[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:22

Ik ken de sport van vroeger niet, rij pas 2 jaar wedstrijden.
Zelf merk ik vaak verschil tussen de grote en kleinere wedstrijden.

De kleine wedstrijden zijn vaak hartstikke gezellig en daar merk ik geen negatieve dingen. Ik rij zelf met een haflinger en merk wel duidelijk verschil tussen juryleden. Sommigen jureren echt op hoe er gereden wordt, anderen op hoe spectaculair het eruit ziet :)

Ik geloof wel dat het in andere regio's misschien erger is, hier in het oosten vind ik het best gemoedelijk.

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:45

Dit is niks nieuws onder de zon. Het is de reden dat ik al 25 jaar geleden gestopt ben met het rijden van dressuurwedstrijden en nu puur voor mijn plezier rijd. Ik heb het (op paarden die anderen mij ter beschiking stelden) redelijk ver geschopt maar ook ik liep aan tegen vriendjespolitiek en bevooroordeelde en zelfs omgekochte |( juryleden.
Ik vond dat zeer frustrerend.

Later ben ik gaan schrijven bij wedstrijden en ook heb ik soms vreemde/onterechte uitspraken van juryleden gehoord.
De meesten hadden het overigens wel goed voor met de wedstrijdruiters, dat zijn de juryleden die je ook echt iets meegeven. Ik denk/hoop dat dat nog steeds het gros is.

Maar, beste opa, wat u schrijft is heel herkenbaar en blijkbaar van alle tijden.

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:02

Ik heb ook jaren gereden met mijn tinkertje in de wedstrijdsport, op een gegeven moment zijn we gestart in de M2 dressuur tussen de paarden en vanaf toen geen winstpunten meer gereden (alleen op tinkerdagen).
De jury gaf telkens net geen winstpunt terwijl we opzich regelmatig erg nette proeven reden. Door al die net niet winstpunten ging mijn motivatie verloren en door mensen die je nakeken of achter je rug om zeiden "Wat moet die tinker nou hier" kregen we steeds minder plezier in dressuurwedstrijden.

Heb een keer een jurylid gehad op een KNHS wedstrijd die mij 165 punten gaf voor een winstpuntwaardige proef en op een tinkerdag mij 194 punten gaf voor een proef die veel minder ging.

Of een jurylid die de telefoon op nam en een sigaretje rookte tijdens mijn proef.

Dus zijn we gestopt.

Ik moet zeggen ondanks dit alles rij ik met mijn KWPN'ertje nog wel dressuurwedstijden, maar wel met in mijn achterhoofd dat er soms niet eerlijk gejureerd word.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:21

ik herken het helemaal niet.

Het is niet zo dat alle mensen op alle lokaties vriendelijk en spontaan zijn, eerder een tikje zenuwachtig, maar over het algemeen herken ik geen " gemene" acties.

Zelf heb ik sinds kort ook een nieuwe combinatie waar ik heel wat jaren kei en kei en kei en keihard voor gewerkt en gespaard heb. Ik maak met iedereen een praatje tijdens het losrijden maar ben telkens "bang" dat mensen mij bekijken als die verwende met die grote nieuwe auto + nieuwe trailer.
het gaat het toch om hoe je rijdt?

als je bij meerdere jury's geen winstpunten hebt gereden zoals Tinkertje kun je in elk geval stellen dat de jury's aardig op 1 lijn zaten. Ik vind het dan echt raar dat de jury de schuld krijgt omdat jij geen winst rijdt

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:23

petrabonanza schreef:
als je bij meerdere jury's geen winstpunten hebt gereden zoals Tinkertje kun je in elk geval stellen dat de jury's aardig op 1 lijn zaten. Ik vind het dan echt raar dat de jury de schuld krijgt omdat jij geen winst rijdt


Als ik commentaar hoor bij de jury in de auto "och... weer een koudbloed, geef maar een 5 voor verzorging" en dergelijke dan is het voor mij wel duidelijk.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:27

