[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:17

Bedankt voor jullie peptalk!
Respect voor degenen die gewoon starten en nog goed presteren ook, heel knap.
En die wissel op de slangevolte van contra naar contra??? Hmm, zal toch eerst even goed de proeven door moeten nemen voordat ik echt de stoute schoenen/rijlaarzen aantrek.
De contra is superbevestigd, kan hem ook alle kanten op buigen en stretchen.
En ik merk ook wel dat de wissels gewoon beter gaan dan, zeg, een half jaar geleden. Toen stak hij zijn hoofd nog in de lucht en was ik even uitgeschakeld. Nu blijft hij 9 van de 10 keer wel nageeflijk en ontspannen..... soort van :+

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:19

Larissaabc schreef:
Iemand nog tips om gedragenheid en bergopwaarts te trainen? Dit stond afgelopen vrijdag op mijn protocol bij het algemene commentaar.


Bij een clinic van WJ Piggen de tip gekregen om op een volte 10m travers te rijden, en klein galopperen, heel klein, zo klein mogelijk.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:28

Die van mij springt de wissels zo mooi vloeiend dat je het amper ziet maar dat willen jury's ook niet zien :') alleen van contra naar contra binnen 10 meter is wel een dingetje. Afwenden, rechtmaken en omspringen op 10 meter..... vind ik best een hele opgave en groot verschil van de z1 naar de z2.
In de z1 zit dezelfde slangevolte alleen ipv een eenvoudige wissel moet je een vliegende springen.

Ik ben nog maar 1x gestart dus kan weinig zeggen over het verschil in jureren.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:39

Mexx dat is herkenbaar, het stuk voor de wissel heb ik fijn en goed ritme maar zodra ik de lijn opkom waar ik de wissel wil rijden ga ik toch onbewust anders rijden.

Welkom Vibabu!
Slangevolte met eenvoudige wissel in t Z1 heb ik geen problemen mee.
In t Z2 is tie met vliegende wissel toch? Dat lijkt me idd wel een rot oefening

WElkom Conny! Jammer dat het debuut nog niet fijn ging, maar de keer erna super herpakt! Gefeliciteerd!

Noukie ook geen probleem toch, ik snap wel dat je gewoon de tijd neemt!
Ik ga ook de tijd nemen totdat ik het gevoel heb dat we er klaar voor zijn :P Heb gezegd dat mijn doel eind dit jaar is, maar we zien het wel :)

Vandaag even wat sprongetjes gemaakt, vind ze geweldig leuk om te doen :D (ik alleen niet altijd :p )

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:22

Ik vind verschil in jureren tussen Z1 en Z2 niet groot. Loop wel nog wat tegen zelfde dingen aan Haha. Maar heb natuurlijk ook nu pas twee keer Z2 gestart.

De slangevolte met vliegende wissel vind ik echt lastig! Thuis doet hij dat in principe wel goed maar op wedstrijd is het toch anders en wil die hem niet relaxt springen. Maar ach, voor dat onderdeel had ik een 2, en dat is balen maar als er voor de rest 7ens tegen over staan is dat maar zo... Hij sprong dit keer de wissel al in de eerste boog van de slangevolte, perfecte wissel maar niet de bedoeling Haha!

Ik ben gewoon Z2 gestart, mijne moet echt de ervaring in de proeven op doen. Thuis loopt hij heel makkelijk en springt hij wissels met 2 vingers in zijn neus en krijgt hij totaal geen spanning. Dus hij moet gewoon mee op wedstrijd zodat hij snapt dat hij het daar ook zo makkelijk moet doen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:11

Die van mij is op wedstrijd op het moment scherper dan thuis :') ik krijg het gewoon niet voor elkaar om en af te wenden en op het achterbeen te houden en klein te houden en om te stellen en een knappe vliegende wissel te springen precies op x. Hij is gewoon te groot, te traag van begrip en het is in een te korte periode. Die andere wissels gaan allemaal wel prima :) Behalve dat ze niet "gesprongen" zijn. Hij wisselt gewoon heel vlak. Je ziet amper dat hij overspringt en dat willen jury's niet zien. Iemand daar tips voor? om hem meer van de grond zijn wissel te laten springen?

