[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:09

femke_harley schreef:
Is er iemand bekend met Hartog 5* Star Complete care senior?


Daar loopt ook een topic over.

Ik wilde het proberen, maar het is hier nergens op voorraad en heb geen zin om te bestellen steeds. Voor de 2 oudsten nu voor de ochtend als de rest lucerne krijgt, fibrebeet meegenomen en dat eten ze goed.

Na de winter voer ik altijd anders en ga ik er nog eens naar kijken.

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:24

@Marije_jiplover: bedankt! Is het fijner en zachter dan bijv. luzerne of grasmix?

@superpony: ik voer inderdaad al Fibrebeet, daarvan krijgt ze nu de aanbevolen hoeveelheid. Maar ben opzoek naar iets met meer structuur/vezels, als aanvulling. Zodra ze de wei op gaan, gaat hier ook het voer een flink stuk terug in hoeveelheid.

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 17:51

Veel zachter ja.
Grasmix krijgt die van mij ook nog, maar die is soms wat aan de stugge kant.
Ik mix 't nu dus soort van door elkaar.

ellepel

Berichten: 47379
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:27

de fibrenuggets dan?
ik meng dat met de fibrebeet. de nuggets hebben meer structuur.
gewoon zo geweekt vinden de paarden bij mij het niet lekker, dus meng ik het met fibrebeet en seniores priores..
gaat harstikke goed!

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:28

hier alweer een tijdje van de Vente Lucerne af, hij at het niet meer goed en het hooi gaat wat beter lijkt wel.

Dus Chico staat nu weer op:
*1 heel groot hooinet wat ik dagelijks vul om 17.00 uur en het is nooit op de volgende dag om 17.00 uur. Soms krijgt hij een baal hooi niet lekker weg door zijn gebit en dan gooit de stalhouder een andere pluk hooi in de box voor hem met voeren. Dan gooi ik het net leeg als ik kom, de rest eet het wel op. :D
*Verder krijgt hij s-morgens en s-avonds een kilo veulen/merrie brok van Vente, dat is een brok met meer eiwitten erin.
*Ik voer hem slobber met vitamine E.

Verder had ik de Lucerne van Havens geprobeerd, maar dat was veel te stoffig en gruizig voor hem op te eten dat lustte hij niet en zat duidelijk in de weg in keel / hals
En de Hay-chunks geprobeerd, die vindt hij niks en vindt ik door de stal terug...

Hier gaat het nu goed op.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:48

Hier blijft het ook zoeken.. Meneer besloot dat hij de Wiesencobs van Marstall en de Fibrenuggets van Pavo niet meer lekker vond :evaw:
Ik mengde dit met een schep Seniores Priores en hij is tot nu toe de hele winter mooi op gewicht, ondank dat hij praktisch geen hooi meer kan eten.
Nu dus over op de grasbrok van Hartog en deze eet hij graag. Fingers crossed dat hij t blijft eten, want die grasbrokken (van welk merk dan ook) lijken wel echt iets toe te voegen!

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:13

Er staan hier in de opfok wat gebits-problemers en die krijgen nu ook Semiores Priores....ik heb het ooiit geprobeerd maar hij moest het niet, nu weer een schep getest maar met een snuif in de voerbak en een minachtende blik was het klaar..... hahaha

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:14

Ik geef dus altijd wiesencobs, nu nuggets en dan in de winter speedibeet bij.

Dit jaar gaf ik 's ochtends toch maar een schep lucerne digest van Hartog om ze iets te geven.

De shet mist alle tanden en kiezen en de merrie mist ook 1 kies, dus had voor hun voor de ochtend al even fibrebeet, maar de merrie lijkt het toch niet geweldig te vinden. Ik zet ze op een rijtje, maar ze ruilen toch en dan vindt blijkbaar haar dochter het wel lekker en stond zij steeds lucerne te eten. Zet ze nu dus wel meer apart.

Ze eet wel goed, hooi ook, maar ze krijgt snel dikke benen van lucerne en ik zie haar veel te vaak een periode niet eten, dus ze leek iets in te vallen. Maar dat is snel weer bijgetrokken.

De shet eet in de schuur en begon daarna aan de ton lucerne, dus ook onzin om hem dat niet te geven eigenlijk.

Weet nog niet wat we gaan doen. Tandarts komt wel weer binnenkort.

SP vind ik echt geen mooi spul. Fijn dat paarden het er goed op doen, amar de ingredienten vind ik niet geweldig. Aan de andere kant, als ze daar hun laatste dagen op moeten staan, maakt dat verder ook niet meer uit.

ellepel

Berichten: 47379
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:56

jouw laatste zinnetje.
dat is het hem net.
ik vind de ingrediënten ook niet geweldig, maar merk wel dat het toch wel wat toe voegt aan de voeding.
als ik alleen nuggets of fibrebeet doe dan eten ze het ook nog es niet.
en prijstechnisch is het ook prima te doen

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:21

Van het weekend de senior complete gehaald van Hartog. Tot nu toe ben ik zeker tevreden over de structuur en ze eet het goed.

