dan maar het beste er van maken... En ja er is ruimte voor verbetering

Ja inderdaad het zal anders moeten gaan worden. Maar ik blijf er wel bij dat paarden voor ons zijn hier in NL.

Ik merk wel dat er een verschuiving aan het plaats vinden is. Mensen gaan anders denken.
Voor alle fanatiekelingen..... Heb geduld Rome is ook niet in een dag gebouwd.


Niet helemaal on topic maar er is een filmpje online van hoe mensen 15 jaar geleden dachten over een mobiele telefoon. De meeste vonden het belachelijk en onnodig. Ze hadden toch een huistelefoon waarom moesten ze de hele dag bereikbaar zijn??

Dit geeft aan hoe de wereld verandert. Dit is ook aan het gebeuren in de paarden wereld...


dat vind ik al best opmerkelijk, waarom zouden paarden op deze wereld zijn voor onze hobby? de hobby is te duur om een paard enkel als grasmaaier te houden las ik ook. dus omdat ze (waar paarden niks aan kunnen doen) een aardig prijskaartje hebben, moeten ze een tegenprestatie leveren?



Ze zijn niet op de wereld gekomen voor de mens maar wel gedomesticeerd.
Ja ik vind 300 a 400 EUR per maand een boel geld voor een grasmaaier.
Ik geniet juist van het dingen samen doen en een paard zo veel mogelijk paard laten zijn.
Tegenprestatie, ja en nee. Vind ik een lastige.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:40

Ik reageer alleen op de openingspost maar voor mij heel herkenbaar. Misschien is het de leeftijd, misschien omdat ik er nu gewoon wat nuchterder in sta. Kost veel geld, veel tijd, je hebt er veel zorgen van en ik verbaas me steeds meer over de paardensport an sich. Rare regels, niveau wordt er ook niet beter op. Ik kijk ook minder graag naar het rijden van anderen of wedstrijden. Ik kijk er in ieder geval anders naar, niet meer zo onbevangen als vroeger.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:14

Ik heb ook niet alles gelezen, maar tenenkrommend is het inderdaad wel.
Zowel dressuur/springen/eventing, en dan voornamelijk de lagere klassen. Man man man.. echt het betere trek en pluk werk, geen balans, achter de sprong etc.

Ook veel jonge ruiters, hebben net een nieuw paard, dat moet dan met een week al mee op wedstrijd. Waar is de tijd gebleven dat je rustig een band op bouwde met je paard, voordat ze gelijk vanalles moeten?

Ik moet wel zeggen, op het internationale niveau ziet het er een stuk beter uit.
Vooral in de eventing, dit was een aantal jaren geleden ook nog maar meh.. maar daar zie je echt wel veel vooruitgang in de rijderij.

Zelf ben ik bij het EK dressuur kür gaan kijken, dit was ook voor het eerst sinds tijden dat ik weer eens echt kon genieten van de dressuursport. Vooral de Duitsers ( in alle disciplines overigens) hebben het erg goed voor elkaar op het moment.
Daar kan menig mens nog wel eens een voorbeeld aan nemen.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:24

Ik denk dat mensen wel een wat te rooskleurig beeld van vroeger hebben. Ik kan me nog wel de pony's met zadels zo hard als een baksteen herinneren die naast de vrachtwagen even bijgewerkt werden omdat het in de ring niet goed ging. De enige die ik dit jaar een (1) onterechte tik heb zien verkopen werd uitgesloten van de wedstrijd.

Ook dat is dus echt wel verbeterd.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:37

Ik ga al een tijdje mee en ben maar een gewoon lrv-ruiter.
Maar in de basissport zie ik verbetering. Wat men ook zegt, ik zie meer goede en meer geschoolde ruiters dan 40 jaar geleden. De evolutie gaat traag, inderdaad.
Als je aan de kant staat, word je ongeduldig. Ok, er is inderdaad nog veel ruimte voor verbetering.
Als je blijft actief rijden, snap je het beter. Het is echt geen slechte wil, het is alleen zo verdomd moeilijk.

