uiteinde teugels aan welke kant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:21

omdat ik een ponytje rij valt het op dat ik soms nogal veel teugels over heb. Nu kreeg ik van de jury te horen dat mijn teugels aan de verkeerde kant hingen. Ze hingen aan de linkerkant ipv aan de rechterkant. Maar eerder kreeg ik hetzelfde commentaar, maar dan juist andersom.

Ik vind het echt nergens over gaan, maar heb geen zin in gezeur dus aan welke kant moet het uiteinde van je teugels nou hangen. links of rechts als je op je paard zit?

Peche_
Berichten: 238
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:23

rechts, zoals het moet..

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:26

Rechts idd :j

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:28

Rechts.
En de rechterteugel is de teugel met de gesp.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:28

Rechts :)

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:34

Ik doe ze eigenlijk altijd naar de kant waar mijn zweep niet zit, weet niet waarom :=

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:36

Ik heb hem altijd aan de binnekant, ik gooi m ook over als ik van hand verander op het moment dat ik een pasje blijf zitten. Automatisme :Y)

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:36

het schijnt rechts te zijn, maar ik heb ze altijd links. Als ze naar rechts hangen vind ik dit niet fijn. Heb er nog nooit commentaar op gehad. Zou het ook muggenzifterij vinden....

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:36

__Nathalie__ schreef:
Ik heb hem altijd aan de binnekant, ik gooi m ook over als ik van hand verander op het moment dat ik een pasje blijf zitten. Automatisme :Y)


dat lijkt me heel rommelig. net zoals elke keer je zweep overpakken als je van hand verandert

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:37

Rechts en ik kan je ook meteen vertellen waarom dat is.
Dat is van vroeger, toen er nog met zwaard werd gereden.
Het zwaard hing meestal aan de linkerkant, als je teugels daar ook hingen, kwam je in de war met zwaard en teugel en viel je van je paard!
Vandaar dat ook nu nog de teugels aan je rechterkant horen af te hangen.
Maar ook nu met afstappen is het veiliger als de lus aan de rechterkant hangt, je stapt n.l links af en op en kan dan niet in de teugel komen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:40

Setteli schreef:
__Nathalie__ schreef:
Ik heb hem altijd aan de binnekant, ik gooi m ook over als ik van hand verander op het moment dat ik een pasje blijf zitten. Automatisme :Y)


dat lijkt me heel rommelig. net zoals elke keer je zweep overpakken als je van hand verandert


Ik rij bijna nooit met zweep dus dat scheelt al weer maar idd die pak ik ook over :P
Het valt nooit iemand op dat ik me teugels omgooi dus zal wel mee vallen :D Op wedstrijd ook nooit wat over gehoort.

Ik heb wel meer van die rare dingen :+ mijn swap heb ik nog net niet halve wege vast :+ die steekt een heel eind uit aan de boven kant van mn hand dus die heb ik onder het handvat vast.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 09-08-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:40

Aangezien wij geen oorlog voeren met ons paard en geen zwaard bij ons dragen als we gaan paardrijden, is er dus geen enkele reden om de teugels rechts te leggen of links op of af te stijgen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:44

IK geef alleen aan waar het vandaan komt en het zal mij een worst wezen waar iemand het uiteinde van zijn teugels laat afhangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:51

aerdenhout1 schreef:
IK geef alleen aan waar het vandaan komt en het zal mij een worst wezen waar iemand het uiteinde van zijn teugels laat afhangen!

Grappig. :D Je schreef net namelijk zelf dit:
aerdenhout1 schreef:
Vandaar dat ook nu nog de teugels aan je rechterkant horen af te hangen.
Maar ook nu met afstappen is het veiliger als de lus aan de rechterkant hangt, je stapt n.l links af en op en kan dan niet in de teugel komen.

Volgens jou hoort het dus zo. ;)

Het maakt dus inderdaad helemaal niets uit aan welke kant de teugels hangen en aan welke kant je op- of afstijgt.
We zijn immers geen krijgsridders. ;)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:53

ik vraag me zoiezo af hoe lang je teugels wel niet moeten zijn om er met afstappen in te kunnen komen?