Heel erg herkenbaar!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:29

Waar ik me ook zo over verbaas is de mentaliteit van dressuurruiters. Niemand mag een geluidje maken, een bak mag betreden worden op het moment dat er niemand in de ring is omdat het paard of de pony kan "schrikken" en je net die ene punt mist voor je winstpunt. Alles moet aan de kant omdat paard/pony wel eens zou kunnen gaan schrikken.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de verhalen van opa! Helaas is het niet alleen bij de pony's hoor... bij paarden is het idem dito.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:49

Molfre schreef:
petrabonanza schreef:
als je bij meerdere jury's geen winstpunten hebt gereden zoals Tinkertje kun je in elk geval stellen dat de jury's aardig op 1 lijn zaten. Ik vind het dan echt raar dat de jury de schuld krijgt omdat jij geen winst rijdt


Als ik commentaar hoor bij de jury in de auto "och... weer een koudbloed, geef maar een 5 voor verzorging" en dergelijke dan is het voor mij wel duidelijk.


maar dat kan toch nooit gebeuren bij alle jury's die je tegen komt? dat het dan nog steeds de jury is die bevooroordeeld kijkt

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:52

vibabu schreef:
Waar ik me ook zo over verbaas is de mentaliteit van dressuurruiters. Niemand mag een geluidje maken, een bak mag betreden worden op het moment dat er niemand in de ring is omdat het paard of de pony kan "schrikken" en je net die ene punt mist voor je winstpunt. Alles moet aan de kant omdat paard/pony wel eens zou kunnen gaan schrikken.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de verhalen van opa! Helaas is het niet alleen bij de pony's hoor... bij paarden is het idem dito.

Dat is waar, ik vind die oornetjes dan ook belachelijk. Als jij je paard goed onder controle hebt, heb je al die onzin niet nodig.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:31

ik vind het eigenlijk wel meevallen allemaal :o . Er zitten wel eens wat van die verdorven mensen tussen, maar daar hoef je echt niet naar te luisteren. Ik vind het meestal wel gezellig op wedstrijd. Ik ga niet zo vaak op wedstrijd, dus misschien heb ik toevallig elke keer de gezellige wedstrijden ofzo. Of ze zijn in Brabant gewoon veel nuchterder dan op andere plekken :+
Ik vind het wel heel erg leuk om de belevingen van opa te volgen :D

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:44

Kom maar op opa ik zit er klaar voor.




Damn dat klinkt raar :=

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:45

lrtj_ schreef:
Kom maar op opa ik zit er klaar voor.




Damn dat klinkt raar :=


:')

Ik denk dat opa vermoeid is geworden, want hij heeft niet meer gepost.

ponyopa
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:40

Kijk er van op hoe veel mensen hier gekeken hebben.

Als eerste wil ik nog even kwijt dat niet alle juryleden enige voorkeur hebben. ( dit om geen mensen onnodig te kwetsen )
Toen mijn kleindochter samen met haar pony op een van haar eerste concoursen een B proef ging rijden was ik ook van de party.
Een hele gebeurtenis, wassen, vlechten, mopperen maar dan zag de pony er dan ook piekfijn uit klaar om dikke punte te rijden.
Ik was al vooruit gereden ( zeg maar parcours verkenning ) Ik was gewoon nieuwschierig hoe een open concours er tegen woordig uitzag.
Liep over het veld en zag de verschillende ringen en auto's klaar staan, en de juryleden stonden allemaal nog bij elkaar. Liep dicht langs de jury leden gewoon even
horen wat ze zeggen. ( je kan er je voordeel mee doen toch !!! ) Dat is lang geleden hoor ik, ik kijk achter me waar het geluid vandaan kwam en ja einige herkenning had ik wel verder had ik geen idee wie het was maar hij kende mij wel. Wat brengt jou hier was uiteindelijk de vraag. Nou mijn kleindochter rijd pony en die komt hier straks rijden
goh wat leuk was het antwoord. De eerste proef werd door mijn kleindochter vereden hier en daar een slordigheid maar verder een leuke proef niks mis mee , want kom op het is een b proef op een pony !!!!
Proef twee die werd vereden bij mijn kennis ( waarvan ik nog altijd geen idee had wie het was )Deze proef was minder de pony had namelijk besloten om zelf flink mee te denken en wist zelf een hap gras tijden de proef mee te pakken. Maar goed niet erg want de eerste proef ging goed. Dus pony op de kar en tijden de patat eten wachten op de protocollen proef een 168 punten en comentaar er bij als: De pony reageert te weinig op de hulpen , inpulsverlies . We konden naar huis want de 168 was de goede proef toch nog maar even naar het bakje voor proef 2 ja daar lag ie. Heb even in mijn arm geknepen maar het stond er echt 203 punten en als commentaar je opa kan trots op je zijn.

