[HK]L2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:42

Aaida, dat zegt helemaal niets. Het kan ook gewoon het nivo geweest zijn die dag ....

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:46

aaidaa schreef:
@valeriee, als je dat hebt vind ik altijd zo lastig. Dan weet je ook niet waar het nou aan lag. Ik verwacht eigenlijk bij elke onvoldoende wel een opmerking haha. De meeste jurys doen dat gelukkig ook wel.

Dat er gister bij ons maar 2 mensen met wp in de klasse waren, was voor mij wel een geruststelling dat het niet helemaal aan mij lag haha.

Ja dat vind ik ook altijd wel fijn, dan kan ik er tenminste iets mee. Zeker omdat het zo'n groot verschil was met de eerste proef. En echt geen 3en of 4en maar bij een 5 of 5,5 vind ik commentaar toch wel prettig. Paard was gelukkig braaf en goed aan m'n been dus volgende keer beter

Dat vind ik ook altijd bizar, als er maar zo weinig mensen een wp hebben. Was iedereen dan zo slecht? Dat kan ik me slecht voorstellen. Ging het voor je gevoel wel goed?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10481
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:48

Staan er in de voorste kolom dingen omcirkelt of onderstreept?

Soms wordt dat ook nog wel gedaan om punten aan te geven.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:49

Ik sta regelmatig te kijken bij wedstrijden als ik zelf niet start, het nivo is heel vaak om te huilen. :o
En dan hoor je de ruiters in de kantine zeggen dat ze het commentaar niet snappen. Denk, film het eens en kijk het terug ....

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:56

@ynskek: Er was bij de laatste proef impuls omcirkelt, daar kon ik me wel in vinden. Maar that's it.

@marietje35: Hier in de regio vind ik dat wel meevallen. Natuurlijk zitten er weleens combinaties tussen waar het niveau heel slecht is maar vind het over het algemeen wel meevallen. Filmen is inderdaad altijd fijn, ook voor jezelf. Als er iemand mee is die kan filmen, vraag ik dat altijd :)

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:57

@ Lena; Gefeliciteerd! Blijft ook lastig hoor, gevoel van losrijden vasthouden in de proef. Volgens mij ook omdat je gewoon minder in kan spelen op wat er gebeurd, maar verplicht het proefje moet rijden.
@ Haike; Beterschap, jammer dat je het toch niet redt zeg, dikke knuffel! :(:)
@ Robbie; Gefeliciteerd met de 2e proef, en leuke vooruitzichten!
@ Vaalerie; Oh, bij zo'n begin zie je alweer op tegen de rest van de dag := Gefeliciteerd met je 1e proef!
@Aaida; Jammer zeg. Alleen kan je niks zeggen over de jury, ook al zijn er maar 2 met winst. Dat betekent niet dat die jury streng is, misschien was het niveau gewoon niet zo hoog.

Qua weinig commentaar, dat is echt vervelend. Ik had zelfs met mijn goede punten vorige keer het halve protocol vol. Met commentaar, tips en complimentjes. Mijn moeder had ook goede punten, maar maar 3 dingen commentaar. Dat voelt dan toch minder fijn, omdat er echt wel meer aan te merken was, maar ook een complimentje of een tip of van de 6 een 7 te maken kan ik erg waarderen. Gelukkig maak ik het maar zelden mee dat er zo weinig op staat.

Vaaleriee, hoezo is dat bizar? Als het niet genoeg is om winst te rijden is het niet goed genoeg, of er nu 30 combinaties niet goed genoeg zijn of maar 4. Wat als iedereen dan wel winst heeft, is dan iedereen gewoon goed aan het rijden of ligt het dan ook aan de jury? ;)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:00

Helemaal eens Mywishmax! Het zegt zo totaal niets wat de rest heeft aan punten. :n
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 21-01-19 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:01

MyWishMax: Fijn is dat inderdaad, dan kun je toch wat dingen meenemen voor je training of de volgende keer! Ik krijg meestal ook wel commentaar.

