[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:36

Hopelijk zitten ze straks wel fijner! Blijft altijd lastig om laarzen in te lopen/rijden. Eerste paar keer doet altijd pijn. Ik heb de melbourne eigenlijk alleen voor wedstrijd, maar soms doe ik ze met trainen gewoon aan of op buitenrit zodat ik ze vaker gebruik.

Ik hoop het ook! Vanavond springles gehad en ondanks dus weer de galop deed hij het wel echt goed. Laatste rondje weer tussen de 80/100cm gesprongen en toen had hij de vaart er weer mooi in zitten. We waren wel echt helemaal doorweekt :+ Morgen lekker een buitenritje en dan heeft hij een weekje vakantie :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:26

@ Veertje: Oh dat zou best eens kunnen, bovenop z'n rug zie je wel dat er ook wat af is.
Nu is de foto beetje vanuit een banketstaaf hoek, maar als ik op deze kijk lijkt dat wel zo.

Wat betreft laarzen, ik pas geen standaard dus ik laat altijd op maat maken. Maar voor mij echt geen Petries, ze zijn wel heel erg mooi, maar ik kan daar niets mee. Bovendien vind ik de kwaliteit echt slecht tegenwoordig. Voor zoveel geld mag je toch wel kwaliteit verwachten.

Fijn dat je springles goed ging Veertje! Had hij nu geen nukken meer?

Ik heb gisteren ook weer fijn gereden. Wat lijntjes doorgereden uit de proef en dat liep ook wel lekker.
Besloten wat langer te gaan losrijden, eens kijken of dat wat is. Ben ook erg bezig geweest met goed aan het been zetten, of eigenlijk meer consequent op mezelf :+

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:06

ik rij inmiddels al 5 jaar met mijn petries, wel ritsen afgelopen jaar in beide moeten laten vervangen. Zijn volledig op maat gemaakt, en kon er eigenlijk al heel snel prima mee rijden. nu raken wat stiksels los, dus misschien dat maar weer eens vast laten zetten. Ze worden ook al wel wat kaal, zwart is geen zwart meer. Maar nu genoeg andere investeringen... :+
Gisteren via marktplaats een extreem mooi Dobert stang en trens hoofdstel gekocht, helemaal nieuw, maar paard was overleden -O- helft van de normale prijs, nog altijd rib uit mn lijf... moet er nog de trensteugel bijkopen, en bitten. Ben een afspraak aan het maken met een bitfitter, wil het ook maar meteen goed doen :D Hij loopt zo fijn op S&T dat ik er toch zeker wel mee door ga.

Vanavond voor het eerst les bij een andere instructeur, moet er met trailer heen. Ben heel benieuwd, ben zo bang dat ie zegt: ga maar terug naar de B := Ben op een of andere manier wel onzeker wanneer ik naar een nieuwe instructeur ga. Wellicht omdat 1 een paar jaar geleden tegen me zei: "ow ja, jij bent nog beginner, daar moet ik even aan wennen..."
Ik reed zeg maar al 28 jaar van mn leven... en bedankt |o

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:02

@Marietje, ja dit is de enige manier om stand foto's van hem te maken haha. Anders staat hij altijd met z'n hoofd naar mij toe om lief te kijken en een snoepje te vragen :P
Fijn dat je opnieuw weer zo fijn hebt kunnen rijden! Volgens mij zitten jullie nu echt op een stijgende lijn :D

@Lon, Dat is al een mooi lange tijd dat je met die laarzen doet!
Oeh heb je een foto van het hoofdstel?
Komt vast goed bij je nieuwe instructeur! Is altijd even wennen als iemand anders mee gaat kijken. Lekker jezelf blijven en aangeven hoe je normaal gesproken rijd :)

Ik ga zo nog even lekker op buitenrit met Donner, denk dat we de Vennebulten in gaan, mag hij nog eventjes lekker los gaan in de binnenweg <3

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:52

Veertje99: lekker buitengereden nog?

Lon83: wat gaaf een Dobert hoofdstel! Ik ben ook wel benieuwd naar een foto :D
Ik heb voor Karel wel een ander trenshoofdstel gekocht, zijn eigen had wel de beste tijd gehad en dat vind ik voor wedstrijd dan niet netjes staan. Zijn S&T hoofdstel is nog erg mooi, dus die ga ik niet vervangen.

Pff, daar hou ik echt niet van. Dat hooghartige gedoe :+ Hoe is je les gegaan?

Marietje35: fijn zeg, je zit in een goede flow! Hoe is de wedstrijd gegaan?

