[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:28

Pavo 18 + idd ipv merriebrok. 18 + bevat ook meer essentiele eiwitten net zoals merriebrok. Valt hij is qua bespiering of op de ribben ?

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:32

Hij valt in bij zn flanken. 18 plus heeft hij ook inderdaad een tijd gehad, maar wilde hij ook niet meer eten -O-
Kan het misschien wel weer een keer proberen... wie weet...

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:52

Flanken is vaak te weinig buikvulling. Dus dan meer of betere kwaliteit ruwvoer. Ik weet niet hoeveel hooi of kuil hij nu krijgt in kilo's per dag ?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:57

Hoeveel hooi krijgt ie?

Ik ben best vroeg begonnen met bijvoeren van bietenpulp en wiesencobs. Zo rond September een handje tot nu een schep. Alleen de bietenpulp gestopt, omdat de laatste zak niet oke was.
Ze staan bij ons wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi op meerdere plekken.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:00

Hallo allemaal,
ik kom dit topic tegen in mijn zoektocht naar info over voeding voor het oudere paard.

Mijn paard is 21 jaar, is geopereerd aan EOTRH en valt langzamerhand terug in bespiering . Hij wordt nog een aantal keren per week gereden, op +- Z niveau.
Hij krijgt 5 scheppen (aangemaakte) seniores priores en 2 scheppen Pavo 18+ en lijnzaadolie per dag + onbeperkt voordrooghooi en weidegang. Voor zover wij weten is hij gezond, hij heeft geen klachten en is actief en werkt heel graag.

Hij krijgt dagelijks supplementen voor zijn gewrichten, hoeven en magnesium.

Nu is het sinds een aantal weken zo dat de vogels zijn mest in de box helemaal uitelkaar pluizen.
Alsof er veel onverteerd voedsel in zou zitten. Eerder was dit niet zo extreem en bij een ander (jong paard) dat ook Seniores krijgt is dit helemaal niet zo.

Iemand die dit probleem herkent? En hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Alvast dank.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 18-02-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:05

Ja ik herken dit. Bij mij vooral als in Pavo 18+ voer. Als ik Beste Jahre van St. Hippolyt voer heb ik er veel minder last van. Seniores Priores vind ik ook minder fijn. In Belgie hebben we van Aveve All-in-soup. Dat is ook complete ruw en krachtvoer vervanger maar weekt veel sneller, is fijner en mijn pony lijkt het beter op te nemen. Het is alleen in NL niet verkrijgbaar en weet eerlijk gezegd niet wat een alternatief zou kunnen zijn.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:53

Mijn paard krijgt iedere dag slobber van Havens met zijn supplement. Soms geef ik af en toe ook wat 18+, en zijn mest wordt dan ook helemaal uit elkaar geplozen door de musjes, hij kauwt de boel niet zo goed meer vanwege zijn gebit en de musjes weten dat. Hele gang heeft mooie drollen....ik vind gruis....
ook op de wei zijn de drollen van hem compleet uit elkaar getrokken.
De graantjes kauwen ze niet zo goed en dat verteert niet meer....

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:02

ElCamino schreef:
Mijn paard krijgt iedere dag slobber van Havens met zijn supplement. Soms geef ik af en toe ook wat 18+, en zijn mest wordt dan ook helemaal uit elkaar geplozen door de musjes, hij kauwt de boel niet zo goed meer vanwege zijn gebit en de musjes weten dat. Hele gang heeft mooie drollen....ik vind gruis....
ook op de wei zijn de drollen van hem compleet uit elkaar getrokken.
De graantjes kauwen ze niet zo goed en dat verteert niet meer....


Maar dat zou dus betekenen dat ik mijn paard beter geen graantjesvoer moet geven.
Ondanks dat het graan in het voer geëxpandeerd en (dus) ontsloten moet zijn, wordt het dus echt niet goed verteerd. Waardoor hij magerder wordt.

Dan zou ik hem liever brokken geven, maar ik heb begrepen dat brokken de organen teveel kan belasten. Klopt dit? Is er een brok die speciaal voor oudere (sport)paarden geschikt is?

