Dispensatie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Dispensatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 15:42

Hallo allemaal,

Even een vraagje, hebben jullie al wel eens dispensatie aangevraagd in het kader van het welzijn van je paard? Hoe ging dat in zijn werk en wat is de uitkomst?

Ik wil overleggen met de KNHS of het mogelijk is om dispensatie aan te vragen op het achterwaarts gaan. Ik heb een kramper aan 2 benen en het achterwaarts gaan levert hem veel stres op. ik weet dat dit met training beter kan worden maar weggaan zal het nooit. Het liefste laat ik hem op wedstrijd dan ook niet achterwaarts gaan als dat niet nodig is. Want waarom een paard stress bezorgen omdat wij zo graag willen dat hij achterwaarts gaat?
Een ruiter met een blijvend rugprobleem hoeft ook niet te blijven doorzitten in hogere klassen, die krijgt ook dispensatie.

Groetjes :)

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Dispensatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:45

Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:46

Nog nooit gehoord van dispensatie paard, behalve voor soorten medicatie. Ik ben benieuwd of dit zelfs kan...

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:47

Laatst bijgewerkt door MerelV op 09-10-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 15:48

Sussie85 schreef:
Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.


eigenlijk is dat raar toch? of zie ik dat anders? begrijp me niet verkeerd, ben totaal 100 % sport ruiter en geen ik rij 5 dagen in het bos ruiter :')
Het paard kan er niks aan doen dat hij dit probleem heeft. wij willen dat hij dat doet, maar als er iets is wat wij als ruiter niet kunnen krijgen we daar wel vrijstelling voor... :(:)

even een extra vraag:
Hoe word er door juryleden gekeken naar een paard wat achterwaarts gaat met krampbenen? die kan natuurlijk nooit normaal achterwaarts zoals ieder ander paard

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 15:50

MerelV schreef:
Dispensatie is niet mogelijk op medische gronden bij het paard. https://www.knhs.nl/media/5747/geen-dis ... lingen.pdf
Het gaat hier wel heel specifiek over optomingen, maar ik ga er vanuit dat dit ook voor de te rijden oefeningen geldt.


dit lijkt voornamelijk om (tijdelijke) problemen zoals opbouw na een blessure waardoor het paard tijdelijk niet in het Z kan presteren.
+ lees post hierboven :)
Laatst bijgewerkt door Zamba op 09-10-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:50

Zamba schreef:
Sussie85 schreef:
Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.


eigenlijk is dat raar toch? of zie ik dat anders? begrijp me niet verkeerd, ben totaal 100 % sport ruiter en geen ik rij 5 dagen in het bos ruiter :')
Het paard kan er niks aan doen dat hij dit probleem heeft. wij willen dat hij dat doet, maar als er iets is wat wij als ruiter niet kunnen krijgen we daar wel vrijstelling voor... :(:)

even een extra vraag:
Hoe word er door juryleden gekeken naar een paard wat achterwaarts gaat met krampbenen? die kan natuurlijk nooit normaal achterwaarts zoals ieder ander paard


Je krijgt gewoon een laag cijfer (afhankelijk van hoe erg het achterwaarts mislukt natuurlijk) net als iedereen bij wie het achterwaarts niet goed lukt. Je kunt ervoor kiezen het achterwaarts over te slaan, dan krijg je een 0 die je ergens anders moet compenseren.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:51

Wat bedoel je precies met krampbenen. Ik heb een merrie die snel knieën op slot heeft ook handig met achterwaarts gaan. Maar veel trainen en correct halthouden kwamen wij de meeste proeven goed achterwaarts. Als ik merkte dat ze vastzat gewoon in de voorwaards en de 3 voor lief nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:51

Nee dat wordt niet gegeven. Als je perse wedstrijden wilt rijden moet je de 0 voor het achterwaarts incasseren. Of geen wedstrijden doen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:52

Maar hoe zie je dispensatie op een onderdeel in de proef voor je? Als je geen cijfer krijgt, loop je punten mis, als je wel een cijfer krijgt, wat voor cijfer zou dat dan moeten zijn? Bijvoorbeeld een 6 krijgen is niet eerder tegenover andere combinaties die daar ook moeite mee hebben.

