[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuckyPhantom
Berichten: 52
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:59

Heel herkenbaar, jammer genoeg.
Je krijgt door de minste dingen al mindere punten dan mensen met aanzien en status, paardenachtergrond en afstammeling

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:29

Heb t/m pagina 4 doorgelezen, daarna besloten zelf te reageren :D

Ik denk niet dat het allemaal aan de juryleden ligt of aan rijke/arme paardenbezitters. Denk ook niet dat dat is wat opa direct bedoeld. Ik ben van mening dat het simpel een mentaliteitsprobleem is. De houding/ het gedrag van de paardenbezitter is gewoon veranderd.

Ik ben als jong meisje van rond de 12 begonnen met wedstrijden rijden. Ik huurde een pony. Paps en mams hadden niks met paarden en ook geen auto/trailer enz. Neee, wij gingen met de vereniging met clubvervoer, zonder ouders (wel altijd een paar volwassenen bij) op concours! Voor zover het kon deed je zowel dressuur als springen, was je de hele dag onder de panne en aan het eind van de dag leuk met z'n allen parade rijden! Tegenwoordig zie je dat niet zoveel meer. Iedereen wil snelsnel naar huis en liefst direct na de proef de punten weten.

Ook ik heb me wel eens verbaasd over het verschil tussen dressuurwedstrijden en springwedstrijden. Ik merk wel dat de huidige dressuurwedstrijdruiter tegenwoordig veeleisender is. De bodem moet perfect zijn, er mag absoluut geen geluidje te horen zijn en ga zo maar door. Werd laatst nog eens bevestigd toen ik kennis maakte met de men indoormarathons. Wat een gezelligheid! Wat een verschil met de dressuurwedstrijden!

Daarom pleit ik voor het afschaffen van gescheiden wedstrijden. Maak er maar weer grote concoursen van, mét dressuur, mét springen en eventueel ook nog mennen op 1 dag :D :P

Enneh, voortrekkerij op grond van naam bijv. is wat mij betreft van alle tijd. Mensen zijn alleen mondiger geworden en dus meer vragen gaan stellen.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:54

klagen over de bodem doe ik ook wel hoor als je soms ziet in wat voor knollenveld mij dochter dressuur moet rijden en dan de pony haast bij elke stap struikelt ben ik daar ook niet blij mee maar ga over het algemeen graag op concours en verheug me weer op het buiten seizoen want dat is altijd nog leuker als binnen

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:28

op zich vind ik dit topic geen toegevoegde waarde hebben.. vriendjespolitiek heb je overal en zal altijd blijven. en dat het op wedstrijden word gedaan weet ik al zolang ik kan denken, niets nieuws dus.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:34

ponyopa schreef:
hoi allemaal,
Zit er aan te denken om elke week mijn bevindingen hier te plaatsen als je dit leuk zou vinden of juist niet laat eens horen........ Zo ja dan zal opa elke week echt serieus kijken of het volgens het boekje gaat........... zal dan vanavond nog wat dingen posten van een paar maanden terug.

I.p.v.: "M.K. de man van" Nu "de opa van", ik zeg doen.

Helaas wordt de dressuursport steeds erger, zowel naar de paarden toe als naar mensen. Wat mij betrefdt mogen ze een zero tolerance beleid gaan instellen voor dit soort types. Blegh, ik zal nooit, maar dan ook nooit meer dressuur gaan starten. Geef mij maar endurance, als je groom niet optijd is, is er wel een ander bereid om wat water aan je paard te geven.

Wordt tijd dat juryleden een blanco formulier in gaan vullen, zonder gegevens en afstamming van ruiter en paard. Waarom heeft een jury dat nodig namelijk als ze een proef moeten beoordelen.

Emkediv
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:46

Ik doe aan wedstrijden mee omdat het leuk is en je ziet me ook vrolijk tegen de concurrentie, "veel succes!" zeggen als ze de ring in gaan en ook al kijken ze me aan van of ik niet goed wijs ben altijd vrolijk blijven lachen, ik laat me niet kennen door zulke onsportievelingen!

Emkediv
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-06-13

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:12

Ik had trouwens laatst van een jurylid gehoord die ruiters op vossen direct al mindere punten gaf, ik snap dit echt niet.

Enphalu

Berichten: 772
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Brabant

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:34

ik lees ook even mee.

Twilight1

Berichten: 1427
Geregistreerd: 02-03-09

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:48

leuk onderwerp!
Ik weet wel dat ik af en toe onverdiende punten win,
ik ben dan ook altijd blij als ik het gevoel heb dat er eerlijk gejureerd is,
als ik een niet winstwaardige proef rijd vind ik het eigenlijk fijner om 175 punten te krijgen dan 185
ik heb ook liever dat mijn protocol volgekliedert staat met dingen die beter moeten dan dat er niets bij staat.

ik heb genoeg koudbloeden een mooie proef zien rijden, in de TTC zuid-holland zat een fries in het Z2 in de halve finale.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:57

Hoezo heeft deze "opa" een beetje teveel fantasie?
Hij geeft verslag van wat hij meegemaakt heeft met kleindochterlief op concours, daarmee basta.
Paar jaar geleden ben ik met een stalgenootje (welja, ik sta daar nu al jaren niet meer) meegeweest op een stel concoursen en de sfeer was ook tien keer niets op geen enkel concour. Ook wonnen er deelnemers die echt de beste proef niet hadden gereden.
Ik volg ook even, ben wel benieuwd naar meer. :)

_Apple_

Berichten: 2054
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:17

Ik heb net ook een aantal wedstrijden achter de rug, moest wel zeggen dat ik vind dat springen veel leuker is dan dressuur. Qua mensen, gewoon dat je kinderen van 8 ziet die boos worden om 182 punten......