Zijn gebit is in januari gedaan door Niek Jansen, een goede paardentandarts. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat het niet aan zijn gebit zou moeten liggen.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:38

De mest van paarden die muesli eten wordt in het algemeen veel sneller uit elkaar gehaald door vogels ivt mest van paarden die brok krijgen. Ik denk gewoon omdat er altijd nog wel wat granen in die mest te vinden zijn.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:42

Maris schreef:
De mest van paarden die muesli eten wordt in het algemeen veel sneller uit elkaar gehaald door vogels ivt mest van paarden die brok krijgen. Ik denk gewoon omdat er altijd nog wel wat granen in die mest te vinden zijn.


Ja, dat had ik eerder gehoord. Maar dat verklaart niet waarom het bij het jonge paard niet gebeurt en bij het oude paard wel. Ik ben er heel bang voor dat hij het gewoon niet goed meer verteert en dat ik hem iets anders moet gaan voeren, maar wat?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:47

21 is nog niet echt oud en zou goed in vorm moeten kunnen zijn. Spieren vallen terug, dus een tekort of te weinig beweging? Veel paarden hebben wat meer op stal gestaan in de winter en dat merk je bij oudere gewoon steeds sneller.

Onze shet is ook 21 en heeft al een aantal jaren geen snijtanden meer, maar heeft voldoende aan onbeperkt hooi en 2x een klein handje muesli. Maar bij ons lopen ze 24/7 vrij. 2 quarters 20 en 26, nf 21 en de shet.

Je kan kijken naar eiwitten of Vit E. Beweegt hij nog soepel? Of krijgt hij ook opstart problemen??

Wiesencobs is mooi om aan te vullen als je zacht voedsel wil geven, want dat kun je goed weken en weekt ook snel. Daar een vitamine doorheen. Bij elke dag Lijnzaad olie, zou je echt op de Vit E moeten letten.

Pavo kan zoveel zeggen. 18+ zit behoorlijk wat granen in en daar pakken vogeltjes alles van, ook bij jonge paarden en paarden zonder gezondheidsproblemen. Het ene paard zal wat meer opnemen/ verbruiken, maar niet elk paard krijgt zelfde granen en zelfde hoeveelheden. En ik denk dat vogels ook pakken wat in totaal de beste mest is als ze keuze hebben.

Bij ons ligt alle mest buiten en wordt er niks uitgeplozen door vogels. Heel soms als ik een kuur lijnzaad geef, maar die geef ik zo gemalen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:38

Waarom krijgt je paard dan SP ipv gewone brok?
Ik geef Chico normaliter de gewone brokjes van stal, onderhoudsbrok.
In de winter stap ik over op merriebrok, iets meer eiwitten erin en dat kan hij wel gebruiken dan.
Maar hij valt ook niet in, ondanks dat hij kiezen mist.

Het invallen van je paard ligt niet aan de EOTRH, dat zit in de snijtanden en niet in de kiezen. Zijn zijn kiezen wel ok??? en als hij niet goed verteerd en de graantjes blijven liggen hoeft dat niet zoveel uit te maken.... hij neemt de SP toch wel goed op?

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:27

superpony schreef:
21 is nog niet echt oud en zou goed in vorm moeten kunnen zijn. Spieren vallen terug, dus een tekort of te weinig beweging? Veel paarden hebben wat meer op stal gestaan in de winter en dat merk je bij oudere gewoon steeds sneller.

Onze shet is ook 21 en heeft al een aantal jaren geen snijtanden meer, maar heeft voldoende aan onbeperkt hooi en 2x een klein handje muesli. Maar bij ons lopen ze 24/7 vrij. 2 quarters 20 en 26, nf 21 en de shet.

Je kan kijken naar eiwitten of Vit E. Beweegt hij nog soepel? Of krijgt hij ook opstart problemen??

Wiesencobs is mooi om aan te vullen als je zacht voedsel wil geven, want dat kun je goed weken en weekt ook snel. Daar een vitamine doorheen. Bij elke dag Lijnzaad olie, zou je echt op de Vit E moeten letten.