zal snel hier meer plaatsen dit was eigenlijk mijn eerste moment van huh......

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:42

Wow dat is inderdaad wel heel raar! Gewoon omdat ze u kenden dus hoge punten?

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:44

Ik ga hier meelezen, vind het interessant

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:59

Leuk zulke verhalen, ik lees mee :)

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:06

Ik lees ook mee :)!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:11

Haha, ja inderdaad. Ik heb welgeteld één keer geschreven omdat de eigenaar van mijn toen nieuwe bijrijdpaardje in een bestuur zat. Ik heb me die middag toch verbaasd joh! Wat me het meeste is bijgebleven is toen er een fries de ring in reed. Tssk, zegt de jury: wat mot zo'n karrepaard hier? De combinatie deed het in mijn leken ogen niet onverdienstelijk (al waren ze duidelijk niet de beste) en scoorden de minste punten van allemaal! Winnen deed niet de pony met de mooiste proef maar het mooiste bloederigste typetje.

Daar was ik snel klaar mee, heb het nooit meer gedaan.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:13

Wat een racisme eigenlijk allemaal... :n vreselijk!

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:15

Tja, het is een jurysport zeggen ze dan toch altijd? :D

Dit zal vast voorkomen en ik heb het ook weleens gezien maar over het algemeen genomen vind ik het tot nu toe heel erg meevallen bij de pony's in de kring waar mijn dochter rijdt in Nederland.
tot nu toe ben ik het grotendeels eens met de punten die ze krijgt en de ouders aan de kant gaan gemoedelijk met elkaar om.
Als je zelf niet met je neus in de lucht loopt leer je best leuke mensen kennen.

Ik zie ook wel de kindjes met kleine pony's die uit enorme vrachtwagens komen. Kindjes in de groei maar wel dure wedstrijdkleding aan Tja, moeten die mensen zelf weten en dat zijn degene die vaak geen praatje maken maar ook niet altijd. Vraag me af of ze hogere punten krijgen voor die kleding maar ik denk het niet :D

Mijn dochter heeft de pech een niet al te gemakkelijke pony te hebben wiens pet nogal eens verkeerd staat. Bij één van de eerste wedstrijden ging hij compleet in de staak. Jurylid kwam zijn hokje uit om haar te helpen, dat vond ik echt fantastisch, tweede proef bij dezelfde jury had ze een winstpunt binnen!

Ostra

Berichten: 548
Geregistreerd: 09-10-04

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:37

Ik vind dat het wel mee valt met de ''slechte'' jury's hoor. Heb heel erg vaak nog meer punten dan dat ik verwacht had en ben het meestal wel met de jury eens. Laatst een keertje niet was iemand hoger die volgens mij en mijn grooms gewoon slechter reed, ja kan gebeuren hoor blijft een jury sport. En dat kinderen met dure (z) pony's bovenin meerijden vind ik niet zo gek want ze hebben gewoon beter materiaal en vaak beter en vaker les, dat zie je bij de paarden ook mensen die een al hoog opgeleid relatief braaf paard met uitstraling krijgen van de ouders gaan ook in een jaar van de B naar het Z. Maar zo lang ik plezier heb met mijn paard op wedstrijd en mijn winstpuntjes meepak naar de volgende klasse ben ik tevreden hoor.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:51

