uiteinde teugels aan welke kant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K_vis
Berichten: 134
Geregistreerd: 09-08-10

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:41

Rechts inderdaad.

liesjeee

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: sexbierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:42

moeten de knotjes ook naar rechts ja?? haha ik heb ze altijd aar links omdat zijn manen naar links vallen :+ heb op concour daar nog nooit commentaar over gehad trouwens.. :D

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:43

kimmie88 schreef:
Teugels rechts en zweep links.
Waarom? Tja, waarom worden die regels verzonnen en waar zijn ze voor bedoled. Geen idee.
Bij sommige zoals de teugels en de zweep is er een reden te verzinnen maar niet met alles.
Zweep mag je ook niet wisselen op wedstrijd, die hoort de hele wedstrijd links te blijven


Zweep kan ook rechts op wedstrijd, mits je maar handig bent met groeten en hele zaak in linker hand kan houden.
Je mag hem niet van de ene naar andere kant doen, maar dat mag weer wel.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:43

kimmie88 schreef:
Teugels rechts en zweep links.
Waarom? Tja, waarom worden die regels verzonnen en waar zijn ze voor bedoled. Geen idee.
Bij sommige zoals de teugels en de zweep is er een reden te verzinnen maar niet met alles.
Zweep mag je ook niet wisselen op wedstrijd, die hoort de hele wedstrijd links te blijven

Ooh en waar staat dat in het regelement? :)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:44

staat het ook in het regelement dan dat de teugels rechts horen ?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:44

JoviBan schreef:
Het maakt dus inderdaad helemaal niets uit aan welke kant de teugels hangen en aan welke kant je op- of afstijgt.
We zijn immers geen krijgsridders. ;)


Natuurlijk voegt het voor het paard niets toe aan welke kant de teugels hangen.
De teugelvoering voor stang en trens kan ook op diverse wijzen, bijv. alles in 1 hand of 3 teugels in 1 hand en 1 in de andere, maar in de wedstrijdsport moet dat (tegenwoordig) op 1 manier; 2 teugels in elke hand.
Maar bij de wedstrijdsport heb je spelregels en een bepaalde etiquette. En daar gaat het om in dit topic.

Ik zou trouwens bij een ruiterbewijsexamen ook maar niet aan de rechterkant opstijgen; wedden dat dat uitmaakt? :D

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:46

Hm, weer wat geleerd en weer iets mega lastigs om af te leren ppffff

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:49

lovey_ou schreef:
kimmie88 schreef:
Teugels rechts en zweep links.
Waarom? Tja, waarom worden die regels verzonnen en waar zijn ze voor bedoled. Geen idee.
Bij sommige zoals de teugels en de zweep is er een reden te verzinnen maar niet met alles.
Zweep mag je ook niet wisselen op wedstrijd, die hoort de hele wedstrijd links te blijven

Ooh en waar staat dat in het regelement? :)


Geen idee waar dat staat, maar je mag met groeten niks in je hand hebben, dus ook geen zweep

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:51

dan kan je het topje van je zweep in je linker hand hebben snap je? :P Dus het kan wel

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:12

lovey_ou schreef:
dan kan je het topje van je zweep in je linker hand hebben snap je? :P Dus het kan wel


Ja, het kan, ik had hem meestal rechts vast, omdat ik dan aan die kant, nog een keer kontje kon sturen ;) .
Je wordt vanzelf handig in teugels bij het groeten in je linkerhand en zweep (die je rechts af hebt hangen.)

Ach en dan ben je M en dan mag je zweep toch niet meer mee (baal), weer probleem minder.

suikerklont

Berichten: 74
Geregistreerd: 15-07-10

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:30

Rechts en zweep links :P
Vind ik ook handiger omdat ik links ben

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:33

Damn wat ben ik blij dat ik geen wedstrijden rij :)
Ze hangen bij mij waar het het lekkerste hangt. :D

wel handig te weten waar het originele idee hiervoor vandaan komt..thanks Aardenhout :)

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:34

mijn uit einde van de teugels hangen altijd links.......waarom? geen idee,als ze rechts zouden hangen dan ''voelt'' dat niet fijn,is net zoiets voor mijn als met links moeten schrijven. :D
en als ik met zweep rijd dan wissel ik die af met links en rechts.

heb er nog nooit een opmerking overgehad dat ze verkeerd zouden hangen. :D

TijnieJjJ

Berichten: 1223
Geregistreerd: 19-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:37