Als het inderdaad niet goed genoeg is, is het terecht, zeker weten. Ik kan me gewoon nooit zo goed voorstellen dat iedereen slecht heeft gereden. Maar misschien heb je gelijk hoor, dat het wel terecht gepunt is.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:04

Marietje35 schreef:
Helemaal eens Mywishmax! Het zegt zo totaal niets wat de rest heeft aan punten. :n

Heb je wel gelijk in inderdaad :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10481
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:04

vaaleriee schreef:
MyWishMax: Fijn is dat inderdaad, dan kun je toch wat dingen meenemen voor je training of de volgende keer! Ik krijg meestal ook wel commentaar.

Als het inderdaad niet goed genoeg is, is het terecht, zeker weten. Ik kan me gewoon nooit zo goed voorstellen dat iedereen slecht heeft gereden. Maar misschien heb je gelijk hoor, dat het wel terecht gepunt is.


Je zou je er over verbazen wat je allemaal tegen komt op wedstrijd.

Ik zeg nog wel eens:

10x 180 is ook 10 winstpunten en niemand zegt hoe lang je daar over mag doen.

Jureren is en blijft mensen werk. Je wordt volgens de KNHS kaders opgeleid maar de nuances zijn bij iedereen net weer anders.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:08

De jury heeft het bij geen winst ook altijd gedaan, het is maar zeldzaam dat mensen zeggen;
Ik heb slecht gereden dus terecht ....

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:24

Dat klopt hoor, als iedereen slecht rijdt kun je moeilijk met winstpunten gaan strooien :) Dat de eerste proef geen winst was, kon ik nog wel in komen, maar bij de tweede in dit geval niet. Ik laat het met regelmaat filmen, dat is altijd wel fijn om te checken inderdaad. Meestal is het andersom en ben ik te streng voor mezelf, denk ik dat het geen winst is, maar is het dan wel. Gevoel en beeld zijn niet altijd hetzelfde. Ach, we zien de volgende keer wel weer :)


De laatste keer daar had ik een winstpunt terwijl ik dacht dat ik misschien had moeten afgroeten, ik heb de jury toen ook verteld dat ik vond dat ze erg vriendelijk gejureerd had. Dat gebeurd inderdaad ook maar zullen de jurys minder vaak horen.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:29

@ Marietje; zit zeker nog wel wat spanning zijn zowel bij mij als m'n paard. Is ook wel een kijkerig geval hoor haha, maar hoe vaker hij mee gaat hoe beter het wordt. Mis zelf ook echt nog wel wat handigheid daarin en ga dan teveel doen, waardoor het een zooitje wordt :o
@ MyWishMax; Ik kan hem in het losrijden makkelijker corrigeren, in de proef durf ik dat niet zo. Nu in de tweede proef wel gedaan toen ie dacht dat galopperen niet zo nodig was. Resultaat is verzet en een 4,5, maar was even nodig.
@ vaaleriee; wat balen van je slot. Is ook geen fijne start, maar toch nette punten in je tweede proef!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:32

Beeld en gevoel kunnen heel erg wisselen. Ik heb regelmatig dat ik denk oh wat slordig afgewerkt en dan zie ik het terug, valt het mee en andersom gebeurt ook vaak zat trouwens. :+

Ik heb meer de indruk dat mensen niet goed weten wat er van ze verwacht wordt in de verschillende klassen. Ze weten dan wel welke oefeningen erin zitten, maar in welke mate er oprichting, verzameling en de mate van door het lijf gaan er gevraagd wordt .... vaak geen idee. Dat zie je dan ook terug in het algehele beeld.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:33

@ Lena; gewoon corrigeren in de proef! :j Dan maar een onvoldoende, maar ze weten snel zat als het in de proef allemaal niet zo nodig hoeft. Het geeft je op de lange duur alleen maar profijt.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:45

Marietje35 schreef:
@ Lena; gewoon corrigeren in de proef! :j Dan maar een onvoldoende, maar ze weten snel zat als het in de proef allemaal niet zo nodig hoeft. Het geeft je op de lange duur alleen maar profijt.