Pavo kan zoveel zeggen. 18+ zit behoorlijk wat granen in en daar pakken vogeltjes alles van, ook bij jonge paarden en paarden zonder gezondheidsproblemen. Het ene paard zal wat meer opnemen/ verbruiken, maar niet elk paard krijgt zelfde granen en zelfde hoeveelheden. En ik denk dat vogels ook pakken wat in totaal de beste mest is als ze keuze hebben.

Bij ons ligt alle mest buiten en wordt er niks uitgeplozen door vogels. Heel soms als ik een kuur lijnzaad geef, maar die geef ik zo gemalen.


Hij loopt elke dag een aantal uren in de wei met zijn vriend en ik rijd hem zo'n 4-5 keer in de week, zoals altijd eigenlijk. De laatste maanden iets minder intensief ivm de EOTRH en operatie en herstel, maar toch wel min of meer aan het werk gehouden.
Hij beweegt voor zijn leeftijd behoorlijk soepel en krijgt een supplement voor zijn gewrichten (lichte artrose in SI gewricht) en magnesium. Hij heeft geen opstartproblemen.

Wat bedoel je precies met op vitamine E letten bij elke dag lijnzaadolie? Hij krijgt ook een vitaminebrokje.

ElCamino schreef:
Waarom krijgt je paard dan SP ipv gewone brok?
Ik geef Chico normaliter de gewone brokjes van stal, onderhoudsbrok.
In de winter stap ik over op merriebrok, iets meer eiwitten erin en dat kan hij wel gebruiken dan.
Maar hij valt ook niet in, ondanks dat hij kiezen mist.

Het invallen van je paard ligt niet aan de EOTRH, dat zit in de snijtanden en niet in de kiezen. Zijn zijn kiezen wel ok??? en als hij niet goed verteerd en de graantjes blijven liggen hoeft dat niet zoveel uit te maken.... hij neemt de SP toch wel goed op?


Hij krijgt al een hele tijd SP omdat hij zijn hooi minder goed at. Overgang van volop wei naar meer op stal in de winter heeft ie altijd wat moeite mee en hij is nogal zeikerig met hooi. De SP was niet alleen om het krachtvoer te vervangen.
Zijn kiezen zijn helemaal oke, in januari nog behandeld door de paardentandarts.
Hij eet de SP heel goed, maar of ie alle voedingsstoffen opneemt is dus een beetje de vraag..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:34

Onze shetlander heeft al jaren geen snijtanden meer en kauwt hooi gewoon goed. Bij twijfel ene goede tandarts laten komen. Kan snel gaan als een kies toch breekt of los gaat zitten.
Herstel na verwijderen van snijtanden duurt niet lang normaal. Mits kiezen goed zijn.

SP zou een volledige vervanger zijn van ruwvoer, maar goed hooi houdt natuurlijk altijd de voorkeur. In SP zitten toch ingredienten die niet mijn voorkeur zouden hebben. Snap zelf niet waarom het zo geprezen wordt altijd. Een wiesencobs met vitamine is in mijn ogen veel meer geschikt voor paarden, evt met bijv bietenpulp.

Als je zeker wil weten dat je paard niks tekort komt, zou je eerst een aanvullend vitamine brokje moeten geven.

Als de lijnzaad olie niet van goede kwaliteit is, krijgen ze geen extra vit E uit lijnzaad bijv.

Als je paard de hele winter overdag heeft moeten leven van gras en te weinig hooi eet, is het logisch dat hij invalt. Misschien ook een stevige psyllium kuur er tegenaan gooien dan.

Kijk naar een wiesencobs. Dat is echt fijn bij voeren. En voor de body is bijv coolstanca copra een mooi product.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:37

Mijn paard hoefde de grasbrok echt niet ! Dus dan is sp een super oplossing. Toch ?!
terugvallen in bespiering is vaak eiwittekort. Maar zou door de 18+ in ieder geval voor een deel opgevangen moeten worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:35

Maar hoeveel SP geef nu echt? 5 scheppen als het al geweekt is?
Want dan is het maar 1 schep ongeweekt en dat is nog geen kg.
Dus zoveel voer je er dan niet bij.