Verder is er tegenwoordig een grote groep mensen gekomen die geld verdienen aan de onvrede met de huidige ruiterij. Wat je al niet leest van alternatieve trainingen en work-outs. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Tenslotte vind ik ook dat we niet als superwatjes met onze paarden moeten om gaan. Als ik mijn elke morgen mijn tweejaarse merrie bij mijn oudere ruin in de weide steek, begint ze direct af te kauwen. En dat is echt niet omdat hij haar dan een snoepje of een aaitje geeft! Toch vind ze hem blijkbaar een leider die ze wil volgen.

Hiermee wil ik echt geen grote stangen en bloed-aan-de-sporen goedpraten. (Voor mij mogen ze zelfs alle hefboombitten en scherpe sporen verbieden.) Maar ik vind dat we wel alles in verhouding moeten blijven zien, en niet elke onvolkomenheid moeten uitvergroten.

Mijn paard en ik, we zijn beiden niet perfect ... en dat vind ik ok!

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:30

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Elisa2...Toch staat een hoog niveau wat mij betreft niet altijd gelijk aan kennis en kunde. Alle credits voor de paarden die toch doen wat hen opgedragen wordt, terwijl ze vastzitten in hun lichaam. Helaas gaan er nog te vaak winstpunten naar paarden die niet durchlassig zijn en op een juiste manier gereden worden. Wat ik al eerder zei...zet op grote wedstrijden iemand die verstand heeft van biomechanica naast de jury en dan eens kijken waar de punten heen gaan...


Daar ben ik het mee eens wbt de nederlandse dressuur, internationaal is daar juist een enorme verbetering in gaande met laatst ook 3 duitsers op plek 1,2,3 (terecht).


Toch ben ik ook geen fan van Werth haar rijden. Er was wel een andere Duitse die echt superfijn reed, die had van mij mogen winnen. Zo'n fijn beeld, zo'n harmonie....Weet haar naam effe niet meer.

Anoniem

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:33

Dorothee Schneider?

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:58

Adelaide71 schreef:
Dorothee Schneider?


Heb het al gevonden, het is Jessica Von Bredow-Werndl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:17

manubres schreef:
Adelaide71 schreef:
Dorothee Schneider?


Heb het al gevonden, het is Jessica Von Bredow-Werndl.


+:)+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 03:11

IsabelleN schreef:
@Manubres: over dat beetje doorgeslagen: dat we soms vergeten dat elk paard een eigen persoonlijkheid heeft, en er dus ook dominante dieren zijn. Helaas krijgen we nogal wat klanten met een paard (en heel vaak pony's, die zijn vaak slim en lekker eigengereid) dat volledig de regie heeft, terwijl 'ie eigenlijk een leider nodig heeft. Maar iedereen roept (vaak ongezien, hier ook op Bokt) met de allerbeste intenties: eerst naar de tandarts, dan de osteopaat, de fysio, de zadelpasser, de bitfitter, vervolgens het complete skelet op de foto.
Nou krijgen al onze trainingspaarden een veterinaire check omdat we zeker willen weten dat ze gezond zijn, maar een correctie is soms onvermijdelijk en meestal hoeft dat ook maar 1x als de timing klopt.

Verder moet alles 24/7 buiten, bitloos, boomloos. Er worden tig zadels gekocht...Een goed passend zadel volstaat toch? Als ik in NL vaak die modderige kampjes bekijk vind ik dat echt te ver doorgeslagen. De NL bodem plus het klimaat leent zich daar nou eenmaal niet voor vind ik.
En Bokt wordt vast boos, maar het is echt anders of je met een Tinker/Haf/FriesFjord etc. omgaat dan met een dressuurgefokte KWPN' er. Niet beter of slechter, maar gewoon: anders. En ja... we hebben ze beiden :+
Sporen met wielen, stang en trens, luchtzuigbanden.... ik hoef ze niet meer.

Conclusie: minder genieten? Nee. Anders? Ja, door voortschrijdend inzicht.


Hieruit haal ik alleen maar onkunde.

Corrigeren moet je kunnen en de mensen kunnen het niet. Ik loop lang genoeg mee en zie de effecten.

Ja, iemand die eens doorpakt krijgt wat effect en kan dan soms met een paard wat werken. Maar dat is vaak geen blijvende oplossing.

