Ervaring met afgebroken kies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Ervaring met afgebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 14:00

Goedemiddag iedereen,

Aangezien hier mensen met allemaal oudjes zitten stel ik hier de vraag. Afgelopen vrijdag is de tandarts geweest voor mijn oude dame van bijna 24. Ze mist al haar snijtanden, en inmiddels 4 kiezen. Tijdens de behandeling bleek dat haar achterste kies onder deels is afgebroken. Een klein stukje kon ze eruit halen maar het andere en grotere deel zit er nog. Volgens de tandarts is het enkel mogelijk om dit op de kliniek er operatief uit te halen. Maar zo gaf ze aan, bij oudjes gaat het meestal goed dus er is geen directe noodzaak om het eruit te halen. Ik kan het volens haar laten zitten, maar het blijft een gok.

En die gok daar heb ik het moeilijk mee. Want volgens haar kan ik niet vroegtijdig ontdekken wanneer het gaat ontsteken. Haar gebit is slecht, zoals bij meer oudjes, en stinkt. Dus aan de geur zal ik niks merken. Ook zit de kies te ver om iets te kunnen voelen.

Dit vind ik wel erg lastig. Ik heb inmiddels een aantal andere paarden klinieken gemaild met mijn vraag wat hun ervaring is. Maar ik dacht wellicht zitten hier ook een paar ervaring deskundige. Dus bij deze de vraag. Heeft jou oude pony een deels afgebroken kies/ of er een gehad en wat is jou ervaring?

Mijn pony nu is nog in top conditie zonder dat ik hoef bij te voeren. Dat verraste de tandarts wel. Er bestaat een kans dat ik op korte termijn wel moet gaan bijvoeren. Dus ergens denk ik ook dat wellicht nu toch operatief verwijderen beter is, ze is in goede conditie en zou er dan wellicht sneller bovenop moeten komen. Maarja de stress van het weg gaan kan ook haar parte spelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:12

Ons vorige paard had hetzelfde. Een kies was helemaal doormidden gebroken. Een helft kon eruit, de andere helft niet. We hebben die laatste helft laten zitten, en die groeide vanzelf gewoon verder uit, sleet netjes af, en hij heeft er nooit last van gehad voor zover ik kon merken.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Ervaring met afgebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 16:25

Dat klinkt wel erg fijn 8nnemiek! Volgens de tandarts die er was kan dat ook prima. Ik ben alleen bang voor de ontsteking

Anoniem

Re: Ervaring met afgebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:13

Is er geen manier waarop je het zelf wat beter kan schoonhouden? Elke dag even met een spuit uitspoelen/door de mond oid? Alle beetjes helpen toch?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:26

Mijn pony is nog geen oudje maar had wel een gebroken kies, ook achteraan onder. Had af en toe wat last met eten dus moest regelmatig naar de tandarts.
Er werd afgeraden om de kies er meteen uit te laten halen, alleen als het ging ontsteken of als hij er echt heel veel last van zou krijgen dus moest het goed in de gaten houden en ik heb 2 à 3 jaar bijna dagelijks zijn mond moeten spoelen om te zorgen dat er geen etensresten konden rotten. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en is de kies weer helemaal netjes gegroeid. Soms hang ik uit automatisme nog steeds de tuinslang in zijn mond omdat ik zo gewend ben geraakt aan het spoelen :')

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Ervaring met afgebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 17:33

Hahaha IcePrincess! Lekker automatisme!

Over spoelen heeft ze niks gezegd. Wellicht vanwege de manier waarop het afgebroken is?
Daarbij komt dat ik bang ben dat mijn pony dat niet echt gaat accepteren. Haar mond is soort van verboden terrein. Zelfs het spoelen toen haar snijtanden werden getrokken was een ramp. Gelukkig voldeed een grote emmer water om uit te drinken ook.