Ze krijgt nu in de ochtend en avond per voerbeurt:
- 200 gram fibre beet
- 50 gram vital complete
- 200 gram fibre force
- 1/2 schep hartog senior complete (kijken of we dit langzaam wat kunnen verhogen)

En als we er overdag nog zijn (min. 3 keer per week, soms 4)
- 200 gram fibre beet
- 1/4 schep slobber
- 1/2 schep hartog senior complete

En dan nu in de avond om 20.30 uur 3 kg hooi en om 23.00 uur nog 2 kg hooi. Hier doet ze meestal wel de nacht mee. Overdag krijgt ze voordroog gevoerd, zo'n 1,5kg/2kg per keer (3x per dag).

Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen. Nu ik hooi voer in de avond i.p.v. voordroog (krijgt ze iets minder makkelijk weg) zie ik wel positief verschil.

Heerlijk als ze straks weer op de wei staat, scheelt een hoop :D

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:42

hier had ik Hartog 5* star complete care senior gekocht.
Het is dezelfde troep als de lucerne van Havens die Chico niet lust, het is véél te fijn, stoffig en gruizig. Hier heeft hij gewoon last van met eten en gaat ook hoesten ervan.
Wéér een zak gekocht die niet opkomt :7 dus maar weer aan stalgenootjes geven...
Ach, ik weet wel wat hij NIET lust in elk geval mocht het zover komen dat hij geen hooi meer eet, hahaha

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 10:50

Misschien is Grasmix van Hartog dan wel wat voor die van jou?
Dat is wat grover.
Of de Compact gras, dat is nog grover.
En Optiform van Mijten is ook net wat structuurrijker dan de Senior care van Hartog, maar wel fijner van structuur dan de 2 die ik hierboven noem.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:30

Yep, grasmix lust hij wel! Bengewoon diverse dingen aan testen voor áls hij echt geen hooi meer eet.
Tot nu toe blijf ik Vente Lucerne het lekkerste vinden om te voeren.

Anoniem

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:32

Weet iemand waarom bietenpulp meestal als extra / aanzetter wordt getipt?
Is dat vooral ook door de werking voor de darmen?

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:18

ik heb werkelijk geen idee, ik vind het rommel... al die uren weken voor het gegeven mag worden vind ik een risico wanneer je afhankelijk bent van anderen met voeren.
Daarbij vind ik het in de zomer erg smerig worden met warmte / vliegen / korst erop/ stinken, dat vind ik ook van de Seniores Priores.

Anoniem

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:24

Rommel? Nou ik vind het juist mooi spul.
Zeker de speedibeet, kwartiertje weken en klaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:33

Ik geef de speedibeet eigenlijk alleen va September tot.....einde winter zo een beetje. Echt als extra omdat ze 24/7 buiten staan zonder dekens. Dan kies ik inderdaad speedibeet boven iets anders vanwege de gunstige werking op de darmen.
Weken is zo gebeurt. Maak het klaar en zat andere dingen in tussentijd te doen altijd.
Bij laatste ronde zet ik de fibrebeet voor 2 oudjes klaar voor de volgende ochtend. Maar zodra het warmer wordt, doe ik dat niet meer.

Ze eten hier ook nog hooi en alles wat ik aanvul wil ik het liefst toch vezelrijk doen. Dus liever speedibeet, wiesencobs/nuggets, grasmixen etc boven een gewone slobber ( granen/zeer tijdelijke buikvuller )

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:41

Anoniem schreef:
Weet iemand waarom bietenpulp meestal als extra / aanzetter wordt getipt?
Is dat vooral ook door de werking voor de darmen?


Goed verteerbare ruwcelstof die veel energie levert. Laag in suiker en zetmeel.

Slmt9

Berichten: 4830
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:26

Ik ben ook geen bietenpulp fan meer. Heb het jaren op en af geprobeerd, het heeft hier alleen gezorgd voor gasvorming, een optisch vollere buik, maar hij komt er niets van aan.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:35

echte bietenpulp is niet te vergelijken met speedibeet. de vraag ging over bietenpulp vandaar mijn reactie.
en zoals ik zei: wanneer je voeren in eigen hand hebt ok maar wanneer je van een ander afhankelijk bent: wie zegt dat het lang genoeg geweekt is ???? of te lang in de hitte staat...

Vroeger werkte ik op een kinderboerderij, werkelijk álles kreeg echte bietenpulp, emmers vol werden dag ervoor geweekt en ieder kreeg een schep met wat aanvulling die per diersoort afhankelijk was, granen, brokjes, etc. Ik vond het toen al een goedkope manier van dieren voeren ipv voor ieder dier gewoon eigen voer ( schaap, geit, lama, hertjes, pony, etc etc)

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:21

Newallure schreef:
Anoniem schreef:
Weet iemand waarom bietenpulp meestal als extra / aanzetter wordt getipt?
Is dat vooral ook door de werking voor de darmen?


