Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:35

Sannens schreef:
Ik haak graag aan! Ik wilde al jaren een kerstdorpje maken (en vriendlief ook) maar we hebben ons er nooit aan durven wagen. Dit jaar liep ik door de intratuin en daar waren veel huisjes flink afgeprijsd, ik denk huisjes van eerdere jaren? Die specifieke huisjes kon ik ook niet vinden op de website namelijk. Dus nu hebben we een leuke kleine start!

[ [url=m/rwos3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben aan het opzoeken hoe ik het beste een ondergrond kan maken. Ik hou wel van knutselen/schilderen. Dus ik denk dat het een piepschuim plaat gaat worden die ik beschilder. De losse sneeuw, is dat zo’n zakje dat jullie aanschaffen? Ik heb katten dus ik wil het wel graag veilig doen voor hun.


Een leuk begin! Zeker als ze in de aanbieding zijn.

Ik gebruik inderdaad sneeuw uit een zakje. Ik heb alleen geen idee of het veilig is voor huisdieren, wij hebben alleen wat sluierstaarten, die merken er weinig van ;)

Ik ben inmiddels een stuk verder dit jaar, de huisjes staan, het licht zit er grotendeels in. Heb veel nieuwe poppetjes dit jaar, dus dat is leuk, verder alleen wat nieuwe lampjes. Ik wilde ook nog een riviertje maken in het bos (rechts op de foto), maar daar moet ik eerst nog even kit voor halen.

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:43

Hoe werkt dat nou met de lichtjes in de huisjes? Moet je die allemaal apart aanzetten?

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:49

Iris82 schreef:
Hoe werkt dat nou met de lichtjes in de huisjes? Moet je die allemaal apart aanzetten?


Bij Lemax huisjes standaard wel, er zit een snoer met een schakelaar aan waar batterijen in gaan. Ik heb van Lemax splitters gekocht. Dat is een adapter die meerdere aansluitingen heeft voor verschillende huisjes. Ik geloof dat er vier of zes huisjes op één splitter kunnen. Voor de accessoires zoals kerstbomen en straatlantaartjes is er een aparte splitter beschikbaar.
Ik heb die splitters op een verlengsnoer zitten die in een slim stopcontact gaat. Zodra onze Twinkly lampjes binnen en buiten aan gaan, gaat het kerstdorpje ook aan.

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:18

Tazzey schreef:
Iris82 schreef:
Hoe werkt dat nou met de lichtjes in de huisjes? Moet je die allemaal apart aanzetten?


Bij Lemax huisjes standaard wel, er zit een snoer met een schakelaar aan waar batterijen in gaan. Ik heb van Lemax splitters gekocht. Dat is een adapter die meerdere aansluitingen heeft voor verschillende huisjes. Ik geloof dat er vier of zes huisjes op één splitter kunnen. Voor de accessoires zoals kerstbomen en straatlantaartjes is er een aparte splitter beschikbaar.
Ik heb die splitters op een verlengsnoer zitten die in een slim stopcontact gaat. Zodra onze Twinkly lampjes binnen en buiten aan gaan, gaat het kerstdorpje ook aan.


Ik heb het inderdaad ook zo! In plaats van een slim stopcontact heb ik er timers tussen zitten. Alles wat je hierboven ziet zit op 6 adapters.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:25

Marisje76 schreef:
Vandaag weer een beetje geknutseld..ik vind het lastiger dan gedacht dat werken met piepschuim.
De bedoeling is dat de skischans in het dorpje eindigde daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien.
De ruimte ga ik opvullen met pur dan lijkt het op rotsen
Het hegje heb ik zo maar even snel neergezet, dat wordt een hekje.
Wordt vervolgd....

[ [url=m/tCzdPx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een tippie: mocht je spuitlijm willen gebruiken voor mos of sneeuw enzo: dat vreet je piepschuim op :)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:41

Ik heb nu spuitlijm gebruikt van de Gamma en dat gaat prima..misschien merk afhankelijk

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 01:20

Die van de action vreet je piepschuim op:) maar good to know dat die van gamma wel goed is.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 01:24

Ik heb wat Dickensville huisjes gekocht, deze gingen uit de collectie en waren hier in het filiaal van de GroenRijk voor bijna de helft *\o/*

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:27

Tazzey schreef:
Iris82 schreef:
Hoe werkt dat nou met de lichtjes in de huisjes? Moet je die allemaal apart aanzetten?