Ik neem aan dat een jury het beoordeeld op de punten zoals je het altijd beoordeeld, dus gaat hij recht, diagonaal, nageeflijk en actief achterwaarts.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:55

Hier wordt inderdaad geen dispensatie voor verleend. Kwestie van zorgen dat de rest van je oefeningen zo goed zijn dat je dit kunt compenseren.

Een niet correcte manier van achterwaarts gaan zal in het hoogste geval een 5 opleveren. Aan de hand van hoe slecht je paard gaat, daarvandaan naar beneden en niet uitgevoerd is een nul. Met die kanttekening dat dat alleen geldt als er een cijfer gegeven moet worden voor alleen het achterwaarts. Is het een gecombineerde oefening (halth, achterw, voorw) is het cijfer een gemiddelde van de onderdelen die gevraagd worden. Maar je snapt wel dat dat nooit hoog kan worden.

Gaat hij voor een 3 aw maar staat wel netjes halt en je vertrekt ook netjes kom je nog een aardig eind.....Maar hoe hoger de klasse, hoe meer het achterwaarts een onderdeel apart is en dan tikt het hard aan.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:56

De KNHS is daar heel duidelijk in: als een paard door medische problemen een oefening niet uit kan voeren moet je niet starten. Dus geen dispensatie voor medische problemen zoals krampbenen.

Nu heb ik zelf ervaring met een paard met krampbenen. En oefenen kan wel degelijk veel verbetering opleveren. Ga het eerst aan de hand oefenen en geef hem veel vertrouwen door goed te belonen als hij braaf achterwaarts gaat. Al is het in het begin maar 1 pas. Als hij het ontspannen aan de hand doet pas weer onder het zadel gaan oefenen. Stress verergert de krampreactie. Hij moet vertrouwen krijgen in zichzelf.

Door juryleden wordt er inderdaad hetzelfde aangekeken tegen een paard die slecht achterwaarts gaat en een paard dat slecht achterwaarts gaat met krampbenen. Gewoon een slecht cijfer, maar wel hoger dan de 0 of 1 die je krijgt als je niet achterwaarts gaat.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:01

butengeweun schreef:
Wat bedoel je precies met krampbenen. Ik heb een merrie die snel knieën op slot heeft ook handig met achterwaarts gaan. Maar veel trainen en correct halthouden kwamen wij de meeste proeven goed achterwaarts. Als ik merkte dat ze vastzat gewoon in de voorwaards en de 3 voor lief nemen.


met krampbenen bedoel ik dat hij het been zijwaarts en hoog optilt in het geven van de voet en het achterwaarts gaan. Mogelijk is dit ontstaan na castratie, andere hebben dit aangeboren. Er lopen nog onderzoeken waar het precies vandaan komt. Eerder dacht men dat het kwam vanuit het zenuwstelsel, nu denkt men dat er mogelijk een soort goedaardige tumor op de hersenen zit die dit veroorzaakt (al is dat wat onwaarschijnlijk na castratie). Achterwaarts gaan is voor een paard geen natuurlijke/automatische beweging, daarom uit het krampbeen zich alleen hier. Omdat het paard er geen controle over heeft en dus niet snapt waarom dat been zo doet levert dit stress op. Door de juiste training in de voorwaartse gangen en dus de spieren en de losgelatenheid in het lijf en oefenen aan de hand kan een krampbeen wel beter worden, maar weggaan zal het nooit.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:04

Zamba schreef:
Sussie85 schreef:
Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.


eigenlijk is dat raar toch? of zie ik dat anders? begrijp me niet verkeerd, ben totaal 100 % sport ruiter en geen ik rij 5 dagen in het bos ruiter :')
Het paard kan er niks aan doen dat hij dit probleem heeft. wij willen dat hij dat doet, maar als er iets is wat wij als ruiter niet kunnen krijgen we daar wel vrijstelling voor... :(:)

even een extra vraag:
Hoe word er door juryleden gekeken naar een paard wat achterwaarts gaat met krampbenen? die kan natuurlijk nooit normaal achterwaarts zoals ieder ander paard

Ik vind dat helemaal niet raar.
Als ruiter dien je te kunnen beslissen of het welzijn van het paard gewaarborgd is in de activiteiten die je onderneemt met het paard. Je kan zelf beslissen of je een onderdeel of zelfs de hele wedstrijdmikmak overslaat. Wil je toch graag die wedstrijd helemaal doen, dan heb je de keuze om een ander paard te nemen die het wel kan.