In Nederland kan je echt overal je paard 24/7 droog en netjes buiten houden. Mensen willen er niet in investeren, dat is compleet wat anders. Maar steeds meer komen die plekken en dat zijn absoluut geen modder plekken. Er wordt geinvesteerd in droge paden en lig, rol en beweeg plekken met schuil mogelijkheden en voer.

De mensen maken onderscheid in de rassen. Ook een KWPN'er krijgt een prima vacht als je hem gewoon laat staan. En nee, niet alle paarden krijgen dezelfde dikke vacht, maar in goed management kan elk paard hetzelfde gehouden worden.

Juist hoe paarden slecht gehouden worden, hebben basis ruiters moeite met hun paarden. Ze krijgen hulp van trainers met meer ervaring, maar op de lange duur moet men het toch echt zelf kunnen.
Als je een paard corrigeert, moet je echt heel goed weten wat je doet. Je kan niet zeggen; paarden doen het zo naar elkaar en dan je eigen correctie goed praten. Je bent geen paard en komt bij de onderlinge taal niet eens in de buurt. Hooguit als je er jaren mee bezig bent.

Zomaar een keer flink optreden en een klant vertellen dat te doen, geeft vrijwel altijd negatief effect. Mensen doen het zelf te snel, te vaak, met teveel emotie. En te vaak zie ik paarden weer de deur uit gaan.

Het is ook elke keer weer een belachelijk vooroordeel dat mensen die hun paarden 24/7 buiten houden, niet serieus bezig zijn, minder geld uitgeven, hun paarden minder verzorgen, in de blubber hebben staan etc etc etc. Staat ook compleet los van het ras van het paard. Misschien is het wel veel knapper en meer werk om met een Tinker L of M etc te starten, dan een kant en klaar dressuur paard te kopen en meteen te scoren.......

Maar zolang mensen stug vasthouden aan antieke ideeën en niet zien dat het probleem bij de mens ligt, is er nog heel veel te leren voor veel mensen.

En de sport was 40jr geleden niet mooi? de piaffe en passage die we toen zagen waren echt mooier en in velen ogen ook beter dan nu. Kan waarschijnlijk niet eens meer met die achterlijke krul in de hals die gewoon ongezond is.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:16

IsabelleN schreef:
@Manubres: over dat beetje doorgeslagen: dat we soms vergeten dat elk paard een eigen persoonlijkheid heeft, en er dus ook dominante dieren zijn. Helaas krijgen we nogal wat klanten met een paard (en heel vaak pony's, die zijn vaak slim en lekker eigengereid) dat volledig de regie heeft, terwijl 'ie eigenlijk een leider nodig heeft. Maar iedereen roept (vaak ongezien, hier ook op Bokt) met de allerbeste intenties: eerst naar de tandarts, dan de osteopaat, de fysio, de zadelpasser, de bitfitter, vervolgens het complete skelet op de foto.
Nou krijgen al onze trainingspaarden een veterinaire check omdat we zeker willen weten dat ze gezond zijn, maar een correctie is soms onvermijdelijk en meestal hoeft dat ook maar 1x als de timing klopt.

Verder moet alles 24/7 buiten, bitloos, boomloos. Er worden tig zadels gekocht...Een goed passend zadel volstaat toch? Als ik in NL vaak die modderige kampjes bekijk vind ik dat echt te ver doorgeslagen. De NL bodem plus het klimaat leent zich daar nou eenmaal niet voor vind ik.
En Bokt wordt vast boos, maar het is echt anders of je met een Tinker/Haf/FriesFjord etc. omgaat dan met een dressuurgefokte KWPN' er. Niet beter of slechter, maar gewoon: anders. En ja... we hebben ze beiden :+
Sporen met wielen, stang en trens, luchtzuigbanden.... ik hoef ze niet meer.

Conclusie: minder genieten? Nee. Anders? Ja, door voortschrijdend inzicht.