Of lees ik je bericht verkeerd?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:42

En hoeveel hooi minder als anders ?

Maar sp vult de bovenlijn niet aan, dus daar hoef je niet meer van te gaan voeren waarschijnlijk. Bovenlijn = bespiering = eiwitten. Tenminste heel vaak wel. Zeker rond deze tijd ging mijn paard ook altijd terugvallen in bespiering, paar weken op de wei deed altijd wonderen daarvoor. Maar goed dat kan nu nog niet natuurlijk, niet om jong voorjaarsgras te eten tenminste .

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:09

Maris dat klopt.... ik voer dus nu vooral in deze winterperiode merriebrok aan Chico, doet ie het goed op en gewoon spieren bouwen met werken....nou ja, ik onderhou het met dagelijks gewoon buitenritten maken. Hij eet ook heel slecht hooi, hele stal ligt ALTIJD VOL maar hou het allemaal goed met 3/4 merriebrok smorgens en in de avond en dan een schep Havens mash met zijn glucosamine erdoor.
Voor de lekker af en toe Pavo 18+ erbij maar dat is zeker niet dagelijks


Foto van gistermiddag: in mei wordt hij 31
Afbeelding

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:09

Marije_jiplover schreef:
Maar hoeveel SP geef nu echt? 5 scheppen als het al geweekt is?
Want dan is het maar 1 schep ongeweekt en dat is nog geen kg.
Dus zoveel voer je er dan niet bij.

Of lees ik je bericht verkeerd?


Twee scheppen SP (ongeweekt gemeten) per dag. Plus 2 scheppen 18+ .
Ik kan wel meer SP gaan voeren, maar ik ben een beetje bang dat hij dan helemaal geen hooi (voordrooghooi) meer wil eten. Of is dat eigenlijk geen probleem?

Eigenlijk zou ik hem minder SP en 18+ willen geven en een goede passende brok daarvoor in de plaats, om de kans op goede opname te verhogen. Al die onverteerde graantjes kan nooit de bedoeling zijn.
Maar welke brok? Ben nu een beetje veulenbrok aan het bijvoeren.. Is merriebrok goed? Sportbrok schijnt de organen teveel te belasten. En van brokken wordt hij ook knetterheet, dus daar moet ik ook goed op letten.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 19-02-19 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:10

Zoooo Elcamino, jouw ouwetje ziet er geweldig uit!

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:15

Nicky1963, nee ik denk ook niet dat meer sp voeren zin heeft. In sp zitten heel weinig eiwitten. Ik geloof zelfs dat 18+ echt is ontwikkeld oa om naast sp te geven. Dus vanwege die meer ( en betere ) eiwitten erin.
Ik denk dat je je veel te veel zorgen maakt over die vertering. En sp en 18+ bevatten gewoon nog granen na het opeten en dus in de mest.
Een brok is juist minder gezond dan muesli wordt er vaak gezegd. Maar goed als je dat wil moet je aan een merrie of draversbrok denken waarschijnlijk, die bevatten meer eiwitten.
Er zijn ook mensen die helemaal enthousiast zijn over soja brok, maar zelf zou ik dat nooit aan mijn paard willen geven ( als er tenminste andere alternatieven zijn ).

Oooh Elcamino, nou ben ik even jaloers hoor. 31 jaar ! Wat fijn dat hij er nog zo goed uitziet.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:27

Maris schreef:
Nicky1963, nee ik denk ook niet dat meer sp voeren zin heeft. In sp zitten heel weinig eiwitten. Ik geloof zelfs dat 18+ echt is ontwikkeld oa om naast sp te geven. Dus vanwege die meer ( en betere ) eiwitten erin.
Ik denk dat je je veel te veel zorgen maakt over die vertering. En sp en 18+ bevatten gewoon nog granen na het opeten en dus in de mest.
Een brok is juist minder gezond dan muesli wordt er vaak gezegd. Maar goed als je dat wil moet je aan een merrie of draversbrok denken waarschijnlijk, die bevatten meer eiwitten.
Er zijn ook mensen die helemaal enthousiast zijn over soja brok, maar zelf zou ik dat nooit aan mijn paard willen geven ( als er tenminste andere alternatieven zijn ).