Een ruiter met een niet functionerend deel van het lichaam kan daarentegen geen ander lichaam nemen, dus daar kan je wel dispensatie voor krijgen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:04

Sussie85 schreef:
De KNHS is daar heel duidelijk in: als een paard door medische problemen een oefening niet uit kan voeren moet je niet starten. Dus geen dispensatie voor medische problemen zoals krampbenen.

Nu heb ik zelf ervaring met een paard met krampbenen. En oefenen kan wel degelijk veel verbetering opleveren. Ga het eerst aan de hand oefenen en geef hem veel vertrouwen door goed te belonen als hij braaf achterwaarts gaat. Al is het in het begin maar 1 pas. Als hij het ontspannen aan de hand doet pas weer onder het zadel gaan oefenen. Stress verergert de krampreactie. Hij moet vertrouwen krijgen in zichzelf.

Door juryleden wordt er inderdaad hetzelfde aangekeken tegen een paard die slecht achterwaarts gaat en een paard dat slecht achterwaarts gaat met krampbenen. Gewoon een slecht cijfer, maar wel hoger dan de 0 of 1 die je krijgt als je niet achterwaarts gaat.


Ik heb zelf ook ervaring met een kramper maar die heeft het aan 1 been en alleen zichtbaar bij het hoevenkrabben, gaat gewoon normaal achterwaarts. (Trek ze denk ik aan :j )
Het niet achterwaarts gaan of pas achterwaarts gaan als hij er vertrouwd mee is vind ik geen enkel probleem. die 0-5 kan hij met gemak compenseren in de rest van de onderdelen. Dus begrijp me nogmaals niet verkeerd, ik zal gewoon met hem starten. Maar als ik merk dat hij er onzeker van word oid vind ik het niet eerlijk om dat dier op wedstrijd perse achterwaarts te laten gaan. Vandaar de gedachte en de vraag :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:05

Zamba schreef:
Sussie85 schreef:
Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.


eigenlijk is dat raar toch? of zie ik dat anders? begrijp me niet verkeerd, ben totaal 100 % sport ruiter en geen ik rij 5 dagen in het bos ruiter :')
Het paard kan er niks aan doen dat hij dit probleem heeft. wij willen dat hij dat doet, maar als er iets is wat wij als ruiter niet kunnen krijgen we daar wel vrijstelling voor... :(:)

even een extra vraag:
Hoe word er door juryleden gekeken naar een paard wat achterwaarts gaat met krampbenen? die kan natuurlijk nooit normaal achterwaarts zoals ieder ander paard


Zo vreemd is het toch eigenlijk niet? Als ruiter kan je toch ook geen dispensatie krijgen voor een onderdeel op zich?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:08

[/quote]Zo vreemd is het toch eigenlijk niet? Als ruiter kan je toch ook geen dispensatie krijgen voor een onderdeel op zich?[/quote]

niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:09

Zamba schreef:
niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.


En ik geef je op een briefje dat die ruiters met dispensatie vanwege een aandoening heel graag zouden ruilen hoor met iemand die gezond is en gewoon kan lichtrijden.

Je gaat hier echt te kort door de bocht.....

Waarom wil je perse wedstrijd rijden?

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:13

Je mag mijn dispensatie, en mijn herseneninfarct hebben met alle klachten van dien.
Ik vind dit echt kort door de bocht...
Vaak hebben mensen die een dispensatie hebben een doel om voor te trainen ipv bij de pakken neer te zitten en zullen daar nog harder hun best voor doen.

Dus... ruilen..... graag dan ben ik weer gezond.

