[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippepony

Berichten: 1031
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Fryslan boppe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:40

Ik lees ook even mee, ben wel benieuwd (:

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:14

Maar sommige jury's willen bv geen kleine paarden in de ring dat is geen fjord of fries ofzo hoe denken jullie daar dan over?
Mijn vriendin reed met een Epony bij de paarden bij alle jury's goede punten maar bij een niet en die gaf zelf toe dat ze haar liever niet zag rijden belachelijk toch

Hippepony

Berichten: 1031
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Fryslan boppe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:10

E-pony of paard maakt toch bijna niks uit? Is net zoiets als dat je geen haflinger Z wilt zien rijden, het slaat nergens op... :?

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:35

ik lees ook mee, heerlijk

Overigens ben ik na 12.5 jaar uit de sport sinds dec weer gestart, moet eerlijk zeggen ik heb standaard paard niks bijzonders maar de punten vliegen me wel om de oren en het commentaar van sommige jury's is zo leuk en lief :D tot nu toe geen slechte ervaringen

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:49

Ik lees ook mee, vind het allemaal wel interessant om te lezen. Ben zelf ook al jaren niet meer op cc geweest (behalve in de afgelopen 2 jaar 3 x een poging gedaan voor de grap in de B). Een keer eerste, en verder reed ik afgelopen zomer een merrie die niet rad liep op cc (de andere 2 x die ik gestart ben), en de ene x zelfs kreupel, toch wpen gehaald wat ikzelf wel erg bijzonder vond.

Voor de rest zullen we zien wat ik van het nieuwe cc-rijden ga vinden, aanstaand weekend start ikzelf weer voor het eerst na jaren L2.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:57

Ik reed ook dressuurwedstrijden met mijn fjord tussen de paarden.
Op een enkel jurylid na heb ik geen nare ervaringen. (die ene had ik op 't
protocol gezet dat dit geen geschikt paard was, en had 160 punten)

Verder kan ik mijn kamer behangen met oranje rozetten dus dat je niet kunt
winnen is ook onzin, ik heb 2 of 3 keer geen prijs gehad in alle wedstrijden van B tot M1.

Vanaf het M1 werd het lastiger, maar ik vind ook dat fjorden dan iets tekort komen.
Ze hebben die schwung en beweging ook gewoon vaak niet. (nee ik scheer nu niet alle
fjorden over 1 kam) Ik vind het er ook niet echt meer mooi en echt dressuurmatig goed uitzien :n

De juryleden hadden gelijk om steeds rond de 180 te geven, want zo was het ook gewoon.

De sfeer vond ik trouwens wel echt bagger vaak.. Er werd elkaar niets gegund en tijdens een
proef waarin ik een fout maakte en verkeerd reed, werd en hard om gelachen in de in rij-ring en
hoorde mijn vriendin die was: yes! ze rijdt verkeerd !! Dat vind ik echt sneu.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:56

Ik vind dat met de meeste mensen op concours wel redelijk te praten is hoor. Wij hebben vaak even een babbeltje met degenen die naast ons staan op de parkeerplaats, gezellig. Erger me af en toe wel eens aan asociaal gedrag in de inrijbak, maar verder beleef ik veel plezier aan wedstrijden.

Mandydb

Berichten: 768
Geregistreerd: 18-02-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:37

De paardensport is wel veel veranderd ja.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:38

Paardje1005 schreef:
De paardensport is wel veel veranderd ja.


:') Je bent 13, dat kun je toch helemaal niet weten.

Mandydb

Berichten: 768
Geregistreerd: 18-02-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:39

Maartenn schreef:
Paardje1005 schreef:
De paardensport is wel veel veranderd ja.


:') Je bent 13, dat kun je toch helemaal niet weten.



Ja klopt.
Ik heb een familie die veel met paarden heeft :P

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:46

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze 'opa' nogal een bult fantasie heeft...

En menig plaatser van reacties ook... :+

Malakay

Berichten: 248
Geregistreerd: 16-01-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:48

even een stipje. Ben benieuwd naar meer verslagen :)

Hippepony

Berichten: 1031
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Fryslan boppe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:40

Jammer dat dit topic al weer helemaal is doodgebloed! Ik ben namelijk ook wel weer benieuwd!

Wat ik ook vaak met wedstrijden zie is dat iedereen super chagrijnig is. Bijvoorbeeld bij het inrijden; uitschelden als je in de weg loopt enz. Of het inspringen, vlak voor de sprong langs rijden enzovoort. Erg vervelend.