Rechts inderdaad.
Maar ik heb ze altijd links.
Heel stom maar anders 'zit' het niet lekker, haha!
Heel stom en vervelend, iemand kan 100x tegen me zeggen je teugels naar rechts maar automatisch gooi
ik ze toch weer naar links. :+

Oh help.
Ik heb mijn zweep altijd rechts.
Blijkbaar doe ik het dus gewoon verkeerd om!
Als je je zelf eenmaal iets fouts aangeleerd hebt...
Maar ik heb dus zaterdag mijn eerste wedstrijd. :=
Zouden ze daar erg op letten? Ik kan wel heel sniekie gewoon mijn zweepje met mn linkerhand vast houden terwijl ik groet hoor, dat moet wel lukken. Hahaa. :')

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:44

ik weet dat het rechts hoort, maar ik vind het stom genoeg ook lekkerder als het links hangt :o ook als ik dan eens m'n instructeur laat rijden en ik stap daarna om en als hij dan de teugels "op maat" houdt terwijl ik het overpak... dan hangt de teugel rechts, kan ik niet fijn mee rijden :n gaan dan tocht weer naar links :+

Ik heb nog nooit een opmerking gehad van een jury of instructie :Y) dus volgens mij wordt er niet zo zwaar aan getilt.

Dat de teugel met de gesp de rechterteugel is dat wist ik niet, weer wat geleerd :Y)

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:09

ik heb teugels altijd naar links...met rechts heb ik tijdens concour zweep vast...thuis rijd ik meestal zonder zweep...knotjes heb ik ook aan de rechterkant zitten..

heb er trouwens ook nooit commentaar op gehad dat ik mijn teugels links heb hangen..terwijl ik wel al hele poos concoursen rijd

laResidence
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Twente

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:23

Ruitersport kent een heleboel gewoontes die voortkomen uit eeuwenlange traditie. Je kunt overal wel vraagtekens bij gaan plaatsen (waarom heeft bijv. een paard "benen" en een blindegeleidehond, ook edel toch, poten) of je kunt de traditie in ere houden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:54

Ik heb de lus altijd rechts hangen, als hij links hangt kan ik echt niet fijn rijden :n De gesp van de teugels heb ik inderdaad altijd aan de rechterteugel, wist niet dat dat ook echt zo hoort, maar ik vind het van boven er beter uitzien als dat stukje leer naar rechts gaat (tja, zie je alleen als je je teugels losgooid, maargoed).. :Y)

Zweep heb ik in 'training' altijd aan de binnenkant, op wedstrijd links of geen zweep.

De (hengsten)vlecht zit altijd links, omdat ik hem rechts niet kan vlechten en ik vind het ook makkelijker met de teugellus.

horsefashion
Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-10

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:42

lus hangt altijd rechts en zweep heb ik rechts.

annaaube

Berichten: 1013
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Hoorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:13

Steef schreef:
Ik doe ze eigenlijk altijd naar de kant waar mijn zweep niet zit, weet niet waarom :=

Ik ook (:
zou je daar punten aftrek voor krijgen?

horselover7
Berichten: 208
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:14

had echt geen idee. heb vandaag ff gekeken en ik heb ze rechts hangen. onbewust goed dus:D

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:20

Ik heb het altijd links, rechts voelt zo raar.
Daar ga ik me niet druk om maken hoor, nooit geweten dat er uberhaupt een regel voor was. :+
Verder ben ik best braaf dus ik vind dat ik hiermee mag verzuimen. :D

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:32

Ik heb mijn teugels altijd naar recht hangen, is mij zo aangeleerd en gooi ze automatisch naar rechts als ik de teugels op maat maak om op te stappen.

Zweep heb ik altijd aan de binnenhand.

ARhythmical
Berichten: 482
Geregistreerd: 08-04-08
Woonplaats: Dalfsen

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:44

Ik ben commandant van een viertal ( klasse L cat AB) en tijdens deze wedstrijden wordt er echt opgelet of de teugels rechts afhangen en met de inspectie wordt oa gekeken of de rechterteugel de teugel met het gespje is.
Zweep links of rechts maakt niet uit ( wel allemaal een zweep of juist geen) Vrijdag komen we weer aan start op de Drentse kampioenschappen!

leentje91
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:24

ik doe ze ook altijd rechts!

xxx