Weet ik, moet ik ook gewoon doen... denk dan teveel aan wat men er van vind terwijl ik dat meestal redelijk kan laten voor wat het is.. zaterdag nieuwe ronde, nieuwe kansen

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:46

Marietje35 schreef:
De jury heeft het bij geen winst ook altijd gedaan, het is maar zeldzaam dat mensen zeggen;
Ik heb slecht gereden dus terecht ....

Ja treurig is dat. Beetje zelfreflectie is bij vele wel wenselijk :')

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:47

Dat is al helemaal niet belangrijk! Je rijdt voor jezelf :j Gewoon corrigeren waar nodig, ook al gaat dat ten koste van je winst. Uiteindelijk op de lange termijn heb je daar zoveel aan.
Oefen je thuis wel eens proefjes?

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:52

Precies Lena. Ik denk dat veel mensen dat hebben hoor, niet corrigeren of toch minder snel. Goed dat je het toch gedaan hebt! Als ik soms de reacties hoor als ik een extra volte draai of iets anders doe om te corrigeren dan lijkt het alsof mensen het enorm zonde vinden. Maar ook een proef is een controlemoment/training, dus juist dan moet je ook corrigeren. Natuurlijk bij sommige dingen is het overdreven en is het een kwestie van daarna oefenen, maar niet galoperen is wel een correctie en een 4,5 waard ;)

Vaaleriee, kan je je wel voorstellen dat iedereen goed gereden heeft als iedereen winst heeft? Zo ja, waar zit voor jou het verschil? ;)

Ik probeer geen mening te vormen over juryleden. Ik heb wel eens juryleden die ik écht te soepel vind, dan krijg ik echt te veel punten voor mijn gevoel, maar diezelfde wedstrijd kan iemand anders de jury echt te streng vinden. Ook qua beeld wisselt het nog wel eens tussen wat de gemiddelde jury wil zien en wat deelnemer willen zien. Ik heb ooit proefjes laten filmen en online gezet waarbij ik het commentaar kreeg van andere ruiters dat mijn tempo veel te hoog lag. De juryleden die ik gehad had op de wedstrijd en de wedstrijden daarvoor gaven juist complimenten over de impuls/het tempo.

Of bijvoorbeeld een combinatie waarbij 2 of 3 onderdelen compleet de mist in gaan met dikke onvoldoendes. De omstanders snappen dan soms niet waardoor die combinatie bijvoorbeeld wel wint of dikke punten rijdt, maar de jury kijkt naar alle onderdelen apart. Wij, als ruiters, kijken toch sneller naar dingen die fout gingen en blijven daarin hangen. Ook bij onszelf. ;)

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:56

MyWishMax schreef:
Precies Lena. Ik denk dat veel mensen dat hebben hoor, niet corrigeren of toch minder snel. Goed dat je het toch gedaan hebt! Als ik soms de reacties hoor als ik een extra volte draai of iets anders doe om te corrigeren dan lijkt het alsof mensen het enorm zonde vinden. Maar ook een proef is een controlemoment/training, dus juist dan moet je ook corrigeren. Natuurlijk bij sommige dingen is het overdreven en is het een kwestie van daarna oefenen, maar niet galoperen is wel een correctie en een 4,5 waard ;)

Vaaleriee, kan je je wel voorstellen dat iedereen goed gereden heeft als iedereen winst heeft? Zo ja, waar zit voor jou het verschil? ;)

Ik probeer geen mening te vormen over juryleden. Ik heb wel eens juryleden die ik écht te soepel vind, dan krijg ik echt te veel punten voor mijn gevoel, maar diezelfde wedstrijd kan iemand anders de jury echt te streng vinden. Ook qua beeld wisselt het nog wel eens tussen wat de gemiddelde jury wil zien en wat deelnemer willen zien. Ik heb ooit proefjes laten filmen en online gezet waarbij ik het commentaar kreeg van andere ruiters dat mijn tempo veel te hoog lag. De juryleden die ik gehad had op de wedstrijd en de wedstrijden daarvoor gaven juist complimenten over de impuls/het tempo.