Ik heb gisteren fijn gereden, morgen wil ik even de 2 M2 proefjes rijden die ik volgende week moet starten. En dan maandag naar les van de nieuwe instructrice. Heb ik ook veel zin in, ook lekker naar een binnenbak :D

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:53

@Marietje, hoe is het gegaan gisteren?
@Urosa, buitenrit was zeker heerlijk! Hij had er echt zin in (en ik ook) :D
Hoe gingen je M2 proefjes met oefenen?

Ik zal hier nog even een foto laten zien van gisteren. Het is hier echt prachtig! Vandaag ook weer veel mooie dingen gezien. Morgen ga ik naar Luxemburg stad, hopelijk is alles wat ik wil zien op loopafstand :)
Afbeelding
Afbeelding

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:59

Wauw wat een prachtige foto's <3 <3 die had ik even niet aan zien komen :') deze kun je gewoon aan de muur hangen.

Nou echt stom, had ik de bladwijzer in het boekje bij proef 19 gedaan, en ook nog gezegd. Gaat de voorlezer proef 18 lezen, echt hoe dan? :') Ik kwam er zelf vrij laat achter en het regende best wel, en de bak werd er niet beter van. Dus die naar uitgereden en daarna uitgestapt. Proef 18 ging wel heel goed :+ vanmiddag lessen, so excited *\o/*

Ga nu denk ik dan deze week even proefgericht trainen. Leer ik voor woensdag proef 19 uit mijn hoofd en vrijdag proef 20. Wil ze wel een keer hebben gereden, de eerste keer is toch meestal niet de beste met een nieuwe proef.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:15

@ Lon; Oh mooi, Dobert! Hoe is je les bij de nieuwe instructie gegaan?
@ Veertje: Lekker afsluitende buitenrit!
@ Urosa;Hoe ging het oefenen van je proeven?
@ Veertje: Jeetje, prachtig zeg!! Heel erg jaloers
@ Urosa; Haha, proef 18 is nog M1 toch? :+

Hier heel best fijn kunnen rijden met de wedstrijd. Hij was minder gespannen en ik kon hem daardoor wat beter aan m'n been houden. Helaas 1 fout met aanspringen, maar de rest was gewoon eigenlijk wel aardig. 1e prijs met 194!

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:08

wauw mooie score marietje, en gefeliciteerd met de prijs!

Prachtige foto's van Luxemburg zeg!! Inderdaad voor aan de muur <3

@ urosa: haha, wat suf... Inderdaad: Hoe dan :+ Jij ook succes bij de nieuwe instructie!

Les ging heel fijn! Wel echt hard werken, Fantast was echt zeiknat na afloop. Tijd om te gaan scheren... maar veel geleerd, en hij was heel positief over zowel paard als mij :D ZZ-licht zat er zeker wel in, daarna kijken waar we stranden. Maar: stap voor stap :)
Moest wel bezig met de vliegende wissel en pirouette (die tweede doet hij vrij makkelijk gelukkig).

Foto van hoofstel komt zodra ik ook bitten enzo heb, nu beetje kaal ;)

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:09

Haha ja dat klopt :+ vandaar dat het ook zo makkelijk ging. Baalde er wel even van. Maargoed, is niet anders. Ook geen man overboord.

Fijn dat hij minder gespannen was, win je toch al veel mee. Mooie punten en gefeliciteerd met je eerste prijs!

Lon83: klinkt goed, lekker fanatiek bezig en fijn dat hij zo positief was!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:21

Wat leuk Lon, genoeg huiswerk dus.

Hier moet ik ook scheren, alleen zou ik nog niet weten wanneer, zit beetje klem qua tijd.

Valt me op dat jullie allemaal al best veel klassen vooruit werken.
Ik ben nog totaal niet bezig met vliegende wissels en pirouettes :n

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:59

Instructeur vond dat ik al een jaar of 7 te laat ben met de vliegende wissels... Veel zijn van meningen dat een paard die moet leren als hij jong is. Op zich is het voor een paard geen moeilijke beweging ofzo. Nou is Fantast pas bij 5 ingereden, dus ik was 5 jaar te laat ipv 7... Ze zitten al in het Z2, en je leert ze echt niet goed in een paar weken tijd verwacht ik. Dus zeker al tijd om mee te beginnen.

Pirouettes zijn ontzettend goed om hem meer gewicht op achter te laten pakken. Als Fantast ze moeilijk had gevonden weet ik ook niet of we dat al gedaan hadden hoor.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:45

@Urosa, Dankjewel!
haha even een kleine miscommunicatie dus :P Wel fijn dat je alsnog fijn hebt gereden. Hoe is je les vanmiddag gegaan?