Hoe kan je het in hemelsnaam niet eens zijn met eerst kijken of er er een lichamelijk ongemak is waardoor een paard onwenselijk gedrag vertoont???? Het is toch volstrekt logisch dat je dat eerst uitsluit voordat je 'een correctie' gaat geven? Hoe kan een paard anders vertellen dat er iets mis is??? Pas als je dat uitsluit kan je gaan corrigeren.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:29

manubres schreef:
Misschien ligt het aan mijn leeftijd. Misschien ligt het aan mijn toenemende kennis van oa biomechanica van het paard. Maar de paardensport kan mij steeds minder bekoren. Vroeger genoot ik van alles wat ik zag. Maar tegenwoordig vind ik het steeds vaker tenenkrommend om er naar te kijken. Ik mis het wel, dat ik onbezorgd kon genieten van alles wat ik zag. Maar helaas kan ik de tijd en mijn kennis niet terug draaien. Ik vroeg me af of ik zeldzaam of alleen hierin ben of dat er meer mensen zijn die het herkennen.


Ik denk maar zo, verander de wereld, begin bij mezelf.
Ik leid mijn paard op, op een manier waar ik achter sta, les bij mensen die me goed kunnen leren hoe ik het graag zie.

En uiteindelijk zul jij niet de eerste zijn die stopt met het sportgedeelte.

Ik vind het sportgedeelte juist leuk en concentreer me op waar ik mee bezig ben.

Elisa2

Berichten: 37335
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:17

superpony schreef:
IsabelleN schreef:
@Manubres: over dat beetje doorgeslagen: dat we soms vergeten dat elk paard een eigen persoonlijkheid heeft, en er dus ook dominante dieren zijn. Helaas krijgen we nogal wat klanten met een paard (en heel vaak pony's, die zijn vaak slim en lekker eigengereid) dat volledig de regie heeft, terwijl 'ie eigenlijk een leider nodig heeft. Maar iedereen roept (vaak ongezien, hier ook op Bokt) met de allerbeste intenties: eerst naar de tandarts, dan de osteopaat, de fysio, de zadelpasser, de bitfitter, vervolgens het complete skelet op de foto.
Nou krijgen al onze trainingspaarden een veterinaire check omdat we zeker willen weten dat ze gezond zijn, maar een correctie is soms onvermijdelijk en meestal hoeft dat ook maar 1x als de timing klopt.

Verder moet alles 24/7 buiten, bitloos, boomloos. Er worden tig zadels gekocht...Een goed passend zadel volstaat toch? Als ik in NL vaak die modderige kampjes bekijk vind ik dat echt te ver doorgeslagen. De NL bodem plus het klimaat leent zich daar nou eenmaal niet voor vind ik.
En Bokt wordt vast boos, maar het is echt anders of je met een Tinker/Haf/FriesFjord etc. omgaat dan met een dressuurgefokte KWPN' er. Niet beter of slechter, maar gewoon: anders. En ja... we hebben ze beiden :+
Sporen met wielen, stang en trens, luchtzuigbanden.... ik hoef ze niet meer.

Conclusie: minder genieten? Nee. Anders? Ja, door voortschrijdend inzicht.


Hieruit haal ik alleen maar onkunde.

Corrigeren moet je kunnen en de mensen kunnen het niet. Ik loop lang genoeg mee en zie de effecten.

Ja, iemand die eens doorpakt krijgt wat effect en kan dan soms met een paard wat werken. Maar dat is vaak geen blijvende oplossing.

In Nederland kan je echt overal je paard 24/7 droog en netjes buiten houden. Mensen willen er niet in investeren, dat is compleet wat anders. Maar steeds meer komen die plekken en dat zijn absoluut geen modder plekken. Er wordt geinvesteerd in droge paden en lig, rol en beweeg plekken met schuil mogelijkheden en voer.

De mensen maken onderscheid in de rassen. Ook een KWPN'er krijgt een prima vacht als je hem gewoon laat staan. En nee, niet alle paarden krijgen dezelfde dikke vacht, maar in goed management kan elk paard hetzelfde gehouden worden.