Jij kan er nog op trainen al is het niet het perfecte plaatje en dan zal je er misschien een 4 of 5 voor krijgen dat zal je dan moeten compenseren met de andere perfecte onderdelen.
Laatst bijgewerkt door Mando op 09-10-19 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:14

Zamba schreef:
niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.


Ik vindt dat toch echt heel anders. Om zomaar 1 onderdeel geheel over te slaan is heel anders dan enige aanpassingen in de gehele proef. Verder hoe zie je dat voor je? Wil je gewoon standaard een 5 of gewoon geen punten voor dat onderdeel?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:15

daffodil schreef:
Zamba schreef:
niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.


En ik geef je op een briefje dat die ruiters met dispensatie vanwege een aandoening heel graag zouden ruilen hoor met iemand die gezond is en gewoon kan lichtrijden.

Je gaat hier echt te kort door de bocht.....

Waarom wil je perse wedstrijd rijden?


als we nou eens alles naast elkaar zouden zetten:
Er word gezegd dat als een paard door een minimale aandoening iets niet kan, je hem eigenlijk maar gewoon weg moet doen want er zijn meer paarden op de wereld.
Deze opmerking word niet naar mensen gemaakt. Ik bedoel even heel cru er zijn ook meerdere "gezonde" ruiters die wel wedstrijden doen. dan zeggen we ook niet, tja moet je maar wat anders kiezen.

waarom ik wedstrijden wil rijden? omdat ik hoger op wil komen in de dressuur en daarnaast wedstrijden rijden onwijs leuk vind. Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel respect voor mensen met een handicap die het toch tussen alle "normale" ruiters weten te presteren. Maar zou het niet mooi zijn als we dat respect ook naar paarden hadden? en dan bedoel ik ook alle "gezonde" paarden met de bijvoorbeeld niet zo ideaal gebouwde dressuur uitstraling.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Dispensatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:19

Nee ik heb niet gezegd dat je hem maar weg moet doen....ik vraag waarom je wedstrijd wil rijden met een paard wat daar dus iets minder geschikt voor is.

Zal mij worst zijn met wat voor paard je de ring in komt, ik jureer wat ik zie. Dus ik discrimineer niet op afkomst, bouw etc maar jureer al naar gelang het gevraagde in een proef, hetgeen wat je laat zien met je paard.

Dit neigt in mijn ogen naar de altijd vermoeiende discussie "ja maar ik heb een tuiger/tinker/fjord/fries/belg/pony/ezel kruis aan wat van toepassing is en daarom krijg ik minder punten. Nee je laat dus niet zien wat gevraagd wordt en daarom krijg je minder punten.

En of dat nou komt omdat hij een krampbeen heeft of een te groot hoofd of een te lange rug of te korte benen of te dikke buik, nogmaals dat zal me worst zijn, je laat simpelweg onvoldoende zien wat er gevraagd wordt......niks meer en niet minder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:22

Zamba schreef:
daffodil schreef:


En ik geef je op een briefje dat die ruiters met dispensatie vanwege een aandoening heel graag zouden ruilen hoor met iemand die gezond is en gewoon kan lichtrijden.

Je gaat hier echt te kort door de bocht.....

Waarom wil je perse wedstrijd rijden?


als we nou eens alles naast elkaar zouden zetten:
Er word gezegd dat als een paard door een minimale aandoening iets niet kan, je hem eigenlijk maar gewoon weg moet doen want er zijn meer paarden op de wereld.
Deze opmerking word niet naar mensen gemaakt. Ik bedoel even heel cru er zijn ook meerdere "gezonde" ruiters die wel wedstrijden doen. dan zeggen we ook niet, tja moet je maar wat anders kiezen.

waarom ik wedstrijden wil rijden? omdat ik hoger op wil komen in de dressuur en daarnaast wedstrijden rijden onwijs leuk vind. Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel respect voor mensen met een handicap die het toch tussen alle "normale" ruiters weten te presteren. Maar zou het niet mooi zijn als we dat respect ook naar paarden hadden? en dan bedoel ik ook alle "gezonde" paarden met de bijvoorbeeld niet zo ideaal gebouwde dressuur uitstraling.