@Marietje, Bedankt :D Super zeg! Gefeliciteerd, weer mooie punten! Blijf je voorlopig 1 proef rijden?

@Lon, klinkt als een enorm fijne les! Hoe leren jullie de wissels nu aan? Hoor er verschillende meningen over, sommige zeggen inderdaad aanleren als ze jong zijn, andere zeggen pas aanleren als ze ouder zijn en de contra goed kunnen zodat je daar meer profijt van gaat hebben.

Gisteren en vandaag weer foto's gemaakt! Zodra ik terug ben van vakantie ga ik een foto topic openen. Heb teveel foto's om te laten zien :) Vandaag naar 2 prachtige begraafplaatsen geweest, enorm indrukwekkend. Eerste was een Amerikaanse met 5000 graven. De tweede was een Duitse en daar zijn bijna 6000 graven en bijna 11.000 soldaten begraven. Kippenvel als je daar loopt

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:45

Er zijn verschillende standpunten over en dat is prima! Maar die van mij past bij Lon83 haar instructeur.

Nadeel van eerst de contra bevestigen is dat je de natuurlijke neiging van je paard om te wisselen afstompt. Met een risico dat het aanleren minder makkelijk gaat.

En bij jong aanleren moet je meer denken aan changeren zoals elk jong springpaard ook leert ipv direct de gedragen vliegende dressuur wissel.

Vooral in de M2 is de Z2 echt wel dicht en net als Lon83 zegt, ik neem daar ook liever rustig de tijd voor. Helemaal omdat die van mijn dus zo'n rugzak ermee heeft.

Maar zo heeft iedereen zijn of haar manier en dat is prima. Gewoon doen wat bij jou en je paard past :)

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:57

Veertje99: er zijn verschillende manieren voor. Wij doen het op de diagonaal. Hulp pas geven als je een gedragen galop hebt met een actief achterbeen, recht houden en dan op het goede moment in de galop.

Les was echt heel fijn! Ben enthousiast :D Karel liep zo fijn dat ik bijna iets had van whats happening :') Mooi op eigen benen, trok er goed aan. Aanleuning constant met nek op hoogste punt en van de hand af <3 daardoor konden we in de les finetunen. Echt huiswerk mee voor de keertwending, hij laat snel zijn spilbeen staan (heeft ze echt fijn mee kunnen helpen) en de vliegende wissel. Laatste in de les deed hij echt mooi. Instructrice had er veel vertrouwen in dat we het goed gingen krijgen :D ik ga volgende maand weer naar haar toe.

Begraafplaatsen kan ik ook kippenvel van krijgen. Blijft toch bijzonder. Kijk al uit naar je foto topic!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:17

@ Lon; Dat is zo, maar eigenlijk leer je ze niets in een paar weken tijd.
@ Veertje: wat gaaf, lijkt me ook heel indrukwekkend! Ben benieuwd naar je foto's
@ Urosa; Fijn van je les! Les je altijd maar 1 x in de maand?

Wat betreft de wissels aanleren (of eigenlijk van toepassing op alles wat je moet aanleren :+ )
Ik vind altijd; er zit niet voor niets opbouw in de proeven, dus voor mij is 2 klassen vooruit werken echt teveel. 1 kan ik nog voorstellen, maar zoals M2 naar Z2, daar zit eerst nog de eenvoudige wissel tussen, die zou ik echt eerst goed onder de knie willen.
Sowieso is het niveau in het M2 bedroevend te noemen, afgelopen weekend ook weer staan kijken en ik vraag me bij sommige echt af of ze enig idee hebben hoe hun proeven eruit zien.
Misschien ben ik te kritisch, maar neem liever overal goed de tijd voor. Nou heeft die van mij ook wel een flinke rugzak maar ik doe er liever iets te lang over dat het goed gaat, als dat het of fout gaat, of met hangen en wurgen

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:58

Marietje35 schreef:
Sowieso is het niveau in het M2 bedroevend te noemen, afgelopen weekend ook weer staan kijken en ik vraag me bij sommige echt af of ze enig idee hebben hoe hun proeven eruit zien.

Nou! Al zie ik vaak wel in alle klasses wel dergelijke combinaties :')

Het liefst zou ik elke 2 weken les hebben. Had ik ook. Maar met deze instructrice wordt dat te duur in verhouding met mijn budget.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:02

Begrijpelijk Urosa, het is ook allemaal zo duur!