Juist hoe paarden slecht gehouden worden, hebben basis ruiters moeite met hun paarden. Ze krijgen hulp van trainers met meer ervaring, maar op de lange duur moet men het toch echt zelf kunnen.
Als je een paard corrigeert, moet je echt heel goed weten wat je doet. Je kan niet zeggen; paarden doen het zo naar elkaar en dan je eigen correctie goed praten. Je bent geen paard en komt bij de onderlinge taal niet eens in de buurt. Hooguit als je er jaren mee bezig bent.

Zomaar een keer flink optreden en een klant vertellen dat te doen, geeft vrijwel altijd negatief effect. Mensen doen het zelf te snel, te vaak, met teveel emotie. En te vaak zie ik paarden weer de deur uit gaan.

Het is ook elke keer weer een belachelijk vooroordeel dat mensen die hun paarden 24/7 buiten houden, niet serieus bezig zijn, minder geld uitgeven, hun paarden minder verzorgen, in de blubber hebben staan etc etc etc. Staat ook compleet los van het ras van het paard. Misschien is het wel veel knapper en meer werk om met een Tinker L of M etc te starten, dan een kant en klaar dressuur paard te kopen en meteen te scoren.......

Maar zolang mensen stug vasthouden aan antieke ideeën en niet zien dat het probleem bij de mens ligt, is er nog heel veel te leren voor veel mensen.

En de sport was 40jr geleden niet mooi? de piaffe en passage die we toen zagen waren echt mooier en in velen ogen ook beter dan nu. Kan waarschijnlijk niet eens meer met die achterlijke krul in de hals die gewoon ongezond is.


Sorry maar ik haal juist uit dit bericht een heleboel onkunde, de dressuur van nu is ook echt niet meer te vergelijken met vroeger qua niveau. En 24/ is echt niet voor ieder paard goed.
Corrigeren is een grijs gebied daar geef ik je gelijk in, veel mensen zitten qua timing niet goed..corrigeren niet of te laat of straffen af. Dat laatste is zeer kwalijk te noemen imo..afreageren van de eigen onkunde ook.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:17

Rakkie123 schreef:
manubres schreef:
Misschien ligt het aan mijn leeftijd. Misschien ligt het aan mijn toenemende kennis van oa biomechanica van het paard. Maar de paardensport kan mij steeds minder bekoren. Vroeger genoot ik van alles wat ik zag. Maar tegenwoordig vind ik het steeds vaker tenenkrommend om er naar te kijken. Ik mis het wel, dat ik onbezorgd kon genieten van alles wat ik zag. Maar helaas kan ik de tijd en mijn kennis niet terug draaien. Ik vroeg me af of ik zeldzaam of alleen hierin ben of dat er meer mensen zijn die het herkennen.


Ik denk maar zo, verander de wereld, begin bij mezelf.
Ik leid mijn paard op, op een manier waar ik achter sta, les bij mensen die me goed kunnen leren hoe ik het graag zie.

En uiteindelijk zul jij niet de eerste zijn die stopt met het sportgedeelte.

Ik vind het sportgedeelte juist leuk en concentreer me op waar ik mee bezig ben.



Ik ben er inderdaad ook niet zo mee bezig. Ga gewoon lekker naar mijn paard. Les en leer en geniet gewoon van de stapjes die we maken samen. Dat staat voor mij gewoon echt los van misstanden of kanten aan de sport die verbeterd zouden moeten worden.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:41

Begrijpend lezen is voor sommige mensen erg moeilijk ;)

Ik lees net dat er ook steeds minder kinderen gaan ponyrijden. (Gecorrigeerd voor het dalend aantal geboren kinderen). Dat vind ik superjammer. Het kan zo mooi en leerzaam, karaktervormend voor een kind zijn om met dieren om te gaan. Dat wij, volwassenen een andere opvatting van de sport hebben/krijgen lees ik volop in dit topic.
Hoe zou het komen dat minder kinderen kiezen voor de sport...? Beeldschermen enzo misschien? Of zouden ze dezelfde overwegingen maken die je in dit topic voorbij ziet komen?