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:10

vibabu schreef:
Die van mij is op wedstrijd op het moment scherper dan thuis :') ik krijg het gewoon niet voor elkaar om en af te wenden en op het achterbeen te houden en klein te houden en om te stellen en een knappe vliegende wissel te springen precies op x. Hij is gewoon te groot, te traag van begrip en het is in een te korte periode. Die andere wissels gaan allemaal wel prima :) Behalve dat ze niet "gesprongen" zijn. Hij wisselt gewoon heel vlak. Je ziet amper dat hij overspringt en dat willen jury's niet zien. Iemand daar tips voor? om hem meer van de grond zijn wissel te laten springen?


Echt actief houden aan je been. Niet heel klein en verzamelt en hem dan laten omspringen maar denk naar voren in de wissel.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:41

vibabu schreef:
Die van mij is op wedstrijd op het moment scherper dan thuis :') ik krijg het gewoon niet voor elkaar om en af te wenden en op het achterbeen te houden en klein te houden en om te stellen en een knappe vliegende wissel te springen precies op x. Hij is gewoon te groot, te traag van begrip en het is in een te korte periode. Die andere wissels gaan allemaal wel prima :) Behalve dat ze niet "gesprongen" zijn. Hij wisselt gewoon heel vlak. Je ziet amper dat hij overspringt en dat willen jury's niet zien. Iemand daar tips voor? om hem meer van de grond zijn wissel te laten springen?


Oh echt, ik wou dat ik dit probleem had haha.. Die van mijn maakt echt van die megasprongen naar voren als hij de kans krijgt, dan maakt hij zich lang en probeert hij van voor naar achter te wisselen ipv mooi vanuit het achterbeen gesprongen. Bij hem ben ik juist heel blij als hij hem klein en vlak springt een keertje haha..

Maar zoals hierboven al gezegd, lekker voorwaarts op de wissel afrijden en zorgen dat je hem ook van tevoren mooi omhoog en op achter hebt.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:12

Vibabu daar kan ik je niet mee helpen.. Misschien idd proberen om met wat meer power de wissel te rijden?

Haha superzodiak die van mij wil idd ook graag lang worden en dan de wissel springen. Vaak als ik de hulp geef trekt ze een pas naar voren eruit en gaat dan wisselen waardoor ze achter na springt. Doen nu klein en heet maken en vanuit daar proberen de wissel te springen. Zitten nu soms wel een aantal goede tussen. (maar ook nog vaak zat niet :P )

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:47

Vibabu; ik denk inderdaad dat je maar voren moet blijven denken in de galop, daarbij hoef je niet groter te gaan galopperen maar het gevoel in de wissel moet meer naar voren blijven... Wel knap dat je de wissels eigenlijk altijd goed zijn!

Die van mij maakt soms een sprongetje bij de wissel. Ook niet helemaal handig.
Zaterdag nog 1 keer Z1 starten en dan ga ik voor het Z2. Wel spannend hoor. En vanmiddag weer les, hopen dat de puntjes weer een beetje meer op de I komen.

Wanneer hebben jullie weer wedstrijden?

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:56

Ah, wat een leuk topic!

Ik ben al jaaaaaren Z2-startgerechtigd (9 jaar of zo), maar door studie/werk/veulen is het er nooit van gekomen. Daar komt bij dat mijn Haflinger niet echt veel snapt van de vliegende wissel dus dat werkte ook niet echt mee :Y) . Het probleem is bij ons dat ze soms niet goed aan het been is en nergens op reageert. Contra galop op een dubbeltje en gewoon doen alsof het normaal is..

