[HK]L2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:11

hahah ja, das nogal logisch natuurlijk :+

Maar op die van mij merk ik het sneller dan op andere paarden waar ik op gereden heb, dan kun je er niet meer normaal opzitten, lang slagschip wordt t dan.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:17

Ene paard laat je sowieso makkelijker zitten dan de andere, maar over het algemeen worden ze er niet fijner van als ze geen/weinig impuls hebben. Dat is ook logisch want doordat ze meer gewicht op achter nemen worden ze aan de voorkant lichter omdat ze dan ook automatisch meer over de rug lopen.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:11

[quote="Marietje35"]Beeld en gevoel kunnen heel erg wisselen. Ik heb regelmatig dat ik denk oh wat slordig afgewerkt en dan zie ik het terug, valt het mee en andersom gebeurt ook vaak zat trouwens. :+

Herken ik haha.. Laatst 2 slordige L1 proeven gereden maar wel 4 winst, blijkbaar was t minder slordig dan ik dacht.. Had gisteren ook net winst verwacht op basis van mijn gevoel, maar op de film zag het er best netjes uit..

Wat betreft jury's. Weet dat er hier een aantal jureren die iets anders willen zien dan hoe ik mijn paard voorstel en daar rijdt ik ook geen hoge punten.. Jammer dan, dan is het die keer gewoon een oefenrondje en maak ik me niet druk om de uitslag. Hoef er toch niet van te leven gelukkig :P

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:22

In principe wordt er beoordeeld via het skala, daar mag niet vanaf geweken worden.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:20

Marietje35 schreef:
Dat is al helemaal niet belangrijk! Je rijdt voor jezelf :j Gewoon corrigeren waar nodig, ook al gaat dat ten koste van je winst. Uiteindelijk op de lange termijn heb je daar zoveel aan.
Oefen je thuis wel eens proefjes?


Ik rijdt ze thuis wel door uit mijn hoofd.. wil ze eigenlijk tijdens mijn volgende les met mn instructeur doen

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:13

Dat is altijd handig om te doen Lena, dan kan je instructeur de punten eruit pakken die nog aandacht nodig hebben. Probeer het proefje dan wel te laten voorlezen, als je dat op wedstrijd ook laat doen.
Veel ruiters reageren daar zelf al op, soms de paarden ook.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:02

Ja, ik heb ze ook met mijn instructeur doorgelopen, dat is echt heel nuttig! Die ziet weer van die kleine dingen die je zelf helemaal niet doorhebt.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:11

Toch maar eens doen dan :-)...

Stukjes die nog lastig zijn is met name recht achterwaarts en verruimingen. Hulp voor AW snapt ie wel en hij gaat ook, maar erg scheef. Met verruimen wordt ie vaak sneller ipv ruimer. In de les en thuis oefen ik met eerst meer verzamelen en dan verruimen en dat gaat wel steeds beter, maar in de proef nog niet.

Proeven wil ik eigenlijk graag uit mn hoofd gaan rijden, maar durf nog niet zo goed.. Bang dat ik halverwege vergeet waar ik heen moet :D

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:24

In de proef kan je ook meer verzamelen en dan pas verruimen he? Ik neem altijd wat terug in de hoek voordat we de diagonaal op gaan. Hoewel het niet eens echt terug nemen is, maar even een ophouding.

Ik ken de proeven altijd uit mijn hoofd, maar tijdens het rijden ben ik te druk met rijden bezig om ook nog de proef te onthouden. :') Ik gebruik lezer dus als geheugensteun. Het nadeel is dat ik dus ook wel eens links ipv rechts gegaan ben omdat ik dat zo in mijn hoofd had... Lezer zei gewoon rechts.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:26

Ik vind het enorm knap als mensen de proef uit hun hoofd kunnen rijden. Ik heb altijd behoorlijk wat spanning tijdens de proefjes dus ben altijd erg blij met mijn voorlezer :j

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:49

Probeer het tijdens de proef ook te doen, maar lukt nog minder goed dan thuis. Ga te voorzichtig rijden, omdat ik bang ben dat ie anders te veel terugkomt met name in galop.. Dan valt ie eruit, geef m te weinig steun denk ik, wat thuis lukt het wel. Afgelopen weekend wel 6-en voor de middendraf en 7's en voor de middengalop, dus wordt wel beter.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:03