Bij Lemax huisjes standaard wel, er zit een snoer met een schakelaar aan waar batterijen in gaan. Ik heb van Lemax splitters gekocht. Dat is een adapter die meerdere aansluitingen heeft voor verschillende huisjes. Ik geloof dat er vier of zes huisjes op één splitter kunnen. Voor de accessoires zoals kerstbomen en straatlantaartjes is er een aparte splitter beschikbaar.
Ik heb die splitters op een verlengsnoer zitten die in een slim stopcontact gaat. Zodra onze Twinkly lampjes binnen en buiten aan gaan, gaat het kerstdorpje ook aan.


Wat is een slim stopcontact? O:)

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:13

Een slim stopcontact kun je aansturen via domotica, dus iets als Homey, of Google. Bij ons zijn een aantal stopcontacten zo ingesteld dat als wij wakker worden, dus de wekker gaat, dan gaan ze aan en gaan dus alle kerstlichtjes aan. In de avond als wij gaan slapen en het laatste licht in de slaapkamer uit doen gaan die stopcontacten ook uit. Je kunt ook het stroomverbruik aflezen van die stopcontacten.
Het zijn echt ideale dingen.

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:45

Ik volg ook graag mee!
Wij hebben vandaag ons eerste aankoop gedaan een mooie molen. We vonden hem beide enorm gaaf en willen langzaam wat gaan uitbreiden
Afbeelding

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:39

Oh, die is ook erg gaaf!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:35

Zo ...vandaag een productief dagje, aan de slaggitaar met de pur..jeetje wat is zo'n bus snel leeg ik moest nog extra tripje maken om bij te halen.

Nog niet helemaal zoals het moet worden maar hier alvast een beetje een indruk

Afbeelding

En close up van links naar rechts
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben erg tevreden met mn skipiste..het was bloed zweet en tranen bijna maar hij is goed gelukt. Als er straks kunstsneeuw op ligt is het helemaal prima.

Misschien morgen of anders woensdag ga ik de rotsen verven...zo komt het iedere keer stukje verder af

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:41

Gaaf hoor!

Ik was internet aan het afstruinen voor Cowboy of western figuurtjes maar dat is nog niet zo makkelijk :)

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:09

Marisje76 schreef:
Zo ...vandaag een productief dagje, aan de slaggitaar met de pur..jeetje wat is zo'n bus snel leeg ik moest nog extra tripje maken om bij te halen.

Nog niet helemaal zoals het moet worden maar hier alvast een beetje een indruk

[ [url=m/BjBuuI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En close up van links naar rechts
[ [url=m/8PADin.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fMRryC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r8mV8o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben erg tevreden met mn skipiste..het was bloed zweet en tranen bijna maar hij is goed gelukt. Als er straks kunstsneeuw op ligt is het helemaal prima.

Misschien morgen of anders woensdag ga ik de rotsen verven...zo komt het iedere keer stukje verder af


Oh wauw! En de pur zijn dan rotsen of wordt dat ook sneeuw? Ik ben echt vet benieuwd hoe het wordt.

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:32

@Marisje: ziet er goed uit! Een skipiste staat hier ook voor ooit nog op m’n verlanglijstje, maar dan moet er weer uitbreiding komen en hij is nu al groot genoeg…

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 05:09

Oohhh top een kersthuisjes topic.

Wij hebben ook een dorp op het dressoir. Volgend weekend als we tijd hebben er aan beginnen. Ook hier elk jaar iets nieuws :D

M'n schoonouders ook, die hebben eerste huis voor dit jaar al gekocht.

Ben nog op zoek naar een treinbaan voor in m'n dorpje, maar dat vind ik lastig

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:04

x_Jeanine_x schreef:
Oohhh top een kersthuisjes topic.