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:43

IsabelleN schreef:
Begrijpend lezen is voor sommige mensen erg moeilijk ;)

Ik lees net dat er ook steeds minder kinderen gaan ponyrijden. (Gecorrigeerd voor het dalend aantal geboren kinderen). Dat vind ik superjammer. Het kan zo mooi en leerzaam, karaktervormend voor een kind zijn om met dieren om te gaan. Dat wij, volwassenen een andere opvatting van de sport hebben/krijgen lees ik volop in dit topic.
Hoe zou het komen dat minder kinderen kiezen voor de sport...? Beeldschermen enzo misschien? Of zouden ze dezelfde overwegingen maken die je in dit topic voorbij ziet komen?


Vergeet de kosten niet. Paardrijles is altijd nog duurder dan voetbal, hockey, zwemmen of een verdedigingssport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:51

IsabelleN schreef:
Begrijpend lezen is voor sommige mensen erg moeilijk ;)

Ik lees net dat er ook steeds minder kinderen gaan ponyrijden. (Gecorrigeerd voor het dalend aantal geboren kinderen). Dat vind ik superjammer. Het kan zo mooi en leerzaam, karaktervormend voor een kind zijn om met dieren om te gaan. Dat wij, volwassenen een andere opvatting van de sport hebben/krijgen lees ik volop in dit topic.
Hoe zou het komen dat minder kinderen kiezen voor de sport...? Beeldschermen enzo misschien? Of zouden ze dezelfde overwegingen maken die je in dit topic voorbij ziet komen?

Ouders vinden het ook vaak gevaarlijk.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:02

superpony schreef:
En de sport was 40jr geleden niet mooi? de piaffe en passage die we toen zagen waren echt mooier en in velen ogen ook beter dan nu. Kan waarschijnlijk niet eens meer met die achterlijke krul in de hals die gewoon ongezond is.

Dit was Klimke in 1984, OS.
https://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8
Ik vraag me echt af, als we deze combinatie nu zouden zien tussen Werth, Dujardin, Gal, etc. - wat zouden we er dan van vinden?

Deze is trouwens ook interessant, kampioenen vanaf 1984 tot nu: https://www.horses.nl/dressuur/evolutie ... aren-heen/

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:21

IsabelleN schreef:
Begrijpend lezen is voor sommige mensen erg moeilijk ;)

Ik lees net dat er ook steeds minder kinderen gaan ponyrijden. (Gecorrigeerd voor het dalend aantal geboren kinderen). Dat vind ik superjammer. Het kan zo mooi en leerzaam, karaktervormend voor een kind zijn om met dieren om te gaan. Dat wij, volwassenen een andere opvatting van de sport hebben/krijgen lees ik volop in dit topic.
Hoe zou het komen dat minder kinderen kiezen voor de sport...? Beeldschermen enzo misschien? Of zouden ze dezelfde overwegingen maken die je in dit topic voorbij ziet komen?

Wat dacht je van de kosten.. En het feit dat kinderen tegenwoordig in bubbeltjes plastic verpakt worden.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:26

ElCid schreef:
Wedstrijden ga ik sowieso niet meer heen, vind het over het algemeen niet om aan te zien. Heel soms zet ik wel eens iets aan op TV maar meestal ook weer heel snel af, vreselijk.
Zelf rijden doen we ( nog) wel al is het wel minder fanatiek dan "vroeger" , we hebben 3 fijne paarden en die zet je ook niet alleen maar in de wei en verkopen doen we ze niet.
We zijn wel o.a. door onze toenemende kennis van biomechanica en het "wezen" paard heel anders gaan rijden dan toen we net begonnen ( ca. 47 jaar geleden :o ).
Intussen maken we ook onze eigen ( maat) zadels en veel tuigen en mede daardoor zien we nog meer paarden gebukt gaan onder slecht passende zadels, verkeerde bitten, etc. etc. We hebben hier nu 2 zadels liggen die verbouwd moeten worden ( 1 op maat gemaakt die dus niet past op de pony waar die voor gemaakt is!) en weer 1 opdracht voor een maatzadel.

Gebrek aan kennis is hetgeen wat ik het ergst vind; we zien zoveel onkunde en mensen die niet willen vragen/ leren en maar "wat doen". Dat in tegenstelling tot de mensen die wel degelijk weten hoe het wel/ niet moet en gewoon, willens en wetens, de verkeerde weg bewandelen.