Die van mij wil ook altijd scheef naar achter. Maar bij haar is het altijd scheef naar links toe (heeft te maken met issues met haar linkerachterbeen). Dus dan is het op te lossen door standaard iets extra linkerbeen eraan te houden met achterwaarts. Als de kant waarop ze scheef naar achter gaan willekeurig is, helpt dat dan vast niet.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:08

Hier trouwens ook vaak scheef achterwaarts, maar dat is gewoon een kwestie van kracht. Recht achterwaarts is wat twijfelend en als ze wel actief achterwaarts gaat gaan we wat scheef naar rechts. Dat is ook haar 'moeilijke/zwakkere' achterbeen. Het wordt al steeds beter.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:23

@ Lena; Inderdaad, net voor het verruimen even iets terug nemen.
@ Aaida; Scheef naar achteren; dan doe je de teugel aan de kant waar hij z'n kont naartoe draait iets van de hals af, dat helpt hem recht blijven.


Ik rij de proeven altijd uit mijn hoofd, ik vind dat heerlijk. Bereid alles veel meer voor en werk de onderdelen ook veel meer af. Ook al ken ik ze uit mijn hoofd, als ik een lezer heb lijkt ik dat te vergeten en focus ik op de lezer.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:03

@Marietje, ook dat inderdaad. Mijn paard heeft als veulen haar bekken gebroken. Ze is redelijk goed hersteld, maar ze zet daardoor haar linkerbeen altijd net iets te ver naar buiten. Achterwaarts gaat daardoor snel iets naar links, maar als je haar extra begrensd aan de linkerkant gaat het wel goed.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:08

Nee, niet begrenzen, juist de teugel aan de kant waar ze haar kont naartoe draait, hou je wat van de hals.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:40

Dat is exact wat ik bedoelde, niet duidelijk verwoord zie ik

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:18

Dat ga ik straks eens proberen. Hij stapt naar links weg, dus linkerteugel wat van de hals?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:42

:j
Wat ook kan helpen in het begin, om dan langs de wand te gaan staan. Dan hou je de kant waar hij naartoe stapt aan de wand zodat hij z'n achterhand niet die kant op kan doen. Als dat goed recht gaat, dan ga je eens ergens zomaar in de bak zonder de steun proberen.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:31

Goed idee! Hoop dat ik nog naar stal kan, valt best een boel sneeuw hier. Les maar afgezegd ook voor morgen, durf niet echt met de trailer op pad nu..

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:36

Lena82 schreef:
Goed idee! Hoop dat ik nog naar stal kan, valt best een boel sneeuw hier. Les maar afgezegd ook voor morgen, durf niet echt met de trailer op pad nu..

Hier ook best veel :brr: Wil wel graag even rijden (gelukkig een binnenbak) maar weet überhaupt niet of ik veilig op stal kan komen.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:42

Hier ook een binnenbak gelukkig.. Ga zo maar rustig aan die kant op glibberen denk ik:-)

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:13

Ik heb mijn proeven zondag laten filmen en ben best geïnteresseerd in wat feedback, maar wil ze niet openbaar op het internet knallen. Voor degene die het leuk vinden om te kijken wil ik ze wel per pb delen..

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:42

Ik ben wel benieuwd Lena!

Net gereden, ging niet helemaal naar mijn zin, al denk ik dat dat meer gevoel is. Wat dat betreft zou ik wel elke dag mijn rit willen laten filmen, kijken hoe het beeld is.
Morgen weer les!

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:45

Marietje35 schreef:
Ik ben wel benieuwd Lena!

Net gereden, ging niet helemaal naar mijn zin, al denk ik dat dat meer gevoel is. Wat dat betreft zou ik wel elke dag mijn rit willen laten filmen, kijken hoe het beeld is.
Morgen weer les!



Heb je PB gestuurd!


Ook net eventjes gereden. Alleen een beetje losgewerkt, verder niet spannend. Wel achterwaarts nog mee gepakt en teugel iets naar links gezet. Het werkte, maar hij werd er wel boos van :+