Wij hebben ook een dorp op het dressoir. Volgend weekend als we tijd hebben er aan beginnen. Ook hier elk jaar iets nieuws :D

M'n schoonouders ook, die hebben eerste huis voor dit jaar al gekocht.

Ben nog op zoek naar een treinbaan voor in m'n dorpje, maar dat vind ik lastig

Dan had je gister op de beurs in Houten moeten zijn. Ik kocht daar voor 25 euri's een hele doos vol oude Märklin rails, inkl wissels en nog wat klein grut :$
Kon ik echt niet laten liggen.

Hier heb je ook nog een optie: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... 5-november
In Brabant: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... bij-boxtel
Limburg: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... oonsteling

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:17

Wij hebben een lemax treinbaan in het dorp.

Stiekem vinden we Lego treinen vee leuker dus zitten erover te denken een Lego kersttrein te laten rijden.
Dit hebben we pas bedacht toen het dorp al stond dus willen bij het afbreken iig passen of die rails überhaupt past of dat de bocht te groot wordt voor de diepte van het dorp.

Qua stroom heeft mijn man kabeltjes gemaakt die aan een soort kastje aangesloten zijn. Door dit kastje aan en uit te zetten kan ik mijn hele dorp in 1x aan zetten.
Hoewel hij het niet meer als werk doet is hij als elektricien opgeleid dus heb er wel vertrouwen in dat dit ook veilig is.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:24

moi22 schreef:
Wij hebben een lemax treinbaan in het dorp.

Stiekem vinden we Lego treinen vee leuker dus zitten erover te denken een Lego kersttrein te laten rijden.
Dit hebben we pas bedacht toen het dorp al stond dus willen bij het afbreken iig passen of die rails überhaupt past of dat de bocht te groot wordt voor de diepte van het dorp.

Qua stroom heeft mijn man kabeltjes gemaakt die aan een soort kastje aangesloten zijn. Door dit kastje aan en uit te zetten kan ik mijn hele dorp in 1x aan zetten.
Hoewel hij het niet meer als werk doet is hij als elektricien opgeleid dus heb er wel vertrouwen in dat dit ook veilig is.

Je kunt er ook nog voor kiezen om een treintje heen-en-weer te laten rijden. Scheelt je de diepte van de bochten.
Even zoeken op "pendelautomaat" de keuze is reuze :j

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:53

Ik ga ook starten met een kerstdorp. Hij komt op de eettafel. Wat gebruiken jullie als ondergrond, een plank ofzo???

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:30

Ik heb idd een plank met daarop piepschuim.
Het pur wordt idd rotsen met daarop nog mos en strooisneeuw. Ben zelf ook benieuwd hoe het gaat uitpakken >;)

Mn man begint nu al dat hij het te klein vind , hij wil het eigenlijk nog een plank naar voren doen zodat we plek hebben voor een groot plein etc. Maar dat is iets voor volgend jaar eerst maar eens dit afmaken

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:37

Bo_Y schreef:
Ik ga ook starten met een kerstdorp. Hij komt op de eettafel. Wat gebruiken jullie als ondergrond, een plank ofzo???


Hij komt bij ons op een glazen tafel die een glazenplaat heeft. Daar gaat een witte flexie delen op en daarover een dikkere sneeuwdeken. Ik knip in beide lagen gaatjes voor kabels en lantaarnpaaltjes zodat die op de glasplaat vastgeplakt kunnen worden met Sticky Max.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:32

Ik stuur mijn man op pad voor een plankje en piepschuim.

Ik heb wat leuke dingen gehaald bij de tuinland en wat ik daar niet kon vinden besteld.

Ook is het plan klaar, dus als alles binnen is kan ik bouwen.

Hij wordt 85*60, dus niet heel groot. Maar als starter groot zat

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:28

Hier ook weer langzaamaan begonnen.

Ik gebruik piepschuim platen (van de isolatie afdeling van de bouwmarkt, stuk goedkoper). Hoe snijden jullie figuren in je piepschuim? Dus de wat gedetailleerder dingen. Ik deed dat altijd met zaagjes en mesjes en zo, maar iemand vertelde laatst dat hij een soldeerbout gebruikt… Kan dat echt? Wordt dat niet veel te heet? :+