Of bijvoorbeeld een combinatie waarbij 2 of 3 onderdelen compleet de mist in gaan met dikke onvoldoendes. De omstanders snappen dan soms niet waardoor die combinatie bijvoorbeeld wel wint of dikke punten rijdt, maar de jury kijkt naar alle onderdelen apart. Wij, als ruiters, kijken toch sneller naar dingen die fout gingen en blijven daarin hangen. Ook bij onszelf. ;)


Goed omschreven MyWishMax. Ik moet zeggen dat ik ook mijn vraagtekens zet bij een jury waarbij iedereen een winstpunt heeft. Het blijft een lastig issue, vooral dat punt met het tempo is inderdaad wel iets. De ene keer hoor je dat het tempo te hoog is, de andere keer veel te laag, terwijl ik dan de filmpjes naast elkaar leg en het tempo exact hetzelfde was. Blijft lastig.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:03

Het blijven ook mensen, dus echt naar de smaak van de jury rijden kan niet. Soms lastig inderdaad, als meerdere keren hetzelfde commentaar voorbij komt, moet je er misschien wat aan doen. Maar ik trek me niet altijd wat aan van een opmerking als die 1 keer voorkomt.

Het tempo is hetzelfde zeg je, maar de impuls ook? En de activiteit?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:04

Impuls is een lastig iets, tempo kan wel hoog liggen, maar wil niet altijd zeggen dat je impuls hebt.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:06

MyWishMax: ik vind het apart als iedereen winst heeft of juist niemand winst heeft.

Ik heb nooit problemen met juryleden of juryleden waar ik van baal als zij jureren. Het blijft een jurysport en soms zit je gevoel er inderdaad naast. En zoals iemand hierboven ook aangaf, de nuances zijn niet altijd hetzelfde.
Afgelopen wedstrijd vond ik de punten van m'n laatste proef verrassend maar het zou goed kunnen dat het beeld minder was dan mijn gevoel. Dan vind ik niet dat de jury poedersuiker heeft gejureerd of de jury slecht absoluut niet. Natuurlijk wil je het liefst altijd heel goed rijden en winstpunten rijden maar je moet ook eerlijk naar jezelf kunnen kijken.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:07

impuls en activiteit zijn de keys inderdaad. Daar heb ik nog maar 1 of 2 keer opmerkingen over gehad, die zeer terecht waren. Die van mij valt zonder activiteit en impuls compleet uit elkaar, dus dat rijdt ook echt voor geen meter. Vaak loopt ze met een net iets lager tempo veel actiever. Ik vind het jureren ook echt knap. Van het weekend nog geschreven bij een jury en soms is het zo moeilijk, dan ben ik blij dat ik het alleen maar op hoef te schrijven.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:09

aaidaa schreef:
impuls en activiteit zijn de keys inderdaad. Daar heb ik nog maar 1 of 2 keer opmerkingen over gehad, die zeer terecht waren. Die van mij valt zonder activiteit en impuls compleet uit elkaar, dus dat rijdt ook echt voor geen meter. Vaak loopt ze met een net iets lager tempo veel actiever. Ik vind het jureren ook echt knap. Van het weekend nog geschreven bij een jury en soms is het zo moeilijk, dan ben ik blij dat ik het alleen maar op hoef te schrijven.

Elk paard valt dan uit elkaar :) Impuls en activiteit heb je nodig om van achter naar voren te rijden.
Je vangt die impuls op in je hand, hierdoor sluit je je paard meer en komt hij automatisch meer op de achterhand.