Het is zelfs zo heftig dat we eigenlijk er niet eens meer achter staan om onze hengst nog te laten dekken......Joost mag weten in welke onkundige handen het veulen terecht komt.

Maar de "verslaving" blijft wel en ik vind paarden nog steeds heerlijke dieren om mee om te gaan. Ik denk ook dat het op de juiste manier berijden met begrip van hoe een paard functioneert geen vreselijke schade geeft en dat rijpaarden gezond oud kunnen worden. Mijn zelf gefokte paard is 37 geworden en veel bereden als in lange ritten, dressuur, springen en western.

Maar als deze heren er niet meer zijn of te oud worden om bereden te worden dan is het waarschijnlijk wel mooi geweest en gaan we schaken; daar zit ook een paard in ;)

Soms denk ik echt wel eens dat paarden "top" sport afgeschaft moet worden; de goede ruiters hebben dan pech maar de rollkurrijders zouden eigenlijk nooit meer op een paard mogen komen en daarbij is hun voorbeeldfunctie funest voor de paarden van de mensen die niet zelf ( kunnen :+ ) nadenken.
afschaffen is ook een beetje overdreven. En ik weet niet hoe lang het geleden is jij op een ,,western,, wedstrijd bent geweest maar daar is intussen ook wel veel verbeterd.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:30

Kendra schreef:
superpony schreef:
En de sport was 40jr geleden niet mooi? de piaffe en passage die we toen zagen waren echt mooier en in velen ogen ook beter dan nu. Kan waarschijnlijk niet eens meer met die achterlijke krul in de hals die gewoon ongezond is.

Dit was Klimke in 1984, OS.
https://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8
Ik vraag me echt af, als we deze combinatie nu zouden zien tussen Werth, Dujardin, Gal, etc. - wat zouden we er dan van vinden?

Deze is trouwens ook interessant, kampioenen vanaf 1984 tot nu: https://www.horses.nl/dressuur/evolutie ... aren-heen/



Ik heb al vaker geprobeerd deze discussie aan te wenden.
Ik vind de dressuur paarden een beetje gaan naar de semi Franse bulldogs , te ver doorgefokte. Hoe ver moeten we gaan tot de achter benen de buik raken, tot de voor benen de kin raken. Krijgen paarden dan kun bescherming om?
Ik vind de dressuur van vroeger mooier. Ik vind het persoonlijk nu to much worden.....

Anoniem

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:04

Lovelucydan zooo mee eens!!
Wat fokkerij betreft doen we het geen haar beter dan sommige hondenrassen.

En bedankt voor de linkjes Kendra, behoorlijk interessant en bevestigt alleen maar mijn gevoel van afgelopen jaren...

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:14

Kendra schreef:
superpony schreef:
En de sport was 40jr geleden niet mooi? de piaffe en passage die we toen zagen waren echt mooier en in velen ogen ook beter dan nu. Kan waarschijnlijk niet eens meer met die achterlijke krul in de hals die gewoon ongezond is.

Dit was Klimke in 1984, OS.
https://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8
Ik vraag me echt af, als we deze combinatie nu zouden zien tussen Werth, Dujardin, Gal, etc. - wat zouden we er dan van vinden?

Deze is trouwens ook interessant, kampioenen vanaf 1984 tot nu: https://www.horses.nl/dressuur/evolutie ... aren-heen/

Heerlijk om die oude beelden te zien. Vooral Corlandus springt er uit, ik heb dat altijd al een fijn paard gevonden om naar te kijken en hij zou het nog steeds leuk doen in de internationale sport. Met Ahlerich weet ik dat niet helemaal zeker, maar het was wel een unicum dat Ahlerich, Rembrandt en Amon (daar is Annemarie weer) zo nauw verwant waren en rond dezelfde tijd in de internationele schijnwerpers stonden. Ahlerich is denk ik meer het resultaat van heel gedegen opleiding waar Rembrandt een meer aansprekende manier van bewegen had en chiquer in het type was.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 11:28

Heb ook de beelden terug gekeken en voor mij springt Margit Otto-Crepin met Corlandus er ook zeker uit!