Liefbeestje
Berichten: 151
Geregistreerd: 04-12-10

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:13

Op mijn eerste wedstrijd (B) met mijn Fries had ik al een heleboel nare blikken te pakken in de inrijbaan... Mijn Fries was voor het eerst van zijn leven alleen weg van stal, ook nog eens met de trailer en heeft op het wedstrijdterrein verschrikkelijk om zijn vriendjes geroepen... Natuurlijk dwars door het voorlezen van een proef van mijn voorgangster ( M1 ), ze ging tekeer tegen haar moeder dat ik zo'n kabaal maakte en dat ze daardoor niet goed kon rijden. Ik voelde me behoorlijk opgelaten, maar hoorde moeder tegen haar dochter zeggen: je moet toch altijd goed kunnen rijden? Ook met een beetje geluid op de achtergrond...

Tot nu toe heb ik diverse protocollen thuis liggen, waarop staat: Amazone heeft geen controle over haar paard... En dat is geheel terecht. Zodra ik een buiten wedstrijd heb is hij zo afgeleid door de omgeving dat hij vooral zijn eigen gang gaat. Ik heb tijdens 1 dramatisch slechte wedstrijd van een jurylid de mogelijkheid gekregen om de figuren in de proef dubbel te rijden, zodat mijn paard zich meer zou ontspannen. Die punten kon ik toch al vergeten, maar zo hebben we het wel positief kunnen afsluiten. Daar ben ik haar wel dankbaar voor en ben blij dat deze juryleden ook bestaan.

Helaas krijgen we ook wel de opmerking van juryleden dat hij maar gewoon een karretje moet gaan trekken. Dat is weinig motiverend.

Claartje23

Berichten: 146
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: oosterhout NB

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:47

Ik wilde toch even laten weten dat ik met plezier terugkijk op mijn ponytijd en inderdaad mis ik de sfeer als ik bv op een brabants kampioenschap als schrijfster ben.
De hele sport wordt meer individualistischer. Vroeger ging je met de ponyclub op pad met de tuigenwagen en vrachtwagen en moest je wachten op de parade en 4-tal rijden. Elkaar aanmoedigen hoorde er ook bij. Ook wel scheve gezichten gehad hoor, maar dat werd ook opgelost.
Als schrijfster op de kampioenschappen ook gezien dat een ruiter de balans gewoon niet had haar pony uit te zitten, maar ja, het ding loopt wel. Ik denk altijd maar zo dat die zichzelf wel tegenkomen, want als die terecht komen op een niet automaatje...
En de discussie over jury's: met mijn kleine paardje moest ik altijd ook heel netjes rijden om een wp te rijden bij de paarden, tegen grote bewegingswonders kon ik niet op. En natuurlijk weet je soms als je start dat je bij die jury niet al te veel punten kunnen verwachten, maar aan de andere kant heb je er ook die ze weggeven, dus in mijn ogen compenseerd dat ook een gedeelte. Als het echt goed is komen ze er toch niet onderuit.
Ik doe op wedstrijden nog altijd alsof ik gek ben ( of misschien ben ik dat ook) en groet degene die ik ken, maak praatjes met andere ruiters en wens ze succes bij de ring uitgaan.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:34

Ga nu met mijn dochter mee op concours bij de pony's en ik vind daar de sfeer toch gezelliger als op een groot paardenconcours misschien verbeeld ik me dit maar zo ervaar ik het wel

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:25

Wij hadden vandaag ook weer een superleuke dag op ponyconcours. Gezellig gekletst met andere ouders en elkaar succes wensen. Jurering was ook zeker correct.

Chica_x
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:20

Wat ben je zielig als je de concurrentie probeert te hinderen door extra veel herrie te maken zeg! Hetnet zelf nog nooit mee gemaakt op een wedstrijd, al is niet iedereen even vriendelijk...

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:44

QueenE schreef:
Ik twijfel over de geloofwaardigheid van de verhalen in dit topic, natuurlijk kom je wel eens dingen tegen waarvan je denkt húh?? En heb je wel eens punten die toch echt niet helemaal kloppen. Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden én met Friezen en meestal kan ik me prima in mijn punten vinden, soms een keer te laag maar ook soms wel eens te hoog. En ook ik heb wel eens te horen gekregen wat ik in vredesnaam met een pony op de wedstrijd te zoeken had, maar heb ook wel eens laarzen van een 'concurrent' mogen lenen omdat ik die van mij vergeten was :o Kan me echt niet voorstellen dat je zo vaak zulke rare verhalen mee maakt, en als het echt zo is, misschien toch eens wat minder naar andere mensen kijken ;)