Leuk dit topic nog een volger erbij hoor!
Volgens mij heeft het wel degelijk invloed wat voor paard je onder de kont hebt en of je naamsbekentheid hebt.

ponyopa
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:18

Ik moet mijn verhalen op vvdd maar goed even mijn naam typen en je komt het wel tegen...Maar ook hier zal ik ze plaatsen

Als eerste niet alle jury leden zijn bevooroordeeld en handelen wel naar eer en geweten

Ik zet hier de komende dagen / weken zo veel mogelijk dingen neer die ik zelf heb mee gemaakt met jury leden, graag hoor ik van jou wat je er van vind.
Ik was een paar jaar geleden op concours samen met mijn dochter en kleindochter die op een Z2 pony +38 wp rijd.
Ze had haar proef al gereden en was de pony aan het uitstappen, ik stond te kijken bij een klein meisje die op een te grote pony reed en erg veel moeite had om deze onder controle te houden. Ook stonden naar wat ik dacht haar opa en oma aan de kant die goed keken naar de verrichtingen van de ruiter. Ik kon zien dat de jury meer oog had voor opa en oma dan voor de ruiter toen opa en oma dat door hadden werd er dan ook vrolijk gezwaaid naar de jury. Gelukkig voor het meisje was ze er op blijven zitten en mocht ze de ( mooie ) pony gaan uitstappen. Vond dat het erg lang duurde voor dat mijn kleindochter en dochter terug kwamen dus maar even kijken. Zag dat ze bezig waren om mensen te helpen die hun pony niet meer in de kar kregen. Kreeg de opdracht om twee patat te bestellen ze zouden er aan komen. Toen ik de hal binnenkwam zag ik een verdrietig meisje ( die van de te grote pony ) lopen, de protocollen waren er al en ze had 176 punten. Ze liet ze zien aan opa en oma die keken er naar en oma zei wacht maar even en weg was oma. Uit de gesprekken met de moeder van het meisje en opa kreeg ik door dat het niet opa en oma waren maar de eigenaar van de pony. Het had mijn intresse behoorlijk gewekt had zo iets van huh. Oma ( zo zal ik ze voor het gemak maar even blijven noemen ) kwam terug en had blijkbaar een gesprek met de jury gehad en vertelde dat het "nieuwe" protocol straks wel in het bakje zou liggen. Wachten op de prijsuitreiking was de L2 ook klaar, opa en oma hadden veel pony's mee en ik zag aan de bewegingen van de pony's dat die niet goedkoop waren. Om de kas van de Manege te spekken wachten ze met de prijsuitreiking tot de L2 klaar was. En daar begonnen ze dan ook mee de winnaar ( blijkbaar ook een kleindochter van opa en oma ) was eerste met ruim 200 punten. L1 de andere kleindochter. En hoe raar het meisje dat net nog erg verdrietig was met haar 176 punten had gewonnen met een mooie 197 punten. Opa en oma zwaaiden vrolijk naar de jury bij hun vertrek ik heb de patat niet allemaal opgegeten.!!!!!!

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:37

Okee raar verhaal,
Ik hou niet van de jury sport ik val totaal niet in get dressuur plaatje. Ik ga als mijn jonkie er klaar voor is heel afentoe een onderlinge rijden maar daar houd het ook op.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:44

Toch snap ik het niet helemaal Opa. Je kleindochter rijdt ongeveer iedere week wedstrijd en je bent zelf jurylid geweest en dan ga je de wedstrijdsport op deze manier zo onderuit halen? Wat is daarvan het nut?
Onrecht is er overal, daar kan je beter mee leren leven en anders niet meer op wedstrijd gaan.