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:56

Ik heb ooit (verkeerd) geleerd dat het gespje van je teugel naar links hoort te wijzen en het lusje ook links hoort te hangen :j ...ben braaf zo opgevoed oftewel heb het vanaf mijn 6de opgevolgd...of is het er nu ingedrild :') , maar iig zou het mega lastig vinden om het te moeten wijzigen als je daar echt op afgerekend kunt worden..ppffff regeltjes regeltjes

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:56

aerdenhout1 schreef:
Rechts en ik kan je ook meteen vertellen waarom dat is.
Dat is van vroeger, toen er nog met zwaard werd gereden.
Het zwaard hing meestal aan de linkerkant, als je teugels daar ook hingen, kwam je in de war met zwaard en teugel en viel je van je paard!
Vandaar dat ook nu nog de teugels aan je rechterkant horen af te hangen.
Maar ook nu met afstappen is het veiliger als de lus aan de rechterkant hangt, je stapt n.l links af en op en kan dan niet in de teugel komen.

Volgens mij is het zo dat ze rechts moeten ivm het dames zadel omdat ze anders met hun voet in de teugel verstrikt raken. Dat is mij vertelt. Dat van het zwaard heb ik nog nooit gehoord :Y)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:19

lovey_ou schreef:
aerdenhout1 schreef:
Rechts en ik kan je ook meteen vertellen waarom dat is.
Dat is van vroeger, toen er nog met zwaard werd gereden.
Het zwaard hing meestal aan de linkerkant, als je teugels daar ook hingen, kwam je in de war met zwaard en teugel en viel je van je paard!
Vandaar dat ook nu nog de teugels aan je rechterkant horen af te hangen.
Maar ook nu met afstappen is het veiliger als de lus aan de rechterkant hangt, je stapt n.l links af en op en kan dan niet in de teugel komen.

Volgens mij is het zo dat ze rechts moeten ivm het dames zadel omdat ze anders met hun voet in de teugel verstrikt raken. Dat is mij vertelt. Dat van het zwaard heb ik nog nooit gehoord :Y)



Dat is inderdaad ook een verhaal dat er aan vast hangt! :))
Maar nogmaals, het "hoort" inderdaad aan de rechterkant af te hangen.
Wat iedereen daar mee doet moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Alleen zou ik, als het me net een winstpunt zou schelen, ze toch maar aan de rechterkant af laten hangen. :D
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-08-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xamyyx

Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Roosendaal

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:25

Rechts dus.. ;)

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:34

aerdenhout1 schreef:
lovey_ou schreef:
Volgens mij is het zo dat ze rechts moeten ivm het dames zadel omdat ze anders met hun voet in de teugel verstrikt raken. Dat is mij vertelt. Dat van het zwaard heb ik nog nooit gehoord :Y)



Dat is inderdaad ook een verhaal dat er aan vast hangt! :))
Maar nogmaals, het "hoort" inderdaad aan de rechterkant af te hangen.
Wat iedereen daar mee doet moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Alleen zou ik, als het me net een winstpunt zou schelen, ze toch maar aan de rechterkant af laten hangen. :D

Wat mensen toch ook allemaal verzinnen :')

Ik persoonlijk irriteer me er ook aan als andere mensen hun teugels links hebben. Maar ik merk ook wel dat er vaak niks van word gezegt. Tenminste bij mij op stal dan

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:36

waarom zou je er wat van moeten zeggen dan? je hebt er toch geen last van?

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:37

[quote="lovey_ou]
Ik persoonlijk irriteer me er ook aan als andere mensen hun teugels links hebben. Maar ik merk ook wel dat er vaak niks van word gezegt. Tenminste bij mij op stal dan[/quote]

Oei, maar goed dat je mij dan nooit ziet rijden, heb die teugels wel rechts trouwens.
Maar stap nog wel eens vrolijk rechts op of af...

vlechtjes horen ook naar rechts, snap ook nooit waarom dat nou perse is.
Als het maar netjes gevlochten is lijkt mij.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:38

Ik bedoel de gene die les geeft. Want het kan zoals aerdenhout zegt misschien net een winstpunt schelen :P Mij maakt het opzich niet heel veel uit afgezien dat ik het raar vind staan.

newamsterdam
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-10

Re: uiteinde teugels aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:39

rechts!!!!

je kan het ook opzoeken op google!
maar officeel RECHTS!!!!

Xxxxx newamsterdam

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:41

Teugels rechts en zweep links.
Waarom? Tja, waarom worden die regels verzonnen en waar zijn ze voor bedoled. Geen idee.
Bij sommige zoals de teugels en de zweep is er een reden te verzinnen maar niet met alles.
Zweep mag je ook niet wisselen op wedstrijd, die hoort de hele wedstrijd links te blijven