Dat is natuurlijk wel een glijdende schaal hé. Dan moet je een paard met kissing spines ook dispensatie gaan geven voor het niet opgericht hoeven lopen in t Z (ik noem maar wat). En wat is dan het volgende? Paarden die standaard niet rad lopen ook dispensatie geven omdat dat is hoe het paard beweegt? Hoe ga je dan de mensen met kwade wil weren?

Nee, op dierenwelzijn moet niet ingeleverd worden. Heeft je paard een medische aandoening, dan is dat vervelend, maar pertinent geen reden om een oefening niet of niet geheel te moeten doen. Daar moet je dan maar mee dealen en voor je paard de meest eerlijke keuze maken. In dit geval: niet starten of een laag/geen cijfer voor lief nemen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:25

daffodil schreef:
Nee ik heb niet gezegd dat je hem maar weg moet doen....ik vraag waarom je wedstrijd wil rijden met een paard wat daar dus iets minder geschikt voor is.

Zal mij worst zijn met wat voor paard je de ring in komt, ik jureer wat ik zie. Dus ik discrimineer niet op afkomst, bouw etc maar jureer al naar gelang het gevraagde in een proef, hetgeen wat je laat zien met je paard.

Dit neigt in mijn ogen naar de altijd vermoeiende discussie "ja maar ik heb een tuiger/tinker/fjord/fries/belg/pony/ezel kruis aan wat van toepassing is en daarom krijg ik minder punten. Nee je laat dus niet zien wat gevraagd wordt en daarom krijg je minder punten.

En of dat nou komt omdat hij een krampbeen heeft of een te groot hoofd of een te lange rug of te korte benen of te dikke buik, nogmaals dat zal me worst zijn, je laat simpelweg onvoldoende zien wat er gevraagd wordt......niks meer en niet minder.


misschien voor een deel, maar voor een groot deel niet. Je moet rijden en strijden voor je punten, als je goed rijd kan een jury er niet onder uit is mij ooit gezegd. Ik heb met een fries gereden, ik rij momenteel met een pony en heb dus een kramper staan. Alleen is het verschil dat je die fries/pony of wat dan ook kan trainen op achterwaarts gaan (om even bij het ene onderdeel te blijven) een kramper (en dan even een kramper in het algemeen, wedstrijden links laten liggen) is daar voor een deel op te trainen, maar een deel kan zowel het paard als de ruiter niks aan doen. Dat is het grote verschil lijkt mij. De eeuwige discussie, mijn tinker krijgt een 5 voor veruimen in draf omdat het een tinker is vind ik onzin. Ook een tinker kan laten zien dat hij zijn pas groter kan maken. Misschien kan hij niet die knieën om zn oren gooien zoals een Kwpn maar veruimen kan hij zeker (lijkt mij)

MyWishMax

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:27

Ik heb er nooit over nagedacht om zoiets te verzinnen voor de paarden die ergens moeite mee hadden vanwege iets medisch. Pony had extreem veel moeite met achterwaarts, de ene keer ging het redelijk, de andere keer niet. Ik reed gewoon mijn proef, vroeg achterwaarts en haalde soms een 1 en soms een 5. Andere paard had door een blessure zenuwschade, waardoor zijn ene achterbeen moeilijker mee kwam. Optillen was lastiger, minder coordinatie en kracht. Een keertwending was bijvoorbeeld een extreem moeilijke oefening voor hem, voor de kant van zijn slechte achterbeen op. Dus die reed ik expres te groot, zodat het voor hem te doen was. Maar ik verwachte daar geen voldoende oid voor, ook al kon het niet beter. Het was geen voldoende. Nu waren dat bij beide paarden echt specifieke oefeningen waarin je het merkte, dus moest ik de rest gewoon goed rijden. Als het bij meer oefeningen naar boven zou komen zou ik gestopt zijn met starten.

Het verschil met mensen is dat de dispensatie daar is zodat ze nog wedstrijden kunnen rijden. Zonder die dispensatie zouden ze dat helemaal niet meer kunnen. Als een paard zonder die dispensatie niet meer geschikt is om een proef te lopen, moet je hem of haar niet meenemen. Nu is het één onderdeel, dus is het toch geen probleem?