Sinds een half jaar komt er eindelijk schot in en de afgelopen weken springt ze hem (wel met een zweepje erbij); soms zelfs heel mooi recht en ze doet hem in ieder geval elke keer in één keer! *\o/*

Ik hoop in september (indoor dus) Z2 te kunnen starten. Ze is dit jaar 16 geworden dus het moet er nu echt eens van komen!

mexx1, dat sprongetje herken ik wel, haha. Soms is het bij ons vooral een bokkesprong :o

Heeft iemand hier verder nog tips en trics?

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:00


Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:02

Kelly_J schreef:
Ah, wat een leuk topic!

Ik ben al jaaaaaren Z2-startgerechtigd (9 jaar of zo), maar door studie/werk/veulen is het er nooit van gekomen. Daar komt bij dat mijn Haflinger niet echt veel snapt van de vliegende wissel dus dat werkte ook niet echt mee :Y) . Het probleem is bij ons dat ze soms niet goed aan het been is en nergens op reageert. Contra galop op een dubbeltje en gewoon doen alsof het normaal is..

Sinds een half jaar komt er eindelijk schot in en de afgelopen weken springt ze hem (wel met een zweepje erbij); soms zelfs heel mooi recht en ze doet hem in ieder geval elke keer in één keer! *\o/*

Ik hoop in september (indoor dus) Z2 te kunnen starten. Ze is dit jaar 16 geworden dus het moet er nu echt eens van komen!

mexx1, dat sprongetje herken ik wel, haha. Soms is het bij ons vooral een bokkesprong :o

Heeft iemand hier verder nog tips en trics?



Ah een medestander :Y) Mijn hafmerrie snapt er ook niks van! Zowat dubbelgevouwen contra is geen enkel probleem maar wisselen ho maar! Ze heeft nooit overgesprongen dus waar ik toen blij mee was loop ik nu tegen aan ^)

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:04

MartineC1711 schreef:
Kelly_J schreef:
Ah, wat een leuk topic!

Ik ben al jaaaaaren Z2-startgerechtigd (9 jaar of zo), maar door studie/werk/veulen is het er nooit van gekomen. Daar komt bij dat mijn Haflinger niet echt veel snapt van de vliegende wissel dus dat werkte ook niet echt mee :Y) . Het probleem is bij ons dat ze soms niet goed aan het been is en nergens op reageert. Contra galop op een dubbeltje en gewoon doen alsof het normaal is..

Sinds een half jaar komt er eindelijk schot in en de afgelopen weken springt ze hem (wel met een zweepje erbij); soms zelfs heel mooi recht en ze doet hem in ieder geval elke keer in één keer! *\o/*

Ik hoop in september (indoor dus) Z2 te kunnen starten. Ze is dit jaar 16 geworden dus het moet er nu echt eens van komen!

mexx1, dat sprongetje herken ik wel, haha. Soms is het bij ons vooral een bokkesprong :o

Heeft iemand hier verder nog tips en trics?



Ah een medestander :Y) Mijn hafmerrie snapt er ook niks van! Zowat dubbelgevouwen contra is geen enkel probleem maar wisselen ho maar! Ze heeft nooit overgesprongen dus waar ik toen blij mee was loop ik nu tegen aan ^)


Ja dat is echt nadeel. Ik heb de mijne met 4 jaar spelenderwijs een keer een wissel laten springen en hem nooit afgestraft als hij het per ongeluk deed en nu doet hij ze heel makkelijk zonder stress..

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:21

Conny_ ziet er goed uit hoor!

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:16

Spannend Mexx!


welkom Kelly!
Een bok hebben wij ook heel lang gehad, en meestal ook niet te zuinig :') Nu ook heel af en toe nog een klein bokje

Conny wat een knapperd! En idd heerlijk beheerst !

WIj starten komend weekend een oefenrondje Z1 op de clubkampioenschappen. Ga begin augustus regio kampioenschap starten in tZ1 en daarna maar eens zien of de wissels zodanig bevestigd zijn dat we het debuut kunnen plannen.

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:02

En hoe zijn jullie wedstrijden gegaan?
Ik heb fijn gereden,2 keer winst en 2 keer een eerste plaats gehaald. Was nog wel in het Z1 hoor.
Ik wil eind juli Z2 gaan starten...