Oh dat ook hoor, niet dat het M2 eruit schiet ofzo. Maar het viel gewoon op, ik hoor ook niet anders om me heen: Ja het M2 is zo lastig .... nou, in mijn ogen echt niet lastiger dan andere klassen, maar het is meer dat je niet meer wegkomt met een paard dat niet voor elkaar is!

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:27

@Urosa, leuk om te lezen dat je les zo fijn was! Jullie gaan zo te horen steeds meer vooruit! :D
@Marietje, Ik werk soms ook wel 2 klasses vooruit, maar dan bijvoorbeeld dat als je in het L1 zit ik al wel bezig was met schouderbinnenwaarts. Puur omdat hij er ook fijn los van word uiteindelijk. Verder zoals je zegt was ik in het L2 niet al bezig met de travers

Vind de foto's van vandaag iets te indrukwekkend om zo in het topic te plaatsen. Kan er wel even 1 alvast via PB sturen mochten jullie er alvast 1 willen zien :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:23

Ik ben wel heel benieuwd Veertje, naar de foto's! Stuur maar PB :j

Vanavond de persconferentie, hopelijk blijft het voor de paardensport zoals het nu is.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:53

Heb je een PB gedaan met wat uitleg erbij :)

Ik ben ook enorm benieuwd! Kan de persconferentie denk ik niet zien, weet niet of ik dan op m'n hotel kamer ben namelijk

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:55

Nou, zoals het nu lijkt; horeca dicht, (team) sport boven de 18 niet meer, dus met beetje mazzel ...

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:57

Ik moest voor het aanleren ook de diagonaal op, eigenlijk richting wijken en dan omzetten. Hoefde inderdaad echt nog geen mooie gedragen wissel te zijn, maar uberhaupt laten merken dat hij MAG omspringen. Eerste keer wilde hij niet, dus toen in contra travers moeten rijden tot hij om sprong. Nou, dat houdt hij verrassend lang vol...
Fantast heeft op dit vlak geen rugzakje, heeft een ultiem dressuurlijf, en pakt daardoor veel oefeningen makkelijk op, als hij maar snapt wat de bedoeling is. Als hij dat door heeft dan gaat het heel snel meestal. Zelfde met achterwaarts (begon met op de achterbenen staan...), travers (stampvoeten) en vast nog meer oefeningen. Maar hij leert snel, dus als je daar even doorheen bent vindt hij het vaak zelfs leuk om te doen <3

Deze instructeur werkt graag vooruit, maar zal zeker niet overvragen hoor. Als wij het nog niet aan kunnen dan doen we het niet :)

Fijn Urosa dat karel zo zijn best deed!! Klinkt als een fijne les.
Ik vind de lessen ook duur... Maar blijf bij deze man om de week rijden, en in de andere week bij mijn stalinstructeur. Kom ik per maand tegen de €150 voor lessen uit... :$

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:01

Ik zie heel vaak paarden die dan zelf gaan wisselen, bv in de uitgestrekte galop en dan voor de hoekletter hup daar gaan ze al.

Wat een geld he, ik reken het maar niet uit :+

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:29

Elke week dressuur les doe ik eigenlijk nooit. Heb wel elke week les gehad maar dan met springen erbij om de week.

En inderdaad zo jammer dat alles zo snel veel geld kost. En ik wil wel wat blijven sparen ook.

Daarnaast wil ik natuurlijk ook nog springlessen gaan volgen. Heb nu overigens nog een les staan met een oude instructrice met wie ik moest stoppen toen ik met Karel begon omdat het voor haar te ver rijden was. Die is over 2 weken. Ze vond het toch wel leuk om ons nog eens in het echt te zien, en ik ga nog een dagje met haar op pad om haar wedstrijd paarden op de foto te zetten. Wellicht dat ze wel eens vaker wil komen :o en anders maar eens geld opzij zetten om dan eens een keer extra te kunnen lessen bij huidige instructrice.

Lon83: fijn zeg dat hij zo goed in zijn lijf zit en dat hij zo leergierig is!

Veertje99: ik wil ook wel graag PB!

Marietje35: dat van de M2 hoor ik inderdaad ook heel vaak! Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe wij het gaan doen, vind het wel echt tof dat ik nu eindelijk meer in serious bussines terecht kom :') met verschillende jonge paarden in de B/L2 was leuk hoor, maar in de M2 wordt wel het kaf van het koren gescheiden inderdaad :j

Ben ook erg benieuwd naar vanavond. De KNHS doet wel erg zijn best met lobbyen om alles door te kunnen laten gaan. Behoorlijk al wat persberichten.