Jammer dat je twijfelt aan de geloofwaardigheid. Niemand zegt toch dat het iedere dag gebeurt dat iemands paard of pony door de jury wordt afgekraakt? Maar de keren dàt het gebeurt onthouden mensen. En niet iedereen rijdt in dezelfde regio, en de ervaringen van sommige mensen zijn van langer geleden dan anderen. En niet alle juryleden zijn hetzelfde. Daarbij zijn er ook verschillen in onderlinge wedstrijden en KNHS wedstrijden mogelijk.
En natuurlijk zijn er af en toe ook mensen die denken dat het aan iedereen ligt dat hun matig presterende pony niet wint, behalve aan hen zelf. Maar wie zijn wij te bepalen dat iedereen liegt die iets zegt wat je zelf toevallig nog niet hebt meegemaakt. Verder kan het best zijn dat de KNHS tegenwoordig wat beter op klachten over juryleden let dan vroeger... wie weet.

_Apple_

Berichten: 2054
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:58

Ik lees ook mee, ik vind het soms ook vreselijk hoe het gaat.

Laatst had ik Clubkampioenschappen en wie zat er aan de bakrand te kijken, een meid die met haar d pony in het ZZ rijdt. Nou, je wil niet weten hoe zij en die vriendinnen van haar stonden te loeren. Mijn pony heeft nog niet echt wedstrijdervaring dus ik liet hem eerst heel even bij die enge hindernis kijken. Daarna startte ik en zoals verwacht vond hij de camerastanders eng. Nou, hij weigerde de eerste dus 2x , ik mocht nog doorgaan, daarna ging het echt heel goed, maar eenmaal bij hindernis 5, een flinke oxer, rijkelijk versierd, weigerde hij weer. Ik was uitgebeld, maar ik mocht toch nog doorgaan om het wel even af te maken. Tweede parcour alles foutloos. Die ZZ'er stond te kijken van nou wat heeft ze hem gegeven.
Die weigeringen kwamen gewoon van alle spanning. Dus ik ga dit jaar denk ik eerst lekker buiten rijden, bij ons heb je dan meestal veel minder mensen langs de ring. Voorlopig eerst even Dressuur.

Maar die ZZ'er deed dus ook mee. En een hele rare regeling was dat alle winnaars per categorie tegen elkaar moesten, dat waren: een Shetlander met een meisje van 8, een d , een E en nog een d (van de ZZ'er). Nou die ZZ'er die trapt en slaat dat arme beestje over dat parcour heen, en natuurlijk wordt zij clubkampioen, en in de ereronde zo hard gaan racen dat ze zowat die Shetlander omver racet. Nou vreselijk, dat ze daar niks van zeggen.... :(

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:56

yfkelover schreef:
Ga nu met mijn dochter mee op concours bij de pony's en ik vind daar de sfeer toch gezelliger als op een groot paardenconcours misschien verbeeld ik me dit maar zo ervaar ik het wel


Mensen die "alternatieve" rassen hebben zoals koudbloeds en IJslanders en dergelijke en naar speciale dagen gaan voor hun ras ervaren dat ook vaak. :j

Verder: iemand plaatste een opmerking dat het bij dressuurwedstrijden zo stil is in tegenstelling tot springwedstrijden. Het is inderdaad zo dat springpaarden meer herrie gewend lijken, al heb ik ook wel eens springpaarden afgeleid zien worden, maar bij dressuur vallen geluiden inderdaad meer op doordat het tijdens de proef stiller is, maar dat is wel zo handig als je de voorlezer wilt kunnen verstaan, en voor de voorlezer zelf is het ook wel zo fijn je stem na het voorlezen nog te hebben.

anne3000

Berichten: 678
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Lattrop

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:53

Ik heb een rijd een dressuur gefokte KWPN'er. Had laatst een 2 wegens aangaloperen (schoot iets weg) waar het niet moest. Een ander had precies het zelfde en had een 6 met als commentaar: Iets gespannen.
Ach ja... Maakt niet uit, jury zijn ook maar mensen.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:01

Klopt helemaal Zoolganger ik had eerder een Gelderspaard en die wedstrijden waren altijd super leuk om te rijden moest er wel een eind voor rijden met de trailer maar had dat er graag voor over

rosaprinces
Berichten: 409
Geregistreerd: 09-02-13

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:09

ik vind het juist veeel leuker als er bijvoorbeeld een tinker of fjord ofzo een dressuurwedstrijd rijd!

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:08

Ik vind het leuk om al die verschillende paarden aan het werk te zien op 1 dag... al kan ik me best voorstellen dat het ook een extra uitdaging is voor de juryleden om dat allemaal eerlijk te punten, want een Holsteiner die loopt als een toekomstig Grandprix dressuurkanon heeft nu eenmaal een hele andere manier van bewegen dan een Fries. :)