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:53

Gefeliciteerd met je eerste plaatsen!

Ik start eind juli pas weer z2. Door blessureleed al een half jaar geen wedstrijden gereden. Nu weer sterker aan het maken en puntjes op de i aan het zetten. Weer even terug naar de basis met de wissels zodat hij ze echt mooi van achter naar voor gaat springen. Pakt hij gelukkig wel heel goed op, hij vond het de afgelopen dagen zo leuk dat ik zo een rijtje wissels om de vier kon rijden haha.. Het wordt nog eens wat!
Nu klaar aan het maken voor een trainingsweekje bij academy bartels, kunnen we daar ook nog even door freubelen :)

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:14

Wow wat gaaf SuperZodiaX; heeft veel plezier en succes!!
Een rijtje van 4 wissels..... Wil ik ook ;)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:32

Ik meld me ook! Nog geen debuut gepland. Moet eerst de wissels eens zien te bevestigen. Lang bezig geweest om paard voor elkaar te krijgen. Puur op het plaatje eenvoudig tm m2 door gekomen, maar in Z1 liepen we tegen de lamp. Niet veel gestart wegens gebrek aan tijd/vervoer, maar steeds scoorden we tussen 198 en 202. Niet dramatisch, maar ook niet geweldig. Dit seizoen wat vaker gestart en elke wedstrijd beter, en scores gingen ook omhoog . Laatste wedstrijd 1 en 2 met 225,5 en 218,5 en daarmee laatste puntjes binnen gehaald. Nu gaan we voorzichtig aan Z2 denken. Paard moet vaak mee om het tussen de oren te handelen en baasje moet vaak mee om gefocussed te blijven trainen.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:17

Gefeliciteerd Mexx! Spannend je debuut!

superzodiax weer lekker aan het trainen. Gaaf zo'n trainingsweek

Welkom Mloui!

Ik heb afgelopen weekend clubkampioenschappen gereden in het Z1, mooi oefenrondje voor de regiokampioenschappen over een maand. 1e proef een keer een schrikmoment-draaiheelsnelom moment door een krakende ruitenwisser :') 2e proef een keer foutje in de wissel. Verder ging ze fijn. We hadden 222,5 en 230,5 en daarmee clubkampioen :)

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:11

Ik ben een tijdje afwezig geweest i.v.m. met drukte. Leuk om jullie berichten te lezen en wat een monster scores. Nu voel ik mij toch echt wel een amateur met me 215,5 en 208 punten. Woensdag avond me laatste puntje gehaald dus nu Z2 startgerechtigd.

Nu eerst even een weekje vakantie vieren in Limburg met paard en dan hard trainen om het indoor seizoen Z2 te gaan starten.

Een stukje proef van afgelopen woensdag:
https://youtu.be/Y2n0veB9nRI

opbouwende feedback is welkom

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:52

Wat fijn dat je er weer bent na een drukke periode. En je bent zeker geen amateur met zulke punten!!
Proef ziet er goed uit, jammer van je stukje appuyeren. Verder als ik opbouwende kritiek mag geven zou ik hem wat meer op achter gaan/willen rijden, zodat je een iets meer gedragen paard krijgt.
Dat je in de overgangen galop stap meer rust creëert waardoor het makkelijk oogt. Maar bovenal, zeer tevreden zijn!!! Ook leuk dat je het filmpje plaatst. Fijne vakantie!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:46

@larissa; leuke proef! Over all heel netjes! Je zou voor mij, voor nog hogere punten net wat makkelijker mogen zitten. Doet het geheel nu wat moeizamer overkomen, terwijl alles eigenlijk heel correct wordt uitgevoerd!

Mijn debuut voorlopig helaas op de lange baan geschoven. Woensdag gevallen en een ruggenwervel gebroken.

Anoniem

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:14

Jullie vinden me vast niet aardig maar ik vind het geen hele fijne proef. Verschillende oefeningen missen nog best wat afwerking.

Mloui au! Hopelink genees je voorspoedig.