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:25

Helaas, de mensen zijn raar tegenwoordig als het gaat om de paarden en pony sport.

_Apple_

Berichten: 2054
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:44

Ik ben blij als ik 182 haal hoor, dan heb je toch genoeg? Verder vind ik ook weleens met springen dat ze te ver gaan bij een weigering hoor, of als er een balk afligt direct aantrappen of zweep dr op..... Nee, ik word daar niet boos om ik accepteer het en rij verder, volgende keer beter.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:46

Ik start met een fjord bij de paarden en ja.. De een vindt het leuk en de ander vindt het niets.
Dat risico loop je. Ik vind het helemaal niet erg, ik begrijp best dat sommige juryleden er niet wild van zijn.

Dit weekeind 2 proeven gereden (2 verschillende juryleden) en 2 bijna gelijke proeven. Ging heel lekker,
geen fouten ik had er een super gevoel bij beide proeven. Jury 1 gaf me 176 punten en jury 2 gaf ons er 192..
Wordt toch heel verschillend over gedacht/ naar gekeken. Dressuur is een jury sport, en daar kun je
eeuwig over discussiëren/klagen/zeuren of je erbij neerleggen en gewoon zo goed mogelijk proberen te rijden.

_Apple_

Berichten: 2054
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:57

Ja, ik had ook 2 verschillende uitslagen bij 2 verschillende jury's. Mijn vriendin won daar een keer van de 8 met 183 & 185, het laagste was iets van 162..... Dus over het algemeen laag gejureerd, hoor ik wel meer over daar.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:43

Dat de je toch niet een proef verstoren.
Bah haat dat soort mensen :+

Bravour89
Berichten: 132
Geregistreerd: 24-04-13

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:53

Bij elk onderdeel, sport en in het leven zelf zullen er altijd mensen extra voordeel krijgen vanwege een bepaald iets. Helaas lijden daar veel goede mensen onder. Bij mij in de buurt bijvoorbeeld krijgen Friezen van sommige juryleden een lagere beoordeling, omdat ze vinden dat Friezen niet thuis horen in de dressuur

_Apple_

Berichten: 2054
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:54

Ik vind het ook niet fijn als een jury er geen begrip voor heeft dat je pony het spannend vindt en dat je hem even gauw de ring laat zien, mijne vond dat eerst wel eng en bij eerste proef mocht ik hem geen ring laten zien en toen had ik 177 en tweede proef toen dat wel mocht 186, dusja ik denk dat het wel zo fijn is als daar ook even begrip voor wordt getoond.

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:41

Hoi ponyopa,
Ik ben zelf kind (16) van niet-paarden ouders en wilde ook wedstrijden gaan rijden eerst begon ik met mijn schimmel die verschrikkelijk tegen de hand was daar heb ik nooit een winstpunt mee gehaald. Dus later mijn, draver werd hem ook niet aangezien ik altijd slechte cijfers kreeg voor de slechte galop. Nu rijd ik wedstrijden met een hele fijne ervaren pony waar ik veel van heb geleerd, deze pony heeft dan ook een stuk meer uitstraling. Ik vindt het wedstrijden rijden erg leuk,voor mezelf dan want de sfeer is niet te genieten. Soms kon je eens aardige mensen tegen die je succes wensen ( de eerste keer dat mij dat gebeurde, het is mij vanaf begin dit jaar zo`n twee keer overkomen, dacht ik echt zoiets van wauw!)of die je kent, maar al die onderlingen haat en het niet gunnen, mensen met veel geld ect. Nee ook ik ervaar dat zo en dat is op z`n zachts gezegd niet prettig. Ik rijd vooral dressuur en dat is inderdaad geen gezellig wereld. Maar goed, ik heb het er voor over het gaat mij om het rijden en ik maak er het beste van. Maar ik herken heel veel in de verhalen!

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:25

Het grappige is dat sommigen even scherp en bevooroordeeld etiketten opplakken als die zogenaamde jury's die koudbloeden maar niets vinden. Om even een voorbeeld te schetsen.
Toen ik even in een rijdip zat en ik voor het derde opeenvolgende weekend uitgebeld werd wegens twee weigeringen, voelde ik de frustratie opborrelen. Ik heb het paard waar ik op reed meteen in de handen van mijn groom gedrukt zodat ik niet oneerlijk zou worden. Die liep ermee naar de vrachtwagen. Ondertussen liep ik er achteraan met mijn ouders en was ik de hele tijd aan het mokken. Dat het niet ging. Dat ik niet kan rijden. Dat ik beter kon gaan schaken etc etc.
Waarschijnlijk zou ik door velen in dit topic al in het hokje "verwende trien die niets om haar paard geeft" geduwd worden. Echter was dat puur de emotie meteen na het falen. Tegen dat ik bij de vrachtwagen aankwam, was ik al terug bij zinnen, gaf ik het paard een klopje en zadelde met de glimlach af. We hebben er toen nog grapjes om zitten maken. :D Naderhand kwamen er ook een paar mensen om mij moed in te spreken en te zeggen dat ik echt niet mag opgeven.

Niet te snel oordelen!! Niet de jury van een splinter beschuldigen terwijl je zelf met een balk rondloopt. ;)