Goed verteerbare ruwcelstof die veel energie levert. Laag in suiker en zetmeel.


Mee eens! Voor de darmwerking is het goed.
In brok zit toch vaak veel zetmeel en granen ipv vezels.

Ik ben er blij mee zeker voor oudjes die slecht ruwvoer weg krijgen.
Nu voer ik het niet enkelvoudig. Hij krijgt een mix van nuggets, seniorslobber van masters, fiberbeet, zemelen en nog senior slobber van Duits merk.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:25

ElCamino schreef:
Yep, grasmix lust hij wel! Bengewoon diverse dingen aan testen voor áls hij echt geen hooi meer eet.
Tot nu toe blijf ik Vente Lucerne het lekkerste vinden om te voeren.


Die van mij vind nu hele andere dingen lekker dan toen hij nog wel kon malen .
En wil nu juist wel weer hooi en kuil hebben om er op te sabbelen en wat van te eten.
Het blijft echt maatwerk

Hij wordt 34 en heeft nu al ruim 3 jaar nog maar 2 kleine vlakke maal vlakken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:24

ElCamino schreef:
echte bietenpulp is niet te vergelijken met speedibeet. de vraag ging over bietenpulp vandaar mijn reactie.
en zoals ik zei: wanneer je voeren in eigen hand hebt ok maar wanneer je van een ander afhankelijk bent: wie zegt dat het lang genoeg geweekt is ???? of te lang in de hitte staat...

Vroeger werkte ik op een kinderboerderij, werkelijk álles kreeg echte bietenpulp, emmers vol werden dag ervoor geweekt en ieder kreeg een schep met wat aanvulling die per diersoort afhankelijk was, granen, brokjes, etc. Ik vond het toen al een goedkope manier van dieren voeren ipv voor ieder dier gewoon eigen voer ( schaap, geit, lama, hertjes, pony, etc etc)


Echte bietenpulp kopen we ook weleens. Is goedkoper, maar moet langer weken.

Het gaat ook niet om de prijs, maar de prebiotische werking. Als ik een keus heb, geef ik dat 10x liever dan slobbers met van alles erin die alleen buikvulling of lekker zijn.

Speedibeet is ook net iets veiliger; omdat het sneller weekt ( echt in 10minuten ) en omdat je weet hoeveel suiker er nog in zit. Bij gewone bietenpulp staat dat er niet op. Ik ga er vanuit dat het ongeveer even weinig is, maar speedibeet kan je naar de gehalte's kijken.

En buiten dat is het een langzame energie leverancier, dus zoals met kou en oude paarden 24/7 buiten zonder dekens heel fijn.

Wat wij bijvoeren is altijd op basis van vezels, dus een ruwvoer mix, grasbrok etc. Zeker als ze minder hooi gaan eten, moet je dat ook opvangen, want dan krijgt het paard nog minder vezels binnen die zo belangrijk zijn voor de darmflora.

Onze shet en merrie die oudste zijn, hebben niet de beste kiezen meer en shet mist er 3 en alle snijtanden. Die vindt hooi nog wel erg lekker, dus krijgt hij zolang het goed gaat.
Ik controleer wel ook hun mest of ik veel onverteerd terug vind bijvoorbeeld.

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 18:41

Ik vind bietenpulp een ideale manier om snel vezels en vocht in m'n pony te krijgen na een zware training of tijdens of na een wedstrijd.
Heb de lokale coöperatie waar ik de pulp haal gevraagd om het suikergehalte, is iets hoger dan speedibeet.

En voor m'n senior die ondanks z'n slechte gebit nog steeds dik wordt van lucht vind ik het ook ideaal voer.
SP of andere all in ruwvoer vervangers zijn eigenlijk te rijk voor hem.

En kwa weken, ik heb die ik voer getest.
Een afgewogen portie met afgemeten water in de week, 2 uur later nog zo'n zelfde portie in de week, 2 uur later nog een zelfde portie in de week en dan na 2 uur alledrie de porties vergelijken.
Er was geen verschil te voelen in structuur tussen 6 uur weken en 2 uur weken. Ik voer dus regelmatig al na 2 uur.
En als ik die tijd niet heb, zorg ik dat ik een portie thuis heb en gooi daar heet water op, dan is 't na een kwartier ook veilig om te voeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:23

Maar met weken, over welke heb je het dan? Speedibeet stopt gewoon met uitzetten. Het hangt er wel een beetje vanaf hoeveel water je erbij hebt gedaan. Met te weinig water is het eindproduct wel iets anders dan met meer water.

SP is qua ingredienten geen mooi voer. ER zijn zoveel mooie ruwvoer vervangers die je kan geven en combineren. Ik vind SP gewoon een goedkope slobber.