Oooh Elcamino, nou ben ik even jaloers hoor. 31 jaar ! Wat fijn dat hij er nog zo goed uitziet.


Dat komt omdat mijn fokmerrie en pensionmerrie ook SP krijgen en nooit bezoek van mestvogeltjes hebben...

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:00

thnx meiden!
en geloof me.... ook hij heeft al minstens 12 jaar last van mestwater. Járen mee bezig geweest en niks helpt, van ander voer, ander hooi , megablud, probiotica en zelfs transfauneren van mestwater van mijn andere paard. Maar goed, gewoon accepteren dat hij een dikke darm heeft die minder goed de boel opneemt. En nog heeft hij periodes van heel veel mestwater en dunne mest tot gewone dikke drollen.... verschilt per dag.
Hij krijgt echt al zijn leven lang gewoon wat de stalhouders voeren en dat gaat prima.

We hebben op deze stal ( sta ik nu 6 jaar) hooi van eigen land, varieert van vrij vochtig nat tot supermooi droog hooi..... wel alles verpakt. Hij kreeg altijd de onderhoudsbrok en deze winter dus voor het eerst merriebrok van stal.
Hij krijgt alleen glucosamine door zijn slobber en ALTIJD pikken de musjes de graantjes daaruit.... en met de 18+ is het ook feest...voor de musjes dan.... ik irriteer me gek met uitmesten.... zucht

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:35

Als het puur om eiwitten gaat, kun je die ook zo bijvoeren zonder de rotzooi die in brok of muesli zit. Kijk bijv naar whey poeder of iets als coolstance copra.

Iedereen zegt altijd dat zijn paard het goed doet op muesli of brok, maar niet alles is direct te zien. Maag en darmen die daardoor minder zijn geworden, kunnen ook opname problemen geven. Heb ook zo een paard staan. Als je dan verder gaat zoeken, hebben organen vaak ook te lijden gehad. Een goede darmflora is de basis van gezondheid, maar een darmflora gezond krijgen is echt lastig na vele jaren brok en muesli, vaak ook gecombineerd met te weinig ruwvoer en slecht ruwvoer.

Naast dat alles blijft bewegen naast voeding echt heel belangrijk. Een normaal, gezond paard behoudt echt zijn spieren als hij voldoende hooi krijgt en vrij mag bewegen. Ook een paard van 21.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:01

superpony schreef:
Als het puur om eiwitten gaat, kun je die ook zo bijvoeren zonder de rotzooi die in brok of muesli zit. Kijk bijv naar whey poeder of iets als coolstance copra.

Iedereen zegt altijd dat zijn paard het goed doet op muesli of brok, maar niet alles is direct te zien. Maag en darmen die daardoor minder zijn geworden, kunnen ook opname problemen geven. Heb ook zo een paard staan. Als je dan verder gaat zoeken, hebben organen vaak ook te lijden gehad. Een goede darmflora is de basis van gezondheid, maar een darmflora gezond krijgen is echt lastig na vele jaren brok en muesli, vaak ook gecombineerd met te weinig ruwvoer en slecht ruwvoer.

Naast dat alles blijft bewegen naast voeding echt heel belangrijk. Een normaal, gezond paard behoudt echt zijn spieren als hij voldoende hooi krijgt en vrij mag bewegen. Ook een paard van 21.


Dan is die van mij (hopelijk tijdelijk) niet normaal :D . Of zelfs niet gezond**. Hij beweegt zat (weidegang en training), hij mag zelfs bijna dagelijks ff los in onze rijhal om een poosje sprintjes te trekken. Ik zal mijn licht eens laten schijnen op de coolstance copra.

Even nog over organen en ouder worden: het is een feit dat organen minder goed gaan functioneren als een dier (paard) ouder wordt. 21 jaar is voor een paard niet stokoud, maar wel ouder.

**Mocht ik nu serieus de indruk krijgen dat hij niet gezond zou kunnen zijn, dan gaan we andere maatregelen treffen.